Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: 103-vuotias veteraani juhlii Linnassa: "Nykyajan köyhiksi itseään sanovat eivät tiedä mistä puhuvat"

Vierailija
06.12.2016 |

http://m.iltalehti.fi/linnan-juhlat-2016/201612052200036670_lb.shtml

Mitäs tähän sanotte, palstan kaikenkarvaiset elintaso valittajat?

Kommentit (235)

Vierailija
61/235 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä, että eipä papparainen taida tietää nykymaailmasta oikeastaan mitään. Nykyään on eri meiningit.

Suhahdus jonka kuulit oli papparaisen pointti joka lensi korkealta pääsi yli.

Kyllä mä tiedän mitä se tarkoitti, enkä kiistä etteikö nykyajan köyhyys olisi täysin toista kuin ennen. Mutta en vain jaksa uskoa että tuolla äijällä on oikein hajua millainen tämä maailma nykyään on. Tuollaiset kommentit kuulostaa pelkästään kusipäisiltä.

Ei, sä et tajua papparaisen kommenttia alkuunkaan. Sä nillität köyhyydestä jo siinä vaiheessa kun ei olekaan macbookkia kuten naapurin akateemisella perheella vaan joutuu tyytymään gigantin halpisläppäriin.

Pikemminkin köyhyys on sitä, että kun se halpisläppäri hajoaa, ei ole varaa ostaa uutta tilalle. Tästä aiheutuu murhetta ja huolta jo ennen kuin läppäri on edes hajonnut. Toista se oli silloin artikkelin 103-vuotiaan nuoruudessa, kun asioiden hoitamiseen ei vielä tarvinnut nettiä. Nykyään köyhyys on jatkuvaa kamppailua ja stressiä, kun ennen se oli vain sitä, että saatiin talo- ja ruoka-asiat kuntoon. Pikemminkin siis artikkelin papparainen puhuu asioista, joista ei ymmärrä.

"Suhteellisessa köyhyydessä elävät joutuvat kamppailemaan elääkseen normaalia elämää ja pystyäkseen osallistumaan yhteiskunnan taloudellisiin, sosiaalisiin ja kulttuurisiin toimintoihin."

http://www.eapn.fi/koyhyys/mita-on-koyhyys/ 

Epäkelpo vertaus.

Vuonna 1918 koko maa oli surun ja tuskan vallassa, kun iso osa kansalaisista oli kuollut tai nääntymässä nälkään vankileirillä. Ihmisten viha toisiaan kohtaan oli aivan mieletön. Köyhissä perheissä lapsia kuoli espanjantautiin ja silkkaan ruuan puutteeseen. Isoäitini kertoi pitkistä kerjäläisjonoista jotka anelivat apua. Sellaista hädän, tuskan ja surun määrää ei olla sen jälkeen Suomessa koettu, ei edes viime sotien aikana.

Tuolloin se elämä vasta kamppailua oli, kun kirjoitustaidottomat ihmiset yrittivät saada anomuskirjelmiä läpi valtiorikosylioikeuteen kun oma isä, veli tai äiti piti saada pois vankileiriltä. Jonkun netin sureminen nykypäivänä on tuohon verrattuna kuin kärpäsen paska.

Kiitos.

Vierailija
62/235 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan patalaiskat ahneporsaat ovat omasta mielestään sen ja tämän ja tuon avun tarpeessa kun ovat köyhiä. Niin köyhiä, että apu mieluummin kelpaisi kuitenkin rahana, että saisi pleikkariin pelejä ostettua. Kun ei niillä vaateavuilla sun muilla mitään tee. Ne kun eivät ole viimeistä muotia. Ja ruokakassin kanssakin ollaan ihmeissään kun ei siellä ollut mitään mikroon laitettavaa.

Suomalainen köyhä saa terveydenhoidon, lääkkeet, ruoan, asunnon, lämmityksen, ilmaisen koulutuksen, lapset neuvolan, liki ilmaisen päivähoidon että töissäkin olisi mahdollista käydä ja vieläpä lapsilisää lisääntymisestäkin. Mutta silti se jaksaa viuruttaa ja valittaa surkeaa elämäänsä, kerjätä ylimääräistä jouluna ja natkuttaa ettei rikkaat (jotka helvetti soikoon jo nyt kustantavat järjettömillä summilla tätä "köyhien" oleskelua) anna riittävästi. Oksettavaa ahneutta. Mikseivät muuta hevonkuuseen tästä paskasta maasta kun asiat on täällä heitä kohtaan niiiiiiiin huonosti järkätty?! Loppuisipa suurin osa tuista niin saisivat esimakua mitä se on kun ei muut elätä oman katraan lisäksi näitä loisia. Kuokan vartee vaan ja lanttuja viljelemään. Niin ne muutkin köyhät maapallolla elää. Siis ne etuoikeutetummasta päästä olevat, joilla on varaa maahan ja kuokkaan.

Eikös nuo asias saa muutkin kun "köyhät" Suomessa? 

Muut joutuvat maksamaan noista itse palkastaan vielä verojen maksun jälkeenkin, vain "köyhille" sossu maksaa kaiken lääkkeistä ja päivähoidosta lähtien.

Mikäänhän ei estä sinua irtisanoutumasta jo tänään. Miksiköhän ihmeessä kukaan edes tekee töitä jos kerran sossukin elättää herroiksi?

En ole henkilö jolle kommentoit, mutta veikkaisin, että itsekunnioitus ja itsesuojeluvaisto. 

Mitä ihmettä? Eikös köyhänä elelekään mukavasti?

Kyllä elelevät, mutta kaikki eivät ole niin ahneita loisijoita, että itsekunnioitus antaisi terveen ihmisen heittäytyä muiden elätettäväksi. Ne pienituloiset joutuisivat maksamaan vähistään vielä enemmän veroja, jos minäkin vapaaehtoisesti heittäytyisin sossuputkeen. Moraali, selkäranka, itsenäisyyden arvostaminen, muiden ihmisten kunnioittaminen, siinä ainakin pari syytä miksen aio vapaaehtoisesti tuollaiseen ryhtyä. Jos vastentahtoisesti jään työttömäksi, niin olen kyllä kiitollinen joka pennistä minkä tältä yhteiskunnalta saan, enkä itke paremman elintason perään vaan nautin siitä kaikesta vapaa-ajasta mitä saan vastineeksi hieman matalammista tuloista kuukausittain.

Miksi helvetissä sä puhut köyhistä jonain loisijoina mutta kuitenkin ymmärrät, että saatat itsekin joutua vastaavaan tilanteeseen? :D

Vastasit lukematta kirjoitusta. Hän kritisoi asennetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/235 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tunsin myötätuntoa köyhiä kohtaan. Viimeisen parin vuoden aikana on valjennut mitäkälainen on suomalainen köyhä. Sen koomin en ole enää antanut euroakaan ylimääräistä mihinkään keräyksiin tai jouluapuihin. Luettuani ja kuunneltuani tätä "köyhien" alituista halveksintaa apua kohtaan ja ruikutusta asioista, jotka ovat itse omilla valinnoillaan enimmäkseen aiheuttaneet, en voi kun mykistyneenä todeta ettei maksa vaivaa auttaa. Hätä ei ole todellinen. Kyse on haluamisista. En saa itsekään suurinta osaa haluamistani asioista, miksi siis pitäisi kustantaa ne "köyhälle"?

En saanut 4 lasta, kun ei ole varaa kunniallisesti elättää. En ota koiraa, ei ole varaa. Ei ole autoa, kuljen pyörällä kun ei ole varaa autoon. Elektroniikka on meillä vanhaa, toimii jotenkuten, mutta ei ole nyt uusiin rahaa. En käy ulkomailla, ei ole varaa koko perheen kanssa lähteä (4 henkilöä)ja en saa tuettuja lomia. Lapsille on enimmäkseen kierrätettyä vaatetta, ekologisista ja taloudellisistakin syistä. Harrastavat halpoja ja ilmaisia juttuja.

Joten miksi avustaisin enää köyhiä? Jotta he saisivat asioita, joihin itsellänikään ei ole juuri koskaan varaa, mutta joista haaveilen? Minä sentään käyn mieheni kanssa töissä ja elätämme itse perheemme.

Vierailija
64/235 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan patalaiskat ahneporsaat ovat omasta mielestään sen ja tämän ja tuon avun tarpeessa kun ovat köyhiä. Niin köyhiä, että apu mieluummin kelpaisi kuitenkin rahana, että saisi pleikkariin pelejä ostettua. Kun ei niillä vaateavuilla sun muilla mitään tee. Ne kun eivät ole viimeistä muotia. Ja ruokakassin kanssakin ollaan ihmeissään kun ei siellä ollut mitään mikroon laitettavaa.

