Ystävän röyhkeä ja ahne tytär
Menin kylään ystäväni luokse lapseni kanssa. Kahvittelun aikana lapsi alkoi käydä levottomaksi ja ehdotinkin ystäväni tyttärelle (14v) että hän voisi leikittää lasta sillä aikaa, kun me äidit juttelemme.
Tämä teini tokaisi lapsenvahtipalvelun olevan 10 euroa tunnilta. Jäin ihan sanattomaksi, eikä ystävänikään kommentoinut asiaa mitenkään. Ei todellakaan tullut kauppoja. Onko tuo normaalia käytöstä nykyteineiltä?
Kommentit (380)
Vierailija kirjoitti:
Olitte tökeröitä kaikki kolme. Miten edes kehtasit pyytää? Ei teinit tykkää hoitaa pikkulapsia. Ei kiinnosta nääs. Et edes kehtaa täällä avata minkä ikäisestä lapsesta kyse ja kuinka kauan aikaa ehdotit teinin häntä hoitavan. Teini torppasi ehdotuksesi tökerösti ja äitinsä olisi kuulunut ojentaa lastaan.
No mutta, taperon äitinä tiedätkin varmaan että kyläpaikkoihin otetaan viihdykettä mukaan. Tai sitten mennään ilman taaperoa, olisit hankkinut kotiin hoitajan niin pääset rauhassa kyläreissulle. Sillä tavalla kuule luodaan työpaikkojakin, palveluksia käyttämällä ja niistä maksamalla. Ehkä tää teinikin olisi sitten ihan mielellään hoitanut.
Miksi kukaan viittii pyytää muuttoapua? Ei kukaan tykkää kantaa huonekaluja. Sitä varten on muuttoliikkeet. Ja jos ei ole varaa muuttoliikkeisiin, niin sitten ei pidä muuttaa.
Naapurin mummo vieköön pyöränrenkaan alan liikkeeseen pumpattavaksi. Tässä ruveta ilmaista työtä tekemään. Itsemääräämisoikeus, näetkös.
Olisitko pyytänyt perheen poikaa tähän hommaan? Vanhempien hommaa huolehtia itse lapsistaan. Ei kaikki teini-ikäset tytötkään pidä lapsista eivätkä varsinkaan siitä että heidän vanhempansa kutsuvat kylään jotain omia tuttujansa ja sitten pitäisi alkaa lapsenvahdiksi. Ehkä tytöllä oli koulutehtäviä tekemättä tai tehnyt koko viikonlopun läksyjä ja halusi edes yhden päivän levätä.
Älä ota lastasi mukaan seuraavalla kerralla niin saat rauhassa juoda kahvit. Se kyllä että kun lapsen haluaa niin täytyy ottaa huomioon että ei välttämättä moneen vuoteen voi juoda kahveja rauhassa. Miten 4v. muka ei pysyisi edes kahvien juonnin aikaa rauhassa? Kirja tai pari lelua matkaan kotoa niin hyvin pärjää.
Eikä ollut edes ahne! Kymppi on ihan kohtuu hinta. 20€ olisi ollut ahneutta.
Miten se palkkatoive olisi pitänyt esittää ettei ap olisi kokenut sitä ahneutena ja röyhkeytenä? Näsäviisauttakin on vähän vaikea arvioida, kun kyseessä on mielensä pahoittaneen ihmisen versio aiheesta.
Jotain reumaisen mummon auttamista tai muuttoapua kaipaavaa ystävää nyt on ihan turha verrata tilanteeseen, jossa teinille tuntematon ihminen alkaa esittää pyyntöjä eikä kyseessä ole kun yksi kahvihetki.
Hei AP!
Näistä vastauksista ja peukutuksista huomaat että Suomi ei todellakaan ole se mitä olimme aiemmin. Ei ole minkäänlaista talkoohenkeä, ja lapset eivät enää ole yhteisöllisesti kasvatettavia. Jos olisit tehnyt pyyntösi 70-luvulla tai 80-luvullakin, se olisi ollut ok.
Nykyisin kaikki ovat niin yksilöitä, että mitään ei kukaan tee jos ei siitä saa itselleen suoraa hyötyä. Ja sitten täällä ihmetellään SSS-hallitusta. Kun itse olemme juuri tällaisia. Aika tekopyhää.
Vierailija kirjoitti:
Hei AP!
Näistä vastauksista ja peukutuksista huomaat että Suomi ei todellakaan ole se mitä olimme aiemmin. Ei ole minkäänlaista talkoohenkeä, ja lapset eivät enää ole yhteisöllisesti kasvatettavia. Jos olisit tehnyt pyyntösi 70-luvulla tai 80-luvullakin, se olisi ollut ok.
