Harjoittelija oli liian hieno keittääkseen kahvia
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
No halutaanko me maksaa niitä suuria veroja sen vuoksi, että korkeakouluopiskelijat oppivat keittämään kahvia ja siivoamaan?
Voi myös kysyä, haluanko minä maksaa suurta palkkaa projektipäällikölle, joka ei kykene asiakaspalaveria varten keittämään kahvia, järjestämään muita tarjoiluja sekä palaverin jälkeen siistimään neuvotteluhuonetta seuraavaa palaveria varten?
Jo on taas vedetty kommentoijilla mutkat suoriksi. Eiköhän kyse ole siitä että harjoittelussa pitäisi oppia ammattitaitoa ja saada työkokemusta osallistumalla työntekoon eikä vain piikailla siivoojan ja kahvinkeittäjän roolissa. Minkä takia luulette että se korkeakoulun työharjoittelu on olemassa? Todellakin tuollainen on opiskelijan ajan haaskausta. Kahvinkeitto ja siivoaminen on jotain TET-harjoittelijoiden hommia, ei korkeakoulua käyvän aikuisen.
Tuntuu että firmat eivät todellakaan tiedä mitä harjoittelijoilla tehdään. Joko orjapiiskuroidaan ja puristetaan vähätkin mehut pois kokemattomalta ja ammatti-identiteetiltään aralta opiskelijalta, tai sitten lykätään pois silmistä takahuoneeseen liimailemaan kirjekuoria ja järjestelemään jotain pölyisiä kansioita. Koulut saisivat pitää tarkempaa valvontaa noista työharjoittelua tarjoavista firmoista eikä vain taputella mahaansa kun saavat opiskelijat dumpattua silmistään.
Vierailija kirjoitti:
Jo on taas vedetty kommentoijilla mutkat suoriksi. Eiköhän kyse ole siitä että harjoittelussa pitäisi oppia ammattitaitoa ja saada työkokemusta osallistumalla työntekoon eikä vain piikailla siivoojan ja kahvinkeittäjän roolissa. Minkä takia luulette että se korkeakoulun työharjoittelu on olemassa? Todellakin tuollainen on opiskelijan ajan haaskausta. Kahvinkeitto ja siivoaminen on jotain TET-harjoittelijoiden hommia, ei korkeakoulua käyvän aikuisen.
Tuntuu että firmat eivät todellakaan tiedä mitä harjoittelijoilla tehdään. Joko orjapiiskuroidaan ja puristetaan vähätkin mehut pois kokemattomalta ja ammatti-identiteetiltään aralta opiskelijalta, tai sitten lykätään pois silmistä takahuoneeseen liimailemaan kirjekuoria ja järjestelemään jotain pölyisiä kansioita. Koulut saisivat pitää tarkempaa valvontaa noista työharjoittelua tarjoavista firmoista eikä vain taputella mahaansa kun saavat opiskelijat dumpattua silmistään.
Pääsääntöisestihän harjoittelijoilla ei tee yhtään mitään. Harjoittelijat vain lisäävät työntekijöiden työtaakkaa. Moniin yrityksiin ei enää edes oteta harjoittelijoita, koska työtkin pitää tehdä eikä vain ohjata harjoittelijoita. Jos harjoittelijan vuoksi työntekijöille on ryhdyttävä maksamaan ylityökorvauksia, jotta työtkin sujuvat aikataulussa, harjoittelija on yritykselle myös ylimääräinen kustannus. Työharjoittelu on perua ajalta, jolloin työpaikoilla oli vielä riittävästi porukkaa. Nykyisin vain harvassa yrityksessä on työntekijöillä päivittän sellaista luppoaikaa, jonka voisi käyttää harjoittelijan opettamiseen. Oppilaitokset voisivat mielestäni miettiä, olisiko jokin muu ratkaisu paremin kuin nykyinen työharjoittelu. Esimerkiksi palkataan joku alan ammattilainen koululle antamaan sellaista käytännön opastusta, jota oppilaitos ei pysty opiskelijoille tarjoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntöisestihän harjoittelijoilla ei tee yhtään mitään. Harjoittelijat vain lisäävät työntekijöiden työtaakkaa. Moniin yrityksiin ei enää edes oteta harjoittelijoita, koska työtkin pitää tehdä eikä vain ohjata harjoittelijoita. Jos harjoittelijan vuoksi työntekijöille on ryhdyttävä maksamaan ylityökorvauksia, jotta työtkin sujuvat aikataulussa, harjoittelija on yritykselle myös ylimääräinen kustannus. Työharjoittelu on perua ajalta, jolloin työpaikoilla oli vielä riittävästi porukkaa. Nykyisin vain harvassa yrityksessä on työntekijöillä päivittän sellaista luppoaikaa, jonka voisi käyttää harjoittelijan opettamiseen. Oppilaitokset voisivat mielestäni miettiä, olisiko jokin muu ratkaisu paremin kuin nykyinen työharjoittelu. Esimerkiksi palkataan joku alan ammattilainen koululle antamaan sellaista käytännön opastusta, jota oppilaitos ei pysty opiskelijoille tarjoamaan.
Joskus voisi riittää, että oppilaitosten opettajat olisivat vuosittain vähän aikaa työharjoittelussa näkemässä, miten alan yrityksissä nykyisin tehdään töitä. Varsinkin pidempään opettajina työskennelleet ovat usein vieraantuneita käytännön töistä.
Jos koko harjoittelu on kahvinkeittoa, tiskaamista varastonsiivousta jne niin ehdottomasti väärin.
Jos osa harjoittelusta on tuota vaikka korkeakouluopiskelijalla niin ihan ok kunhan toinen puoli harjoittelusta on oikeasti alaan liittyvää.
Jos koko harjoittelun tulee olla ohjattua ammattiin liittyvän erikoisosaamisen kasvattamista niin paljoko harjoittelija on valmis maksamaan yritykselle tästä saamastaan erikoisopetuksesta? Eihän firma siitä välttämättä hyödy mitään jos opiskelija menee vaikka suoraan kilpailijalle töihin harjoittelun jälkeen. Jostain pitäisi löytyä se yrityksenkin hyöty.
Ihan vinkkinä että kummankin osapuolen tulisi hyötyä diilistä. Sekä firman että harjoittelijan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No halutaanko me maksaa niitä suuria veroja sen vuoksi, että korkeakouluopiskelijat oppivat keittämään kahvia ja siivoamaan?
Voi myös kysyä, haluanko minä maksaa suurta palkkaa projektipäällikölle, joka ei kykene asiakaspalaveria varten keittämään kahvia, järjestämään muita tarjoiluja sekä palaverin jälkeen siistimään neuvotteluhuonetta seuraavaa palaveria varten?
Minä en todellakaan suostuisi allokoimaan projektipäälliköltä suurella rahalla ostettua aikaa siihen, että hän keittää kahvia. Kahvinkeittäjän saa halvemmallakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos koko harjoittelu on kahvinkeittoa, tiskaamista varastonsiivousta jne niin ehdottomasti väärin.
Jos osa harjoittelusta on tuota vaikka korkeakouluopiskelijalla niin ihan ok kunhan toinen puoli harjoittelusta on oikeasti alaan liittyvää.
Jos koko harjoittelun tulee olla ohjattua ammattiin liittyvän erikoisosaamisen kasvattamista niin paljoko harjoittelija on valmis maksamaan yritykselle tästä saamastaan erikoisopetuksesta? Eihän firma siitä välttämättä hyödy mitään jos opiskelija menee vaikka suoraan kilpailijalle töihin harjoittelun jälkeen. Jostain pitäisi löytyä se yrityksenkin hyöty.
Ihan vinkkinä että kummankin osapuolen tulisi hyötyä diilistä. Sekä firman että harjoittelijan.
Sote-alalla harjoittelusta pitää maksaa, sen vuoksi te-toimiston kurssilla oli vaikea löytää harjoittelupaikkaa koska harjoittelupaikalle ei suostuttu maksamaan. Harjoittelupaikkoihin soittaessa kysyttiin heti maksetaanko harjoittelusta ja kun kuulivat ettei makseta niin sanoivat että he tekevät yhteistyötä tiettyjen oppilaitosten kanssa eikä heille voi tulla harjoitteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en todellakaan suostuisi allokoimaan projektipäälliköltä suurella rahalla ostettua aikaa siihen, että hän keittää kahvia. Kahvinkeittäjän saa halvemmallakin.
Onnea yrityksellesi löytää työntekijä, joka tulee parin tunnin välein tekemään 10-15 minuuttia töitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos meille halutaan tulla kouluttautumaan saa meidän firman palveluksista maksaa sitten
Vierailija kirjoitti:
Isäni kertoi, että sillä oli aikoinaan uusi sihteeri. Isälle oli tulossa töissä vieraita ja pyysi sihteeriä keittämään kahvit. Nainen oli todennut olevansa sihteeri eikä piika. Faija keitti kahvit itse, mutta näytti työsopimuksesta jälkeenpäin kohdan: "...ja muut esimiehen määräämät tehtävät".
Minä olin edellisessä työpaikassani yksikön päällikkönä enkä tuntenut mitenkään halventavana, että esimieheni, johtaja, pyysi minua keittämään kahvit. Ehkäpä historiallisista syistä moinen ei meitä miehiä niin suututa.
