Mitä mieltä haudanhoitovastuusta? Jos perillisiä on 2 ja toinen hoitaa hautaa, onko oikeus pyytää rahaa toiselta hoitoapuun?
Oma moraalini sanoo, että jos toinen hoitaa haudan ja vie sinne kukkia ja kynttilöitä, toinen voisi edes osallistua rahallisesti puoliksi hankintoihin. Haudanhoitajalle on nimittäin tuplavaiva, kun käy vielä haudualla. Toinen ei tee mitään. Mitä mieltä olette?
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Tulipahan läpileikkaus suomalaiseen tunnemaailmaan. En enää ihmettele, että tutkimuksissa suomalaiset on luokiteltu maailman epäempaattisimmaksi kansaksi. Mutta kiitos rehellisyydestä. Suomut tippuivat silmiltäni.
ap
Suhtaudutko yleensäkin noin vihamielisesti muihin ihmisiin jotka ovat kanssasi jostain asiasta erimieltä?
Jos sinne haudalle jotain haluaa istuttaa, se jää kyllä omista varoista maksettavaksi. Eli ei voi velvoittaa toisia perillisiä osallistumaan haudan hoitoon.
Sitä paitsi istutuksia on käytävä kastelemassa jopa monta kertaa viikossa, eli kannattaa harkita, istuttaako mitään sinne haudalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipahan läpileikkaus suomalaiseen tunnemaailmaan. En enää ihmettele, että tutkimuksissa suomalaiset on luokiteltu maailman epäempaattisimmaksi kansaksi. Mutta kiitos rehellisyydestä. Suomut tippuivat silmiltäni.
ap
Niinpä. Vastauksista näkyy myös kommentoijien ikä ja ehkä elämänkokemuskin.
Tällä palstalla aina yhä lapsellinen kommentti. Jos joku on eri mieltä kanssasi niin ei se johdu heidän iästä tai elämänkokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haudat on mennyttä aikaa. Hautajaiset tulevat muuttumaan kun kirkkoon ei enää kuuluta ja ihmiset uskaltavat toteuttaa vapaamuotoisempia hautajaisia ilman pappia ja kirkon perinteitä. Mun hautajaisissa juotakoon kuohuviiniä ja tanssitakoon aamuun asti ilman mustia pukuja ja surumieltä. Tuhkat lopuksi tuuleen ilman paasia ja muistolaattoja.
Ihmiset eivät lakkaa kuolemasta. Johonkin heidän maalliset jäännöksensä on laitettava.
Kyllä meistä suurinosa lakkaa kuolemasta sen yhden ja ensimmäisen kerran jälkeen. Kuinka monta kertaa itse ajattelit jatkaa kuolemista?
"Vein eilen haudalle 4 euron kynttilän. Maksa mulle 2 euroo, 5 euroo bensarahaa ja sit mun tuntitaksa on 54 €/tunti, joten siitä 27 euroo." Wau....
Haudalla on seurakunnan kirjoihin merkittynä haltija (tai ainakin pitäisi olla) ja haltijalla on haudasta hoitovastuu. Sitten on ihan toinen juttu miten haltija sopii asiasta muiden sukulaisten kanssa. Ei muiden ole pakko osallistua, jos ei koe tarvetta.
Henkilökohtaisesti ihmettelen tarvetta omaan hautapaikkaan, jos sitä ei kukaan halua hoitaa. Aika monia suht tuoreitakin hautoja jää hoitamatta. Nykyään on kuitenkin mahdollisuus laittaa tuhkat muistolehtoon ja hoitovastuu on seurakunnalla. Mikään ei ole niin ruma kuin hoitamaton hauta. Osaan haudoista tuodaan joku raasku keväällä ja se sama ranka töröttää siellä vielä syksylläkin.
Jos on hautapaikka, niin sitä on myös hoidettava joko itse tai seurakunnan toimesta. Muutoin hauta palautuu jossain vaiheessa takaisin seurakunnalle ja hautakivi poistetaan. Tuhkatuilla vainajilla tällaista käytäntöä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti bensat kasteluihin.
Miksi ihmeessä kastelet hautaa bensalla? Eikö vesi olisi parempaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos on hautapaikka, niin sitä on myös hoidettava joko itse tai seurakunnan toimesta. Muutoin hauta palautuu jossain vaiheessa takaisin seurakunnalle ja hautakivi poistetaan. Tuhkatuilla vainajilla tällaista käytäntöä ei ole.
Ihan sama käytäntö on tuhkatuilla vainajilla, jos heillä on oma hautapaikka. Hoitovastuu on haudanhaltijalla ja hoitamattomat haudat voidaan tietyn ajan kuluessa ottaa seurakunnan haltuun.
