Mitä mieltä haudanhoitovastuusta? Jos perillisiä on 2 ja toinen hoitaa hautaa, onko oikeus pyytää rahaa toiselta hoitoapuun?
Oma moraalini sanoo, että jos toinen hoitaa haudan ja vie sinne kukkia ja kynttilöitä, toinen voisi edes osallistua rahallisesti puoliksi hankintoihin. Haudanhoitajalle on nimittäin tuplavaiva, kun käy vielä haudualla. Toinen ei tee mitään. Mitä mieltä olette?
Kommentit (251)
Nämä hautoja hoitamattomat ihmiset ovat satavarmasti niitä samoja, jotka täällä nurkuvat, että hautajaisiin pitää voida mennä punaisessa mekossa ja verkkareissa/huppareissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa mielenkiintoista, että näin moni ajattelee, että ei ole mitään henkistä velvollisuutta kunnioittaa vainajaa ja hänen hautaansa. Että ihan sama. Aika kylmää ajattelua.
ap
Täältä jos kysyt mitä tahansa perinteisiin hautajaisiin tai tapoihin liittyvää, saat juuri tällaisia vastauksia. Ei kannata välittää niistä.
Meillä hautainhoitomaksut on otettu aina perikunnan tililtä.
Mitään perikunnan tiliä ei välttämättä ole olemassa varsinkaan enää vuosien jälkeen.
Ei kenelläkään ole mitään velvollisuutta hoitaa hautoja. Se hoitaa joka haluaa.
En ole ikinä käynyt isäni haudalla. En tiedä kuka sitä hoitaa tai missä kunnossa se on.
Vierailija kirjoitti:
Pyytää voi, antaa ei ole pakko. Voithan aina nimikoida viemisesi niin toinen ei saa kunniaa...
Mun omaisteni haudalla näin on ollutkin. Vähän kornia, mutta kertoo kyllä nimikoijan ajatusmaailmasta.
En tule käymään kenenkään haudalla ikinä. Jos sisko haluaa käydä vanhempien haudalla ja hoitaa, niin ihan vapaasti, mutta en osallistu, en rahallisesti tai muutenkaan. Ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa mielenkiintoista, että näin moni ajattelee, että ei ole mitään henkistä velvollisuutta kunnioittaa vainajaa ja hänen hautaansa. Että ihan sama. Aika kylmää ajattelua.
ap
Täältä jos kysyt mitä tahansa perinteisiin hautajaisiin tai tapoihin liittyvää, saat juuri tällaisia vastauksia. Ei kannata välittää niistä.
Mitään perikunnan tiliä ei välttämättä ole olemassa varsinkaan enää vuosien jälkeen.
Jos perikunnan tiliä ei ole olemassa, voi myös perustaa ihan oman tilin tätä varten, jonne kaikki laittavat jonkin sovitun summan.
Meillä on hoidossa 3 hautaa, isoisovanhempani, isovanhempani ja vanhempieni hauta. Minä ja sisarukseni emme asu paikkakunnalla. Maksamme perikunnan tililtä vuosittaiset hautainhoitomaksut, jotka sisältävät kesäkukat. Syksyllä viemme callunat kaikille haudoille. Kukin vie käydessään kynttilöitä ja muita kukkia halunsa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Nämä hautoja hoitamattomat ihmiset ovat satavarmasti niitä samoja, jotka täällä nurkuvat, että hautajaisiin pitää voida mennä punaisessa mekossa ja verkkareissa/huppareissa.
Eri asia. On omaisten kunnioitusta pukeutua asiallisesti hautajaisiin, mutta ei se vainaja tiedä onko siellä haudalla kukkia. Itse en hoida vanhempieni hautaa, mutta osaan pukeutua hautajaisiin arvokkaasti.
Meitä on kaksi sisarusta, eikä minulle ole 10 vuoteen ollut mikään ongelma huolehtia haudasta. Ensin omatoimisesti ja nyttemmin maksan seurakunnalle vuosimaksun kukista ja hoidosta, kun asun satojen kilometrien päässä.
Ei se niin paljon maksa, että tulisi mieleenkään kinuta osuutta siihen jotakin 70-75 euron vuosimaksuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos perikunnan tiliä ei ole olemassa, voi myös perustaa ihan oman tilin tätä varten, jonne kaikki laittavat jonkin sovitun summan.
Meill
Voihan sitä vaikka ja mitä, mutta kenenkään ei tarvitse osallistua tahtomattaan. Ketään ei siis voi millään tavalla pakottaa laittamaan johonkin tilille rahaa vuosittain haudanhoitokuluja varten.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä keksi mitään syytä miksi en voisi osallistua lähiomaiseni hautajaisiin punaisessa mekossa tai muussa juhla-asussa.
Vierailija kirjoitti:
Hautojen hoitaminen on täysin vapaaehtoista.
Kesäkukka 25 euroa, kanerva syksyllä 5 euroa on 30 euroa vuosi. Kynttilät 1,50 kpl tai lyhtykynttilät 5 kpl 3 euroa (tokmanni). Tietysti bensat kasteluihin.
Ei tulisi mieleen pyytää keneltäkään, hoidan lapsettoman sisareni ja hänen miehensä hautaa. Omilta sisaruksiltani, puolison sisarukset kaikki jo kuolleetkin. Joku joskus näkyy jouluna kynttilän vievän tai kesällä maljakkoon kukat.
Kukaan ei ole minua pyytänyt, olisin aika tökerö jos rupeisin muilta vaatimaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikilla on erilainen käsitys kuolemasta.
Kun minä kuolen, niin minut saa haudata pahvilaatikossa tai polttaa tai mitä vaan. Minua ei tarvitse kuoleman jälkeen muistaa mitenkään muuta kuin omassa sydämessä. Ei saa tehdä mitään hautapaikkaa, jota on jonkun väkisellä pakko hoitaa. Ja kukkiakaan ei tarvitse tuoda, koska minähän olen jo kuollut enkä tee niillä mitään. Hautajaisiini olisi toivottavaa pukeutua mukavasti ja vaikka punaisiin jos haluaa. Mutta en ehkä edes halua, että pidetään hautajaisia. Mutta toisaalta ihan sama, koska sitten olen jo kuollut.
Samoin ajattelen läheisistä ja rakkaista. En mene haudalle, enkä hoida. Ihan typerää vouhotusta. Rakkaani ovat rakkaita nyt.
Voi hellanlettas sentään näitä uniikkeja lumihiutaleita...
Vierailija kirjoitti:
Ei se hautojen hoitaminen ole kenenkään velvollisuus.
Minä koen niin, että eivät ne minun rakkaani siellä hautausmaalla majaile ja tuntuu kummalliselta että vain pari kertaa vuodessa siellä piipahtelisin heitä muistelemassa. Minun rakkaani elävät sydämessäni, ovat aina mukanani minne menenkin ja heitä muistan kynttilöin ja kukkasin ihan omassa kodissani erityisesti juhlapyhinä. En myöskään vaadi keneltäkään kulujakoa tästä muistamisesta. On jokaisen yksityinen asia miten läheistään muistelee ja jokaisen suhde kuolleeseen on aivan ainutlaatuinen, on törkeää edes pohtia moista vaatimusta.
Ainahan siitä voi mainita. Fiksu maksaa pyytämättä, tyhmä tai persaukinen ei edes pyytämällä.
Ne hoitamattomana hautapaikathan menettää. Kivi otetaan pois, jos sellainen on
Ja hautapaikka annetaan uuteen käyttöön.
Ei seurakunnan hautausmaata, kuin sikojen sotkemaan heinäpeltoa. Siis hoitamattomana.
Hoidan yksin vanhempani hautaa ja tuntuisi pahalta etten viitsisi nähdä vaivaa kuolleen vuoksi edes sen vertaa että hauta olisi joten kuten hoidossa . Kaksi lasta ja asutaan samalla paikkakunnalla. Muistelen päivittäin , en tarvitse siihen hautapaikkaa mutta tuntuisi pahalta jättää hauta hoitamatta , ihan kuin en välittäisi rakkaasta vanhemmastani .
Nainen kun nainen keksii aina syyt miksi muiden on annettava hänelle rahaa ilman että naisen tarvii ansaita niitä