Miten tuo päivähoito voi olla laadukasta kun sijaisilla ei alan koulutusta?
Uutisissa sijainen sanoi että välttämättä ryhmässä ei ole yhtään vakituista työntekijää?
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia nykyään päiväkodeissa.
Kaiken maailman välivuosilaisilla ja työkokeilijoilla on kuule pyörinyt jo pitkään! Kuka tahansa vähänkään täysjärkiseltä vaikuttava pääsee kyllä päiväkotiin töihin
Ei se olekaan laadukasta kuin juhlapuheissa.
Eihän se laadukasta olekaan. Ja silti vanhemmat kuskaavat lapsensa sinne vapaapäivinään koska lapsella on muka niin kivaa ja kehittävää olla siellä.
EI lastenhoitoon koulutusta tarvita, vaan tervettä järkeä, lempeyttä, jämäkkyyttä, aitoutta, läsnäoloa ja ystävällisyyttä. Kokeinen sitten siell päivähoidossa pitää huolta siitä, että kaikki viralliset vaatimukset tulee täytettyä.
Kyllä on mennyt laatu alaspäin muutamassa vuodessa. Päivittäin vaihtuvat uudet sijaiset. Kukaan ei tunne toisiaan. Minua vanhempaa on monesti luultu työntekijäksi. On päiviä, jolloin pelottaa jättää lapsi hoitoon. Varhaiskasvatusta päivähoito ei ole kuin näiden lomaviikkojen aikana, kun on vähemmän lapsia hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken maailman välivuosilaisilla ja työkokeilijoilla on kuule pyörinyt jo pitkään! Kuka tahansa vähänkään täysjärkiseltä vaikuttava pääsee kyllä päiväkotiin töihin
Olin 2010 välivuotena 6kk päiväkodissa työharjoittelussa. Pientenkin puolella, kukaan ei opastanut juuri missään, mitään kokemusta ei ollut lastenhoidosta aiemmin :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on mennyt laatu alaspäin muutamassa vuodessa. Päivittäin vaihtuvat uudet sijaiset. Kukaan ei tunne toisiaan. Minua vanhempaa on monesti luultu työntekijäksi. On päiviä, jolloin pelottaa jättää lapsi hoitoon. Varhaiskasvatusta päivähoito ei ole kuin näiden lomaviikkojen aikana, kun on vähemmän lapsia hoidossa.
Palkkaus ja ennen kaikkea työolot tulee saada kuntoon. Väki pakenee alalta.
Meinaat ettei osaa potalle viedä ja pyyhkiä ilman korkeakoulutusta?
Mun lapsen päikyssä on nyt ollut ihana sijainen, vieläpä ulkomaalaistaustainen. Hän tulee iloisesti omasta aloitteesta kertomaan mulle päivän kuulumisia, muisti heti ekana päivänä lapsen nimen, miten on syönyt yms. Kertoo spontaanisti lapsen päivästä enemmän kuin kukaan vakkari. Ihan sama onko koulusta vai ei. Toivon että olisi vakkari. Pointtini on että sijaisuus tai koulutuksen puute ei välttämättä lainkaan tarkoita huonompaa hoitajaa.
Eihän se ole pitkään aikaan ollut laadukasta. Kaikki kynnelle kykenevät alan ammattilaiset pyrkivät pois päiväkodeista ja tilalle tulee kouluttamattomia sijaisia.
Tällä ne PISAT saadaan nousuun, kun varhaiskasvatus ajetaan alas ja koulut voi huonosti.
Hallitus antaa peruskouluille 200-300 miljoonaa, mutta samalla kunnat joutuvat säästämään, eli peruskouluista leikataan taas.
Kataisen ja Sipilän hallitukset leikkasivat koulutukselta 3 miljardia, ei tolla hallituksen rahalla korjata yhtään mitään samaan kuntoon, kuin se oli.
idiotismia ajaa varhaiskasvatus ja peruskoulu kuralle. Varsinkaan kun valtion velalla maksetaan rikkaiden veronalennuksen eikä korjata peruskoulua tai varhaiskasvatusta.
Kiitos kokoomus ja persut, kun lakkautatte hyvinvointivaltion!
Päiväkotiin tuntuu pääsevän töihin lähes kuka vaan. Jotkut ehkä jopa joutuu.
Minä olen hakenut töitä pari vuotta, enkä kelpaa omalle alalle enkä muuallekaan mutta päiväkotiin kyllä. Näin se uusi ura urkenee ilman koulutusta, pätevyyttä tai edes suurempaa haluakaan viidenkympin jälkeen.
Tätä se subjektiivinen päivähoito-oikeus on sitten. Eipä vasemmistopäättäjä Li A. ajatellut ollenkaan ettei ole resursseja tällaisen oikeuden toteuttamiselle. Lisäksi kutsuvat tätä lapsisäilöä varhaiskasvatukseksi. Lapsemme ovat oikeutettuja parempaan, ehdottomasti.
Asioista päättäminen on helppoa, kun ei kanna itse mitään vastuuta. Sellaista on nykyajan ministerin työ, hiton hyvin palkattua ja helppoa kuin heinänteko, oikeastaan helpompaa. Hävetköön jos osaavat!
Vierailija kirjoitti:
EI lastenhoitoon koulutusta tarvita, vaan tervettä järkeä, lempeyttä, jämäkkyyttä, aitoutta, läsnäoloa ja ystävällisyyttä. Kokeinen sitten siell päivähoidossa pitää huolta siitä, että kaikki viralliset vaatimukset tulee täytettyä.
Ei olekaan kyse lastenhoidosta, vaan kommunistipäättäjä kutsuu tätä varhaiskasvatukseksi ja että kaikkien lasten pitää käyttää tämä oikeutensa. Jos hoidat lapset itse, olet huono vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 2010 välivuotena 6kk päiväkodissa työharjoittelussa. Pientenkin puolella, kukaan ei opastanut juuri missään, mitään kokemusta ei ollut lastenhoidosta aiemmin :D
Mä olin myös. Oli kyllä semmoinen kokemus että lastani en sellaiseen laitoskasvattamoon laittaisi. Työntekijät juorusivat ikävästi vanhemmista ja ties mitä paskaa. Ihan pienintä uutta muksua pidettiin tavallaan eristettynä yhdessä huoneessa nukkumassa ja sillä oli varmaan eroahdistusta, itki paljon. Niin kiellettiin menemästä lohduttamaan ja se tuntui tosi pahalta, oli niin pieni vielä ja tottakai uusi ympäristö tosi pelottava. Siellä sitten huusi lohduttomasti pitkiä aikoja :(