Nykyisin kaikki ovat niin yksilöitä, että mitään ei kukaan tee jos ei siitä saa itselleen suoraa hyötyä. Ja sitten täällä ihmetellään SSS-hallitusta. Kun itse olemme juuri tällaisia. Aika tekopyhää.
Juuri tuollaiseen Suomeen, josta kerroit, minä olen syntynyt.
Äsken kerroin kuinka jelpin vapaaehtoisesti talon mammoja vittuilut palkkana!? ja sain kommenttin jossa huomautettiin: "Ok, kuulosti siltä, että oli aivan oma vikasi!"
Siis oma vikasi!?
Näinkö se on nykyään?
Onkos nykyään niin että ei se ole tyhmä, joka pyytää apua, vaan se, joka auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Miten se palkkatoive olisi pitänyt esittää ettei ap olisi kokenut sitä ahneutena ja röyhkeytenä? Näsäviisauttakin on vähän vaikea arvioida, kun kyseessä on mielensä pahoittaneen ihmisen versio aiheesta.
Jotain reumaisen mummon auttamista tai muuttoapua kaipaavaa ystävää nyt on ihan turha verrata tilanteeseen, jossa teinille tuntematon ihminen alkaa esittää pyyntöjä eikä kyseessä ole kun yksi kahvihetki.
Juurikin näin. Teinit ovat kuin pyhiä lehmiä. Pumpulissa pidettäviä. Ei saa hätyyttää normielämän tilanteilla. Ja tuntemattomat ihmiset - siis yäks - nehän voi olla vaikka mitä pervoja. Miksi vanhemmat nöyryyttävät teiniä kutsumalla teinin kotiin tuntemattomia ihmisiä?!
Aika outoa aloittajalta edes kysyä tuollaista. Joko jättää lapsen muualle hoitoon tai hoitaa itse tai suostuu ehtoihin, jotka hoitoapalveluilla on eli tässä tapauksessa maksaa pyydetyn palkkion.
Huonosti toimit, toivottavasti opit tästä, ettei raha kasva puussa ja sen eteen moni tekee töitä ja on oppinut työnteon mallin jo kotoa.
Melkeinpä kylmät väreet kulkivat selkärankaa pitkin kun muistelin omaa kultaista teini-ikääni. Olen ollut aina melko poikatyttö eivätkä nukkeleikit olleet koskaan mieluisia vaan ennemmin juoksentelin poikien kanssa metsiköissä leikkimässä sotaa. Tytön vaan odotettiin olevan lapsirakas ja aina niitä kuolaavia sinappikoneita oltiin ylpeinä esittelemässä ja tunkemassa syliin. Tai naapuri rimputtelemassa ovikelloa että voiskos teidän tyttö tulla hetkeksi kattomaan meidän Leena-Anteron perään. Eijeijei, joka ikinen hetki laskin vaan sekuntteja koska se mamma tulee hakemaan myttynsä pois ja kunhan se ei vaan ennen sitä valuta eritteitään vaippaan/ housuunsa tai pyydä pyyhkimään.
Yhteisöllisyys ei haittaa, viihdyn kyllä ihmisten kanssa ja voin leikkiä ja rymytä lastenkin kanssa, mutta haluan tehdä sen vapaaehtoisesti. En minäkään käy rimpottelemassa naapurin ovikelloa että voisikos hän viedä meidän koirat lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Melkeinpä kylmät väreet kulkivat selkärankaa pitkin kun muistelin omaa kultaista teini-ikääni. Olen ollut aina melko poikatyttö eivätkä nukkeleikit olleet koskaan mieluisia vaan ennemmin juoksentelin poikien kanssa metsiköissä leikkimässä sotaa. Tytön vaan odotettiin olevan lapsirakas ja aina niitä kuolaavia sinappikoneita oltiin ylpeinä esittelemässä ja tunkemassa syliin. Tai naapuri rimputtelemassa ovikelloa että voiskos teidän tyttö tulla hetkeksi kattomaan meidän Leena-Anteron perään. Eijeijei, joka ikinen hetki laskin vaan sekuntteja koska se mamma tulee hakemaan myttynsä pois ja kunhan se ei vaan ennen sitä valuta eritteitään vaippaan/ housuunsa tai pyydä pyyhkimään.
Yhteisöllisyys ei haittaa, viihdyn kyllä ihmisten kanssa ja voin leikkiä ja rymytä lastenkin kanssa, mutta haluan tehdä sen vapaaehtoisesti. En minäkään käy rimpottelemassa naapurin ovikelloa että voisikos hän viedä meidän koirat lenkille.
Tämä on kuin itse kirjoittamani (paitsi meillä kissoja, joiden vahtimista en odota enkä pyydä muilta korvauksetta).
Aloittaja on juuri sellainen mielensäpahoittaja, joka ei ymmärrä, että haaskaa muiden aikaa ja kaikki eivät pidä samoista asioista kuin hän.
Ei jatkoon! :D
Olen oikeasti järkyttynyt miten paljon täällä on ap:n puolustelijoita. Katsokaa nyt noita alapeukkujenkin määrää ensimmäisissä kommenteissa. Näitä kpäitä siis tosiaan on jotka sysäävät kullannuppunsa jollekin toiselle hoidettavaksi.
Hyvinpä kasvatatte kakaranne. Kyläilijältä fyrkat veks.
Onko sisäänpääsymaksukin? Vähä niinkun entisellä flikalla?
Hyvin kohtuullinen teini minusta: naapurin teinille maksan pari kymppiä tunnilta tuollaisesta hommasta!
Ei mikään ihme, että masennus ja itsarit leviää... Kansa vain hurraa, kun ahnehtiminen aloitetaan jo pikkulapsena. Samalla miinustetaan satamäärin, jos joku uskaltaa kyseenalaistaa kylmän tehokkuusajattelun. "Jos siitä ei saa rahaa itselle, niin ei kannata tehdä". Suomi nousuun!
Miksi ihmeessä teinin pitäisi omassa kodissaan vahtia vieraiden lapsia? Eihän se mikään piika ole. Aloittaja on itse röyhkeä ja ahne kun ei viitsi itse hoitaa muksujaan kylässä.
En ymmärrä kyllä tätä menoa yhtään... Itse häpeäisin silmät päästäni ja teini saisi aikamoisen ripityksen, jos kehtaisi tuolla tavalla vastata vieraalle! Todella epäkunnioittavaa. Sit näistä rajattomista teineistä kasvaa kunnon hedonisteja, jee.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä teinin pitäisi omassa kodissaan vahtia vieraiden lapsia? Eihän se mikään piika ole. Aloittaja on itse röyhkeä ja ahne kun ei viitsi itse hoitaa muksujaan kylässä.
Siksi koska minimitason viitseliäisyys kuuluu hyviin tapoihin.
Törkeä teini. Mitä äitinsä tyttärelleen sanoi?
Ei ihme, että tässä maassa menee huonosti. Teiltä on täysin käytöstavat, avuliaisuus yms. hukassa. Ei ihmisten tarvi joka askelta laskea ja teinikin voi auttaa ihan pyytettä. Ei ole kohtuuton pyyntö. Se, että leikittäisi hetken lasta, on pieni juttu. Ei se tarkoita heti kauheaa työmaata ja hyväksikäyttöä. Muistan itsekin teininä, kun esimerkiksi kaverin luona äitinsä pyysi sekä minua että kaveria viihdyttämään sukulaisvauvaa, että saivat hetken jutella rauhassa. Ei tullut mieleenkään, että minä olisin nyrpistellyt nenääni tai vaatinut palkkaa. Enkä kokenut tulleeni hyväksikäytetyksi, jos jouduin puoli tuntia kaverini kanssa leikkimään vauvan kanssa.
Omille lapsenvahdeille olen aina maksanut, en käytä koskaan toisia hyväkseni ja olen avulias ihminen. Silti voisin kylässä pyytää perheen lasta hetken leikkimään omani ja pienemmän kanssa. Ja äitinä häpeisin silmäni päästä, jos teinityttäreni möläyttäisi jotain rahasta, kun täällä joku vieras pyytäisi seurustelemaan lapsensa kanssa. Ja monet sukulaiset ihan pyytääkin tyttöä esimerkiksi "jaksatko käydä vilkais.emassa, mihin se meidän Taapero-Jesse meni, ettei ole laittamassa mitään suuhunsa..." Ja tyttäreni menee. ja poikanikin menee. Ei meillä joka askelta lastenkaan tarvi laskea, kun ei aikuistenkaan laske. Lapseni voisivat kyllä toimia ihan palkatta lapsenvahtinakin tarvittaessa esimerkiksi täällä. Sillä hoitaako joskus kerran vuodessa kaksi tuntia vai päivystää neljä iltaa viikossa on eroa. Pieni apu joskus on tietysti palkatonta, ellei pyytäjä välttämättä halua siitä maksaa. Minä passaan lapsiani, he ovat saaneet melkein kaiken, kyydit kalliisiin harrastuksiin, muotivaatteet, ulkomaanmatkat jne. Ja heidän tulee auttaa meitä ja muita ihmisiä tarvittaessa.
Oletko ihan sataprosenttisen varma, ettei se ollut tytöltä huumorimielessä heitetty, siis se kymppi tunnilta?