Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä haudanhoitovastuusta? Jos perillisiä on 2 ja toinen hoitaa hautaa, onko oikeus pyytää rahaa toiselta hoitoapuun?

Vierailija
28.12.2016 |

Oma moraalini sanoo, että jos toinen hoitaa haudan ja vie sinne kukkia ja kynttilöitä, toinen voisi edes osallistua rahallisesti puoliksi hankintoihin. Haudanhoitajalle on nimittäin tuplavaiva, kun käy vielä haudualla. Toinen ei tee mitään. Mitä mieltä olette?

Kommentit (251)

Vierailija
201/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hautapaikkamaksu on ainoo mikä ois puolitettava. Kukat ja kynttilät ym on jokaisen henkilökohtainen asia.

Hautapaikkamaksun voi maksaa kuolinpesän varoista.

Kuolinpesä lakkaa olemasta kun pesän (mahdollinen) varallisuus on jaettu perillisten kesken ja kaikki sen maksut ja velvoitteet (mm. verotus) on hoidettu loppuun.

Vierailija
202/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hautapaikkamaksu on ainoo mikä ois puolitettava. Kukat ja kynttilät ym on jokaisen henkilökohtainen asia.

Kuolinpesä lakkaa olemasta kun pesän (mahdollinen) varallisuus on jaettu perillisten kesken ja kaikki sen maksut ja velvoitteet (mm. verotus) on hoidettu loppuun.

Hautapaikasta tulee kyllä maksu ennen perunkirjoitusta ja hautauskulut muutenkin kannattaa huomioida jo perunkirjoituksessa ja maksaa vainaja ei kuolinpesän varoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma moraalini sanoo, että jos toinen hoitaa haudan ja vie sinne kukkia ja kynttilöitä, toinen voisi edes osallistua rahallisesti puoliksi hankintoihin. Haudanhoitajalle on nimittäin tuplavaiva, kun käy vielä haudualla. Toinen ei tee mitään. Mitä mieltä olette?

No et kyllä voi vaatia toiselta korvausta. Jos hänen mielestään haudalle ei tarvi ostaa mitään, eikä edes hoitaa, niin kyllä se vaiva ja kustannus jää sille joka haluaa hoitaa ja laittaa.

Sellaiset ihmiset ovat rasittavia, jotka haluavat muita jakamaan itse haluamiansa kustannuksia.

Ehkä paremminkin itse aiheuttamiansa kustannuksia.

Vierailija
204/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautapaikasta tulee kyllä maksu ennen perunkirjoitusta ja hautauskulut muutenkin kannattaa huomioida jo perunkirjoituksessa ja maksaa vainaja ei kuolinpesän varoista.

Hautauskulut toki voidaan huomioida ennakoiden jo perunkirjoituksessa kun on kyse ns. tuoreesta kuolemasta, mutta ap:n tapauksessa kuitenkin kuolinpesä taitaa olla kaiketi jo jaettu ja siten lakannut olemasta. Voisiko perunkirjoituksessa ennakoida mahdollisen tulevan haudanhoitomaksun, joko seurakunnan hoitomaksuun tai määrittää jonkun perillisten kesken yhdessä sovitun summan/osuuden jollekin perilliselle korvamerkityksi niihin tulevaisuuden kukkiin ja kynttilöihin?

Vierailija
205/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitääkin muistaa tehdä palvelus perillisille ja kirjoittaa johonkin sellainen "testamentti" että minusta ei saa jäädä maallista hautapaikkaa, jota joku joutuisi hoitamaan. Voin vaikka niemtä jonku paikan, jossa minua voi käydä muistelemassa, mutta sinne ei saa tehdä mitään muistomerkkiä tai alttaria.

Hautaustestamentti.

https://hautajaiset.fi/ohjeita-hautajaisiin/hautauksen-ennakkosuunnitte…

Vierailija
206/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne hoitamattomana hautapaikathan menettää.  Kivi otetaan pois, jos sellainen on 

Ja hautapaikka annetaan uuteen käyttöön.

Ei seurakunnan hautausmaata, kuin sikojen sotkemaan heinäpeltoa. Siis hoitamattomana.

No en näe tuossa mitään ongelmaa. Jos siellä haudalla ei kukaan käy niin miksi sen siellä pitäisi olla.

Miksi olette alun perinkin sitten haudanneet vainajanne kirkkomaahan ja käyttäneet hautapaikkaan, arkkuun, hautaukseen ja kiveen tuhansia euroja?

En ole tuon kommentin kirjoittaja, mutta arkku on pakollinen kaikille. Hautakiveksi käy luonnonkivi. Hautapaikka maksaa muutaman kympin. Ei mene edes satasia.

Mun ystävän hautakivenä on luonnonkivi, joka on tuotu perheen kesämökiltä ja jonka päällä ystävä lapsena tykkäsi aina istuskella.

Vierailija
207/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni on kuollut kun olen ollut lapsi. Tiedän että hänen vanhempansa aikoinaan järjesti hänelle hautapaikan, mutta en ole käynyt siellä koskaan. Ihan siksikin, että se sijaitsee tuhansien kilometrien päässä. Isän vanhemmat on kuolleet jo aikoja sitten ja en tiedä, kuka vastaa asioista nykyisin vai vastaako kukaan. Isällä oli toinenkin lapsi, minua nuorempi, mutta hän ei ole koskaan ollut tekemisissä isän suvun kanssa, hänellä on toinen isä joka on aikoja sitten adoptoinut hänet. Mielestäni minä tai isän toinen lapsi emme ole missään vastuussa isän hautapaikkaan liittyvissä asioissa.

Ettei edes oman vanhemman haudan hoito kiinnosta. Oletko ottanut edes selvää? Voi olla tulossa aika iso lasku seurakunnalta jos hautaa on hoidettu vuosia seurakunnan toimesta.

Vierailija
208/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on halunnut ottaa hautapaikan vanhemmille? Jos molemmat, niin sitten pitäisi hoitaa puoliksi, mutta muutoin se hoitaa joka haudan on halunnut ottaa vaivaksi.

Vierailija
209/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni on kuollut kun olen ollut lapsi. Tiedän että hänen vanhempansa aikoinaan järjesti hänelle hautapaikan, mutta en ole käynyt siellä koskaan. Ihan siksikin, että se sijaitsee tuhansien kilometrien päässä. Isän vanhemmat on kuolleet jo aikoja sitten ja en tiedä, kuka vastaa asioista nykyisin vai vastaako kukaan. Isällä oli toinenkin lapsi, minua nuorempi, mutta hän ei ole koskaan ollut tekemisissä isän suvun kanssa, hänellä on toinen isä joka on aikoja sitten adoptoinut hänet. Mielestäni minä tai isän toinen lapsi emme ole missään vastuussa isän hautapaikkaan liittyvissä asioissa.

Ettei edes oman vanhemman haudan hoito kiinnosta. Oletko ottanut edes selvää? Voi olla tulossa aika iso lasku seurakunnalta jos hautaa on hoidettu vuosia seurakunnan toimesta.

Huomasithan että lainaamassasi tapauksessa kirjoittajan isän hauta on tuhansien kilometrien päässä, tulee oletus että sijaitsee jossain ulkomailla.

Vierailija
210/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasithan että lainaamassasi tapauksessa k

Ei kukaan väittänyt että pitäisi itse siellä käydä. Mutta ihan hyvin voi palkata jonkun hoitamaan isänsä hautaa.

Vierailija
211/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten siitä voisi tulla lasku kun en ole mitään haudanhoitosopimusta tehnyt?

Vierailija
212/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä, mitä olette asiasta sopineet / sovitte. 

Vierailija
213/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautauskulut toki voidaan huomioida ennakoiden jo perunkirjoituksessa kun on kyse ns. tuoreesta kuolemasta, mutta ap:n tapauksessa kuitenkin kuolinpesä taitaa olla

Haudanhoito on täysin eri asia kuin hautapaikka. Hautapaikka on maksettu jo ennen kuin siihen ketään haudataan. Haudanhoidosta voi halutessaan tehdä sopimuksen ja siitä aiheutuneet kulut maksetaan sopimuksen mukaan ja maksusta vastaa henkilö joka tuollaisen sopimuksen on tehnyt. Käytännössä se ei voi olla kuin hautapaikan haltijaksi merkitty henkilö. Tämä henkilö taas voi sopia esim. muiden läheisten kanssa että kustannukset maksetaan yhtä suurin osuuksin.

Sopimuksiin kannattaa myös kirjata mitä se haudanhoito ja kulut käsittää esim. nurmikon hoidon ja/tai kesäkukat esim. 2 kpl. Jos sopimukseen ei ole sisällytetty talvihoitoa tai esim. kynttilöitä niin jälkikäteen niistä maksuja on hiukan hankala vaatia.

Vierailija
214/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautapaikkaoikeus maksetaan nykyisin useimmiten 25 vuoden välein tai uudelleen 25 vuodeksi kun hautaa on taas käytetty. Lasku menee ns haudanhaltijalle joka nykyisin merkitty sähköiseen hautskirjaan.

Siinähän sitä sitten muistellaan ja riidellään, että kuka se viimeksi maksoikaan tuon maksun, jos kaikki maksajaehdokkaat edes ovat elossa.

Vierailija
215/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään laskua ei tule, jos haudan hallintamaksua ei ole hoidettu, vaan hautapaikka on palautunut uudelleen seurakunnan käyttöön. Seurakunta tekee erikseen haudan hoitosopimuksen (kukat, kanervat ja muut). Hautapaikan hallintaoikeus ja haudan hoitosopimus ovat eri asioita.

Vierailija
216/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana moraali ja muutaman euron kukat samassa aloituksessa. Oi aikoja, oi tapoja!

Vierailija
217/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautapaikkaoikeus maksetaan nykyisin useimmiten 25 vuoden välein tai uudelleen 25 vuodeksi kun hautaa on taas käytetty. Lasku menee ns haudanhaltijalle joka nykyisin merkitty sähköiseen hautskirjaan.

Siinähän sitä sitten muistellaan ja riidellään, että kuka se viimeksi maksoikaan tuon maksun, jos kaikki maksajaehdokkaat edes ovat elossa.

Mitä väliä sillä on kuka sen maksoi viimeksi? Jos hautapaikanhaltija kuolee valitaan uusi oli sitä hautaoikeutta jäljellä tai ei.

Vierailija
218/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenelläkään ole velvollisuutta hoitaa kenenkään hautaa. Mutta nuo hautapaikkahommat voi kuitenkin olla vaikeita ja haudanhoidostakin voi saada aikaan riidan. Eri asia kannattaako.

Sain tietää jokin aika sitten että minut on merkitty biologisen isäni haudan hautapaikan hautaoikeuden haltijaksi, koska lain mukaan haltija on hautaan ensimmäisenä haudatun jälkeläinen jne. Olin alle kouluikäinen kun biologinen isä kuoli enkä ole tehnyt mitään sopimusta hautapaikasta enkä haudanhoidosta, oletan että perheensä teki sen. Tämä kävi ilmi vasta kun biologisen isän sisko lähetti minulle laskun koskien haudanhoitomaksua. Biologinen isä ei kuitenkaan ole enää adoption jälkeen ollut isäni juridisesti, joten kun sitten otin yhteyttä seurakuntaan niin olen kuulemma edelleen sen hautaoikeuden haltija. En vieläkään tiedä olenko sitä vieläkin vai voiko siitä päästä eroon jotenkin.

Vierailija
219/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesää ei ole pakko jakaa eli se kuolinpesä voi olla voimassa vaikka kuinka kauan. Isovanhempani pesä on yhä jakamatta, vaikka hän kuoli 80-luvun puolivälin jälkeen. Suku käyttää vanhaa tönöä kesäpaikkana. Kauhulla odottelen, että joudun itse tuon pesän osakkaaksi. Voi olla parempi kieltäytyä koko perinnöstä ja neuvoa omia jälkeläisiäni tekemään samoin. Sen jakaminen tulee olemaan painajainen, että ylipäätään saa kaikkien nimet papereihin.

Vierailija
220/251 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin asiasta on saatu kilpavarustelun aihe. Vanhempani ovat kuolleet ja hautajaisten jälkeen en ole haudalla käynyt, jo matka maksaisi maltaita ja eiväthän haudatut tiedä miten hautaa hoidetaan.

Lapsuudessani oma mummuni kävi äitinsä haudalla, hänet oli haudattu 1916, mutta ei mitään kukkia tai kynttilöitä viety. Kynttilöiden vienti yleistyi omassa kunnassani vasta 70-luvulla.

Mielestä on aika outoa hautojen palvomista, eikö ihmistä voi muistella muutenkin. Tuhkaus ja muistolehto ovat hyvä asia ja voihan tuhkat heittää muuallekin. Käsittämätöntä tuhlausta hankkia tammiarkku maatumaan, mutta pitipä näyttää, että kyllä meillä oli varaa. Toivon, että minua ei palvota, heittäköön jonnekin mereen tai muuhun tuntemattomaan paikkaan.

Onko huono omatunto vai miksi pitää käydä kukkia ja kynttilöitä viemässä vainajan syntymäpäivänä joulun lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi