Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tuttu aikoo säästää lapselleen rahaa niin, että kun täyttää 18 saa 50 000e. Ainoa lapsi. Kaikki lapsilisät menee säästöön ja miehen ja

Vierailija
03.01.2017 |

naisen palkasta osa.
Tuleeko lapsesta piloille hemmoteltu?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyllä pankki otti yhteyttä lapseen, ja kertoi lapsen tileistä ja rahastoista, kun tämä täytti 18. Omat vanhemmat pitivät rahat salaisuutena ylioppilaaksi (19v) asti.

Verovapaudesta muuten, ei mitään veroja tule, kun antajia on monta, 2*vanhemmat, 4*isovanhemmat jne, eli tuossa verovapaan rajan voi kertoa jo kuudella. Eli 24 000/3 vuotta, uuden rajan mukaan 30 000/3 vuotta.

Verottaja kyllä ottaa omansa, jos nuo kaikki laittavat rahaa lapsen tilille ja lapsi saa sen tilin käyttöönsä vasta vuosien päästä.

Miten ihmeessä? Jos lahjoittajat laittavat rahat lapsen omalle tilille, ja lahjoittavat summan, joka alittaa lahjaveron maksurajat, niin mitä ihmettä se verottajalle kuuluu? Toki kannattaa tehdä summista kirjalliset lahjakirjat, niin voi verottajalle todistaa mitä ja milloin on tilille laitettu rahaa, jos verottaja sattuisi asiaa kyselemään. Mutta mistä verottaja edes tietäisi asiaa kysellä? Ainakin toistaiseksi maassamme on vielä niin, ettei ilman rikosepäilyä voida ihmisten tilejä mennä tonkimaan.

Vierailija
62/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, mutta tiedostakaa että opetatte lapsenne elämään elämäntyyliä, jota hän ei itse pysty itsenäisesti itselleen turvaamaan, jolloin olette sitten vuosien kuluttuakin mielestäni velvollisia tukemaan elämäntyylin säilymisessä jos ei lapsi siihen itse kykene. Ja lapsella tarkoitan tässä siis jo aikuista, kolmekymppistä.

Kurjinta on rahoittaa lapselle liian hyvä elintaso vielä aikuisiälläkin ja sitten lopettaa se kuin seinään, vaikka lapsi ei itse pysty sitä tasoa tienesteillään saavuttamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Sinulleko ne rahat pitäisi säästää?

Vierailija
64/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti nyt osaavat siirtää rahat järkevästi. Verottaja raapaisee tuosta ison palan, jos eivät siirrä rahaa oikein lapselleen.

No mutta sittenhän ne niiden mummojen vaipat vaihdettais vähän useammin, jos vaan makseltais veroja....

Kuule: ihan sama miten paskaisissa vaipoissa jotkut mummot tämän hyvinvointivaltion uhrina laitoksessa viruvat kun vaakakupissa on toisella puolella MINUN rahani.

Maksan mielihyvin pankin lakimiehille verosuunnittelusta isojakin summia.

Joo tarkemmin ajateltuna, puhut asiaa!. Annetaan mummojen virua paskoissaan. Perustetaan ketju missä neuvotaan toisiamme kiertämään veroja ja saamaan itse tukiaisia. Mahtavaa!

Vierailija
65/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on väärin, että lapsilisää saavat he jotka ei sitä tarvitse. Jos sen pystyy laittamaan säästöön niin silloin sitä ei tarvitse. Silloin varmaan voi säästää omistaan.

Toisilla lapsilisät menee ruokaan ja laskujen maksuun. Toiset säästää ne lapselle joka sitten ostaa bemarin tai pistää kurkusta alas.

Kyllä minäkin säästäisin ne jos olisi varaa. Vaan ei ole vaikka perheessä kaksi työssäkäyvää.

Kyllä, olen katkera!

Lapsilisä ei olekaan tarkoitukseltaan pienituloisten tuki vaan tasaa kustannuseroja lapsen hankkineiden ja lapsettomien välillä.

Tuloja tasataan progressiivisella verotuksella ja sosiaalituilla, esim asumistuella ja muilla omaisuus- tai tulosidonnaisilla tuilla ja progressiivisilla palvelumaksuilla esim päivähoidossa

Vierailija
66/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 22-vuotias ja viimeiset 5 vuotta tililläni on ollut n. 60 tuhatta euroa. Summa on pysynyt vakaana, sillä opintotuilla ja palkalla olen kustantanut elämäni ja vain välillä käyttänyt pienen osan säästöistäni. Periaatteessa en siis ole elänyt vanhempieni rahalla täysi-ikäistymisen jälkeen, mutta turva löytyy tililtä kuitenkin pahan päivän varalle, eikä se ole mielestäni mitenkään väärin, jos siihen on mahdollisuus. Nyt olisi tarkoitus ostaa oma asunto ja ehkä myös sijoitukseen toinen pienemmältä paikkakunnalta. En ole millään tasolla hemmoteltu, minua ärsyttää jos myöhästyn lounastarjoushinnoilta, valitsen onnibussin usein mielummin kuin kalliimman junan ja ostan vaatteita harvoin. Rahaa tykkään laittaa kuitenkin matkusteluun ja satunnaisiin isompiin design-ostoksiin joko vaatetuksen tai sisustuksen saralla. Olen kiitollienn ja onnellinen, enkä haluaisi olla yhtään rikkaampi tai köyhempi.

Ei kai ne 60 000 taivaasta sulle tipahtanut?

Joku sen rahan on sulle sinne kerännyt.

Mutta muuten ok elämäntapa sinulla.

Ei niin, mutta kyse ei ollutkaan siitä. Kyse oli siitä, että en ole tuhlannut saamiani rahoja tai käyttänyt edes normaaliin elämiseen. Sikäli siis olisi täysin samantekevää, vaikka minulla ei kyseisiä rahoja olisikaan, Asunnon ostovaiheessa tämä raha vasta näyttäytyy elämässäni.

Vierailija
67/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka piilotatte lapsilta rahaa: miten lapsenne ovat tarkastaneet veroehdotuksensa? Vai pidättekö lapset myös veroista erossa, koska sieltä ilmoituksestahan näkyisi omaisuus. Vai tosissanneko säilytätte kymppitonneja jossain korottomalla säästötilillä?

Meillä lapset on 12v iästä alkaen itse tarkistaneet verotuksensa. He tietävät varsin hyvin, mitä vähennyksiä voi tehdä, mitä tietoja verottaja saa automaattisesti jne. Ihmeen moni 9. luokan yhteiskuntaopin tunnilla ei tiedä edes sitä, että jopa 15v maksaa veroja, jos on verotettavaa tuloa.

Lapset eivät vaan ole nähneet mitään papereita mistä moinen voisi selvitä.

Vierailija
68/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä etsin parhaillaan yksiötä tai kaksiota lapselleni Helsingistä. Lahjoitan sen hänelle eli tulee lahjavero maksettavaksi, mutta pitää varmaan lahjoittaa sen kattava summa sitten myös.

Älä turhaan lahjoita, myy. Jos ostohinta on esim. 300 000, saat myydä sen verotusarvolla lapselle ilman lahjaveroa. Ja verotusarvo on vain noin 200 000 e. Lapsi asuu siinä 2 vuotta ja saa sitten myydä sen verottomana, siinä vaiheessa hinta voi jo olla esim. 330 000 e.

Jos olisi oikeasti sijoittamassa lapsen asuntoon, tietäisi varmasti itsekin, miten se olisi taloudellisisesti järkevää.  tro.....

Vierailija
69/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti nyt osaavat siirtää rahat järkevästi. Verottaja raapaisee tuosta ison palan, jos eivät siirrä rahaa oikein lapselleen.

No mutta sittenhän ne niiden mummojen vaipat vaihdettais vähän useammin, jos vaan makseltais veroja....

Kuule: ihan sama miten paskaisissa vaipoissa jotkut mummot tämän hyvinvointivaltion uhrina laitoksessa viruvat kun vaakakupissa on toisella puolella MINUN rahani.

Maksan mielihyvin pankin lakimiehille verosuunnittelusta isojakin summia.

Joo tarkemmin ajateltuna, puhut asiaa!. Annetaan mummojen virua paskoissaan. Perustetaan ketju missä neuvotaan toisiamme kiertämään veroja ja saamaan itse tukiaisia. Mahtavaa!

