Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tuttu aikoo säästää lapselleen rahaa niin, että kun täyttää 18 saa 50 000e. Ainoa lapsi. Kaikki lapsilisät menee säästöön ja miehen ja

Vierailija
03.01.2017 |

naisen palkasta osa.
Tuleeko lapsesta piloille hemmoteltu?

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, ei tule. Itse olen köyhästä työläisperheestä, mutta mitä olen seurannut elämää varakkaampien kavereiden, exien jne kautta, niin vanhempien tuki ja varakkuus ei näytä mitenkään korreloivan avuttomuuden ja taloudellisen osaamattomuuden kanssa- itse asiassa useimmiten päinvastoin. 

Totta kai on yksittäistapauksia joissa tosiaan varakkaan perheen lapsi on holtiton tuhlari, jolla on sitten vaikea sopeutumiskausi kun vanhemmat joskus lopettaa apunsa. 

Mutta suurin osa on hyvin järkeviä rahankäyttäjiä ja jo nuorena miettivät sijoituksia ja pääoman kasvattamista. Toki he voivat välillä juhlia myös keskiverto-opiskelijaa kalliimmin, mutta harvoinpa hassaaavat kaikkea sellaiseen. Siinä juhlinnan sivussa voi myös hankkia sijoitusasunnon tai sijoittaa osakkeisiin, tai perustaa jopa yrityksen (varakkaan perheen vesa, exäni, perusti jo opiskelijana it-alan yrityksen ja tuli sillä miljonääriksi ennen kuin edes valmistui maisteriksi).

Vierailija
22/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Lapsilisät menee meillä ihan kenkiin ja ruokaan... kade oon minäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti nyt osaavat siirtää rahat järkevästi. Verottaja raapaisee tuosta ison palan, jos eivät siirrä rahaa oikein lapselleen.

Vierailija
24/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on säästössä nyt 85 000 € ja lapsi on 16v. Koulu menee hyvin ja on käynyt ahkerasti kesätöissäkin. Pyritään kasvattamaan vastuulliseen talouden hallintaan ja varojen sijoittamiseen. Sitten kun aikanaan aloittaa työelämän on kasassa mukava pesämuna vaikka asunnon hankintaan. 

Eikä tarvitse opiskeluaikanakaan elää missään luuserilähiössä, missä joka viikonloppu puukko heiluu ja pistoolit laukeavat.

t: 21

Vierailija
25/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksua. Ja vielä enemmän fiksua, jos vanhemmat eivät kerro säästöistä ennen kuin ilmenee tarve kuten ensiasunnon osto, opiskelu ulkomailla, yrityksen perustaminen tms. Ei sitten turvaudu siihen turvalliseen olotilaan ja vedä kouluja ym perseelleen.

Meillä tehdään noin.

Lapsillamme ei ole aavistustakaan kuinka paljon heillä on rahaa omilla tileillään.

Vierailija
26/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain 18 vuotta täytettyäni oikeudet tiliin johon vanhempani olivat säästäneet vajaa 10 000€. Meitä lapsia on kolme ja kaikki saivat saman summan aikuistuttuaan. Itse käytin rahasta osan Thaimaan matkaan ja pari vuotta myöhemmin takuuvuokraan ensimmäiseen vuokrakämppään ja loput laitoin säästöön. 

Nyt minulla on itse vuoden ikäinen lapsi ja todellakin haluan säästää hänelle jonkin summan minkä voi sitten aikuisena saada. Jos saisi säästettyä tuollaisen 50 000 (ei tapahdu), niin varmaan toivoisin että käyttäisi vaikka ensi asuntoon tai muuhun järkevään. En kyllä paljon tuollaisen summan jälkeen enää olisi taloudellisesti tukemassa. 

Vierailija
27/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me annoimme lapselle verovapaan summan 3 vuoden välein. Tuosta lahjasta kun joutuu maksamaan veroa, turha kertoa, että joka vuosi vähän säästettiin.

Ja kun lapset muuttivat kotoa, oltiin takaamassa asuntolainat. Nyt sisarukset asuvat toistensa vuokralaisina: näin velan korot saa verovähennyksiin, samoin yhtiövastikkeet. Samalla opiskelijoina saavat asumistuet toisin kuin jos me vanhemmat omistaisimme asunnot.

Eikä niistä kovin hemmoteltuja tullut, töissä käyvät ja opiskelunsa hoitavat.

Vierailija
28/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain 11 000€ vanhemmilta, kun ilmoitettiin heille mun miehen kanssa että etsimme ensimmäistä omaa kotia. En tiennyt rahoista etukäteen mitään. Samalla kertoivat, että jokaiselle meistä lapsista ovat säästäneet saman verran. Mielestäni fiksua, etteivät antaneet/kertoneet rahoista kun täytin 18, ne rahat olisi käytetty jo aikoja sitten.

Vierailija
29/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti nyt osaavat siirtää rahat järkevästi. Verottaja raapaisee tuosta ison palan, jos eivät siirrä rahaa oikein lapselleen.

No mutta sittenhän ne niiden mummojen vaipat vaihdettais vähän useammin, jos vaan makseltais veroja....

Vierailija
30/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me annoimme lapselle verovapaan summan 3 vuoden välein. Tuosta lahjasta kun joutuu maksamaan veroa, turha kertoa, että joka vuosi vähän säästettiin.

Ja kun lapset muuttivat kotoa, oltiin takaamassa asuntolainat. Nyt sisarukset asuvat toistensa vuokralaisina: näin velan korot saa verovähennyksiin, samoin yhtiövastikkeet. Samalla opiskelijoina saavat asumistuet toisin kuin jos me vanhemmat omistaisimme asunnot.

