Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tuttu aikoo säästää lapselleen rahaa niin, että kun täyttää 18 saa 50 000e. Ainoa lapsi. Kaikki lapsilisät menee säästöön ja miehen ja

Vierailija
03.01.2017 |

naisen palkasta osa.
Tuleeko lapsesta piloille hemmoteltu?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho. Itse en tiedä yhtään 18-vuotiasta, jolle kannattaisi antaa tuollainen summa. Mieluummin pitää sen salassa ja tallessa ja antaa sitten, kun jälkikasvu harkitsee asunnon ostoa (joskus +25v). Ja on oppinut, että raha ei kasva puissa.

Ja oikeasti oletat, että kun lapsella ei ole siihen asti ollut rahaa, niin jotenkin salaperäisesti hän yhtäkkiä tajuaa sen arvon?

Juuri noin toimien se nuori aikuinen tuhlaa kaiken, kun rahaa kerrankin on. Tuttuja ovat ne perheet, joissa palkkapäivänä mennään syömään ja shoppailemaan ja sitten maksetaan laskut. Loppukuu ollaankin ilman rahaa, kun kukaan ei ole koskaan opettanut, miten rahojen kanssa toimitaan.

Tällä palstalla kysytään usein, mitä tekisit, jos voittaisit 5 miljoonaa. Vastaukset ovat tyyliin ostan talon, maksan velat pois, annan sukulaisille pari miljoonaa ja sitten elän loppuelämän leveästi. Harmillisesti 5 milj ei riitä läheskään kaikkeen tuollaiseen.

Vierailija
42/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 22-vuotias ja viimeiset 5 vuotta tililläni on ollut n. 60 tuhatta euroa. Summa on pysynyt vakaana, sillä opintotuilla ja palkalla olen kustantanut elämäni ja vain välillä käyttänyt pienen osan säästöistäni. Periaatteessa en siis ole elänyt vanhempieni rahalla täysi-ikäistymisen jälkeen, mutta turva löytyy tililtä kuitenkin pahan päivän varalle, eikä se ole mielestäni mitenkään väärin, jos siihen on mahdollisuus. Nyt olisi tarkoitus ostaa oma asunto ja ehkä myös sijoitukseen toinen pienemmältä paikkakunnalta. En ole millään tasolla hemmoteltu, minua ärsyttää jos myöhästyn lounastarjoushinnoilta, valitsen onnibussin usein mielummin kuin kalliimman junan ja ostan vaatteita harvoin. Rahaa tykkään laittaa kuitenkin matkusteluun ja satunnaisiin isompiin design-ostoksiin joko vaatetuksen tai sisustuksen saralla. Olen kiitollienn ja onnellinen, enkä haluaisi olla yhtään rikkaampi tai köyhempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaikille 3.lle lapselle ostettu asunnot.

Jokainen sai muutaman tonnin rahaa appivanhemmiltaan syntyessään, jokaisella on pk-seudulla kaksio, joka on vuokrattu.

Lyhennyksenä käytetään vuokratuloja ja lapsilisää sekä appivanhemmat antavat tämän mitä voi antaa verovapaasti.

Yksikään ei tiedä asunnoista. Katsotaan sitten aikanaan mitä tehdään.

Eikä olla ainoita jotka ovat tämän tehnyt,

Kerro, miten voit käyttää lyhennyksenä vuokratuloja. Tuohon tahtiin lyhennätte velkaa todella minimaalisesti. Lisäksi maistraatin kanssa joutuu joka vuosi tekemisiin, koska lasten omaisuus on noin suuri.

Vierailija
44/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko on säästänyt tytölleen jo 44 000 ja tyttö nyt 17v. Opiskeluja varten ja siihen kun muuttaa omilleen.

Minusta tosi hyvä juttu, tyttö voi opiskella rauhassa.

Vierailija
45/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin todella järkevää. Ei sitä tiedä, missä taloustilanteessa Suomi on 18 vuoden kuluttua. Ties vaikka korkeakouluopinnot olisi suomalaisillekin maksullisia. Joten erittäin järkevää ja kaukonäköistä säästää lastaan varten. Ja pilalle hemmottelu ei tapahdu sinä yhtenä päivänä, kun lapsi saa käyttöoikeuden siihen 50t euroon. Se on ihan pitkäjänteisen kasvatuksen tulos, jos niin käy. Toivottavasti ei, sillä vanhemmat näyttää ajattelevan todella järkevästi. :)

Ajattelin ihan samaa. Itse pidän aika todennäköisenä sitä, että 15-18 vuoden päästä Suomessa ei köyhät opiskele, sen verran koulutus- ja sivistysvihamielistä on tällä hetkellä meno niin politiikassa kuin koko yhteiskunnassa. Eli ei ole mikään turha juttu säästää rahaa lapsen opiskeluja varten, jos vain suinkin pystyy.

Jos lapsia vain yksi ja molemmat vanhemmat ovat töissä, niin silloin taatusti pystyy.

Vierailija
46/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 22-vuotias ja viimeiset 5 vuotta tililläni on ollut n. 60 tuhatta euroa. Summa on pysynyt vakaana, sillä opintotuilla ja palkalla olen kustantanut elämäni ja vain välillä käyttänyt pienen osan säästöistäni. Periaatteessa en siis ole elänyt vanhempieni rahalla täysi-ikäistymisen jälkeen, mutta turva löytyy tililtä kuitenkin pahan päivän varalle, eikä se ole mielestäni mitenkään väärin, jos siihen on mahdollisuus. Nyt olisi tarkoitus ostaa oma asunto ja ehkä myös sijoitukseen toinen pienemmältä paikkakunnalta. En ole millään tasolla hemmoteltu, minua ärsyttää jos myöhästyn lounastarjoushinnoilta, valitsen onnibussin usein mielummin kuin kalliimman junan ja ostan vaatteita harvoin. Rahaa tykkään laittaa kuitenkin matkusteluun ja satunnaisiin isompiin design-ostoksiin joko vaatetuksen tai sisustuksen saralla. Olen kiitollienn ja onnellinen, enkä haluaisi olla yhtään rikkaampi tai köyhempi.

Ei kai ne 60 000 taivaasta sulle tipahtanut?

Joku sen rahan on sulle sinne kerännyt.

Mutta muuten ok elämäntapa sinulla.

Vierailija
47/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyllä pankki otti yhteyttä lapseen, ja kertoi lapsen tileistä ja rahastoista, kun tämä täytti 18. Omat vanhemmat pitivät rahat salaisuutena ylioppilaaksi (19v) asti.

Verovapaudesta muuten, ei mitään veroja tule, kun antajia on monta, 2*vanhemmat, 4*isovanhemmat jne, eli tuossa verovapaan rajan voi kertoa jo kuudella. Eli 24 000/3 vuotta, uuden rajan mukaan 30 000/3 vuotta.

Verottaja kyllä ottaa omansa, jos nuo kaikki laittavat rahaa lapsen tilille ja lapsi saa sen tilin käyttöönsä vasta vuosien päästä.

Ei tietenkään ota, koska ne on rajojen mukaan sinne tilille laitettu, joka on lapsen nimissä. Kyllä näitä omaisuudensiirtoja tehdään Suomessa todella paljon, ja lakimiehet neuvovat, ja verotoimistostakin voi pyytää ennakkopäätöksen.

Vierailija
48/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä etsin parhaillaan yksiötä tai kaksiota lapselleni Helsingistä. Lahjoitan sen hänelle eli tulee lahjavero maksettavaksi, mutta pitää varmaan lahjoittaa sen kattava summa sitten myös.

Vierailija
49/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho. Itse en tiedä yhtään 18-vuotiasta, jolle kannattaisi antaa tuollainen summa. Mieluummin pitää sen salassa ja tallessa ja antaa sitten, kun jälkikasvu harkitsee asunnon ostoa (joskus +25v). Ja on oppinut, että raha ei kasva puissa.