Lakimiesteni veronuunnitteluneuvot eivät sellaisenaan sovellu muille.

Älä huoli, pidän kyllä rahoistani huolen.

Vierailija
70/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin tuhotaan lapsen elämä.

Vierailija
71/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyllä pankki otti yhteyttä lapseen, ja kertoi lapsen tileistä ja rahastoista, kun tämä täytti 18. Omat vanhemmat pitivät rahat salaisuutena ylioppilaaksi (19v) asti.

Verovapaudesta muuten, ei mitään veroja tule, kun antajia on monta, 2*vanhemmat, 4*isovanhemmat jne, eli tuossa verovapaan rajan voi kertoa jo kuudella. Eli 24 000/3 vuotta, uuden rajan mukaan 30 000/3 vuotta.

Verottaja kyllä ottaa omansa, jos nuo kaikki laittavat rahaa lapsen tilille ja lapsi saa sen tilin käyttöönsä vasta vuosien päästä.

Miten ihmeessä? Jos lahjoittajat laittavat rahat lapsen omalle tilille, ja lahjoittavat summan, joka alittaa lahjaveron maksurajat, niin mitä ihmettä se verottajalle kuuluu? Toki kannattaa tehdä summista kirjalliset lahjakirjat, niin voi verottajalle todistaa mitä ja milloin on tilille laitettu rahaa, jos verottaja sattuisi asiaa kyselemään. Mutta mistä verottaja edes tietäisi asiaa kysellä? Ainakin toistaiseksi maassamme on vielä niin, ettei ilman rikosepäilyä voida ihmisten tilejä mennä tonkimaan.

Jos lapsi saa sen summan kerralla, katsotaan se lahjaksi. Niinhän nämä vanhemmat ovat kertoneet, että lapsella ei ole tietoa tilistä eikä siihen oikeuksia => saadessaan tilin katsotaan se summa, joka on tilillä saantihetkellä.

Vierailija
72/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain aikanaan rahat kaksion ostoon hgissä. En oo pilalle mennyt. Oon paljon matkustellut.

Vierailija
73/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä ymmärrä sitä, että säästetään lapselle tuollainen summa ja sitten lapsi saa sen automaattisesti käyttöönsä kun täyttää 18. Ihmiset ovat toki erilaisia, mutta minä ja myös moni kaverini oltaisiin kyllä rällätty toi raha aika nopeasti baareihin ja huvituksiin.. Mieluummin säästän omalle tililleni rahaa, josta sitten avustan lasta esim. Ajokortti, tavaroita omaan kotiin jne..

Vierailija
74/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä etsin parhaillaan yksiötä tai kaksiota lapselleni Helsingistä. Lahjoitan sen hänelle eli tulee lahjavero maksettavaksi, mutta pitää varmaan lahjoittaa sen kattava summa sitten myös.

Älä turhaan lahjoita, myy. Jos ostohinta on esim. 300 000, saat myydä sen verotusarvolla lapselle ilman lahjaveroa. Ja verotusarvo on vain noin 200 000 e. Lapsi asuu siinä 2 vuotta ja saa sitten myydä sen verottomana, siinä vaiheessa hinta voi jo olla esim. 330 000 e.

Jos olisi oikeasti sijoittamassa lapsen asuntoon, tietäisi varmasti itsekin, miten se olisi taloudellisisesti järkevää.  tro.....

Meillä taloudellisesti järkevintä oli se, että isoäiti myi lapsenlapselle sijoitusasunnon verotusarvolla. Lapsi laittoi asunnon vuokralle ja asui ilmaiseksi vanhempien omistamassa yksiössä. Sitten oma kämppä rempattiin, siellä oli vuokralainen 1 kk ajan ja sitten lapsi muutti sinne itse 2 vuodeksi asumaan ja sai myydä sen ilman myyntivoitosta kerättävää veroa. Remontin sai kokonaisuudessaan vähentää verotuksessa, olihan kyse sijoitusasunnosta.

Montako asuntoa olet tänä vuonna itse ostanut?

Vierailija
75/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi saa sen summan kerralla, katsotaan se lahjaksi. Niinhän nämä vanhemmat ovat kertoneet, että lapsella ei ole tietoa tilistä eikä siihen oikeuksia => saadessaan tilin katsotaan se summa, joka on tilillä saantihetkellä.

Jos tili on lapsen nimissä, ei vero-ongelmaa tule, vaikka lapsi ei tilistä tiedä. Tämä on ihan fakta ja hyvin yleisesti käytössä.

Vierailija
76/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka piilotatte lapsilta rahaa: miten lapsenne ovat tarkastaneet veroehdotuksensa? Vai pidättekö lapset myös veroista erossa, koska sieltä ilmoituksestahan näkyisi omaisuus. Vai tosissanneko säilytätte kymppitonneja jossain korottomalla säästötilillä?

Meillä lapset on 12v iästä alkaen itse tarkistaneet verotuksensa. He tietävät varsin hyvin, mitä vähennyksiä voi tehdä, mitä tietoja verottaja saa automaattisesti jne. Ihmeen moni 9. luokan yhteiskuntaopin tunnilla ei tiedä edes sitä, että jopa 15v maksaa veroja, jos on verotettavaa tuloa.

Lapset eivät vaan ole nähneet mitään papereita mistä moinen voisi selvitä.

Miksi haluat opettaa lapsistasi avuttomia?

Vierailija
77/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyllä ymmärrä sitä, että säästetään lapselle tuollainen summa ja sitten lapsi saa sen automaattisesti käyttöönsä kun täyttää 18. Ihmiset ovat toki erilaisia, mutta minä ja myös moni kaverini oltaisiin kyllä rällätty toi raha aika nopeasti baareihin ja huvituksiin.. Mieluummin säästän omalle tililleni rahaa, josta sitten avustan lasta esim. Ajokortti, tavaroita omaan kotiin jne..

Nuo nyt voi ostaa lapselle muutenkin ilman veroja, lasketaan elatukseksi. Moni haluaa siirtää omaisuutta eteenpäin ihan lapsenkin käyttöön.

Vierailija
78/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, mutta tiedostakaa että opetatte lapsenne elämään elämäntyyliä, jota hän ei itse pysty itsenäisesti itselleen turvaamaan, jolloin olette sitten vuosien kuluttuakin mielestäni velvollisia tukemaan elämäntyylin säilymisessä jos ei lapsi siihen itse kykene. Ja lapsella tarkoitan tässä siis jo aikuista, kolmekymppistä.

Kurjinta on rahoittaa lapselle liian hyvä elintaso vielä aikuisiälläkin ja sitten lopettaa se kuin seinään, vaikka lapsi ei itse pysty sitä tasoa tienesteillään saavuttamaan.

Typerä tekosyy olla säästämättä lapselle pesämunaa. Millaiseen rehvakkaaseen elämäntyyliin 50 000 kannustaa? Mietitäänpä vähän. Opiskelu yliopistossa kestää noin 4,5 vuotta. Nykyään ensiasunnon ostamiseen vaaditaan ennakkosäästöt. No, jaetaanpa 50 000 vaikkapa puoliksi, puolet ensiasunnon ostoon sitten myöhemmin ja puolet rahoittamaan opiskelua, niin ei tarvitse ainakaan väsyksiin asti tehdä hanttihommia opiskelun ohessa. 25 000 jaettuna sille 4,5 vuodelle tekee 462,96 euroa per kuukausi. Ei mikään hirmu summa, mutta sillä maksaa sen vuokran soluasunnosta. Joten jokainen vähälläkään ällillä varustettu nuori varmasti tajuaa, että mikäli aikoo elämässään eteenpäin päästä, niin mihinkään tuhlailevaan elämäntyyliin ei tuolla summalla vielä ryhdytä.

Vierailija
79/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh, täytyy sanoa että olen kateellinen. Omat vanhempani käyttivät isovanhempien antaman perinnön - joka oli minulle tarkoitettu - ennenkuin olin täysi-ikäinen ja sitten ite kitkuttelin nuudelia syöden ja sossusta kerjäten parikymppisenä. Että sellaiset vanhemmat täällä.

Vierailija
80/85 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo nyt voi ostaa lapselle muutenkin ilman veroja, lasketaan elatukseksi. Moni haluaa siirtää omaisuutta eteenpäin ihan lapsenkin käyttöön.

Voi tietenkin ostaa jos on varaa lennosta laittaa 2000e ajokorttiin ja kouluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme