Harjoittelija oli liian hieno keittääkseen kahvia
Kommentit (144)
Meillä kuuluu niin korkeakoulusta valmistuneitten kuin harjoittelijoidenkin hommaan se kahvinkeitto... Harvassa paikassa on enää erikseen kahvinkeittäjiä
No halutaanko me maksaa niitä suuria veroja sen vuoksi, että korkeakouluopiskelijat oppivat keittämään kahvia ja siivoamaan?
Ööhh... miksi hänen olisi pitänyt tyytyä tekemään hanttihommia kun harjoittelun tarkoitus on jotain ihan muuta?
Ihanaa, että harjoittelijoilla on pokkaa vaatia harjoittelupaikaltaan kohtuullista käytöstä! Vielä pitäisi saada koulut/muut harjoituksen alullepanijat kantamaan vastuunsa harjoittelijoiden olosuhteiden huolehtimisesta.
Jaa, meillä töissä on kyllä ihan tavallista, että näkee tekniikan tohtorin tai professorin keittämässä kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, meillä töissä on kyllä ihan tavallista, että näkee tekniikan tohtorin tai professorin keittämässä kahvia.
Niin meilläkin, mutta kuinka iso osa ajasta menee näihin hommiin? 0,1%? En tajua miksi ihmiset haluavat tahallaan ymmärtää väärin tuon kirjoituksen
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minäkin korkeakouluopiskelijana olettaisin ja odottaisin, että työhöni kuuluu jotain muuta kuin kahvin keittäminen tai siivoaminen vaikka kuinka olisin harjoittelija.
Tuossa kirjoituksessa luki, että harjoittelija pääsi tekemään myös niitä oman alan hommia. Olisi kiva tietää, mistä kenkä puristi, en vaan itse voisi kuvitella olevani työyhteisössä, jossa kaikki eivät voisi tehdä myös siivoushommia ja kahvinkeittoa. Harjoittelijana hän on varmaan saanut enemmän näitä hommia, mutta kuvittelee, että työyhteisössä muut eivät niitä tee vaan hän saa ne "paskahommat".
Meillä on töissä akateemisia, amkin käyneitä ja ammattikoulun käyneitä. Ja se, joka luulee olevansa liian koulutettu työpaikkakahvin keittoon, saa olla juomatta sitä kahvia. Ei minunkaan työtä ole kahvin keittely akateemisille. Vaan vuoronsa kullakin.
Jos on palkatta töissä, niin on jo suostunut likasangoksi. Niin se vain menee.
Kun olin kokkikoulussa Nummelassa, minun työharjoittelupaikassa en saanut tehdä muuta kuin tiskata. Oli joulupöytä ja paljon tiskattavaa.
Työharjoittelijoita kohdellaan kuin paskaa.
No tuossa näköjään harjoittelu oli koostunut lähinnä siivoamisesta ja kahvin keittämisestä. Ei kyllä kuulosta lainkaan asialliselta korkeakouluopiskelijan harjoittelupaikalta. Koulun olisi pitänyt tarkistaa, että työtehtävät ovat sellaisia, että harjoittelu on oikeasti tutkintoa täydentävää ja tukevaa käytännön harjoittelua.
Meillä keittää jokainen työntekijä kahvia koulutukseen, työnkuvaan tai sukupuoleen katsomatta. Harjoittelijat eivät yleensä keitä kahvia, kun sen ehtii joku muukin vakiporukasta. Jos minulla on ollut joku opissa, niin eipä ole tullut IKINÄ mieleen tokaista "menes keittämään kahvia", olen voinut sanoa, että "käydään keittämässä kahvia" tai "käyn keittämässä kahvia, niin tee sinä asia X (joku työhön liittyvä juttu)". Jotenkin näin se menee luontevammin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä akateemisia, amkin käyneitä ja ammattikoulun käyneitä. Ja se, joka luulee olevansa liian koulutettu työpaikkakahvin keittoon, saa olla juomatta sitä kahvia. Ei minunkaan työtä ole kahvin keittely akateemisille. Vaan vuoronsa kullakin.
Mä en keittele kellekään kahvia, kun en juokaan sitä. Vois tulla aika paskaakin, kun mulla ei oo hajua ku omasta keittimestä, ja siihenkin oon saanu opastusta vierailtani. Siis omassa kodissa omille vierailleni max keitän kahvia.
Minulla on tällä hetkellä työpaikalla se tilanne, että silloin kun harjoittelija tekee noita hanttihommia, niin minulta toisaalta jää enemmän aikaa opettaa ja opastaa. Muuten teen hanttihommat itse.
Isäni kertoi, että sillä oli aikoinaan uusi sihteeri. Isälle oli tulossa töissä vieraita ja pyysi sihteeriä keittämään kahvit. Nainen oli todennut olevansa sihteeri eikä piika. Faija keitti kahvit itse, mutta näytti työsopimuksesta jälkeenpäin kohdan: "...ja muut esimiehen määräämät tehtävät".
Minä olin edellisessä työpaikassani yksikön päällikkönä enkä tuntenut mitenkään halventavana, että esimieheni, johtaja, pyysi minua keittämään kahvit. Ehkäpä historiallisista syistä moinen ei meitä miehiä niin suututa.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minäkin korkeakouluopiskelijana olettaisin ja odottaisin, että työhöni kuuluu jotain muuta kuin kahvin keittäminen tai siivoaminen vaikka kuinka olisin harjoittelija.
Huh huh,
kyllä tekisi naisillekin hyvää kokeilla työtä miesvaltaisessa työpaikassa.
Meillä VP-tason miehet keittävät joskus kahvit jos pannu on tyhjänä. Ukot tienaa 200k vuodessa, mutta eivät ole liian hienoja keittämään kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin meilläkin, mutta kuinka iso osa ajasta menee näihin hommiin? 0,1%? En tajua miksi ihmiset haluavat tahallaan ymmärtää väärin tuon kirjoituksen
Niin, ja eikö kahvia yleensä keitä vain ne työntekijät, jotka itse juovat kahvia? Näin ei-kahvinjuojana en itse edes tietäisi sopivaa kahvimuruannostusta, ellei sitä jossain lue. Minua ei ole yhdessäkään työpaikassa pyydetty keittämään kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Sä ja muut saatte ilmeisesti palkkaa. Siinä ero. Jos toi harjoittelija ei saanu mitään, ei rahaa, ei kokemusta.
Ei tuossa ollut kyse siitä, etteikö olisi suostunut keittämään vuorollaan kahvia. Siinähän valitettiin siitä, että työtehtävät koostuivat alan harjoittelun sijasta siivoamisesta ja kahvin keittämisestä. Eli ei ollut kyse muiden töiden ohella kahvin keittämisestä vaan siitä, että he joutuivat pelkästään keittämään kahvia ja siivoamaan.
Ihan törkeetä.