Ja oikeasti oletat, että kun lapsella ei ole siihen asti ollut rahaa, niin jotenkin salaperäisesti hän yhtäkkiä tajuaa sen arvon?

Juuri noin toimien se nuori aikuinen tuhlaa kaiken, kun rahaa kerrankin on. Tuttuja ovat ne perheet, joissa palkkapäivänä mennään syömään ja shoppailemaan ja sitten maksetaan laskut. Loppukuu ollaankin ilman rahaa, kun kukaan ei ole koskaan opettanut, miten rahojen kanssa toimitaan.

Tällä palstalla kysytään usein, mitä tekisit, jos voittaisit 5 miljoonaa. Vastaukset ovat tyyliin ostan talon, maksan velat pois, annan sukulaisille pari miljoonaa ja sitten elän loppuelämän leveästi. Harmillisesti 5 milj ei riitä läheskään kaikkeen tuollaiseen.

Riittää ihan hyvin. Meillä on vaan eri käsitys siitä mitä "levästi" tarkoittaa.

Vierailija
50/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on väärin, että lapsilisää saavat he jotka ei sitä tarvitse. Jos sen pystyy laittamaan säästöön niin silloin sitä ei tarvitse. Silloin varmaan voi säästää omistaan.

Toisilla lapsilisät menee ruokaan ja laskujen maksuun. Toiset säästää ne lapselle joka sitten ostaa bemarin tai pistää kurkusta alas.

Kyllä minäkin säästäisin ne jos olisi varaa. Vaan ei ole vaikka perheessä kaksi työssäkäyvää.

Kyllä, olen katkera!

Vierailija
51/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me annoimme lapselle verovapaan summan 3 vuoden välein. Tuosta lahjasta kun joutuu maksamaan veroa, turha kertoa, että joka vuosi vähän säästettiin.

Ja kun lapset muuttivat kotoa, oltiin takaamassa asuntolainat. Nyt sisarukset asuvat toistensa vuokralaisina: näin velan korot saa verovähennyksiin, samoin yhtiövastikkeet. Samalla opiskelijoina saavat asumistuet toisin kuin jos me vanhemmat omistaisimme asunnot.

Eikä niistä kovin hemmoteltuja tullut, töissä käyvät ja opiskelunsa hoitavat.

Ei saatana.

Tämähän on ihan kuin kreikassa, tukien törkeetä hyväksikäyttöä.

Ei yhtään moraalia, vastuuntuntoa tai isänmaallisuutta. Kunnon kokkareita.

Vierailija
52/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä etsin parhaillaan yksiötä tai kaksiota lapselleni Helsingistä. Lahjoitan sen hänelle eli tulee lahjavero maksettavaksi, mutta pitää varmaan lahjoittaa sen kattava summa sitten myös.

Älä turhaan lahjoita, myy. Jos ostohinta on esim. 300 000, saat myydä sen verotusarvolla lapselle ilman lahjaveroa. Ja verotusarvo on vain noin 200 000 e. Lapsi asuu siinä 2 vuotta ja saa sitten myydä sen verottomana, siinä vaiheessa hinta voi jo olla esim. 330 000 e.

Vierailija
53/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on väärin, että lapsilisää saavat he jotka ei sitä tarvitse. Jos sen pystyy laittamaan säästöön niin silloin sitä ei tarvitse. Silloin varmaan voi säästää omistaan.

Toisilla lapsilisät menee ruokaan ja laskujen maksuun. Toiset säästää ne lapselle joka sitten ostaa bemarin tai pistää kurkusta alas.

Kyllä minäkin säästäisin ne jos olisi varaa. Vaan ei ole vaikka perheessä kaksi työssäkäyvää.

Kyllä, olen katkera!

Siis mihin laskuihin sulla menee rahat? Ja perheessä kaksi työssä käyvää. Meillä toinen on työtön ja toinen lähihoitaja. Silti säästän lapsilisät. Eletään vaan tiukasti. Ja ei meillä ei ole uusinta autoa, eikä uusinta asuntoa tai muutakaan kallista. 

Vierailija
54/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha! Kaveri sai 20000€ kun täytti 18. Osti se kai sängyn jostain jyskistä, mutta loput se dokas kavereitten kanssa muutamassa kuukaudessa.

Vierailija
55/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittää ihan hyvin. Meillä on vaan eri käsitys siitä mitä "levästi" tarkoittaa.

Harva elää 30 vuotta leveästi niin, että rahaa on vuodessa käytössä alle 10 000 e. Omaisuuden takia ei saa sossun tukea.

Vierailija
56/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkee trolihan tämä, onnee!

Mutta niille jotka moisesta haaveilee, ei siihen vittu nyt voida veronmaksajia käyttää!

Lapsilisät menee toisilla ihan elämiseen, kannattaa googlata :P

Sitten kun olen Suomen diktaattori, poistan lapsilisät kaikilta perheiltä jotka tienaa mitä tahansa tuloja yli 60 keur / vuosi / perhe. Trust me!

Vierailija
57/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain 19-vuotiaana perintönä 50 t euroa.

Puoli vuotta ja kaikki oli hassattu taivaan tuuliin. Mitään ei jäänyt, ei asuntoa tai autoa tai muutakaan.

Ja koko elämäni olin siihen asti elänyt äärimmäisessä köyhyydessä. Venyttänyt pennejä ja senttejä. Ostanut vain tarpeeseen, ja aina harkiten ainakin kahteen kertaan.

Niin vaan meni pää sekaisin, kun yhtäkkiä rahaa olikin.

Eli ei se, että "osaa käyttää rahaa" tarkoita sitä, että kun tuollaisen summan yhtäkkiä saa käyttöönsä, käyttäisi sen järkevästi.

Minäkin kannatan sitä, ettei missään tapauksessa alle 20-vuotiaalle isoja summia rahaa. Vasta, kun elämä on vakiintunut, ja on tarvetta rahalle (esim. asunnon ostoon), niin sitten. Kun rahalle on jokin selkeä kohde. Järkevä kohde.

Vierailija
58/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni oli todella hyvä, etteivät omat vanhempani säästelleet turhaan rahoja. kun olimme lapsia. Saimme harrastaa mitä halusimme, käydä laskettelemassa ja reissuissa ja meillä oli aina hyvät urheiluvälineet. Opiskeluaikana sain koko ajan heiltä taloudellista tukea. He ovat keränneet itselleen säästöjä, joista on toki ollut meille lapsillekin usein iloa. Kun menin mieheni kanssa yhteen, olisimme olleet eriarvoisia, jos jommallakummalla olisi ollut omaisuutta. Saimme aloittaa yhdessä puhtaalta pöydältä. Mekään emme kerää omaisuutta lapsille, vaan itsellemme, jotta voimme aina olla se tuki ja turva lapsillemme.

Vierailija
59/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka piilotatte lapsilta rahaa: miten lapsenne ovat tarkastaneet veroehdotuksensa? Vai pidättekö lapset myös veroista erossa, koska sieltä ilmoituksestahan näkyisi omaisuus. Vai tosissanneko säilytätte kymppitonneja jossain korottomalla säästötilillä?

Meillä lapset on 12v iästä alkaen itse tarkistaneet verotuksensa. He tietävät varsin hyvin, mitä vähennyksiä voi tehdä, mitä tietoja verottaja saa automaattisesti jne. Ihmeen moni 9. luokan yhteiskuntaopin tunnilla ei tiedä edes sitä, että jopa 15v maksaa veroja, jos on verotettavaa tuloa.

Vierailija
60/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ne 60 000 taivaasta sulle tipahtanut?

Joku sen rahan on sulle sinne kerännyt.

Mutta muuten ok elämäntapa sinulla.

Perus suomi...kun oot muihin samanikäisiin henkilöihin nähden vähän varakkaampi tms., mutta et näytä sitä mitenkään elämäntyylissäsi, olet hyvä rikas. Jos näytät, niin olet paha ällöttävä ahne paska.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan