Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harjoittelija oli liian hieno keittääkseen kahvia

Kommentit (144)

41/144 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Eniten tuossa kirjoituksessa ihmetytti se, että mitä hän olisi halunnut? Se, että hän pääsi tekemään oman alansa työtä ja tutustumaan siihen konkreettisesti tuntui hänestä siltä, että hän olisi voinut saada siitä palkkaakin ja sitten kun pyydettiin tutustumaan toimiston arkeen muutenkin, niin koki olonsa hyväksikäytetyksi - taas.

Hän ei selkeästikään ymmärrä sitä, että vaikka hän työskentelisi "täysipainoisesti", hän on kuitenkin harjoittelija, jolle annetaan mokia anteeksi ja opastetaan tarvittaessa. Hän olisi ilmeisesti kuitenkin halunnut palkkaa tai jonkun pitämään kiinni kädestä? 

Ja kun pyydetään tekemään jotain työyhteisöä kokonaisuudessaan hyödyttävää, oli hän loukkaantunut. Tunnen montakin asiantuntijaa/tj:tä/manageria yms. jotka keittävät sitä kahvia tai tyhjentävät tiskikonetta konttorilla :D

Luitko sä edes tota juttua

Luin. Tässä suora lainaus vielä kohdasta, joka minua ihmetytti eniten:

"Harjoitteluni aikana jouduin tekemään palkatta työtä, jonka olisin voinut tehdä palkkatyönä. Tämä päti niin isoihin projekteihin kuin pienempiinkin työtehtäviin." Eli ei pelkästään kahvinkeittoa. Samaan aikaan hän itkee siitä, kun joutuu tekemään vain hanttihommia, eikä saa tehdä muuta. Siis mitä ne isommat projektit sitten olivat? Kuuden kahvikupin keittäminen? Minä ainakin ymmärsin, että hän oli saanut tehdä kahvinkeiton lisäksi myös alansa työtä, mutta koki kädestäpitämisen puutetta ja katsoi tehneensä työtä yhtä tuottavasti ja tärkeästi kuin palkkaa saavat. 

Vierailija
42/144 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Eniten tuossa kirjoituksessa ihmetytti se, että mitä hän olisi halunnut? Se, että hän pääsi tekemään oman alansa työtä ja tutustumaan siihen konkreettisesti tuntui hänestä siltä, että hän olisi voinut saada siitä palkkaakin ja sitten kun pyydettiin tutustumaan toimiston arkeen muutenkin, niin koki olonsa hyväksikäytetyksi - taas.

Hän ei selkeästikään ymmärrä sitä, että vaikka hän työskentelisi "täysipainoisesti", hän on kuitenkin harjoittelija, jolle annetaan mokia anteeksi ja opastetaan tarvittaessa. Hän olisi ilmeisesti kuitenkin halunnut palkkaa tai jonkun pitämään kiinni kädestä? 

Ja kun pyydetään tekemään jotain työyhteisöä kokonaisuudessaan hyödyttävää, oli hän loukkaantunut. Tunnen montakin asiantuntijaa/tj:tä/manageria yms. jotka keittävät sitä kahvia tai tyhjentävät tiskikonetta konttorilla :D

Mitä sä selität? Missä luki, että hän vaan kerran tai pari keitti kahvia? Ilmeisesti teki sitä jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/144 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä kahvia nyt vaan joutuu keittämään ja tekemään kaikkea muutakin, niinhän ne vakkaritkin tekevät.

Joku hienohelmpaprinsessa kirjoittelee jonka ei ole tarvinnut kotonaan laittaa tikkua ristiin elämisensä eteen.

44/144 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Mitä sä selität? Missä luki, että hän vaan kerran tai pari keitti kahvia? Ilmeisesti teki sitä jatkuvasti.

Tuskin hän nyt missään kahvilassa oli...

Vierailija
45/144 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Tuskin nyt ihan jatkuvasti kuitenkaan, kun "harjoitteluni aikana jouduin tekemään palkatta työtä, jonka olisin voinut tehdä palkkatyönä. Tämä päti niin isoihin projekteihin kuin pienempiinkin työtehtäviin".

Vierailija
46/144 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tajunnut tota kahvinkeittokulttuuria työpaikoilla. Ne keittäköön itse jotka sitä haluavat juoda. Kahvinkeitto työkaverille ei mielestäni ole mikään työtehtävä. Se on työtehtävä sitten, jos sitä kaffea tarjotaan asiakkaalle. 

47/144 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tajunnut tota kahvinkeittokulttuuria työpaikoilla. Ne keittäköön itse jotka sitä haluavat juoda. Kahvinkeitto työkaverille ei mielestäni ole mikään työtehtävä. Se on työtehtävä sitten, jos sitä kaffea tarjotaan asiakkaalle. 

Ymmärtäisin, että se on niitä hommia, jotka kuuluvat esim. tietyille assistenteille ja ylipäänsä kahvinjuojille kollektiivisesti. Se, että harkkari laitetaan keittämään kahvia, keventää usein hetkellisesti sen handlerin taakkaa kun saa hetken keskittyä omaan työhönsä 100%, ja toisaalta näyttää harkkarille myös sitä sosiaalisempaa puolta toimistotyöstä. Miksi kaikki pitää ottaa negatiivisena, eikä suinkaan oppimismahdollisuutena? 

Joissain työpaikoissa on testattu sitä, että esim. office managerit joutuvat aika ajoin kiertämään kaikkien työryhmien mukana päivän tai pari jotta tietävät alkuunkaan mitä muiden töissä tapahtuu. 

Vierailija
48/144 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuon niin, että ne tehtävät mitä hänet laitettiin tekemään olivat sellaisia hanttihommia, että ilman mitään koulutusta niitä voisi tehdä ja siksi hän kirjoittaa, että voisi tehdä niitä palkallisesti. Esimerkiksi postitus, laskujen tarkistus, kuittien arkistointi jne. ovat tällaisia tehtäviä, joita voi tehdä ihan kuka vain eikä siihen vaadita juuri muuta kuin, että osaa lukea ja käyttää laskinta. Olen itsekin suoraan lukiosta tulleena tehnyt tuollaisia avustavia toimistotehtäviä monessakin firmassa, ihan palkallisena työntekijänä ja keittänyt kahvia, mutta se olikin minun työni: avustavat toimistotehtävät. Kirjoittaja varmastikin kaipasi sitä, että olisi päässyt oppimaan jotain ihan konkreettisia taitoja ja kartuttanut osaamistaan. Ja se ei ole huono asia ollenkaan, vaan kertoo korkeasta motivaatiosta omaa alaa kohtaan ja halusta oppia. Ei kukaan käytä elämästään 3-5 vuotta opiskellen ja nosta isoa lainaa, että pääsee keittämään kahvia ja siivoamaan toimistoja.

Vierailija
49/144 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäisin, että se on niitä hommia, jotka kuuluvat esim. tietyille assistenteille ja ylipäänsä kahvinjuojille kollektiivisesti. Se, että harkkari laitetaan keittämään kahvia, keventää usein hetkellisesti sen handlerin taakkaa kun saa hetken keskittyä omaan työhönsä 100%, ja toisaalta näyttää harkkarille myös sitä sosiaalisempaa puolta toimistotyöstä. Miksi kaikki pitää ottaa negatiivisena, eikä suinkaan oppimismahdollisuutena? 

Joissain työpaikoissa on testattu sitä, että esim. office managerit joutuvat aika ajoin kiertämään kaikkien työryhmien mukana päivän tai pari jotta tietävät alkuunkaan mitä muiden töissä tapahtuu. 

No siis toki kuuluu jos olet esim. assistentti joka on varta vasten palkattu tämmöisiin hommiin. Mutta tokkopa noita enää on kuin hyvin harvoissa paikoissa....

Mutta ilmeisesti tätä joskus tapahtuu edelleen esim. sairaaloissa, että pistetään se alemmin koulutettu keittämään kahvia ylemmin koulutetuille, vaikka sillä alemmin koulutetulla olisi ihan oikeitakin töitä itselläänkin. Tai kouluissa pistetään sen koulunkäyntiavustaja keittelemään kahveja, vaikka eipä hänkään siellä opettajia varten pokkuroimassa ole, vaan niitä kaikkia lapsia varten.. 

Ellei hommaan ole erikseen palkattu jotain assistenttia tms. tyyppiä, niin mielestäni kahvinkeitto kuuluu ihan vain kahvinjuojille itselleen. Kahvinjuonti kun ei ole mikään työtehtävä esim. kouluissa tai sairaaloissa. Minusta sama kuin sanoisi työkaverille tai harjoittelijalle että käyppä lankkaamassa mun kengät taukohuoneessa, kun sulla nyt näyttää siinä luppoaikaa olevan... 

Vierailija
50/144 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kukaan kehtaa pyytää sihteereitä keittämään kahvia vieraille. Tilaisivat joka tapauksessa catering-yrityksestä. Niinpä diplomi-insinöörit keittävät. Säästyy monta euroa kupilta, mikä tekee vuodessa paljon.

Vierailija
51/144 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

No tuota...Ymmärrätkö että työpaikkoja on hyvin erilaisia ja niissä on erilaisia tapoja jopa kahvinkeittoon.

Joo, minäkin olen ollut työpaikassa, jossa kaikki keittivät kahvia tarvittaessa. Se jolle oli tulossa palaveri keitti tai saattoi huikata kiireessä, että kuka ehtis keittää kahvit, mulla on sikakiire. Toimitusjohtaja saattoi keittää perus päällikölle kahvit ja päinvastoin. Isompiin palavereihin tilattiin catering.

Sitten olen ollut sellaisessa työyhteisössä, jossa oli koko henkilökunnan (n. 30 henkilöä) kahvit aamulla klo 9.00-9.30 ja iltapäivällä klo 14.00-14.30. Tuolla välillä siis oli kahvia tarjolla. Ja kahvin keitti ketjutettu tradenomiharjoittelija. Hänen työtehtäviinsä kuului siis keittää kahvia koko henkilökunnalle kahdesti päivässä. Lisäksi hän huolehti kaikista kokouskahveista, joita oli päivittäin varmaan ainakin kolmet. Eli keitti kahvit, kattoi, laittoi maidot ja sokerit ja keksejä tai haki sämpylät/pullat lounasravintolasta, tietenkin itsenäisesti tilaten ne etukäteen kokousvarausjärjestelmään laitetun tilauksen mukaan. Hänen tehtävänsä oli myös postin avaus ja lajittelu ja lähtevän postin käsittely ja vastaanottohenkilönä toimiminen. 

Minusta nämä eivät ole liiketalouden tradenomiksi opiskelevan työtehtäviä. Paikka oli kuitenkin suosittu, koska sen koettiin olevan hyvä meriitti CV:ssä. En tiedä mitä tehtäviä harjoittelijoiden todistuksiin kirjoitettiin, mutta mitään liiketalouteen liittyvää se työn sisältö ei ollut. Työpiste sijaitsi vastaanottotiskillä aulassa.

Tätä duunia ketjutettiin siis niin, että aina 3 kk välein tuli uusi harjoittelija AMK:lta. Olin tuolla neljä vuotta, yksi harjoittelijoista työllistyi taloon, muut tulivat ja menivät.

Se että jossain paikassa managerit keittää kahvia ei poissulje sitä, etteikö harjoittelijan työtehtävät voisi koostua ihan oikeasti pääsääntöisesti siitä kahvinkeitosta ja postinavaamisesta.

Vierailija
52/144 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakouluopiskelija = erittäin todennäköisesti amiskorkeesta.

Harjoittelijat vastaavat puhelimeen, postittavat, keittävät kahvia jne. Ani harva heistä pääsee tuuraamaan toimitusjohtajajaa...

Vierailija
53/144 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuossa näköjään harjoittelu oli koostunut lähinnä siivoamisesta ja kahvin keittämisestä. Ei kyllä kuulosta lainkaan asialliselta korkeakouluopiskelijan harjoittelupaikalta. Koulun olisi pitänyt tarkistaa, että työtehtävät ovat sellaisia, että harjoittelu on oikeasti tutkintoa täydentävää ja tukevaa käytännön harjoittelua.

Jotenkin minusta tuntuu, että olipas harjoittelupaikka mikä tahansa ei opettajat ota paljoa selvää mitä opiskelija oikeasti tekee harjoittelussa, kunhan saavat nämä pois alta. Itsekkin jouduin ammattikoulussa harjoittelupaikalle, jossa otettiin tosiaan kaikki hyöty irti. Pistettiin tekemään töitä, ei sanottu millaisia välineitä pitäisi ottaa matkaan vaan kutakuinkin sinne päin jotain arvailtavaa ja sitten työtä tehdessä manasin kun oli puitteita. Saattoivat yllättäen lähteä jonnekkin kertomatta minulle että saan jo lähteä. Pistivät tekemään sellaisiakin hommia, joita koulussa oli toitotettu ettei tarvitse tehdä. Kun soitin siitä kouluun niin yht'äkkiä se kuuluikin siihen asiaan eikä mitään ongelmaa ollutkaan. Jotkut yrittävät nitkutella viimiseen asti, ettei vain harjoitteluista pääse yhtään aikasessa, mieluummin vaikka myöhemmässä.

Vierailija
54/144 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä jos harjoittelupaikoissa tai työpaikoissa jo haastatteluvaiheessa kerrottaisiin rehellisesti mitä työ voi sisältää? Väärien odotusten ruokkiminen on väärin.

Vierailija
55/144 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikissa vähänkin asiallisemmissa työpaikoissa on espressokone, jolla jokainen tekee omat lattensa tai mitä nyt sitten juovatkin. Suodatinkahvia juodaan vain jossain alemman tason hommissa.

Vierailija
56/144 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä olen ammattututkintoa opiskelevan harjoittelijan ohjaaja. Ei tulisi mieleenikään pyytää häntä keittämään kahvia. Mun velvollisuuteni on, että opiskelija saa ammatillista osaamista ja ohjaan hänet tekemään työnkuvaan kuuluvia tehtäviä - niitähän hän on siellä harjoittelemassa. Olen kyllä sanonut, että ei ole kiellettyä keittää kahvia, tyhjentää tiskikonetta tai siistiä kahvihuonetta.

Olet timantti! :)

Kiitos, olipa ihanasti sanottu. Parhaani yritän, vaikka joskus onkin vähän raskasta tämän harkkarin kanssa.

Vierailija
57/144 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin se harjoittelija siellä on kahvin keittämistä harjoittelemassa.

Minulle ei tulisi mieleenkään vaatia harjoittelijaa keittämään kahvia, ellei sitten itse sitä halua juoda ja kahvi on loppu.

Ihan samat säännöt harjoittelijaan pätee kuin muihinkin.

Vierailija
58/144 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää, että on mielestään tehny työtä josta pitäisi maksaa palkaa, siis osaamistaan vastaavaa. Sitten toisaalta onkin sitä mieltä, ettei kokemus kertynyt kun keitteli vain kahveja?

Monissa yrityksissä ei ole resursseja olla jatkuvasti seuraamassa harjoittelijoiden kanssa. Harjoittelupaikat ovat kiven alla nykyään, edes jonkinlainen harjoittelupaikka on jo voitto monella alalla.

Vierailija
59/144 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko mieleen, että jos ei osannut keittää eikä kehdannut sitä sanoa?

Tiedän hyvin läheltä yhden joka on kieltäytynyt kahvin keitosta jonkun syyn varjolla. Oikeasti ei ollut ikinä keittänyt kahvia eikä halunnut siinä alkaa hatjoittelemaan.

Vierailija
60/144 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut palkattiin erääseen firmaan, ihan toimistotyötä. Olin ja olen vieläkin kyseisen lafkan nuorin työntekijä, joten minullekin yritettiin kahvinkeittoa nakittaa heti alusta pitäen, vaikka olin varmasti ainoa henkilö koko paikassa, joka ei edes juonut kahvia.

No, keitin kerran. Ja keitin muuten niin järkyttävän paskat sumpit, ettei pyydetty uudelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan