Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä haudanhoitovastuusta? Jos perillisiä on 2 ja toinen hoitaa hautaa, onko oikeus pyytää rahaa toiselta hoitoapuun?

Vierailija
28.12.2016 |

Oma moraalini sanoo, että jos toinen hoitaa haudan ja vie sinne kukkia ja kynttilöitä, toinen voisi edes osallistua rahallisesti puoliksi hankintoihin. Haudanhoitajalle on nimittäin tuplavaiva, kun käy vielä haudualla. Toinen ei tee mitään. Mitä mieltä olette?

Kommentit (251)

Vierailija
161/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan miten sovitte. Moni ei arvosta hautaa, eihän se hnekilön sielu siellä ole, jäänteet vaan ,kohta ei niitäkään. Eli on ok, sekä palvoa hautaa/ maksaa itse se hupi. Ja toisen mielipide, että muistelee vaikka kotona,kuva esille, kynttilä/kukka siihen, musiikkia. Näin moni tekee joilla haudat kaukana tai rajoituksia matkustaa,liikkua.

Jos se toinen pitää siitä, että hautakiveä palvotaan, niin neuvotelkaa avoimesti joko siten, että joka toinen vuosi toinen hoitaa ja toisena toinen. Tai näytät tositteet ja puolet siirtää sun tilille( toki max summa minkä on valmis maksamaan) Jos hän arvosta, että sinä hoidat kaiken, voi antaa reilummin vrt se kuin itse näkee vaivan,matkat, ostot kauppakäynnin(tori). Myös vaihtoehto,ikihoito srk tai puolihoito, he hoitavat sen sitten. Kysy paljonko nuo vaihtoehdot maksaa. Hoitavat haudan sopimuksen mukaan. Toki ei estä sua käymästä niin paljon kun haluut ja istuttamasta,mutta olisi perustaso aina. Näistäkin voitte sopia maksaako puoliksi muut.

Vierailija
162/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei toimi, mutta todellakin luonnonkivi käy hautakiveksi, mutta se pitää hyväksyttää seurakunnalla. Meidän suvussa jokaiselle hankitaan luonnonkivi omilta mailta ja monella muullakin haudalla niitä näkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi olisi muistolehto. Ei tulisi näitä ongelmia

Odotinkin juuri tuollaista vastausta!! Taattua palstaa.

Tottakai toisen tulee edes rahallisesti osallistua kuluihin, aivan selvä asia!!

Ja todellakaan kaikki eivät tahdo muistolehtoon.

Ei todellakaan tarvitse jos AP:n kaltainen henkilö itse päättää, että haudalle pitää viedä kukkia ja kynttilöitä niin kenenkään muun ei tarvitse siihen pakolla osallistua.

Vierailija
164/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan hautapaikka maksa monia satasia. Juuri haudattiin omainen uurnahautaan, joka maksoi 140e.

Vierailija
165/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään selkeästi kyllä, mutta miten menneet sukupolvet? Sama se, jos kukaan ei hoida mummon hautaa, kun jälkipolvet ovat eri mieltä sen tarpeellisuudesta?

Vierailija
166/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina kustantanut haudalle kukat ja kynttilät itse, näin toimin vuosikausia. Ei ole käynyt mielessäkään että pyytäisin muita osallistumaan.

Nyt joitakin vuosia oon tilannut seurakunnalta haudanhoitopalvelun jonka myös maksan itse. Ilmoitin vain muille että olen ottanut tällaisen palvelun vaikka en kai olisi edes ilmoitusvelvollinen. Palvelun tilasin seuraavalta vuodelta lähtien siksi kun yks kesä oli pitkä pätkä etten päässyt käymään haudalla ja sinne viemäni kukat kuolivat kuivuuteen.

Minun mielestäni muiden ei tarviste osallistua kustannuksiin joihin itse olen itseni velvoittanut. Eihän haudalla ole pakko kenenkään käydä eikä mitään sinne viedä.

Vierailija
167/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n on pakko olla nainen. Kukaan muu ei voi uhriutua siitä, että vie haudalle kukkia ja kynttilöitä. Eikä kukaan muu kuin nainen voi pyytää niistä rahaa

Olet varmasti oikeassa. Itse päättää tehdä jotain ja sitten valittaa, kun muut eivät osallistu :-D Unohtamatta tietenkään sitä mainostusta, että huomaavatko kaikki miten hyvä ihminen minä olen, kun pidän puolta haudasta jeesusteluja.

Vierailija
168/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita haudalle kyltti "TÄMÄN HAUDAN HOITAA AP"

Tai vaikka semmoinen lappu, kun koirillakin on "Täällä vartioin minä" ja koirankuva lapussa. Tee samanlainen itsestäsi "Tämän haudan hoidan minä" ja oma naamakuvasi siihen lappuun.

Vierailija
169/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa mielenkiintoista, että näin moni ajattelee, että ei ole mitään henkistä velvollisuutta kunnioittaa vainajaa ja hänen hautaansa. Että ihan sama. Aika kylmää ajattelua.

ap

Ymmärrän ap ajattelutavan. Minun äitini haudan kohdalla kaikki vastuu jätetty minulle, ja odotetaan, että hauta on hoidettu. Jos ei ole, sukulaiset soittaa jonossa. Veljeni oli kyllä äidin eläessä kynimässä rahaa joka kuukausi, mutta sitten ei tosiaan edes voi 20e/vuosi laittaa hoitomaksuun, koska hoitohaudaksi laitettiin srk:lle. Ja tuo olisi siis hänen osuutensa.  Ihminen, jonka tulot on 5000e/kk. Varmaan jos siellä äidin haudalla olisi setelitukku odottamassa, niin kävisi siellä. Tuskin kuitenkaan edes kukkia kastelisi sillä reissulla. 

Vierailija
170/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa mielenkiintoista, että näin moni ajattelee, että ei ole mitään henkistä velvollisuutta kunnioittaa vainajaa ja hänen hautaansa. Että ihan sama. Aika kylmää ajattelua.

ap

Ymmärrän ap ajattelutavan. Minun äitini haudan kohdalla kaikki vastuu jätetty minulle, ja odotetaan, että hauta on hoidettu. Jos ei ole, sukulaiset soittaa jonossa. Veljeni oli kyllä äidin eläessä kynimässä rahaa joka kuukausi, mutta sitten ei tosiaan edes voi 20e/vuosi laittaa hoitomaksuun, koska hoitohaudaksi laitettiin srk:lle. Ja tuo olisi siis hänen osuutensa.  Ihminen, jonka tulot on 5000e/kk. Varmaan jos siellä äidin haudalla olisi setelitukku odottamassa, niin kävisi siellä. Tuskin kuitenkaan edes kukkia kastelisi sillä reissulla. 

ja sinä itket täällä, kun et saa sukulaiseltasi 20e/vuosi. on sinullakin aika surkea elämä.

Vierailija
171/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No älä hoida, jos et itse tahdo.

Vierailija
172/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipahan läpileikkaus suomalaiseen tunnemaailmaan. En enää ihmettele, että tutkimuksissa suomalaiset on luokiteltu maailman epäempaattisimmaksi kansaksi. Mutta kiitos rehellisyydestä. Suomut tippuivat silmiltäni.

ap

Onko sisaruksellasi ollut huonommat välit vanhempiisi, että haudanhoito ei kiinnosta? Onko hänellä varaa laittaa rahaa haudanhoitoon?

Miksi sisarukset eivät keskustele vainajan hautaamiseen liittyvistä asioista? Miten haudataan, minne ja haluaako osallistua? Onko muita hautaamis mahdollisuuksia kuten monet julkkikset ovat toivoneet.

Ainakaan isoissa kaupungeissa ei ole juurikaan vapaita hautapaikkoja ellei ole sukuhautaa valmiina. On tullut oikeastaan uusi normaali, että vainaja tuhkataan ja muistolehdot ovat ihan varteenotettava vaihtoehto.

En itse halua tulevaisuudelle vaivaa muille. 

Ketään ei voi pakottaa. Ei ole tunnekymyyttä, että ei halua osallistua maksuihin. Kukkien vieminen haudalle ja vainajan muistamista voi tehdä muuallakin.

On näköalatonta ajatella ja syyllistää niitä, jotka eivät halua. Se ihminen ei elä siellä haudassa.

Vierailija
173/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Vastaat sukulaisille että "Valitettavasti ei olla päästy sopimukseen kenelle haudanhoito kuuluu. Haluaisitko sinä ehkä hoitaa sitä."

Vierailija
174/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä hoitamattomilla haudoilla olevissa lapuissa lukee, että haudan hallinta-aika on päättymässä ja ne otetaan haltuun, ellei seurakuntaan olla yhteydessä. Samanlainen lappu tulisi niihin hoidetuillekin haudoille, mutta yllättäen niiden jatko on jo hoidettu aktiivisten läheisten toimesta. Mitään hautaa ei oteta haltuun kesken maksetun hallintakauden sen vuoksi, ettei niitä hoideta tai niissä ei ole kiveä.

Vierailija
175/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hautaamiseen liittyvistä asioista ei keskustella?

Kuolema on edelleen meidän yhteiskunnassa tabu. Aihe josta ei keskustella ainakaan etukäteen. Aihe joka sivuutetaan jos vain on mahdollista sivuuttaa.

Vierailija
176/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne hoitamattomana hautapaikathan menettää.  Kivi otetaan pois, jos sellainen on 

Ja hautapaikka annetaan uuteen käyttöön.

Ei seurakunnan hautausmaata, kuin sikojen sotkemaan heinäpeltoa. Siis hoitamattomana.

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/muista-huolehtia-sukusi-hautapaikasta…

"Uusi hautaus tai sopimuksen jatkaminen

Hautapaikkasopimus voi jatkua kahdella eri tavalla. Uusi 25 vuoden hallinta-aika alkaa, jos samaan paikkaan haudataan uusi vainaja vanhan sopimuksen voimassaoloaikana.

Mikäli kyseiseen paikkaan ei ole haudattu ketään viimeiseen 25 vuoteen, hallinta-aikaa voidaan hakemuksesta pidentää korkeintaan seuraavan 25 vuotta. Sen päättyessä voi taas hakea uutta pidennystä".

"Mikäli haudan haltijaan ei saada yhteyttä kirjeitse, seurakunta kiinnittää haudalle kyltin, jossa kerrotaan hallintasopimuksen päättymisestä".

Joo, ja omaisilla on oikeus itse poistaa hautakivi puolen vuoden kuluessa. Tai sitten seurakunta poistaa kiven kun hautapaikkaoikeus siirtyy jollekin muulle.

Eri seurakunnissa voi olla hiukan erilaisia sopimuksia mutta ne selvinnee kun ottaa yhteyttä siihen seurakuntaan jossa omaisen hautapaikkasopimus on

Vierailija
177/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautapaikan haltija vastaa siitä että hautapaikka on asianmukaisesti hoidettu. Hautapaikan haltija voi tehdä esim. hautapaikan  hoidosta haudanhoitosopimuksen seurakunna kanssa.

Vierailija
178/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hautapaikkamaksu on ainoo mikä ois puolitettava. Kukat ja kynttilät ym on jokaisen henkilökohtainen asia.

Mitähän maksua tarkoitit?

- Hautapaikkamaksu maksetaan vainajan varoista niin pitkäksi aikaa kuin perikunta katsoo tarpeelliseksi (yleensä pari kymmentä vuotta). Seuraava hautapaikkamaksu onkin sitten ihan jokaisen elossa olevan oma valinta haluaako osallistua vai ei.

-Haudan hoitomaksun taas maksaa se joka tilaa, jos ei saa muita mukaan.

Haudan hoitomaksun voi maksaa myös niistä vainajan varoista vuosiksi eteen päin, jos vain pääsee sopuun toisten preillisten kanssa. 

Vierailija
179/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hautapaikkamaksu on ainoo mikä ois puolitettava. Kukat ja kynttilät ym on jokaisen henkilökohtainen asia.

Mitähän maksua tarkoitit?

- Hautapaikkamaksu maksetaan vainajan varoista niin pitkäksi aikaa kuin perikunta katsoo tarpeelliseksi (yleensä pari kymmentä vuotta). Seuraava hautapaikkamaksu onkin sitten ihan jokaisen elossa olevan oma valinta haluaako osallistua vai ei.

-Haudan hoitomaksun taas maksaa se joka tilaa, jos ei saa muita mukaan.

Haudan hoitomaksun voi maksaa myös niistä vainajan varoista vuosiksi eteen päin, jos vain pääsee sopuun toisten preillisten kanssa. 

Varsinaista sopimusta siitä ei tarvitse edes tehdä. Haudanhoitorahastoon käytettävät varat vain kirjataan hautauskuluiksi.

Vierailija
180/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautapaikan haltija vastaa siitä että hautapaikka on asianmukaisesti hoidettu. Hautapaikan haltija voi tehdä esim. hautapaikan  hoidosta haudanhoitosopimuksen seurakunna kanssa.

Se asianmukainen hoito ei tarkoita mitään kukka-asetelmia. Riittää ettei haudalla ole mitään ylimääräistä roskaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä