Ystävän röyhkeä ja ahne tytär
Menin kylään ystäväni luokse lapseni kanssa. Kahvittelun aikana lapsi alkoi käydä levottomaksi ja ehdotinkin ystäväni tyttärelle (14v) että hän voisi leikittää lasta sillä aikaa, kun me äidit juttelemme.
Tämä teini tokaisi lapsenvahtipalvelun olevan 10 euroa tunnilta. Jäin ihan sanattomaksi, eikä ystävänikään kommentoinut asiaa mitenkään. Ei todellakaan tullut kauppoja. Onko tuo normaalia käytöstä nykyteineiltä?
Kommentit (380)
Vierailija kirjoitti:
Jo on vastauksia...
Toisaalta monissa ketjuissa vaaditaan teineiltä tilannetajua ja sopeutumista, mutta nyt huudetaan yhdessä kuorossa, että tuollainen nenäkäs vastaus oli oikein.
Minusta olisi voinut joustaa ja vähän viihdyttää lasta ihan oma-aloitteisestikin ja varsinkin jos pyydetään.
Olipa nyt kauheasti pois kännyn räpläämisestä, jos puolisen tuntia olisi leikkinyt lapsen kanssa.
Ei sillä vielä ole kännykkää, kun se kerää siihen rahaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen nuorena hoitanut lapsia, kun on pyydetty. Ei olisi tullut kuuloonkaan silloin, että olisin nokkavasti pyytänyt rahaa. Se on sitä vanhempien ihmisten kunnioitusta. Ap
Olet ilmiselvästi sivistyneestä perheestä, jossa lapsille opetetaan käytöstapoja ja olemaan osa yhteisöä. Älä välitä näistä muista vastauksista. Tulevat perheistä, joissa ei ole käytöstapoja
Tuli ihan sama mieleen, millaisia epäsivistyneitä juntteja tämä palsta on täynnä. Mihin on käytöstavat, sosiaalisuus ja avuliaisuus kadonneet? Opetetaan teini hedonistiseksi ja itsekkääksi. Miten tuollaiset ihmiset aikanaan pystyvät huolehtimaan lapsistaan, auttamaan vanhempiaan jne.?
Jos naapurin pappa tulee kertomaan, että polkupyörän kumi on tyhjä, niin meiltä lähtee joku heti katsomaan. Sinne voi lähteä aikuinen tai teini. Jos toinen naapuri pyytää kantoapua, menen itse, mies menee tai komennan teinin. Jos joku pyytää vahtimaan hetken lastaan, vahdin itse tai mies vaihtii tai komennan teinin vahdiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jo on vastauksia...
Toisaalta monissa ketjuissa vaaditaan teineiltä tilannetajua ja sopeutumista, mutta nyt huudetaan yhdessä kuorossa, että tuollainen nenäkäs vastaus oli oikein.
Minusta olisi voinut joustaa ja vähän viihdyttää lasta ihan oma-aloitteisestikin ja varsinkin jos pyydetään.
Olipa nyt kauheasti pois kännyn räpläämisestä, jos puolisen tuntia olisi leikkinyt lapsen kanssa.
Mitäpä jos mä vihaan niitä rääkänokkaisia herranterttuja niin paljon että lyön mielummin vasaralla sitä päähän kuin olen 2 minuuttia sen kanssa kahden kesken? Pystytkö käsittämään tällaista inhoa? Et varmastikkaan kun jänkkäät että kyllä nyt tuon verran ja lässynlässyn. INHOAN tajuatko nyt. Ei en aijo hyvää hyvyyttäänikään katsoa teidän apina jälkeläisiänne. Muuttoavuksi lähden ilmaiseksi ystävilleni, mummoilleni yms.. Että menkää mammat niitteen sinaappiruiskujenne kanssa itseenne eihän ne rääkyläiset kelpaa teille itsellennekään, vain lapsilisät ja äitiyslomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen nuorena hoitanut lapsia, kun on pyydetty. Ei olisi tullut kuuloonkaan silloin, että olisin nokkavasti pyytänyt rahaa. Se on sitä vanhempien ihmisten kunnioitusta. Ap
Olet ilmiselvästi sivistyneestä perheestä, jossa lapsille opetetaan käytöstapoja ja olemaan osa yhteisöä. Älä välitä näistä muista vastauksista. Tulevat perheistä, joissa ei ole käytöstapoja
Tuli ihan sama mieleen, millaisia epäsivistyneitä juntteja tämä palsta on täynnä. Mihin on käytöstavat, sosiaalisuus ja avuliaisuus kadonneet? Opetetaan teini hedonistiseksi ja itsekkääksi. Miten tuollaiset ihmiset aikanaan pystyvät huolehtimaan lapsistaan, auttamaan vanhempiaan jne.?
Jos naapurin pappa tulee kertomaan, että polkupyörän kumi on tyhjä, niin meiltä lähtee joku heti katsomaan. Sinne voi lähteä aikuinen tai teini. Jos toinen naapuri pyytää kantoapua, menen itse, mies menee tai komennan teinin. Jos joku pyytää vahtimaan hetken lastaan, vahdin itse tai mies vaihtii tai komennan teinin vahdiksi.
On täysin eri asia pyytää apua silloin kun todella tarvitsee sitä kuin pyytää apua koska on itse niin laiska tekemään vastaavan homman. Juuri tässä menee se avunannon/-saannin ja hyväksikäytön raja. Ensimmäiseen täytyy suostua aina mikäli mahdollista, jälkimmäiseen ei missään nimessä.
Vahdi itse penskasi, ei se ole muiden tehtävä.
Eri asia toki, jos tietää teinin olevan kovin lapsirakas. Mun siskontyttö 16v esimerkiksi on pienestä lähtien ollut sellainen, että leikittää mun lapsiani innoissaan ja vapaaehtoisesti, häntä kyllä pyydän joskus leikittämään. Veljeni tytärtä en edes pyydä, kun ei ole hirveän kiinnostunut lapsista eikä varsinkaan halua olla sellaisten kanssa kahden. Ymmärrän kyllä hyvin, ei se ole röyhkeyttä tai ahneutta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kyllä tätä menoa yhtään... Itse häpeäisin silmät päästäni ja teini saisi aikamoisen ripityksen, jos kehtaisi tuolla tavalla vastata vieraalle! Todella epäkunnioittavaa. Sit näistä rajattomista teineistä kasvaa kunnon hedonisteja, jee.
Häpeä rauhassa. Minä olen ylpeä omastani ja siitä että hän osaa pitää puoliaan eikä rupea kynnysmatoksi. Pieni bonus vielä tuosta ironiantajustakin ja siitä että osaa palauttaa koppavat matamit maan tasalle. Yllättävän monelta pikkulapsen äidiltä unohtuu käytöstavata täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, itsekkin ällöän pikkulapsia ja ymmärrän senkin hyvin että pakotettaessa voisi sattua pikkunen "äksidentti".
En pakottanut, en pyytänyt, vaan EHDOTIN.
Teini olisi Ihan hyvin voinut kieltäytyä kohteliaasti. Ei se minua haittaa. Siihenhän itsemääräämisoikeus perustuu, että ei ole pakko suostua kaikkeen, mitä ehdotetaan (tai edes pyydetään).
Se, mistä en pidä, on tuollainen ahne näsäviisastelu. Ap
Aivan, suurin osa täällä on samaa mieltä, että eivät pidä sinun ahneudestasi ja näsäviisastelustasi.
Tyttö suostui aivan kohteliaasti, vieras tuli PYYTMÄÄN ilmaisia palveluksia.
Jos jatkossa muistaisit että sun mukulasta ei tykkää kukaan - et edes sinä itse =)=) miten se sun persees? mahtuuko vielä peiliin?
Omia teinejäni katsellen tuo ongelma on todennäköisesti nimenomaa nyt ollut törkeä ehdotus. On melkoinen sävy ero kauniilla pyynnöllä "Voisitko katsoa hetken, että saan tämän kupillisen juotua?" ja ehdotuksella "Sähän voisitkin katsoa hetken, että saadaan kahvitella rauhassa". Jälkimmäinen tiputtais meillä teinien leuat lattialle, hyvällä lykyllä lohkaisisivat jotain näsäviisasta. Pyyntöön puolestaan suostuisivat heti ja pahoittelisivat, etteivät itse tajunneet tarjota tai kieltäytyisivät koska ovat juuri tekemässä asiaa xyz. Normaalisti meillä teinit kyllä ohjaa vieraat lapset leikkimään pyytämättä.
Edelleen, en pyytänyt. Ehdotin. Ja ehdotuksesta olisi voinut kieltäytyä kohteliaastikin, jos ei kiinnosta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, niinkin sivistyneestä että nimittelee toisen lasta röyhkeäksi ja ahneeksi koska ei suostunut ap:n hyppyytettäväksi. Missä piireissä tätä kutsutaan "sivistyksekseksi"? Tai ei tarvitse kertoa, voi melkein arvata jo itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, itsekkin ällöän pikkulapsia ja ymmärrän senkin hyvin että pakotettaessa voisi sattua pikkunen "äksidentti".
En pakottanut, en pyytänyt, vaan EHDOTIN.
Teini olisi Ihan hyvin voinut kieltäytyä kohteliaasti. Ei se minua haittaa. Siihenhän itsemääräämisoikeus perustuu, että ei ole pakko suostua kaikkeen, mitä ehdotetaan (tai edes pyydetään).
Se, mistä en pidä, on tuollainen ahne näsäviisastelu. Ap
Aivan, suurin osa täällä on samaa mieltä, että eivät pidä sinun ahneudestasi ja näsäviisastelustasi.
Tyttö suostui aivan kohteliaasti, vieras tuli PYYTMÄÄN ilmaisia palveluksia.
Jos jatkossa muistaisit että sun mukulasta ei tykkää kukaan - et edes sinä itse =)=) miten se sun persees? mahtuuko vielä peiliin?
Omia teinejäni katsellen tuo ongelma on todennäköisesti nimenomaa nyt ollut törkeä ehdotus. On melkoinen sävy ero kauniilla pyynnöllä "Voisitko katsoa hetken, että saan tämän kupillisen juotua?" ja ehdotuksella "Sähän voisitkin katsoa hetken, että saadaan kahvitella rauhassa". Jälkimmäinen tiputtais meillä teinien leuat lattialle, hyvällä lykyllä lohkaisisivat jotain näsäviisasta. Pyyntöön puolestaan suostuisivat heti ja pahoittelisivat, etteivät itse tajunneet tarjota tai kieltäytyisivät koska ovat juuri tekemässä asiaa xyz. Normaalisti meillä teinit kyllä ohjaa vieraat lapset leikkimään pyytämättä.
Edelleen, en pyytänyt. Ehdotin. Ja ehdotuksesta olisi voinut kieltäytyä kohteliaastikin, jos ei kiinnosta. Ap
Miksi sen teinin olisi pitänyt kieltäytyä kohteliaasti? Sehän suostui asiallisesti. Sinä vain ahneena vedät hernettä nenään ja lähdet vauvva palstalle ulvomaan - kun ei ilmaiseksi suostunut pyhyyyyyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän oli siis teillä vie-raa-na ja hänen olisi pitänyt vahtia lastasi ilmaiseksi?
Ei, vaan minä kyläilin ystäväni luona. Ap
Ei se ole yhtään parempi selitys törppöydellesi. Teini ei ole sinun ilmainen lastenvahtisi, se teini oli kotonaan eikä töissä. Minä en olisi missään tapauksessa olettanut, että joku vahtii minun lastani kylässä ollessani.
Luulen ja toivon, että suurin osa ketjun lapsivihamielisistä kommenteista ja alapeukuista on 1-2 ihmisen tuotosta.
Suomi on lapsivihamielinen, mutta ei sentään noin sairas.
Varmaan ihan vitsillä heitti sen että jos kympin maksat tunnilta niin hoitaa. Halusi siis vain kieltäytyä ja keventää vähän tunnelmaa.
Mä oon itse se teini jota revitään joka sukujuhlissa ja vanhempien juhlissa ilmaiseksi kuskiksi, tarjoilijaksi, kokiksi, lastenhoitajaksi ja valokuvaajaksi. Vituttaa koska haluaisin itsekin istua siinä kahvipöydässä, keskustella ihmisten kanssa ja nauttia niitä leivoksia ja kahvia. En ole mikään piika!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko käytöstavoilla sitä, että oletetaan toisen hoitavan omat lapset kun ei itseä huvita ja sitten suututaan kun teini-ikäinen ei suostu ilmaiseksi lastenvahdiksi? Omaan napaan tuojottelijoita te ap:n kanssa olette, ette mitään käytöstapoja omaavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kyllä tätä menoa yhtään... Itse häpeäisin silmät päästäni ja teini saisi aikamoisen ripityksen, jos kehtaisi tuolla tavalla vastata vieraalle! Todella epäkunnioittavaa. Sit näistä rajattomista teineistä kasvaa kunnon hedonisteja, jee.
Häpeä rauhassa. Minä olen ylpeä omastani ja siitä että hän osaa pitää puoliaan eikä rupea kynnysmatoksi. Pieni bonus vielä tuosta ironiantajustakin ja siitä että osaa palauttaa koppavat matamit maan tasalle. Yllättävän monelta pikkulapsen äidiltä unohtuu käytöstavata täysin.
Tämän tilanteen koppava matami olisi sinun YSTÄVÄSI, joka on vieraana luonasi. En ikinä antaisi teinini puhua ystävälleni noin ja teininkin on osattava ottaa se huomioon. Nyt ei ollut kyse ventovieraasta, joka mielivaltaisesti käskyttää.
Vierailija kirjoitti:
Hei AP!
Näistä vastauksista ja peukutuksista huomaat että Suomi ei todellakaan ole se mitä olimme aiemmin. Ei ole minkäänlaista talkoohenkeä, ja lapset eivät enää ole yhteisöllisesti kasvatettavia. Jos olisit tehnyt pyyntösi 70-luvulla tai 80-luvullakin, se olisi ollut ok.
Nykyisin kaikki ovat niin yksilöitä, että mitään ei kukaan tee jos ei siitä saa itselleen suoraa hyötyä. Ja sitten täällä ihmetellään SSS-hallitusta. Kun itse olemme juuri tällaisia. Aika tekopyhää.
Ei, se ei olisi ollut 70-80 luvulla pyyntö vaan suora käsky. Eikä olisi ollut vastaan sanomista. Luojan kiitos nykyään on nuorilla tytöillä vapaus kieltäytyä.
T: Entinen tiski/lapsenvahti/kahvinkeitto teini "orja"
Mä olisin heittänyt jotain aivan samanlaista. En tykkää vieraiden lapsista, enkä todellakaan suostuisi leikittämään tai muutenkaan hoitamaan. Sukulaisten lapsia olisin saattanut leikittääkin, mutta vaivaantuneeksi tunnen oloni heidänkin kanssaan.
Edelleen, en pyytänyt. Ehdotin. Ja ehdotuksesta olisi voinut kieltäytyä kohteliaastikin, jos ei kiinnosta. Ap[/quote][/quote]
Miksi sen teinin olisi pitänyt kieltäytyä kohteliaasti? Sehän suostui asiallisesti. Sinä vain ahneena vedät hernettä nenään ja lähdet vauvva palstalle ulvomaan - kun ei ilmaiseksi suostunut pyhyyyyyy.[/quote]
No?
Toi AP:n juttu vastaa tilannetta, että jos työpaikalle joku vieras tulee neuvotteluun tai vastaavaan ja ja tokaisee ensimmäiselle näkemälleen naiselle, että saakos täällä kahvia. Vaikka "tyttö" olisi firman myyntipäällikkö. Vähättelevää käytöstä.
Tuollaisen lastenvahtipyynnön voi esittää vain, jos on erittäin hyvä perhetuttu ja silloinkin pitää olla tilannetajua. Kirpeitä vastauksia saa se, joka alkaa epäkohteliaasti käskyttämään, olkoonkin vaatimus naamioitu ehdotukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei AP!
Näistä vastauksista ja peukutuksista huomaat että Suomi ei todellakaan ole se mitä olimme aiemmin. Ei ole minkäänlaista talkoohenkeä, ja lapset eivät enää ole yhteisöllisesti kasvatettavia. Jos olisit tehnyt pyyntösi 70-luvulla tai 80-luvullakin, se olisi ollut ok.
Nykyisin kaikki ovat niin yksilöitä, että mitään ei kukaan tee jos ei siitä saa itselleen suoraa hyötyä. Ja sitten täällä ihmetellään SSS-hallitusta. Kun itse olemme juuri tällaisia. Aika tekopyhää.
Ei, se ei olisi ollut 70-80 luvulla pyyntö vaan suora käsky. Eikä olisi ollut vastaan sanomista. Luojan kiitos nykyään on nuorilla tytöillä vapaus kieltäytyä.
T: Entinen tiski/lapsenvahti/kahvinkeitto teini "orja"
Voi, voi. Orjakin vielä.
Olethan muistanut paapoa omat lapsesi huolella pumpulissa, ettei jää mitään lapsuuden kasvatustraumoja.
Omastasi et näämmä selviä ilman terapiaa.