Suomalainen köyhä saa terveydenhoidon, lääkkeet, ruoan, asunnon, lämmityksen, ilmaisen koulutuksen, lapset neuvolan, liki ilmaisen päivähoidon että töissäkin olisi mahdollista käydä ja vieläpä lapsilisää lisääntymisestäkin. Mutta silti se jaksaa viuruttaa ja valittaa surkeaa elämäänsä, kerjätä ylimääräistä jouluna ja natkuttaa ettei rikkaat (jotka helvetti soikoon jo nyt kustantavat järjettömillä summilla tätä "köyhien" oleskelua) anna riittävästi. Oksettavaa ahneutta. Mikseivät muuta hevonkuuseen tästä paskasta maasta kun asiat on täällä heitä kohtaan niiiiiiiin huonosti järkätty?! Loppuisipa suurin osa tuista niin saisivat esimakua mitä se on kun ei muut elätä oman katraan lisäksi näitä loisia. Kuokan vartee vaan ja lanttuja viljelemään. Niin ne muutkin köyhät maapallolla elää. Siis ne etuoikeutetummasta päästä olevat, joilla on varaa maahan ja kuokkaan.

Eikös nuo asias saa muutkin kun "köyhät" Suomessa? 

Muut joutuvat maksamaan noista itse palkastaan vielä verojen maksun jälkeenkin, vain "köyhille" sossu maksaa kaiken lääkkeistä ja päivähoidosta lähtien.

Mikäänhän ei estä sinua irtisanoutumasta jo tänään. Miksiköhän ihmeessä kukaan edes tekee töitä jos kerran sossukin elättää herroiksi?

En ole henkilö jolle kommentoit, mutta veikkaisin, että itsekunnioitus ja itsesuojeluvaisto. 

Mitä ihmettä? Eikös köyhänä elelekään mukavasti?

Moni työtätekevä elää de facto elintasoltaan samankaltaista elämää kuin itsensä köyhäksi mieltävä. Köyhyyden tunteesta hänet nostaa itsekunnioitus ja tieto siitä, että hän pystyy elättämään itsensä ja perheensä. 

Sanokaa heippa itsekunnioituksellenne jos se on työnteosta kiinni, sillä kohta valtaosa töistä siirtyy koneille ja työttömyys on 80%. 

Tai ei sitä sanota työttömyydeksi enää silloin vaan ne ovat tavallisia perustulolla eläviä ihmisiä, jotka tekevät haluamiaan luovia juttuja jne. Emme elä enää 1800-luvun palkkatyöyhteiskunnassa.

Vierailija
65/235 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole enää tänäpäivänä köyhiä, mutta kylläkin ahneita laiskureita

Vierailija
66/235 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitun veteraanit, luulevat olevansa etuoikeutettuja kirjoitti:

Helppoahan se on vetskun jeesustella kun pääsee porvarijuhliin syömään verorahoilla, saa rahaa ja sääliä siitä että osallistui sotaan vaikka ei ollut vaihtoehtoja jne.

Oletpa iljettävä "ihminen".

Innokkaana sotaan.

Onko armeija käyty?

Minulla on tullut käytyä kun oli pakko. Vaihtoehtoja oli minun aikana sivari tai totaalinen kieltäytyminen mutta sosiaalinen painostus oli niin kova että alistuin armeijaan.

Naisille pakollinen asevelvollisuus myös. Aseet ja sodankäynti on fyysisesti kevyempää. Ei ole estettä naisillakaan mennä sinne.

Vierailija
67/235 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen tunsin myötätuntoa köyhiä kohtaan. Viimeisen parin vuoden aikana on valjennut mitäkälainen on suomalainen köyhä. Sen koomin en ole enää antanut euroakaan ylimääräistä mihinkään keräyksiin tai jouluapuihin. Luettuani ja kuunneltuani tätä "köyhien" alituista halveksintaa apua kohtaan ja ruikutusta asioista, jotka ovat itse omilla valinnoillaan enimmäkseen aiheuttaneet, en voi kun mykistyneenä todeta ettei maksa vaivaa auttaa. Hätä ei ole todellinen. Kyse on haluamisista. En saa itsekään suurinta osaa haluamistani asioista, miksi siis pitäisi kustantaa ne "köyhälle"?

En saanut 4 lasta, kun ei ole varaa kunniallisesti elättää. En ota koiraa, ei ole varaa. Ei ole autoa, kuljen pyörällä kun ei ole varaa autoon. Elektroniikka on meillä vanhaa, toimii jotenkuten, mutta ei ole nyt uusiin rahaa. En käy ulkomailla, ei ole varaa koko perheen kanssa lähteä (4 henkilöä)ja en saa tuettuja lomia. Lapsille on enimmäkseen kierrätettyä vaatetta, ekologisista ja taloudellisistakin syistä. Harrastavat halpoja ja ilmaisia juttuja.

Joten miksi avustaisin enää köyhiä? Jotta he saisivat asioita, joihin itsellänikään ei ole juuri koskaan varaa, mutta joista haaveilen? Minä sentään käyn mieheni kanssa töissä ja elätämme itse perheemme.

Järkevän naisen puhetta. Nuorena sosialisti/vasemmistolain, vanhempana oikeistolainen. Ja fiksuimmat meistä ovat alusta saakka oikeistolaisia.

Vierailija
68/235 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvan perusteella nuoren näköinen 103-vuotiaaksi, luulisi 70-kymppiseksi. 

Vierailija
69/235 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä voit kyllä kouluttautua lisää.

Ei välttämättä voi.

Työkkäri laittaa karenssia, jos opiskelee ns "turhaan". Kauhea vääntö itsellänikin, kun kaksi vuotta työttömyyttä on työkkärin mielestä "liian vähän", että saisi opiskella jotain lisää. En tiedä mikä on sitten työkkärin mielestä tarpeeksi vuosia työttömänä, jotta kannattaa opiskella.

Täysin naurettavaa.

Vierailija
70/235 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole enää tänäpäivänä köyhiä, mutta kylläkin ahneita laiskureita

Vaikka olen itsekin kirjoittanut kriittisiä kommentteja tähän ketjuun tämä ylläoleva on mielestäni liian kärjistetty mielipide. 

Kyllä Suomessa on köyhiä. He eivät ole välttämättä ahneita ja laiskoja. On liian julmaa väittää sellaista. 

Vierailija
71/235 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut köyhä. Mutta silti sain maksut maksettua, lapsi on saanut harrastaa. Budjetissa on kaikki menot, koulukuvista alkaen.

Vajaa vuosi sitten oli Yt-neuvottelut ja palkatonta tuli, onneksi ei irtisanomisia vaan vanhemmat pääsivät eläkeputkeen. Kaikki jotka halusivat putkeen pääsivät , halukkaita lähtijöitä oli enemmän kuin oli laskettu .

Itse olin koko viime joulukuun myymälässä töissä. Otin joulukuun palkattomaksi, vapaaehtoisena, koska olin siihen mennessä saanut pimeän työn, kun piti toive ilmoittaa. Muilla oli 1-2 vkoa joulu ja tammikuussa.

Olin ainoastaan 25 ja 26.12 vapaalla, 24 olin töissä klo 12. Avasin liikkeen klo 09 ja suljin klo 21. Menin suoraan kotiin nukkumaan ja aamulla uudestaan.

Tienasin 10 e tunti, ei mitään lisiä mutta sain taas pelivaraa pitkäksi aikaa.

Olen monena talvena polttanut saaduista kynttilöistä uusia kynttilöitä ja käyttänyt niitä valonlähteenä. Olen ladannut hammasharjan, pädin ( jonka sain ex.tä, jonka akku kestää max 2 h ) ja kännykän töissä, vain taloudellisista syistä .

Kun oli pakkasta, keräsin pihalta lunta ja sulatin sen. Täytin saadut tyhjät maitotölkit ja laitoin kiinni nauruilla.

Maitotölkit pidin parvekkeella laatikossa ja kun vesi jäätyi, laitoin aina 2 purkkia jääkaappiin, jotta hohkasi kylmyyttä ja jääkaappi vei vähemmän sähköä.

Vuosikausia olen myynyt kaiken tarpeettoman kotoa. Käyn kaikki kaapit läpi 2 x vuodessa .

Elän ja elämme. Mutta jos joku iso kulu tulisi, olisimme pulassa.

Vierailija
72/235 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa tuo tyyppi on syntynyt, kun suomi täyttää tänään 99v ja tuo on ollut silloin jo 4v? Kuitenkin hänellä on ihan suomalainen nimi, vaikka on syntynyt jossain pelgian kongossa?

Vierailija
73/235 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään myös saa yhteiskunnalta resurssit keskiluokkaiseen elämään, vaikkei olisi tehnyt elämässään päivääkään töitä. Töiden tekeminen ei ole enää edellytys yhtään mihinkään, eli ei tarvita noita resurssejakaan.

Olin lapsi 70- ja -80 -luvuilla, jolloin keskiluokkaiseen elämään kuului jo omakotitalo (jossa lapsilla omat huoneet), henkilöauto (usein kaksi per perhe), kesämökki, ulkomaanmatkoja, muotivaatteita, uusimpia kodinkoneita ym. Tuskin keskiluokkaisuuden standardit ovat tuosta ajasta ainakaan laskeneet? Joka tapauksessa tuella eläjälle tuollainen elämäntapa on mahdottomuus.

Vierailija
74/235 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on aina suhteellista ja sidoksissa omaan aikaansa ja ympäröivään yhteiskuntaan. Vertailu eri aikakauteen ja yhteiskunnalliseen tilanteeseen on yhtä hedelmällistä kuin suomalaista köyhää vertaisi viidellä sentillä per päivä savimajassa päiväntasaajalla asuvaan perheeseen.

Se, että saa syödäkseen muutakin kuin maissivelliä, ei hävitä muita köyhyyteen liittyviä ongelmia. Nykyisessä yhteiskunnassa täytyy olla monenlaisia resursseja ja valmiuksia, jotta selviäisi eteenpäin. Kuusikymmentä vuotta sitten työllistymisresursseiksi riitti kyky käyttää lapiota, nykyään tarvitaan koulutusta, valmiuksia teknologian käyttämiseen, kykyä hakea tietoa, verkostoitua jne.

T: Yhteiskuntatieteilijä

Nykyään myös saa yhteiskunnalta resurssit keskiluokkaiseen elämään, vaikkei olisi tehnyt elämässään päivääkään töitä. Töiden tekeminen ei ole enää edellytys yhtään mihinkään, eli ei tarvita noita resurssejakaan.

Lisätietoja tästä? En nyt ehkä sanoisi toimeentulotuella elettävän keskiluokkaista elämää kun jopa sosiaali- ja terveysministeriön on sitä mieltä että se ei riitä edes välttämättömään toimeentuloon.

Toimeentulotuki on pysynyt samana ja kaksikymmentä vuotta. Elinkustannukset eivät.

Olen ollut koko aikuisikäni ns. yhteiskunnan tukipilari; veronmaksaja sieltä parhaimmasta päästä, kuten keskiluokka yleensäkin. 80-luvulla maksoin palkastani ansiotuloveroa reilut 40%, nytkin maksan kokonaisveroasteena n. 44%.

Maksan mielelläni, kun tiedän, että veroillani tasoitetaan tuloja, annetaan heikommillekin mahdollisuus edes jossain määrin mahdollisuus ihmisarvoiseen elämään. Samalla ikäänkuin ostamme yhteiskuntarauhaa, nimittäin maissa, joissa ei ole sosiaalitukia, rikollisuus ja siihen liittyvä väkivalta on valtavaa.

Tiedän samalla, että on olemassa pieni joukko, joka tarkoituksellisesti käyttää hyväkseen tätä systeemiä. Tiedän myös, että suurin osa työttömistä menisi töihin välittömästi, jos niitä töitä olisi. Me suomalaiset olemme jo perimältämme ahkeraa kansaa.

En voi ymmärtää, että jotkut kadehtivat elämää, jossa eletään yhteiskunnan tukien varassa. Ei sillä porukalla ole kuin vättämättömät elämiseen tarvittavat asiat. Hinnat nousevat, tuet laskevat. Mitä kadehtimista siinä  on?

Kahdehtimisen sijaan tulisi miettiä mm. sitä, miksi yhteiskunnassamme esim. perhe, jonka bruttotulot ovat 5000 €/kk maksaa vaikkapa päivähoidosta saman kuin perhe, jonka bruttotulot ovat 10  000 tai 15 000 €/kk.  Se ei mielestäni ole reilua.  Tuo 5000 €/kk saava perhe saa vain aivan samat kaikille kuuluvat tuet kuin moninkertaisesti tienaava, eli lähinnä lapsilisät.

Vierailija
75/235 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitun veteraanit, luulevat olevansa etuoikeutettuja kirjoitti:

Helppoahan se on vetskun jeesustella kun pääsee porvarijuhliin syömään verorahoilla, saa rahaa ja sääliä siitä että osallistui sotaan vaikka ei ollut vaihtoehtoja jne.

Oletpa iljettävä "ihminen".

Innokkaana sotaan.

Onko armeija käyty?

Minulla on tullut käytyä kun oli pakko. Vaihtoehtoja oli minun aikana sivari tai totaalinen kieltäytyminen mutta sosiaalinen painostus oli niin kova että alistuin armeijaan.

Naisille pakollinen asevelvollisuus myös. Aseet ja sodankäynti on fyysisesti kevyempää. Ei ole estettä naisillakaan mennä sinne.

Tämä keskustelu miehet vastaan naiset (kommentoijien kypsyysaste viittaa enemmänkin pojat vastaan tytöt -ajatusmaailmasta) on aika surullista mutta nykyaikaan sopivaa. Mistä oikeasti olikaan kysymys silloin, kun miehet oikeasti joutuivat sotaan? Iso osa sotaan joutuneista oli pientilallisia ja kotiin jäi vaimo lapsikatraan kanssa pyörittämään nykyajan ihmiselle fyysisesti käsittämättömän raskasta pientilallisen arkea. Ja päähuomio oli siinä että vaimo jäi PITÄMÄÄN LAPSET HENGISSÄ, siitä pellosta ja navetasta piti repiä ruokaa koko kansakunnalle. Voi vain kuvitella kuinka raskas se lähtö on ollut ja miltä olo rintaman kauhujen keskellä on tuntunut. 

Vierailija
76/235 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkevän naisen puhetta. Nuorena sosialisti/vasemmistolain, vanhempana oikeistolainen. Ja fiksuimmat meistä ovat alusta saakka oikeistolaisia.

Tuohon oikeistolaisuuteen kuuulu, kuten sinunkin kommentistasi huomaamme, valtava itsekkyys.

En koskaan halua tulla kaltaiseksesi.

t. se  jo 80-luvulla yli 40% veroja maksanut

Vierailija
77/235 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan keskiluokka on rikkaampaa kuin Henrik VIII 1500-luvulla. Lopettakaa valitus.

Vierailija
78/235 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeassa hän on. Todellinen köyhyys on sitä ettei ole varaa kaikkein välttämättömimpään. Ihmisiltä on mennyt suhteellisuudentaju.

Vierailija
79/235 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-D kirjoitti:

Missä maassa tuo tyyppi on syntynyt, kun suomi täyttää tänään 99v ja tuo on ollut silloin jo 4v? Kuitenkin hänellä on ihan suomalainen nimi, vaikka on syntynyt jossain pelgian kongossa?

Lienee syntynyt Venäjän keisarikunnassa, samassa paikassa jossa isovanhempani syntyivät.

Vierailija
80/235 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kärjistettyä, mutta toisaalta tossa piilee siemen. Itse olenollut omasta mielestä köyhä. Meillä ei ollut aina rahaa ruokaan, eikä ollut mitään eu-kasseja mitä olis voinut hakea. Parikertaa oli putket jäässä eikä ollut varaa sulatella. Kävin kaverilla suihkussa tms. Uusia vaatteita sai korkeintaan jouluna ja puhelin oli1kpl talossa, mutta sekin vastaanottamista varten.. Äiti oli yh ja yritti parhaansa elatusavut sai vasta 8vuoden tappelun jälkeen. Sosku oli sitä mieltä et ei alkoholiongelmaa ei rahaa vasta ku laki muuttui alkoi eahaakin tippumaan. Meillä leivottiin ahkerasti, kaytiin marjassa yms. Ei ollut pakko saada uusia leluja. Mut koskaan en valittanut tai sanonut tekosyyksi köyhyys niinkuin nykyin sanotaan. Muo siksi ärsyttää köyhä sanan käyttö. Ilo tulee pienistä asioista..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän