Harjoittelija oli liian hieno keittääkseen kahvia
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Eniten tuossa kirjoituksessa ihmetytti se, että mitä hän olisi halunnut? Se, että hän pääsi tekemään oman alansa työtä ja tutustumaan siihen konkreettisesti tuntui hänestä siltä, että hän olisi voinut saada siitä palkkaakin ja sitten kun pyydettiin tutustumaan toimiston arkeen muutenkin, niin koki olonsa hyväksikäytetyksi - taas.
Hän ei selkeästikään ymmärrä sitä, että vaikka hän työskentelisi "täysipainoisesti", hän on kuitenkin harjoittelija, jolle annetaan mokia anteeksi ja opastetaan tarvittaessa. Hän olisi ilmeisesti kuitenkin halunnut palkkaa tai jonkun pitämään kiinni kädestä?
Ja kun pyydetään tekemään jotain työyhteisöä kokonaisuudessaan hyödyttävää, oli hän loukkaantunut. Tunnen montakin asiantuntijaa/tj:tä/manageria yms. jotka keittävät sitä kahvia tai tyhjentävät tiskikonetta konttorilla :D
No tuota...Ymmärrätkö että työpaikkoja on hyvin erilaisia ja niissä on erilaisia tapoja jopa kahvinkeittoon.
Joo, minäkin olen ollut työpaikassa, jossa kaikki keittivät kahvia tarvittaessa. Se jolle oli tulossa palaveri keitti tai saattoi huikata kiireessä, että kuka ehtis keittää kahvit, mulla on sikakiire. Toimitusjohtaja saattoi keittää perus päällikölle kahvit ja päinvastoin. Isompiin palavereihin tilattiin catering.
Sitten olen ollut sellaisessa työyhteisössä, jossa oli koko henkilökunnan (n. 30 henkilöä) kahvit aamulla klo 9.00-9.30 ja iltapäivällä klo 14.00-14.30. Tuolla välillä siis oli kahvia tarjolla. Ja kahvin keitti ketjutettu tradenomiharjoittelija. Hänen työtehtäviinsä kuului siis keittää kahvia koko henkilökunnalle kahdesti päivässä. Lisäksi hän huolehti kaikista kokouskahveista, joita oli päivittäin varmaan ainakin kolmet. Eli keitti kahvit, kattoi, laittoi maidot ja sokerit ja keksejä tai haki sämpylät/pullat lounasravintolasta, tietenkin itsenäisesti tilaten ne etukäteen kokousvarausjärjestelmään laitetun tilauksen mukaan. Hänen tehtävänsä oli myös postin avaus ja lajittelu ja lähtevän postin käsittely ja vastaanottohenkilönä toimiminen.
Minusta nämä eivät ole liiketalouden tradenomiksi opiskelevan työtehtäviä. Paikka oli kuitenkin suosittu, koska sen koettiin olevan hyvä meriitti CV:ssä. En tiedä mitä tehtäviä harjoittelijoiden todistuksiin kirjoitettiin, mutta mitään liiketalouteen liittyvää se työn sisältö ei ollut. Työpiste sijaitsi vastaanottotiskillä aulassa.
Tätä duunia ketjutettiin siis niin, että aina 3 kk välein tuli uusi harjoittelija AMK:lta. Olin tuolla neljä vuotta, yksi harjoittelijoista työllistyi taloon, muut tulivat ja menivät.
Se että jossain paikassa managerit keittää kahvia ei poissulje sitä, etteikö harjoittelijan työtehtävät voisi koostua ihan oikeasti pääsääntöisesti siitä kahvinkeitosta ja postinavaamisesta.
Toisaalta liiketalouden trade voi työllistyä assariksi ja assarin hommiin ainakin meillä kuuluu kokoustarjoilut
Meillä työntekijät on sanoneet että eivät ohjaa enhän harjoittelijoita kun menee työaika harakoille ja kermaperseet vinkuu kaikesta. Olen päättänyt että ei ole pakko ja ei noista ole mitään hyötyäkään
Ennen vanhaan työura aloitettiin hanttihommilla. Kun opittiin enemmän, päästiin astetta vaativampiin hommiin. Nykyisin tilanne on toinen ja harjoittelijaksi tuleva kuvittelee pääsevänsä heti jos ei ihan johtajan niin ainakin asiantuntijan oikeaksi kädeksi. Vaikkei tajua yrityksen liiketoiminnasta vielä hölkäsen pöläystä. Myös meillä on käynyt niin, että vapaaehtoisia ohjaajia ei enää ole ja sen vuoksi ei voida ottaa harjoittelijoitakaan.
Meillä sihteeri/assistentti keitti palavereihin kahvit ja laittoi muutenkin pöydän jne. Jos sihteeri ei kerennyt niin saattoi tuon tehdä vaikka yksikönvetäjäkin. Pääaisa että hommat eteni.
Tuli harjoittelija nro 1 kauppiksesta ja tervehdysten jälkeen eka kommentti oli " minä en sitten keitä kahvia, koulusta sanottiin ettei se kuulu harjoitteluun". No teki muuten hommia esim lajitteli postin kun kerran selitti miten ja joka päivä kun eriksen pyysin että lajittelisistko. Kun oli tehnyt pyydetyn työn istui ja ododtti seuraavaa. Usein istui sitten pitkään kun minä kävin valmistelemassa palaverit kahveineen ja välillä oli itsellä pakko keskittyä töihin niin ettei kernnyt koko ajan pidellä kädestä harjoittelijaa. Sai työtodistuksen ja se siitä.
Tuli harjoittelija nro 2 samasta koulusta. Tämä keitti kahvit oma-aloitteisesti ja tiskasi kahvihuoneessa lojuneeet tiskit. Kerran kun näytin miten postit lajitellaan ym niin teki automaattisesti tällaiset hommat koko loppuharjoittelun ajan joka päivä aina kun oli sopivasti aikaa. Kun sai tehtyä antamani homman niin tuli hakemaan uutta tai jos näki etten kerkeä antaa lisää töitä etsi niitä itse (tiskaamista, järjestelyjä jne). Tätä toista harjoittelijaa kerkesin opettaa paljon enemmän koska hän teki minun rutiinitöitäni niin kerkesin sitten opettaa monenlaisia tietojärjestelmiä ym. Tämä harjoittelija olisi päässyt meille töihin kahden kuukaudne pääästä avautuvana paikkaan mutta sai meiltä aivan uskomattoman hyvän todistuksen harjoittelusta ja työllistyi heti pankkiin.
Eli kyllä siitä kahvikeitosta voi olla oikeasti hyötyä...
Aika yleistä... mä tein itse lähes koko harjoittelun ihan muita hommia kuin piti. 1,5kk siivosin varastoa, järjestelin kankaita, keitin kahvia ja olin myymälän puolella ja aina välillä sain oikeasti tehdä jotain ompeluhommiakin. Eihän siinä muuten mitään, mutta harjoittelun aihe oli "tuotteen valmistaminen" ja lopulta valmistin harjoittelun aikana vain yhden vanhojentanssimekon ja loppuajan tein kaikkea muuta kuin piti... Omassa ompelimossani harjoittelijat saa oikeasti tehdä sitä mitä harjoittelu koskee, stylisti-/myyntiharjoittelijat enemmän myymälässä ja pukuompeluun tähtäävät sitten enempi ompelee.
Meillä on kahviautomaatit, joita hoitaa joku firma. Kahvinkeittimiäkin on, jos joku haluaa keittää. Ei kuulu kenenkään toimenkuvaan, keittäjä hankkii omat kahvinsa yms, jos haluaa. Postin hoitaa postikeskus, ja siivouksen siivoojat. Harjoittelijat tekee oman alansa hommia.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan työura aloitettiin hanttihommilla. Kun opittiin enemmän, päästiin astetta vaativampiin hommiin. Nykyisin tilanne on toinen ja harjoittelijaksi tuleva kuvittelee pääsevänsä heti jos ei ihan johtajan niin ainakin asiantuntijan oikeaksi kädeksi. Vaikkei tajua yrityksen liiketoiminnasta vielä hölkäsen pöläystä. Myös meillä on käynyt niin, että vapaaehtoisia ohjaajia ei enää ole ja sen vuoksi ei voida ottaa harjoittelijoitakaan.
Harjoittelussa on ne tietyt tavoitteet, jotka pitää täyttyä. Harjoittelun on tarkoitus opettaa opiskeltua alaa käytännössä, ei niin että harjoittelija toimii siivoojana ja juoksupoikana.
Mitäpä luulet, kun sairaanhoitajaopiskelija menee harkkaan ja potilastyön sijasta keitteleekin siellä kahvia ja on laitosapulaisen ilmainen korvike, niin pelottaisiko edes hippasen ajatus mitä käy kun tämä sitten siirtyy työelämään vailla oikeaa kokemusta?
Itsellänikin on se periaate, että harjoittelusta on oltava minulle jotain hyötyä oppimisen kannalta. Jos menee ilmaisen siivoojan hommaksi, niin sitten vihelletään peli poikki.
Vierailija kirjoitti:
harjoittelijoihin tuhlaantuu työaikaa ja jos ne ei tee mitään yritykselle hyödyllistä niin ei niitä oteta.
Näitä kommentteja lukiessa käy kyllä sääliksi tradeopiskelijoita.
Teidän harjoittelupaikkana tulisi olla opiskelijalle hyötyä, ei niin että harjoittelija toimii ilmaisena apulaisena vailla ohjausta niihin tehtäviin kuin pitäisi.
Oikealla opastuksella se harjoittelijan hyödyllisyys siitä sitten kasvaa, kun oppii tekemään niitä asioita joita on tullut oppimaan.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minäkin korkeakouluopiskelijana olettaisin ja odottaisin, että työhöni kuuluu jotain muuta kuin kahvin keittäminen tai siivoaminen vaikka kuinka olisin harjoittelija.
Niinkö oletat ja odotat. Työpaikka palvelee sinua sinä et työpaikkaa?
Itse ole yliopisto-opiskelijana aina keittänyt kahvit ilman mitään ongelmia. Nykyään valmiina DI:nä keitän ne edelleen vuorollani, kuten muutkin. Kesäisin meillä kahvit keittävät harjoittelijat.
Kannattaa miettiä niitä omia asenteitan ja sitä haluaako töihin vai ei.
Av-Käyttis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjoittelussa on ne tietyt tavoitteet, jotka pitää täyttyä. Harjoittelun on tarkoitus opettaa opiskeltua alaa käytännössä, ei niin että harjoittelija toimii siivoojana ja juoksupoikana.
Mitäpä luulet, kun sairaanhoitajaopiskelija menee harkkaan ja potilastyön sijasta keitteleekin siellä kahvia ja on laitosapulaisen ilmainen korvike, niin pelottaisiko edes hippasen ajatus mitä käy kun tämä sitten siirtyy työelämään vailla oikeaa kokemusta?
Itsellänikin on se periaate, että harjoittelusta on oltava minulle jotain hyötyä oppimisen kannalta. Jos menee ilmaisen siivoojan hommaksi, niin sitten vihelletään peli poikki.
Meillä juodaan kahvit klo 9 ja klo 14. Työaika on 8-16, kahvinkeittoon kuluu kovin pieni aika, mutta ilmeisesti se estää sinua oppimasta kaikkea muuta.
Sairaala on ilmeisen hierarkinen paikka, koetko sairaanhoitajaopiskelijana olevasi ylemmällä asteella kuin valmis lähihoitaja 🙄
Meillä kaikki keittää kahvia, jos se on loppu ja sitä just sillä hetkellä haluaa, oli sitten kirurgi, sisätautilääkäri, sairaanhoitaja, osastonsihteeri, tekstinkäsittelijä, röntgenhoitaja, välinehuoltaja ym. Ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Isäni kertoi, että sillä oli aikoinaan uusi sihteeri. Isälle oli tulossa töissä vieraita ja pyysi sihteeriä keittämään kahvit. Nainen oli todennut olevansa sihteeri eikä piika. Faija keitti kahvit itse, mutta näytti työsopimuksesta jälkeenpäin kohdan: "...ja muut esimiehen määräämät tehtävät".
Minä olin edellisessä työpaikassani yksikön päällikkönä enkä tuntenut mitenkään halventavana, että esimieheni, johtaja, pyysi minua keittämään kahvit. Ehkäpä historiallisista syistä moinen ei meitä miehiä niin suututa.
Idiootti olet. Jokainen hoitakoot omat kahvinsa.
Minun firmassani oli työharjoittelija, joka sai ihan kunnon töitä, niistä oli sovittu jo ennen harjoittelun alkua. Kuitenkin jo heti alussa takkusi ja 2 vkon päästä harjoittelija kertoi, ettei hän halua tehdä ilmaiseksi tuottavaa työtä. Kuitenkin hän oli itse ottanut yhteyttä ja hänelle oli hankittu huone, kalusteet ja tietokone eli ei mitenkään täysin ilmaista harjoittelun antajalle. Lisäksi sai ilmaiseksi työnanatajalta opetusta. Harjoittelu päättyi siihen.
Aika isosti harjoittelijan homma on lopulta myös tarkkailla työyhteisöä ja -ympäristöä, ja perehtyä siihen miten lafka toimii.
Minäkin olen nähnyt niitä harjoittelijoita joiden pylly ei ikinä nouse penkistä, jos olisi haettava jotain, hoksattava jotain, kun joka pikkuinen asia pitäisi kädestä pitäen näyttää, mitään ei oikeastaan kyetä oppimaan. Jotka pitävät itseään liian hyvänä yhteen työhön ja liian kokemattomana toiseen työhön ja kolmannesta toteavat että se nyt on ihan liian vastuullinen harjoittelijalle. Voin kertoa että he eivät tule koskaan saamaan meiltä töitä. Työpaikassamme on hyvä perehdytys ja harjoittelijaohjaamisesta on tullut monelta oppilaitokselta ja opiskelijalta hyvää palautetta, mutta aina joukossa on näitä äidin kultia, jotka ei vaan kykene.
Pitää osata olla tilanteen tasalla. Itse en keitä kahvia koska en juo. Mulla vaihtuu työ kohde jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa ollut kyse siitä, etteikö olisi suostunut keittämään vuorollaan kahvia. Siinähän valitettiin siitä, että työtehtävät koostuivat alan harjoittelun sijasta siivoamisesta ja kahvin keittämisestä. Eli ei ollut kyse muiden töiden ohella kahvin keittämisestä vaan siitä, että he joutuivat pelkästään keittämään kahvia ja siivoamaan.
Ihan törkeetä.
Erikoista sitten että harjoittelija nimittää kahvinkeittoa ja siivoamista isoiksi projekteiksi.
Onneksi on kahviautomaatti töissä. En minäkään vakituiseksi kahvinkeittäjäksi rupeaisi, siinä menee se vähäkin uskottavuus kun on ainoa nuori nainen keski-ikäisten ukkojen keskuudessa.
Av-Käyttis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
harjoittelijoihin tuhlaantuu työaikaa ja jos ne ei tee mitään yritykselle hyödyllistä niin ei niitä oteta.
Näitä kommentteja lukiessa käy kyllä sääliksi tradeopiskelijoita.
Teidän harjoittelupaikkana tulisi olla opiskelijalle hyötyä, ei niin että harjoittelija toimii ilmaisena apulaisena vailla ohjausta niihin tehtäviin kuin pitäisi.Oikealla opastuksella se harjoittelijan hyödyllisyys siitä sitten kasvaa, kun oppii tekemään niitä asioita joita on tullut oppimaan.
Tradesta ei ole työpaikalle hyötyä vaan vaivaa ja hidastaa työntekoa. Niitä ei kannata ottaa.
Vierailija kirjoitti:
No halutaanko me maksaa niitä suuria veroja sen vuoksi, että korkeakouluopiskelijat oppivat keittämään kahvia ja siivoamaan?
Halutaanko me maksaa niitä suuria veroja sen vuoksi, että valmiille maistereille ei ole tarjolla muuta työtä kuin kahvinkeittoa ja siivousta? Ihan niin kuin ei niitä oppisi vähemmällä kuin 5 vuodessa yliopistossa.
Voi elämä miten iso ongelma saadaan jostain kahvinkeitosta.
Jos jotakin harjoittelijaa kyrsii keitellä kahveja, niin miksei joku muu voi sitä keittää? Tässä sanotaan ettei ole iso asia, mutta tehdään siitä itse niin iso asia, ettei voida tulla yhtään vastaan jos jotakuta vituttaa.
Jos kahvinkeitto on niin helppo homma, niin mitä se nyt haittaa jos yksi harjoittelija ei keitä kahveja? Tai jos hän keittää vain silloin kun ensimmäisenä menossa tauolle tms. niinkuin työyhteisössä yleensä sovitaan että joku järjestys siinä on, ei niin että yksi laittaa aina kahvin tulemaan, vaan tilanteen mukaan, eikä toisia siihen hommaan komennella.