Ystävän röyhkeä ja ahne tytär
Menin kylään ystäväni luokse lapseni kanssa. Kahvittelun aikana lapsi alkoi käydä levottomaksi ja ehdotinkin ystäväni tyttärelle (14v) että hän voisi leikittää lasta sillä aikaa, kun me äidit juttelemme.
Tämä teini tokaisi lapsenvahtipalvelun olevan 10 euroa tunnilta. Jäin ihan sanattomaksi, eikä ystävänikään kommentoinut asiaa mitenkään. Ei todellakaan tullut kauppoja. Onko tuo normaalia käytöstä nykyteineiltä?
Kommentit (380)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti teinit ihan mielellään vahtivat/leikittävät pieniä. Ainakin omani on aina kavereiden taaperoja viihdyttämässä ihan pyytämättä jos kotona on.
En kyllä itsekään kehtaisi pyytää kuten ap, mutta en kyllä ymmärrä miksi kaikista pikku palveluksista aina pitäisi olla maksamassa.
Ai miksikö siitä pitäisi maksaa. No esimerkiksi siksi että se voi olla jonkun mielestä niin vastemielistä puuhaa että tekee sitä korkeintaan rahasta. Ootko kuullut huorista. Ei nekään pääosin riemusta kilju ja ole onnesta soikeina vaikka kyseinen puuha suurimman osan mielestä on ihan kivaa.
No voihan sitä sanoa vaan, ettei jaksa/ehdi tms jos homma on vastenmielinen.
Mutta jospa teini olisi voinutkin leikittää ap:n lasta, muttei ilmaiseksi? Ap on vissiin näitä jotka olettaa että naapurin putkimies rassaa röörit, kaveri korjaa tietsikan ja toinen leikkaa hiukset ihan vaan hyvää hyvyyttään ja koska "osaavat käyttäytyä". (Lue: eivät osaa kieltäytyä tyrmistyksissään oletuksista)
Vierailija kirjoitti:
Monesti teinit ihan mielellään vahtivat/leikittävät pieniä. Ainakin omani on aina kavereiden taaperoja viihdyttämässä ihan pyytämättä jos kotona on.
En kyllä itsekään kehtaisi pyytää kuten ap, mutta en kyllä ymmärrä miksi kaikista pikku palveluksista aina pitäisi olla maksamassa.
"Monesti" on aika suhteellinen käsite. Hyvä ohjenuora voisi olla se, että se halukas teini tarjoutuu kyllä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, itsekkin ällöän pikkulapsia ja ymmärrän senkin hyvin että pakotettaessa voisi sattua pikkunen "äksidentti".
En pakottanut, en pyytänyt, vaan EHDOTIN.
Teini olisi Ihan hyvin voinut kieltäytyä kohteliaasti. Ei se minua haittaa. Siihenhän itsemääräämisoikeus perustuu, että ei ole pakko suostua kaikkeen, mitä ehdotetaan (tai edes pyydetään).
Se, mistä en pidä, on tuollainen ahne näsäviisastelu. Ap
Teinit <3
Mitä se teini olisi hyötynyt siitä, että hän olisi leikittänyt ap:n lasta?
Ei niin mitään. Paitsi, että ap olisi pyytänyt sitä siihen hommaan toisenkin kerran, eikä olisi silloinkaan halunnut maksaa mitään, perusteena juurikin tuollaiset "ei siitä ole sulle vaivaa", "opitpa olemaan pikkulasten kanssa", "siitä on sulle hyötyä kun menet töihin", "eihän sulle tarvitse maksaa kun olen mun tuttu" jne. soopaa.
En minäkään teininä olisi leikittänyt kenenkään vieraan lasta muuten kuin maksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kun en ole oikein sisäistänyt tätä markkinataloutta ajoissa.
Olisi pitänyt laskuttaa naapurin rouvaa:
- auton sähkötolpan ajastimen säätö = 10€
- ison ja painavan ruututöllön nosto autosta ja toimintakuntoon laitto 25€
-pienkerrostalon kellarin rappusten lumen luonti 10€/kerta, yhteensä 400€
- vanhan naapuri rouvan renkaan (1 kpl) vaihto 10€
- lumen luonti hänen autonsa ympäriltä 10€
-palovaroittimen pariston vaihto kahdelle naapurille 10€/kpl sis. työn
jne.
Mutta pojasta polvi paranee. Täytyy hinnoitella kun vaan pystyy!
Naapurin rouvako on ottanut avun vastaan vaan kauniisti kiitellen?
Kyllä, paitsi vittuili huonosti leikatusta nurmikosta.
Myin asunnon hyvällä voitolla ja häivyin. Talo jäi kahdeksine asuntoineen ilman miespuolista renkiä. Kiittämättömyys on maailman palkka!
Ps. Nostihan ne eukot sentään lipun salkoon liputuspäivisin, joskin tapellen keskenään vuoroista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miksikö siitä pitäisi maksaa. No esimerkiksi siksi että se voi olla jonkun mielestä niin vastemielistä puuhaa että tekee sitä korkeintaan rahasta. Ootko kuullut huorista. Ei nekään pääosin riemusta kilju ja ole onnesta soikeina vaikka kyseinen puuha suurimman osan mielestä on ihan kivaa.
No eiköhän tää ap olisi tuollaisesta vasta raivostunutkin jos teini olisi tokaissut että sorry ei kun lastenvahtiminen on hänestä vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, itsekkin ällöän pikkulapsia ja ymmärrän senkin hyvin että pakotettaessa voisi sattua pikkunen "äksidentti".
Teini olisi Ihan hyvin voinut kieltäytyä kohteliaasti. Ei se minua haittaa. Siihenhän itsemääräämisoikeus perustuu, että ei ole pakko suostua kaikkeen, mitä ehdotetaan (tai edes pyydetään).
Aivan, suurin osa täällä on samaa mieltä, että eivät pidä sinun ahneudestasi ja näsäviisastelustasi.
Tyttö suostui aivan kohteliaasti, vieras tuli PYYTMÄÄN ilmaisia palveluksia.
Jos jatkossa muistaisit että sun mukulasta ei tykkää kukaan - et edes sinä itse =)=) miten se sun persees? mahtuuko vielä peiliin?
Miksi on niin kamala asia pyytää jotain? Eihän pyyntöön ole pakko suostua? Miten voi ikinä olettaa saavansa mitään, jos aina pitää odottaa että joku muu huomaa ja huomioi sen tarpeen ja tarjoutuu auttamaan.
Aina saa pyytää, eikä siitä tarvitse minusta loukkaantua, koska pyytäminen ei tarkoita sitä, että pyytäjä odottaisi vastauksen olevan myöntävä. Pyynnöstä voi myös kieltäytyä.
Tökerää olisi, jos käskytetään, että "Vahdipas Anneli nyt tätä meidän Onnelia!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, suurin osa täällä on samaa mieltä, että eivät pidä sinun ahneudestasi ja näsäviisastelustasi.
Jos jatkossa muistaisit että sun mukulasta ei tykkää kukaan - et edes sinä itse =)=) miten se sun persees? mahtuuko vielä peiliin?
Edelleen, en pyytänyt. Ehdotin. Ja ehdotuksesta olisi voinut kieltäytyä kohteliaastikin, jos ei kiinnosta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jospa teini olisi voinutkin leikittää ap:n lasta, muttei ilmaiseksi? Ap on vissiin näitä jotka olettaa että naapurin putkimies rassaa röörit, kaveri korjaa tietsikan ja toinen leikkaa hiukset ihan vaan hyvää hyvyyttään ja koska "osaavat käyttäytyä". (Lue: eivät osaa kieltäytyä tyrmistyksissään oletuksista)
Tilannetta sen erityisemmin tietämättä, että jos on oikeasti nätisti pyydetty hetki vahtimaan, että saa vaikka kahvin juotua, niin ei ole mitenkään verrannollista johonkin hiustenleikkuuseen. Sitten taas jos oletetaan, että koko kyläilyn pidetään lapsi poissa jaloista, mennään toisessa ääripäässä.
Kyllä itsekin kun tulen kylään, saatan pyytää auttamaan pitämään vauvaa hetken, jotta saan riisuttua ulkovaatteet jne. Tai jos joku tulee meille, saatan pyytää apua tiskien raivaamiseen pöydästä.. Pikkujuttuja, joiden myötä vierailu sujuu mukavammin. Itsekin autan ystäviäni kyllä, tarjoan ihan pyytämättäkin jos huomaan tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi on niin kamala asia pyytää jotain? Eihän pyyntöön ole pakko suostua? Miten voi ikinä olettaa saavansa mitään, jos aina pitää odottaa että joku muu huomaa ja huomioi sen tarpeen ja tarjoutuu auttamaan.
Aina saa pyytää, eikä siitä tarvitse minusta loukkaantua, koska pyytäminen ei tarkoita sitä, että pyytäjä odottaisi vastauksen olevan myöntävä. Pyynnöstä voi myös kieltäytyä.
Tökerää olisi, jos käskytetään, että "Vahdipas Anneli nyt tätä meidän Onnelia!"
Eihän se teini siitä loukkaantunutkaan vaan Ap loukkaantui kun teini ei suostunut hoitamaan lasta ilmaiseksi vaan kertoi taksansa.
Ap oikeen tänne tuli kirjoittamaan miten törkeä likka mukamas oli kun ei hänen kultaäpäräänsä hoitanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän tuo ollut teiniltä lähinnä vitsi typerään ja tökeröön ehdotukseesi. Mutta noihin on kyllä hyvä oppia sanomaat heti suoraan. Noitakin sattuu, että kun joksus katsoo vaan vähän aikaa sitä lasta niin sitten kohta ollaan pyytämässä ilmaiseksi lapsenvahdiksi koko illaksi kun on "tuttu tyttö" ja "saatpahan kokemusta" ja muuta paskaa. Jotkus vanhemmat siis suorastaan kuvittelevat tekevänsä teinille palveluksen "salliessaan" tämän aina välillä olla lapsenvahtina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, en pyytänyt. Ehdotin. Ja ehdotuksesta olisi voinut kieltäytyä kohteliaastikin, jos ei kiinnosta. Ap
Eihän teini ollut edes epäkohtelias, kertoi vain hinnan jolla voi sen tehdä. Ei siis edes kieltäytynyt vaikka moni teini varmasti olis sanonut "kohteliaasti" ei kiinnosta. Mikä minun mielestä ei olis ollut edes kovin kohtelias vastaus.
Minkä ikäinen lapsi on kyseessä? Ja miten pitkään lastasi olisi pitänyt leikittää. Joku taapero voi olla kokemattomalle teinille aika vaativa vahdittava.
Teinin vastaus kuulosti minusta aika moukkamaiselta, mutta kun ei tiedä taustoja, on vaikea sanoa meneekö tuo iän piikkiin vai onko kyse röyhkeydestä. Oletusarvoisesti vanhemmat huolehtivat itse lapsistaan, mutta toki apua voi pyytää tilanteesta riippuen. Tässä nyt ei ilmeisesti mistään oikeasta avun tarpeesta ollut kyse, joten jäi mietityttämään miten asia on teinille esitetty. On ihan eri asia pyytää että voisiko toinen vartin verran viihdyttää lasta, jotta itse saa kahvin juotua, kuin olettaa tunnin tai parin lapsenvahtipalvelusta.
En kyllä itse ihan hevillä kehtaisi pyytää isäntäväkeä lastani hoitamaan. Toki sellaisissa tilanteissa, joissa vauva on pitänyt viedä kakkapyykille, olen saattanut pyytää ystävääni katsomaan 3-vuotiaan perään sen aikaa. Yleensä tietty ystävä ilmanmuuta tarjoutuu tekemään sen ilman pyytämistäkin.
Ihan perus teini. Kaikkihan ne on tuollaisia. Vain jos teinillä olisi lapseesi läheiset välit muutenkin, niin hän olisi viihdyttänyt lastasi pyytämättäkin. Mutta ette taida niin hyviä tuttuja tämän kyläpaikan kanssa olla. Itse en puolituntematonta nuorta pyytäisi lastani viihdyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kun en ole oikein sisäistänyt tätä markkinataloutta ajoissa.
Olisi pitänyt laskuttaa naapurin rouvaa:
- auton sähkötolpan ajastimen säätö = 10€
- ison ja painavan ruututöllön nosto autosta ja toimintakuntoon laitto 25€
-pienkerrostalon kellarin rappusten lumen luonti 10€/kerta, yhteensä 400€
- vanhan naapuri rouvan renkaan (1 kpl) vaihto 10€
- lumen luonti hänen autonsa ympäriltä 10€
-palovaroittimen pariston vaihto kahdelle naapurille 10€/kpl sis. työn
jne.
Mutta pojasta polvi paranee. Täytyy hinnoitella kun vaan pystyy!
Naapurin rouvako on ottanut avun vastaan vaan kauniisti kiitellen?
Kyllä, paitsi vittuili huonosti leikatusta nurmikosta.
Myin asunnon hyvällä voitolla ja häivyin. Talo jäi kahdeksine asuntoineen ilman miespuolista renkiä. Kiittämättömyys on maailman palkka!
Ps. Nostihan ne eukot sentään lipun salkoon liputuspäivisin, joskin tapellen keskenään vuoroista...
Ok, kuulosti siltä, että oli aivan oma vikasi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju vahvistaa haluani muuttaa pois Suomesta! Ei ihme, että ollaan niin alamaissa, kun kellään ei enää ole mitään tapoja, eikä kukaan osaa puhaltaa yhteen hiileen.
Yhteen hiileen = tulkaas tänne auttamaan minua ja sassiin.
Niin voi tai voi myös pyytää liksan.
Mutta ei mamma odotti ilmaista lapsenpiikaa vaikkei itsekkään viitsinyt/jaksanut/ehtinyt itse hommaamaa mukulaansa kaitsea. Ja sitten vielä kehdataan sanoa että teini olisi toiminut väärin. Höpönpöö.