Joo pääasia, että maksetaan mahd. Vähän veroja. Mummot vaipoissaan vuoteessa samaa mieltä...

Vierailija
31/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksua. Ja vielä enemmän fiksua, jos vanhemmat eivät kerro säästöistä ennen kuin ilmenee tarve kuten ensiasunnon osto, opiskelu ulkomailla, yrityksen perustaminen tms. Ei sitten turvaudu siihen turvalliseen olotilaan ja vedä kouluja ym perseelleen.

Tuo on tyhmintä, mitä ikinä voi tehdä!

Rahaa oppii käyttämään vain käyttämällä rahaa. Jos 18v ikään asti elää niin, että 20 e on iso raha, niin lahjaksi saatu 50 000 e menee hyvin nopeasti kaikenlaiseen joutavaan. Heti alkuunsa joutuu maksamaan siitä verot ja kun havahtuu, että jaha, noin 4000 e meni valtiolle ja vielä jäi iso summa, niin rahankäyttöön tottumaton pistää tuhansia menemään samantien.

Meillä lapset on 6v iästä lähtien olleet hyvin tietoisia siitä, paljonko heillä on rahaa, mitä sille pankissa tapahtuu, kannattaako ostaa osakkeita vai ei, paljonko rahapeleissä voi tuhota omaisuuttaan jne. 15v iässä he ovat saaneet tunnukset Nordnetiin ja 18v iässä jokaisella on ollut sellainen sijoitussalkku, jonka tuotolla opiskelija pärjää varsin mukavasti.

Pohjarahastona lapsilisät, ei mitään isoja omaisuuksia. Mutta koko teini-iän olivat tietoisia siitä, että jos ostaa joka päivä laten, niin vuodessa kuluttaa niihin rahaa 1000 e. Ei ihan pieni summa.

Vierailija
32/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä pankki otti yhteyttä lapseen, ja kertoi lapsen tileistä ja rahastoista, kun tämä täytti 18. Omat vanhemmat pitivät rahat salaisuutena ylioppilaaksi (19v) asti.

Verovapaudesta muuten, ei mitään veroja tule, kun antajia on monta, 2*vanhemmat, 4*isovanhemmat jne, eli tuossa verovapaan rajan voi kertoa jo kuudella. Eli 24 000/3 vuotta, uuden rajan mukaan 30 000/3 vuotta.

Vierailija
33/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Itse en tiedä yhtään 18-vuotiasta, jolle kannattaisi antaa tuollainen summa. Mieluummin pitää sen salassa ja tallessa ja antaa sitten, kun jälkikasvu harkitsee asunnon ostoa (joskus +25v). Ja on oppinut, että raha ei kasva puissa.

Vierailija
34/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta sittenhän ne niiden mummojen vaipat vaihdettais vähän useammin, jos vaan makseltais veroja....

Kuule: ihan sama miten paskaisissa vaipoissa jotkut mummot tämän hyvinvointivaltion uhrina laitoksessa viruvat kun vaakakupissa on toisella puolella MINUN rahani.

Maksan mielihyvin pankin lakimiehille verosuunnittelusta isojakin summia.

Vierailija
35/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo pääasia, että maksetaan mahd. Vähän veroja. Mummot vaipoissaan vuoteessa samaa mieltä...

Tuolla on toinen pitkä ketju, jossa kerrotaan eläkeläisten saavan megalomaanisia eläkkeitä. Mummot maksaa vaipat eläkkeistään.

Vierailija
36/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle säästettyä rahaa ei kyllä voi pitää salassa 18-vuotiaalta. Vanhemmilla ei enää ole oikeuksia täysi-ikäisen tiliin vaan pankki asioi aikuisen lapsen kanssa. 

Vierailija
37/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyllä pankki otti yhteyttä lapseen, ja kertoi lapsen tileistä ja rahastoista, kun tämä täytti 18. Omat vanhemmat pitivät rahat salaisuutena ylioppilaaksi (19v) asti.

Verovapaudesta muuten, ei mitään veroja tule, kun antajia on monta, 2*vanhemmat, 4*isovanhemmat jne, eli tuossa verovapaan rajan voi kertoa jo kuudella. Eli 24 000/3 vuotta, uuden rajan mukaan 30 000/3 vuotta.

Verottaja kyllä ottaa omansa, jos nuo kaikki laittavat rahaa lapsen tilille ja lapsi saa sen tilin käyttöönsä vasta vuosien päästä.

Vierailija
38/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle säästettyä rahaa ei kyllä voi pitää salassa 18-vuotiaalta. Vanhemmilla ei enää ole oikeuksia täysi-ikäisen tiliin vaan pankki asioi aikuisen lapsen kanssa. 

Tiedetään.

Säätiöjutuilla tosin tätäkin voi kiertää.

Vierailija
39/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikille 3.lle lapselle ostettu asunnot.

Jokainen sai muutaman tonnin rahaa appivanhemmiltaan syntyessään, jokaisella on pk-seudulla kaksio, joka on vuokrattu.

Lyhennyksenä käytetään vuokratuloja ja lapsilisää sekä appivanhemmat antavat tämän mitä voi antaa verovapaasti.

Yksikään ei tiedä asunnoista. Katsotaan sitten aikanaan mitä tehdään.

Eikä olla ainoita jotka ovat tämän tehnyt,

Vierailija
40/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä dokaan lapsilisät. Pentu saa maksaa mulle 50k kun lähtee tästä ilmasesta passauksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi