Hallituksen haukkujat! Mitä ehdotat tilalle?
Täällä palstalla on todella innokas vasemmisto ulisijoiden ryhmä joka tekee päivittäin avauksia joissa haukkuvat hallitusta. Olen minäkin monesta asiasta heidän kanssa eri mieltä, mutta mitä sitten tilalle jos tämä hallitus ei kelpaa?
Eli keitä siellä hallituksessa pitäisi olla ja mikä se poppakonsti on millä suomi nousee ilman leikkauksia?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni yritys irtisanoo väkeä, vaikka tulos on hyvä. Vaikka tekisit hyvää työtä, et voi olla varma omasta paikastasi.
Teollisuus investoi niukasti, vaikka tekee hurjaa tulosta. Harva rakentaa uutta tuotantokapasiteettia, koska se tuhoaisi hintatason, josta kaikki suuret pelaajat nauttivat. Moni jättiyritys jakaa ylimääräistä rahaa osakkeenomistajille, kun ei keksi sille mitään käyttöä.
Uusi kapitalismi ei anna vaihtoehtoja – tai antaa, yhden. Ainoa vaihtoehto on usko siihen, ettei vaihtoehtoja ole.
Rajoittavaa lainsäädäntöä pitäisi purkaa. Ihmisten pitäisi tehdä pitempään töitä ja pienemmällä palkalla. Irtisanominen pitäisi tehdä helpommaksi.
Kapitalistit ovat väsymättömiä opettajia, vaikka omaan takkiin tulee uusia tahroja. Jopa omien alojensa huiput valehtelevat: kirjanpitorikkomuksia, sisäpiiririkoksia, kartelleja. Yritysjohtajia jää kiinni sekä omistajien että asiakkaiden huijaamisesta.
Kuka on syyllinen? Sijoittaja, analyytikko ja investointipankkiiri?
”Ils vont tuer le Capitalisme”, huudahtaa ranskalaisen vakuutusjätin AXA:n pääjohtaja Claude Bébéar kirjassaan, joka kiroaa kvartaalikapitalismin. Ne aikovat tappaa kapitalismin.
Eli markkinatalous on ok, se on tuonut paljon hyvää meille suomalaisillekin. Äärikapitalismi ei ole hyvä.
Siksi tarvitaan sitä valtion sääntelyä, siksi tarvitsemme hallituksen, joka ymmärtää tämän.
Minun ääneni menee seuraavaksi demareille. Kokoomus on osoittanut minulle, että se ei ole minun puolueeni, sen harjoittama politiikka ei palvele mitenkään minun, hyvätuloisen palkansaajan ja piensijoittajan etuja. Mutta ei palvele keski- tai pienituloistenkaan etuja, ainoastaan suurpääoman ja valitettavan usein se on ulkomaalaista.
Olen harkinnut päätöstäni kauan ja tutustunut demareiden vaihtoehtobudjettiin huolella.
Olet joko tyhmä tai todella tyhmä jos kuvittelet että SDP ajaa hyväpalkkaisen palkansaajan asiaa. SDP rokottaisi sinultakin todennäköisesti verojen muodossa vaikka 90% palkastasi jos heillä olisi valtaa siihen.
Miksi se sen tekisi? Tuo on pelkästään sinun kuvitelmaasi, vailla realismia. Oikeastaan pahimmanlaatuista typeryyttä, koska et perusta käsitystäsi faktoihin.
Kyse ei ole verojen lisäämisestä, en usko edes Vasemmistoliiton haluavan lisätä suomalaisten verotaakkaa, koska siinä ei ole mitään järkeä. Kyse on verovarojen ohjailusta. En ole tyytyväinen siihen, miten tämä hallitus niitä ohjailee.
Hyvätuloisten vero-% on jo yli 50 ja ainakin viime vuonna Rinne ja SDP halusivat korottaa yli 100 000€ vuodessa tienaavien ansiotuloverotusta. Toki 90% oli heitto, mutta uskoisin demareiden ahneuden riittävän siihenkin kun edes yli puolet toisten rahoista ei riitä.
Olet kyllä naiivi jos kuvittelet ettei vasemmisto nostaisi ansiotuloverotusta valtaan päästyään, tuohan on heidän ideologiaansa sekä toisi valtavan kannatuksen kannatusryhmissään.
Mielenkiintoista. Ette tiedä mitään hyvätuloisten veroprosenteista (luulette niitä toistuvasti suuremmiksi kuin ovat) , mutta kannatatte kovasti uusliberalismia. Ette siis ole itse hyvätuloisia, mutta kannatatte politiikkaa, joka vie keskituloisilta kaiken.
Valtion ansiotuloverojen suurin kertymä tulee palkkaluokasta 35 000 - 55 000 euroa. Reilut 27% tulee tuosta palkkaluokasta. Vasta sen jälkeen tulemme me hyväpalkkaiset.
En ole naiivi, olen realisti. Ei yksikään puolue halua kasvattaa suomalaisten palkansaajien verorasitetta.
Se olisi poliittinen itsemurha ja samalla kansakunnan alasajo.
Rahaa on otettavissa muualta. Harmaan talouden tutkintaan on osoitettu mitättömän vähän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni yritys irtisanoo väkeä, vaikka tulos on hyvä. Vaikka tekisit hyvää työtä, et voi olla varma omasta paikastasi.
Teollisuus investoi niukasti, vaikka tekee hurjaa tulosta. Harva rakentaa uutta tuotantokapasiteettia, koska se tuhoaisi hintatason, josta kaikki suuret pelaajat nauttivat. Moni jättiyritys jakaa ylimääräistä rahaa osakkeenomistajille, kun ei keksi sille mitään käyttöä.
Uusi kapitalismi ei anna vaihtoehtoja – tai antaa, yhden. Ainoa vaihtoehto on usko siihen, ettei vaihtoehtoja ole.
Rajoittavaa lainsäädäntöä pitäisi purkaa. Ihmisten pitäisi tehdä pitempään töitä ja pienemmällä palkalla. Irtisanominen pitäisi tehdä helpommaksi.
Kapitalistit ovat väsymättömiä opettajia, vaikka omaan takkiin tulee uusia tahroja. Jopa omien alojensa huiput valehtelevat: kirjanpitorikkomuksia, sisäpiiririkoksia, kartelleja. Yritysjohtajia jää kiinni sekä omistajien että asiakkaiden huijaamisesta.
Kuka on syyllinen? Sijoittaja, analyytikko ja investointipankkiiri?
”Ils vont tuer le Capitalisme”, huudahtaa ranskalaisen vakuutusjätin AXA:n pääjohtaja Claude Bébéar kirjassaan, joka kiroaa kvartaalikapitalismin. Ne aikovat tappaa kapitalismin.
Eli markkinatalous on ok, se on tuonut paljon hyvää meille suomalaisillekin. Äärikapitalismi ei ole hyvä.
Siksi tarvitaan sitä valtion sääntelyä, siksi tarvitsemme hallituksen, joka ymmärtää tämän.
Minun ääneni menee seuraavaksi demareille. Kokoomus on osoittanut minulle, että se ei ole minun puolueeni, sen harjoittama politiikka ei palvele mitenkään minun, hyvätuloisen palkansaajan ja piensijoittajan etuja. Mutta ei palvele keski- tai pienituloistenkaan etuja, ainoastaan suurpääoman ja valitettavan usein se on ulkomaalaista.
Olen harkinnut päätöstäni kauan ja tutustunut demareiden vaihtoehtobudjettiin huolella.
Olet joko tyhmä tai todella tyhmä jos kuvittelet että SDP ajaa hyväpalkkaisen palkansaajan asiaa. SDP rokottaisi sinultakin todennäköisesti verojen muodossa vaikka 90% palkastasi jos heillä olisi valtaa siihen.
Miksi se sen tekisi? Tuo on pelkästään sinun kuvitelmaasi, vailla realismia. Oikeastaan pahimmanlaatuista typeryyttä, koska et perusta käsitystäsi faktoihin.
Kyse ei ole verojen lisäämisestä, en usko edes Vasemmistoliiton haluavan lisätä suomalaisten verotaakkaa, koska siinä ei ole mitään järkeä. Kyse on verovarojen ohjailusta. En ole tyytyväinen siihen, miten tämä hallitus niitä ohjailee.
Hyvätuloisten vero-% on jo yli 50 ja ainakin viime vuonna Rinne ja SDP halusivat korottaa yli 100 000€ vuodessa tienaavien ansiotuloverotusta. Toki 90% oli heitto, mutta uskoisin demareiden ahneuden riittävän siihenkin kun edes yli puolet toisten rahoista ei riitä.
Olet kyllä naiivi jos kuvittelet ettei vasemmisto nostaisi ansiotuloverotusta valtaan päästyään, tuohan on heidän ideologiaansa sekä toisi valtavan kannatuksen kannatusryhmissään.
Kommentistasi kävi ilmi, että sinä et oikeasti tiedä mitään hyvätuloisten verotuksesta.
100 000 euron vuosituloilla veroprosentti on 43,7, jos on vähennyksiä, se laskee tuosta.
Meillä hyvätuloislla on palkkamme lisäksi myös erilaisia etuja, joita verotetaan sangen kohtuullisesti.
Ja itse asiassa Suomessa on vahvasti siirrytty jo tasaverotukseen, kunnallisvero ja välilliset verot ovat tasaverotettuja. Näinollen minusta olisi aivan ok, että pieni- ja keskituloisten verorasitetta helpotettaisiin tuloveron osalta, itse en tarvitse veroalea.
Suvussani on useampi kotimarkkinoilla toimiva yrittäjä, joiden tulos on heikentynyt sitä mukaa, kun pieni- ja keskituloisten verorasite on kasvanut. Heillä ei ole samalla tavalla enää varaa käyttää näiden yritysten palveluja. Tästä syystä kannatan pieni- ja keskituloisille tuloveroalea.
Hyvätuloisten verotus ja SDP:n lisävero rikkaille (yli 100k€) eivät olleet yhtä ajatusta. Lisäksi kaikilla ei ole mitään suuria vähennyksiä. Miten pienituloisten verorasitetta voidaan vähentää tuloveron osalta kun eiväthän he maksa nytkään juuri mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteleeko joku tosiaan että Suomessa jaksaa joku yrittää, sijoittaa omia rahojaan yrityksiin ja ideoihin sekä opiskella pitkään ja painaa selkä vääränä töitä jos kaikilla olisi about samanlainen palkka? Ehkä jossain sosialistin märässä unessa.
Tässä on kulunut mutta ihan pätevä esimerkki kuinka hyvin tällainen kommunismi toimii ihmisillä:
Erään yliopiston taloustieteen professori totesi taannoin, ettei ollut koskaan reputtanut yhtään opiskelijaa, mutta sitten reputtikin kokonaisen vuosikurssin kerralla. Kyseinen vuosikurssi oli inttänyt, että sosialismi toimii ja siinä kukaan ei olisi köyhä eikä kukaan rikas, vaan tasa-arvo vallitsisi. Professori sanoi siihen opiskelijoille: "OK, kokeilkaamme sosialismia tällä vuosikurssilla. Kaikista arvosanoista lasketaan keskiarvo ja jokainen saa saman arvosanan, jolloin kukaan ei saa hylättyä ja kukaan ei saa vitosta." Ensimmäisen välitentin jälkeen arvosanoista todellakin laskettiin keskiarvo ja jokainen sai nelosen. Opiskelijat, jotka olivat päntänneet kovasti, olivat tuohtuneita, kun taas vähän lukeneet opiskelijat olivat iloisia. Toisen välitentin lähestyessä ensimmäiseen vähän lukeneet opiskelijat pänttäsivät vielä vähemmän ja paljon päntänneetkin halusivat päästä vähällä, joten hekin lukivat vähemmän. Toisen välitentin keskiarvo olikin vain kakkonen, eikä kukaan ollut enää iloinen! Sama meno jatkui ja kolmannesta välitentistä jaettiinkin jo kaikille hylätyt arvosanat. Tenttien jatkuessa arvosanat eivät enää parantuneet, mutta kinastelu, syyttely ja nimittely sen sijaan lisääntyivät ja johtivat yleiseen pahaan mieleen ja kenenkään haluttomuuteen opiskella muiden hyväksi. Suureksi yllätyksekseen opiskelijat saivat kaikki vuosikurssista hylätyn ja professori kertoi, että myös sosialismi epäonnistuu aina lopulta, koska silloin kun palkinto on suuri, onnistumiseen vaadittava työmäärä on myös suuri, mutta kun valtio ottaa palkinnon pois, niin kukaan ei enää yritä tai edes halua onnistua. Asia ei voisi olla yksinkertaisempi.Kerropa vielä, kuka mielestäsi Suomeen on ajamassa sosialismia?
Vasemmistopuolueet jotka ovat korottamassa populistisesti "rikkaiden" eli hyvin toimeentulevien verotusta enenevissä määrin. 52% minun työllä ansaitsemistani rahoista ei heille vielä riitä. Sekä nämä jotka ihannoivat maailmaa jossa ei ole tuloeroja, on vain sama palkka kaikilla ja kaikki ovat tyytyväisiä!
Väität siis saavasi vuosipalkkaa n. 300 000 euroa, mikä ei ole kovin uskottavaa. Nimittäin vasta tuolla palkalla veroprosentti nousee 52:een...
Samapalkkaisuudesta ei ainakaan julkisuudessa kukaan ole puhunut, sehän on täysin absurdi ajatus.
Tuolerojen kritisoinnissa on kyse siitä, että osa saa niin pientä palkkaa, että sillä ei kykene maksamaan edes pakollisia, välttämättömiä menoja. Näinollen työssäkäyvät joutuvat turvautumaan yhteiskunnan tukiin, eli mm. minun maksamiin veroihin. En näe mitään järkeä siinä, että minä maksan ihmisille palkkaa yrityksen puolesta. Tai olen valmis tekemään sen pienelle joukolle, mutta sitähän haluttaisiin kasvattaa.
Pitääkö minun siis maksaa veroja, jotta useampi työnantaja voi saada halpaa työvoimaa? Ei kiitos.
Jos yritystoiminta ei ole niin kannattavaa, että voisi maksaa kohtuullista (huom. kohtuullista) palkkaa, ei sitä ole järkeä ylläpitää. Luova tuho on parempi ratkaisu silloin.
Et vissiin osaa käyttää verolaskuria jos pääsit siihen tulokseen että 300 000€ vuosituloilla vasta pääsee maksamaan yli 50% tuloistaan valtiolle. En tienaa 300 000€, mutta jokusen kympin yli 150 000€. Pidä sitä kuinka uskottavana haluat, se ei minun ansioitani tai vero-% muuta.
Itse tienaan hieman yli 200 000 , mutta veroprosenttini on selvästi alle 50:n vähennyksien kanssa.
Vaikka työni onkin vaativaa asiantuntijatyötä, on korvaus siitä enemmän kuin kohtuullinen, samoin käteen jäävä osuus. Suuri palkka on mahdollistanut myös osakesalkun kasvattamisen.
Sisareni ei ole ollut yhtä onnekas. Hän ehti työskennellä vain viisi vuotta ennen vammautumistaan onnettomuudessa ja joutui sen seurauksena työkyvyttömyyseläkkeelle. Hän maksaa eläkkeestään veroja 20, 3%, mikä on minusta kohtuutonta.
Näkökulmaa on siis myös heikommin pärjäävien osalta.
Muistaakseni Kepu oppositiossa ollessaan vaati suurituloisten verojen korottamista - ja pienituloisten verotuksen keventämistä. Aika erilaisia ovat laulut nyt.
Jos olisin kaikkivaltias tässä asiassa niin keventäisin työn verotusta ja kiristäisin pääoma- ja osinkoverotusta.
Eli työtulon verokatoksi vaikka 40% ja siitä lähettäisiin sitten progression kautta porrastamaan alas prosentteja. Tuntuu kohtuuttomalta, että jotkut ihmiset maksavat jopa 60% veroa tuloistaan.
Tämän lisäksi säätäisin pääoma- ja osinkoverotuksen vaikka kiinteään 35-40%. Pyrkisin siihen, että yrittäjät nostavat tulonsa palkkana ja jättäisivät osingot yritykseen investointeja varten.
Lisäksi kiristäisin kaikkien turhakkeiden kuten sokerin, karkkien, polttoaineen, alkoholin ja tupakan verotusta tuntuvasti. Lisäksi ottaisiin käyttöön tietullit, joiden tuloilla pidettäisiin tiet kunnossa.
Lisäksi poistaisin kaikki verot sähköautoista ja antaisin tukea (esim. Verotuksessa) kansalaisille, jotka ostavat sähköauton.
Hallituksen rivit eivät ole yhtenevät, vaikka niin annetaan ymmärtää. Ei edes puolueiden sisällä.
Tässä erään keskustalaisen toimijan kirjoitus Uusi Suomi-puheenvuorossa:
Keskustan yhteys kansaan katkeamassa - osa 1
31.12.2016 16:28 Sami Kilpeläinen
Kotimaa
Keskusta
Sote
Vaaliraha
Vaalit
Yksityistäminen
46 kommenttia
ilmoita asiaton viesti
Hallitusohjelma pitää sisällään tavoitteita, jotka voisivat edistää Suomen tasapainoista kasvua ja kehitystä. Käytäntö on kuitenkin näyttänyt, että keskustan yhteys kansaan ja maan tasapainoiseen kehittämiseen horjuu pahasti.
Kerta toisensa jälkeen vaalivoiton keskustalle hankkii juureva keskustan kenttä. Sen jälkeen sama cityliberaalivahakabinetti ilmaantuu korkeimpiin tehtäviin ja virkoihin - aiheuttamaan seuraavan vaalitappion. Vahakabinetti lähetetään avustajiksi, virkamiehiksi, etujärjestöihin tai valtion lainsäädännöstä hyötyviin yrityksiin. Yrityksiltä pumpataan vaalirahaa samoille liberaaleille Arkadian talouspoliittisen seuran kautta. Cityliberaalien arvot vaan eivät edusta sitä, mikä on keskustan kentän arvot.
Keskusta on 1990-luvulta lähtien menestynyt vaaleissa, kun sen politiikan ytimessä on ollut maakuntien Suomi ja toimet, joilla kaikki kansalaiset ja alueet pidetään kehityksessä mukana. Vuoden 2007 eduskuntavaaleissa keskusta jopa historiallisesti säilytti suurimman puolueen aseman. Silloin uskallettiin puhua ihmisten asioista, takuueläkkeestä, puolustaa maakuntien työllisyyttä, vastustaa keskittämistä ja puhua maaseudun puolesta.
Toimiessani keskustan maaseutupoliittisen työryhmän sihteerinä 2006-2010 ja Antti Rantakankaan sekä myöhemmin Kyösti Virrankosken toimiessa puheenjohtajana aluepolitiikkaan ja maaseutualueille sekä maatalouspolitiikkaan tehtiin merkittäviä panostuksia. Kiitos kuului myös erityisesti ministeri Sirkka-Liisa Anttilalle ja Juha Korkeaojalle. Köyhän asialle tehtiinkin jotain ja maataloustulokin nousi.
Federalistinen liberaalieliitti ajaa Suomea alas muun muassa kansallisomaisuuden yksityistämisellä. Liikenneväylien myynti olisi katastrofaalinen virhe. Edes Venäjällä ei tainnut valtion omaisuuden yksityistäminen olla näin hurja puhallus? Kuinka monen päättäjän lähipiiri tarjoaa palveluita yksityistettäville aloille, kuten aikanaan panospuhdistamoja haja-asutusalueen jätevesiasetukseen?
SOTEn yhtiöittämisestä ja valinnanvapaudesta on tulossa fiasko. Väkirikkaat alueet pärjäävät. Tuskinpa yksityinen terveyssektori ottaa vastuulleen kalliit hoidot tai kalliita laiteinvestointeja vaativat palvelut. Vajaateholle jäävät maakuntien liikelaitokset yrittävät ylläpitää torsoa perustason palveluvalikoimaansa? Oikeampi tapa olisi aloittaa pienemmillä askelilla, vaikkapa päivystyksen tai ortopedian avaamisella eikä kaikkea kerralla. Keskustan rähmällään olo rikkaiden kokoomuksen edessä on aina tuonut ongelmia.
Haluan toivottaa 100 vuotta täyttävälle Suomelle parhainta onnea ja menestystä. Cityliberaalien pyrkyreiden takia suomalaisten asiat ja hyvinvointi eivät saa jäädä toiseksi.
Jumalan siunausta ja viisautta kansalle Suomen täyttäessä 100 vuotta!
Sami Kilpeläinen
Keskustan puoluevaltuuston jäsen
Keskustan Vantaan kunnallisjärjestön puheenjohtaja
Et vissiin osaa käyttää verolaskuria jos pääsit siihen tulokseen että 300 000€ vuosituloilla vasta pääsee maksamaan yli 50% tuloistaan valtiolle. En tienaa 300 000€, mutta jokusen kympin yli 150 000€. Pidä sitä kuinka uskottavana haluat, se ei minun ansioitani tai vero-% muuta.