Vierailija kirjoitti:
Hautapaikka voi olla vaikka olisi tuhkattu ja ihan samalla tavalla sen hautapaikan menettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautapaikka voi olla vaikka olisi tuhkattu ja ihan samalla tavalla sen hautapaikan menettää.
Kiitos tarkennuksesta, näinhän se tosiaan on. Ajatukseni tyssäsi muistolehdon vainajiin.
Kovasti täällä taas on näitä minäminä-tyyppejä. Ei välitetä onko hautaa kun itse kuolee, joten ei hoideta nykyisiäkään hautoja. Ei välitetä myöskään yhtään sinne haudattujen toiveista. En usko, että kovin moni on sanonut omaisilleen, että älkää sitten vaan käykö haudalla tai hoitako sitä millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti täällä taas on näitä minäminä-tyyppejä. Ei välitetä onko hautaa kun itse kuolee, joten ei hoideta nykyisiäkään hautoja. Ei välitetä myöskään yhtään sinne haudattujen toiveista. En usko, että kovin moni on sanonut omaisilleen, että älkää sitten vaan käykö haudalla tai hoitako sitä millään tavalla.
Henkilö ei eläessään ole välttämättä sanonut yhtään mitään toiveistaan. Omaiset ovat vaan itse päättäneet ottaa hautapaikan ajattelematta asiaa yhtään sen pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Haudanhoitosopimuksen voi kyllä testamentata jollekin ja jättää testamentissa siihen varat että se sopimus myös seurakunnan kanssa tehdään niin kauan kuin varoja on.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että yksikään läheiseni olisi välittänyt käykö viemässä turhaa materiaa sinne haudalle vai en. Pääasia, että muistaa ajatuksissa. Miten se haudalla ravaaminen olisi jotenkin parempaa muistamista? Ei ikinä tulisi mieleenkään, että pakottaisin ketään läheistäni käymään omalla haudallani oman aikani päätyttyä. Päinvastoin, en halua hautapaikkaa enkä mitään turhaa, jos se vain mahdollista tuhkauksen jälkeen on.
Me olemme vanhempieni kanssa jo aikoja sitten puhuneet, että mitään hautakiviä ei jätetä reisaksi kenelläkään. Meillä on välimatkaa satoja kilometrejä eikä vanhempieni kuoleman jälkeen minulla ole mitään syytä käydä kotipaikkakunnallani. Enkä kävisi siellä hautaa hoitamassa.
Vainajaa voi muistaa ja kunnioittaa ihan vaikka vain omissa ajatuksissaan tai sytyttämällä kynttilän ikkunalaudalle. Olen menettänyt isovanhempani ja pari ystävää ja muistelen heitä edelleen, vaikka haudoilla en käykään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne hoitamattomana hautapaikathan menettää. Kivi otetaan pois, jos sellainen on
Ja hautapaikka annetaan uuteen käyttöön.
Ei seurakunnan hautausmaata, kuin sikojen sotkemaan heinäpeltoa. Siis hoitamattomana.
No en näe tuossa mitään ongelmaa. Jos siellä haudalla ei kukaan käy niin miksi sen siellä pitäisi olla.
Miksi olette alun perinkin sitten haudanneet vainajanne kirkkomaahan ja käyttäneet hautapaikkaan, arkkuun, hautaukseen ja kiveen tuhansia euroja?
Minun äiti on tällainen oman vanhempiensa haudanhoitaja. Jatkuvasti ostaa roinaa ja kukkia sinne haudalle, mikä on ihan ok, koska tekee sen omasta tahdostaan ja omalla rahallaan. Ei ole koskaan kysellyt sisaruksiltaan rahaa tähän. Oli kova paikka kun sisarukset eivät enää halunneet jatkaa haudanhoitomaksua seurakunnalle. Nyt ei enää ole montaa sisarukstakaan jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne hoitamattomana hautapaikathan menettää. Kivi otetaan pois, jos sellainen on
Ja hautapaikka annetaan uuteen käyttöön.
Ei seurakunnan hautausmaata, kuin sikojen sotkemaan heinäpeltoa. Siis hoitamattomana.
No en näe tuossa mitään ongelmaa. Jos siellä haudalla ei kukaan käy niin miksi sen siellä pitäisi olla.
Miksi olette alun perinkin sitten haudanneet vainajanne kirkkomaahan ja käyttäneet hautapaikkaan, arkkuun, hautaukseen ja kiveen tuhansia euroja?
En ole tuon kommentin kirjoittaja, mutta arkku on pakollinen kaikille. Hautakiveksi käy luonnonkivi. Hautapaikka maksaa muutaman kympin. Ei mene edes satasia.