Ystävän röyhkeä ja ahne tytär
Menin kylään ystäväni luokse lapseni kanssa. Kahvittelun aikana lapsi alkoi käydä levottomaksi ja ehdotinkin ystäväni tyttärelle (14v) että hän voisi leikittää lasta sillä aikaa, kun me äidit juttelemme.
Tämä teini tokaisi lapsenvahtipalvelun olevan 10 euroa tunnilta. Jäin ihan sanattomaksi, eikä ystävänikään kommentoinut asiaa mitenkään. Ei todellakaan tullut kauppoja. Onko tuo normaalia käytöstä nykyteineiltä?
Kommentit (380)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kun en ole oikein sisäistänyt tätä markkinataloutta ajoissa.
Olisi pitänyt laskuttaa naapurin rouvaa:
- auton sähkötolpan ajastimen säätö = 10€
- ison ja painavan ruututöllön nosto autosta ja toimintakuntoon laitto 25€
-pienkerrostalon kellarin rappusten lumen luonti 10€/kerta, yhteensä 400€
- vanhan naapuri rouvan renkaan (1 kpl) vaihto 10€
- lumen luonti hänen autonsa ympäriltä 10€
-palovaroittimen pariston vaihto kahdelle naapurille 10€/kpl sis. työn
jne.
Mutta pojasta polvi paranee. Täytyy hinnoitella kun vaan pystyy!
Naapurin rouvako on ottanut avun vastaan vaan kauniisti kiitellen?
Kyllä, paitsi vittuili huonosti leikatusta nurmikosta.
Myin asunnon hyvällä voitolla ja häivyin. Talo jäi kahdeksine asuntoineen ilman miespuolista renkiä. Kiittämättömyys on maailman palkka!
Ps. Nostihan ne eukot sentään lipun salkoon liputuspäivisin, joskin tapellen keskenään vuoroista...
Ok, kuulosti siltä, että oli aivan oma vikasi.
Niinhän minäkin tuon oivalsin. Olin todella tyhmä ja hyväntahtoinen. Ei sellainen kuulu nykyaikaan enää.
Ystävällisyys ja naapuriapu ei kannata. Laskutankin vast`edes aina.
Tuossakin naapurin rouva pyytää viemään hautausmaalle samalla kun käyn katsomassa isääni hoivakodissa.
Se on 15€/sivu. Ovelta "ovelle"
Huh huh taas.... Mitä rönsyilyä ja vittuilua.
En mä tiedä onko se röyhkeää, 10e tunti on kuitenkin ihan hyvä palkka teinille. Ehkä olisin maksanut 5e tunti. Mutta ei se ole tyhmä, joka pyytää!
Vierailija kirjoitti:
Ahne ja röyhkeä olit itse, kun menit edes kysymään moista. Teini vastasi fiksusti.
ei tosiaankaan vastannit fiksusti kuin korkeitaan av:n mittapuulla! Vastasi teinimäisen tökerösti. Vaikka ap:n ei olisi myöskään pitänyt mielestäni kysyä. Teinit ei yleensä kovin mielellään leikitä pikkulapsia. Jos oma teinini olisi vastannit sinänsä outoon pyyntöön noin tökerösti, olisin tilanteen jälkeen vieraiden lähdettyä miettinyt hänen kanssaan, miten voi kieltäytyä olematta silti noin tökerö.
Vierailija kirjoitti:
Hän oli siis teillä vie-raa-na ja hänen olisi pitänyt vahtia lastasi ilmaiseksi?
Ei, vaan aloittaja oli vieraana tuolla ystävänsä luona.
Vierailija kirjoitti:
En mä tiedä onko se röyhkeää, 10e tunti on kuitenkin ihan hyvä palkka teinille. Ehkä olisin maksanut 5e tunti. Mutta ei se ole tyhmä, joka pyytää!
Paitsi että ap ei mielestään ole edes pyytänyt lapsensa leikittämistä, vaan "ehdottanut" sitä,mikä lie noitten olennainen eri hänestä sitten onkaan :D
Ei olekaan tyhmää pyytää,apua tai rahaa tehdystä työstä. Se taas on tyhmää, että tekee mammapalstalle mielenpahoitusavauksen, kun ei saakaan kaikkea mitä keksii pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että ap ei mielestään ole edes pyytänyt lapsensa leikittämistä, vaan "ehdottanut" sitä,mikä lie noitten olennainen eri hänestä sitten onkaan :D
Ei olekaan tyhmää pyytää,apua tai rahaa tehdystä työstä. Se taas on tyhmää, että tekee mammapalstalle mielenpahoitusavauksen, kun ei saakaan kaikkea mitä keksii pyytää.
Kaikkea - kaitsea lasta hetken?
Taatusti mammalogiikkaa. Ota omaksesi!
Tässä jutussa on varmasti taustalla jotain sellaista, että AP on esittänyt noita pyyntöjä aiemminkin. Toisin sanoen on tunnettu tuttavapiirissään tuollaisesta, melko röyhkeästä, toiminnasta. Nyt sitten jollain tulikin mitta täyteen.
ap kuulostaa rasittavalta ämmältä. Silti, oman teinini toivon vastaavan typeryksillekin kohteliaammin. JA vastaakin, tosin hän on liian kiltti ja siten ap:n kaltaiset ihmiset helposti höynäyttävät hyväntahtoista lastani. joten olen suorastaan joutunut toppuuttelemaan hänen kiltteyttään. Maailmassa pitää osata pitää puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon kapitalistin alku. Tyttö siis. Tulee varmaan pärjäämään elämässä.
Joo, mielellään lähtisin mukaan esim hänen muuttotalkoisiinsa. Kunhan ensin hinnasta sovitaan. Ja jos tytön auto jättäisi tielle niin maksusta voisin auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahne ja röyhkeä olit itse, kun menit edes kysymään moista. Teini vastasi fiksusti.
ei tosiaankaan vastannit fiksusti kuin korkeitaan av:n mittapuulla! Vastasi teinimäisen tökerösti. Vaikka ap:n ei olisi myöskään pitänyt mielestäni kysyä. Teinit ei yleensä kovin mielellään leikitä pikkulapsia. Jos oma teinini olisi vastannit sinänsä outoon pyyntöön noin tökerösti, olisin tilanteen jälkeen vieraiden lähdettyä miettinyt hänen kanssaan, miten voi kieltäytyä olematta silti noin tökerö.
Tökeröön kysymykseen tökerö vastaus.
Hyvä tyttö.
Itse tajusin vasta teini-iän jälkeen, miten pidetään puolia hyväksikäyttäjiä vastaan. Sitä ennen liian kilttinä joutui vaikka mihin.
Olitte tökeröitä kaikki kolme. Miten edes kehtasit pyytää? Ei teinit tykkää hoitaa pikkulapsia. Ei kiinnosta nääs. Et edes kehtaa täällä avata minkä ikäisestä lapsesta kyse ja kuinka kauan aikaa ehdotit teinin häntä hoitavan. Teini torppasi ehdotuksesi tökerösti ja äitinsä olisi kuulunut ojentaa lastaan.
No mutta, taperon äitinä tiedätkin varmaan että kyläpaikkoihin otetaan viihdykettä mukaan. Tai sitten mennään ilman taaperoa, olisit hankkinut kotiin hoitajan niin pääset rauhassa kyläreissulle. Sillä tavalla kuule luodaan työpaikkojakin, palveluksia käyttämällä ja niistä maksamalla. Ehkä tää teinikin olisi sitten ihan mielellään hoitanut.
AP, tuollaisen pyynnön voi korkeintaan esittää talon palkatulle apulaiselle tai lastenhoitajalle, jos nyt kellään sellaisia enää on. Ja sekin pyyntö pitää mennä talon emännän kautta tälle apulaiselle. Et voi olettaa saavasi palveluksia tuosta vain, tyyliin, että hoidapa mun lasta, kun ei sulla muutakaan tekemistä ole. Et vaan voi, et nuorillekaan.
Vierailija kirjoitti:
Muakin inhottaa tuo joidenkin äitien oletus, että nuoret (etenkin tytöt!) haluaisi jotenkin riemusta kiljuen leikittää toisten mukuloita. Tätä on nähty sukujuhlissa sun muissa kissanristiäisissä että joku saapuu paikalle sen taaperonsa kanssa ja sitten on vinkumassa apua kaikilta muilta. Ensimmäisenä niiltä isäntäperheen nuorilta, jotka ei välttämättä kehtaa kohteliaina kieltäytyäkään.
Tämä! Kyllä teininä vitutti olla se ainoa teinityttö sukujuhlissa jos paikalla oli lapsia, hetihän ajateltiin että kyllähän "Maija" voi seuraa pikku-Petterille pitää! Meneppä Petteri kysymään tuolta Maijalta leikkisikö se sinun kanssasi! Haluaisitko vaikkapa esitellä Maijalle lelujasi? Mitäpä jos Maija veisit Petterin pihalle leikkimään? Ja samalla työnnetään penskaa jo syliin. Olin itse perheen nuorin eikä näin ollen ollut mitään kokemusta pikkulapsien kanssa leikkimisestä ja oloni oli todella epämukava, en halunnut käyttää aikaani taluttaen pikkulasta ja yrittäen saada tämän puheesta selvää kun olisin voinut jutella muiden sukulaisten kanssa. Silloin kun ei nakiteta keittiöpiiaksi, on lastenvahti se seuraava rästi teinitytöille. Samalla teinipojat saavat olla rauhassa. Helvetti että ärsyttää!
Ap mitä luultavammin on provo mutta valitettavasti tällaisia tapauksia on oikeasti olemassa. Mikään ei ollut teininä niin vittumaista kuin mennä pakotettuna kylään ja sitten vielä laitetaan katsomaan pikkulasten perään. Olen nyt jo kolmekymppinen mutta edelleen keittää ajatus näistä mammoista jotka olettavat kaikkien teinitttöjen potevan jättimäisestä hoivavietistä ja tekevän lapsenvahtikeikkaa rutiinilla.
Jo on vastauksia...
Toisaalta monissa ketjuissa vaaditaan teineiltä tilannetajua ja sopeutumista, mutta nyt huudetaan yhdessä kuorossa, että tuollainen nenäkäs vastaus oli oikein.
Minusta olisi voinut joustaa ja vähän viihdyttää lasta ihan oma-aloitteisestikin ja varsinkin jos pyydetään.
Olipa nyt kauheasti pois kännyn räpläämisestä, jos puolisen tuntia olisi leikkinyt lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea - kaitsea lasta hetken?
Taatusti mammalogiikkaa. Ota omaksesi!
Niin,ap:n pyyntö oli lapsen leikittäminen. Jokainen voi vaihtaa kohdan "leikittää lasta" ihan mihin tahansa,mitä itse keksivät pyytää. Ei kenelläkään ole silti velvollisuutta suostua pyyntöihin. Yleensä ihmiset tajuavat, ettei voi aina saada kaikkea mitä keksii pyytää.
Röyhkeää olettaa, että vieras ihminen hoitaisi lastasi ilmaiseksi sen aikaa, kun itse kahvittelet! Tosi itsekästä. Ei kaikkien mielestä lastenhoito ole hauskaa, vaan työtä. Hoida itse lapsesi tai maksa lastenvahdille.