Sihteerinä olisin keittänyt kahvia. Olen ollut sote-harjoittelussa eräässä paikassa jossa miespuoliset työntekijät (heitä ei ollut monta kyseisessä paikassa) eivät keittäneet kahvia eivätkä voineen myöskään tyhjentää tiskikonetta tms. Ovat edenneet urallaan joten ei varmaan ole tarvinnut keittää kahvia koko työuran aikana.
Kallis on sellainen päällikkö joka ei osaa kahvia keittää vaan tarvitsee sihteerin siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sihteeri/assistentti keitti palavereihin kahvit ja laittoi muutenkin pöydän jne. Jos sihteeri ei kerennyt niin saattoi tuon tehdä vaikka yksikönvetäjäkin. Pääaisa että hommat eteni.
Tuli harjoittelija nro 1 kauppiksesta ja tervehdysten jälkeen eka kommentti oli " minä en sitten keitä kahvia, koulusta sanottiin ettei se kuulu harjoitteluun". No teki muuten hommia esim lajitteli postin kun kerran selitti miten ja joka päivä kun eriksen pyysin että lajittelisistko. Kun oli tehnyt pyydetyn työn istui ja ododtti seuraavaa. Usein istui sitten pitkään kun minä kävin valmistelemassa palaverit kahveineen ja välillä oli itsellä pakko keskittyä töihin niin ettei kernnyt koko ajan pidellä kädestä harjoittelijaa. Sai työtodistuksen ja se siitä.
Tuli harjoittelija nro 2 samasta koulusta. Tämä keitti kahvit oma-aloitteisesti ja tiskasi kahvihuoneessa lojuneeet tiskit. Kerran kun näytin miten postit lajitellaan ym niin teki automaattisesti tällaiset hommat koko loppuharjoittelun ajan joka päivä aina kun oli sopivasti aikaa. Kun sai tehtyä antamani homman niin tuli hakemaan uutta tai jos näki etten kerkeä antaa lisää töitä etsi niitä itse (tiskaamista, järjestelyjä jne). Tätä toista harjoittelijaa kerkesin opettaa paljon enemmän koska hän teki minun rutiinitöitäni niin kerkesin sitten opettaa monenlaisia tietojärjestelmiä ym. Tämä harjoittelija olisi päässyt meille töihin kahden kuukaudne pääästä avautuvana paikkaan mutta sai meiltä aivan uskomattoman hyvän todistuksen harjoittelusta ja työllistyi heti pankkiin.
Eli kyllä siitä kahvikeitosta voi olla oikeasti hyötyä...
Ette siis olleet varautuneet harjoittelijaan, koska häntä ei ollut aikaa opastaa, jollei harjoitteija tee sinun jämähommiasi?
Joo ei varauduttu. Ihan mielenkiinnosta kysyn kuinkakohan monta työpaikkaa suomessa on jolla on varaa palkata työntekijä opettamaan harjoittelijoita? Uskoakseni ei kovin paljoa, ja kuinkahan paljon noita harjoittelupaikan etsijöitä on? Jos harjoittelijalla ei saa teettää mitään "jämähommia" vaan siihen tarvitaan työntekijä joka opastaa häntä uusiin asioihin niin luulen että jatkossa ei harjoittelupaikkoja paljon löydy. Toisekseen kauppiksesta valmistuvat saattavat hyvinkin tehtävissään joutua lajittleemaan posteja, käsittelemään ostolaskuja jne. Eli miksi harjoittelija ei voisi harjoittelussa tehdä myös tällaisia rutiinitöitä joita saattaa tulla tekemään tulevassa työssään.
Minua huvittaa kuinka mahdottomia osa odottaa harjoittelulta...
Kyllä minua on opastettu työnteon ohessa eli olen seurannut vierestä mitä opastaja tekee ja olen tehnyt jotain muistiinpanoja tilanteesta. Seuraavalla kerralla, kun sama asia on pitänyt tehdä, niin minä olen tehnyt homman opastajan neuvoessa vierestä. Seuraava askel on luonnollisesti ollut se, että olen tehnyt tehtävän itsenäisesti.
Olen myös keitellyt kahvia, koska kyseisessä paikassa oli kiertävä kahvin keittovuoro kahvin juojien keskuudessa eli kaikki keittivät kahvia, ei vain harjoittelija. Siivousta kukaan ei edellyttänyt minulta, lukuunottamatta itse aiheuttamieni "sotkujen" siivousta eli työpisteen siistinä pitoa, roskien oikeaa lajittelua jne. Olen aina osannut kysyä lisätehtäviä ja ehdottaa itse jonkin asian tekemistä.
Olen itse toiminut myös esimiestehtävissä ja pyrkinyt noudattamaan sitä tapaa, että harjoittelija pääsee oikeasti näkemään ja tekemään todellisia töitä.
No on sitä jouduttu kolme kuukautta lattioita pesemään, vaikka koulutus ei liittynyt pätkääkään lattioihin, pesemiseen saati siivousalaan. Mutta mitäpä siitä ulisemaan, ainakin allit häviää mopin varressa, muuta hyötyä harjoittelusta ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea yrityksellesi löytää työntekijä, joka tulee parin tunnin välein tekemään 10-15 minuuttia töitä.
Meillä on assari, joka hoitaa tuollaiset käytännön asiat. Pointti oli se, että projektipäällikön liksa firmassamme on bruttona 100 tuhatta euroa per vuosi, assarin vajaa 35 tuhatta. Projektipäälliköt saavat tiukasti keskittyä ihan vain siihen, mistä asiakas maksaa. Ei lentolippujen varailuun, kahvin keittoon, kuittien käsittelyyn tai muuhun.
Kyllä meidän yrityksessä kahvin keittää se joka sattuu sitä kahvia haluamaan. Ihan nuorimmasta työntekijästä toimitusjohtajaan asti.
Keitin tänään maisterina kaikille toimistolla kahvit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sote-alalla harjoittelusta pitää maksaa, sen vuoksi te-toimiston kurssilla oli vaikea löytää harjoittelupaikkaa koska harjoittelupaikalle ei suostuttu maksamaan. Harjoittelupaikkoihin soittaessa kysyttiin heti maksetaanko harjoittelusta ja kun kuulivat ettei makseta niin sanoivat että he tekevät yhteistyötä tiettyjen oppilaitosten kanssa eikä heille voi tulla harjoitteluun.
Sama täällä, ensin kysyjää pompoteltiin henkilöltä toiselle kunnes vihdoin selvisi, ettei harjoittelijoita kyseisestä oppilaitoksesta oteta koska oppilaitos ei maksa. Viimein opiskelija pääsi yksityiseen yritykseen jossa häntä käytetään paraikaa ilmaisena sairaslomasijaisena. Yrityksen johdolle ei asiasta voi mainita jos haluaa pitää harjoittelupaikan ja pakko on haluta pienellä paikkakunnalla kun julkinen liikennekin on käytännössä lakkautettu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on assari, joka hoitaa tuollaiset käytännön asiat. Pointti oli se, että projektipäällikön liksa firmassamme on bruttona 100 tuhatta euroa per vuosi, assarin vajaa 35 tuhatta. Projektipäälliköt saavat tiukasti keskittyä ihan vain siihen, mistä asiakas maksaa. Ei lentolippujen varailuun, kahvin keittoon, kuittien käsittelyyn tai muuhun.
35 000 € vuodessa on aika kova palkka, jos työntekijälle on tarvetta enintään tunti päivässä. Nythän siis oli puhe vain kahvinkeitosta ja neukkarin siistimisestä palaverin jälkeen. Teilläkin projektipäällikön tuntipalkka on alle 50 € eli yksi palaverivalmistelu projektipäällikön tekemänä on noin kympin. Sillä rahalla et saa edes catering-yritystä tekemään tuota 10-15 minuutin hommaa.
Eli yhtenä ongelmana selkeästi tuolla opiskelijalla on itsensä ilmaiseminen. Nytkin tässä keskustelussa on lukijoilla hyvin toisistaan poikkeavia käsityksiä:
- Osan käsitys on, että opiskelija ei päässyt tekemään käytännössä ollenkaan oman alansa hommia, vaan oli jumissa 8-16 hanttihommissa.
- Osan (myös itseni) käsitys taas on, että kun hän sai oman alansa hommia, se ei kelvannut koska joutui tekemään ne tuottavasti (eli ilman palkallisen työntekijän kädestäpitämistä). Käsitykseni perustan kirjoituksen kohtiin: "joutuivat kyseisessä yrityksessä tekemään päivittäin hanttihommia, esimerkiksi siivoamaan ja keittämään kahvia." ja "Harjoitteluni aikana jouduin tekemään palkatta työtä, jonka olisin voinut tehdä palkkatyönä. Tämä päti niin isoihin projekteihin kuin pienempiinkin työtehtäviin." Minusta olisi ihmeellistä, jos kahvinkeitto/siistiminen olisi isoja projekteja?
Niinpä, minäkin olen ollut monessa paikassa harjoittelijana joko koulun kautta tai työkokeilun kautta, tosi monessa paikassa työnkuva on koostunut mm. kahvin keitosta, vessan pesusta, tiskaamisesta, siivoamisesta. Eli olen ollut ilmainen piika monessa paikassa. Varmaan siksikin kun en varsinkaan nuorena osannut pitää puoliani.