Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelkään että lapseni ja minun välinen luottamus menee rikki kun selviää ettei joulupukkia ole olemassa

Vierailija
21.12.2023 |

En pidä siitä että valehtelen lapselleni.  Olen sen nyt kuitenkin tehnyt ja joskus koittaa se päivä kun lapselle selviää että olen valehdellut. 

Miten lapsi voi sen jälkeen enää luottaa sanaani? 

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opetin lapselleni jo alussa, että se joulupukki on vain sellainen typerä leikki. Ja seuraapas, kuka on "sattumalta" poissa paikalta silloin, kun se pukki käy.

Itselleni oli aikanaan paha pettymys, että minua sillä lailla huijattiin ja siksi en halunnut menettää itsekin lapsen luottamusta minuun.

Vierailija
2/11 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä. Itse kerroin jo vauvalle, että se on pukeutumisleikki. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU:n ja WEF:n virallinen suositus on, että yli 6-vuotiaille ei puhuttaisi joulupukista mitään...

Vierailija
4/11 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi oppia jo nuorena että maailma on täynnä valheita.

Vierailija
5/11 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menit valehtelemaan?

Koko joulupukkikuvio on psykologian näkökulmasta aivan tolkuton jäänne ajalta, jolloin pelottelu oli ihan hyväksytty kasvatuskeino. Koko hommahan perustuu siihen, että lapset huijataan käyttäytymään, koska "tontut kurkkii". Vain kiltit lapset ansaitsevat lahjoja, muille, esim. nepsy-haasteiden myötä aina ongelmissa oleville on luvassa ahdistusta ja jännitystä siitä, saako mitään. Ja varmasti moni kilttikin miettii, onko ollut tarpeeksi kiltti.

Oma juttunsa on juuri tuo valehtelu. Mitä isommaksi lapsi uskonsa kanssa päästetään, sitä kovempi isku totuus on. Se voi aidosti luoda trauman, kun vanhempi, jonka pitäisi olla 100% luotettava, onkin huijannut ja pelotellut turhaan vuosikaudet.

Kerro lapsellesi totuus heti kun voit.

Vierailija
6/11 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kerron Joulupukille etä lapseni on taruolento, suuttuukohan se.

Vierailija
7/11 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun psykologin mielestä lapsen kehitykselle on hyvä hoksata itse, ettei joulupukkia ole olemassa. 

Vierailija
8/11 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs oot menny valehtelemaan sille lapselle? 

Vierailija
9/11 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on satua ja leikki. Kehittää ajattelua ja päättelykykyä

Vierailija
10/11 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lapsena miettineeni kuinka tyhmänä aikuiset pitävät minua, kun selvästi joulupukkina on tätini. 

Vierailija
11/11 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa alusta asti jättää ottamatta joulupukki-valehtelut osaksi jouluperinnettä. On ihan ok kertoa, että läheiset antavat lahjat omasta halustaan.