Harjoittelija oli liian hieno keittääkseen kahvia
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minäkin korkeakouluopiskelijana olettaisin ja odottaisin, että työhöni kuuluu jotain muuta kuin kahvin keittäminen tai siivoaminen vaikka kuinka olisin harjoittelija.
Huh huh,
kyllä tekisi naisillekin hyvää kokeilla työtä miesvaltaisessa työpaikassa.
Meillä VP-tason miehet keittävät joskus kahvit jos pannu on tyhjänä. Ukot tienaa 200k vuodessa, mutta eivät ole liian hienoja keittämään kahvia.
Joo, no tää harjoittelija oli edelleen PALKATTA siellä ja oletti saavansa työkokemusta, koska suostui palkattomaan harjoitteluun koulun suosituksesta. Mutta sen sijaan joutui kahvia keittämään ja siivoamaan palkatta. Suostuisitko sinä ja sinun VP-tason miehesi siivoamaan ja keittämään kahvia palkatta kolme kuukautta?
Niin, se harjoittelija on siellä oppimassa asioita ei minään ilmaisena orjana. Tämä tuntuu kuitenkin olevan jotenkin vaikea konsepti monelle, kuten esim. AP:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minäkin korkeakouluopiskelijana olettaisin ja odottaisin, että työhöni kuuluu jotain muuta kuin kahvin keittäminen tai siivoaminen vaikka kuinka olisin harjoittelija.
Huh huh,
kyllä tekisi naisillekin hyvää kokeilla työtä miesvaltaisessa työpaikassa.
Meillä VP-tason miehet keittävät joskus kahvit jos pannu on tyhjänä. Ukot tienaa 200k vuodessa, mutta eivät ole liian hienoja keittämään kahvia.
No ehkä juuri sen takia he voivatkin keitellä myös kahveja. Koska tienaavat tosi hyvin. Heillä on ammatillinen identiteetti kunnossa. Mitä sen sijaan on korkeakouluopiskelijalla, joka tekee palkatonta harjoittelua ja sielläkin vain huonompia hommia? Ei mitään.
Meillä kaikki keitti kahvia ja erityisesti miehet. Sehän on pikku breikki työn lomassa.
Jotain erityisiä catering palveluksia ei yleensä ole aikaa kenenkään hoitaa. Joskus ennen vanhaan oli firmassa joku joka ei tehnyt muuta kuin kiillotti pannuja.
Eiköhän toi ole keksitty juttu.
Ensin puhuu että pitäisi maksaa palkkaa kun on oikeita töitä, ja sitten että joutui tekemään hanttihommia.
"Harjoitteluni aikana jouduin tekemään palkatta työtä, jonka olisin voinut tehdä palkkatyönä."
"Arvokkaan työkokemuksen sijaan harjoittelijat joutuivat kyseisessä yrityksessä tekemään päivittäin hanttihommia, esimerkiksi siivoamaan ja keittämään kahvia"
Eiköhän tuolla joku vasuri kirjoittele huvikseen, nimettömänäpä tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuuluu niin korkeakoulusta valmistuneitten kuin harjoittelijoidenkin hommaan se kahvinkeitto... Harvassa paikassa on enää erikseen kahvinkeittäjiä
Opiskelen liiketaloutta ja koululla on tarkat kriteerit minkälaisissa paikoissa ammattiharjoittelun voi suorittaa. Harjoittelun pitää tukea ammatillista kehittymistä ja siitä pitäisi olla opiskelijalle hyötyä. Tarkoitus ei ole toimia pelkästään ilmaisena siivoojana ja kahvinkeittäjänä vaikka joissakin yrityksissä tällainen käsitys tuntuu olevan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa ollut kyse siitä, etteikö olisi suostunut keittämään vuorollaan kahvia. Siinähän valitettiin siitä, että työtehtävät koostuivat alan harjoittelun sijasta siivoamisesta ja kahvin keittämisestä. Eli ei ollut kyse muiden töiden ohella kahvin keittämisestä vaan siitä, että he joutuivat pelkästään keittämään kahvia ja siivoamaan.
Ihan törkeetä.
Se on harjoittelua. Siis että ymmärtää avata suunsa ja olla aktiivinen ja aloitteellinen. Se on ihan oma vika jos jämähtää odottelemaan parempia duuneja. Ei nykypäivän yrityksissä ole aikaa opastaa ja tuoda valmiita duuneja eteen, jokaisen on itse oltava aktiivinen luoja ja tuottava tekijä.
Ahneus, ylemmyys ja käskyttäminen ovat tuttuja mullekin. Olin aikoinaan kouluavustaja, ja muutama kansankynttilä otti oikeudekseen käskyttää minua oman mielensä mukaan tiskaamaan, siistimään paikkoja ym. HEILLE kuuluvia OMIEN jälkiensä hoitamista (mm. tiskivuorot oli opettajilla). (Samoin huikkasivat mennessään, että laitapas kahvit vartin päästä tulemaan. No se ei mua niin vaivannut, joten oli ok, sainhan olla rauhassa tekemässä omia avustavia töitäni, kuten askartelumateriaalien keräystä ja valmistelua esim.)
No enhän mä niitä suostunut tekemään. Röyhkeintä oli yrittää työntää mua ulos valvomaan pitemmällä ruokataukovälkällä, eli omalla vahtivuorolla. Sai siinä kivasti puhua puhelimessa (koulun puhelimesta) tai hoidella oman firman asioita, kuten eräs opettaja jopa tuntiensa aikana kävi tekemässä opettajainhuoneessa. Unohti, että mun työpiste oli siellä sermin takana, missä kuulin kun rouva teki kahvilansa tilauksia...(Vähät välittivät vastuukysymyksistä :( tuossa välituntiasiassa)
Annapa pikkusormi, niin koko käsihän siinä menee, jos hölmöksi alat...
Kahviautomaattit työpaikoille. Se on nykyaikaa.
Olin vastaavassa harjoittelussa. Kun oli ns. välikeskustelun aika, kerroin opettajalle, mitä olin tehnyt eli keittänyt kahvia, siivonnut kokoushuoneita, vienyt kirjeitä postiin jne. kun harjoittelussa piti perehtyä kirjanpito-ohjelmiin ja taloushallintoon. Totesin, että ammattitaitoni ei ole karttunut lainkaan enkä ymmärrä, miten pätevöidyn kahvinkeitolla ammattikorkeakoulutasoiseen työhön. Muistutin, että olen valmis keittämään kahvia, mutta vastapainoksi olettaisin, että kahvikuppien tiskaamisen sijaan pääsisin tutustumaan siihen käytännön taloushallintoon.
Opettaja totesi, että ei kannata suututtaa hyvää harjoittelupaikkaa!
Joten aivan oikein, valmistuin tradenomiksi pääaineena laskentatoimi eikä mitään käsitystä harjoittelutodistukseen kirjatuista asioista.
Minä opiskelin kokiksi 2000-luvun alussa. Olin 2. vuonna työssäoppimassa Steakhouse Manhattanilla Lahdessa. Jouduin ensimmäisen päivän siivoamaan miesten paskaista pukuhuonetta (sain loppupäivästä myös kuoria sipuleita...). Tuo oli oikeasti useamman tunnin urakka ja edellinen siivous tehty todennäköisesti edellisen työssäoppijan aikana mikä ei tainnut olla ainakaan samana vuonna.
Menin seuraavana aamuna vain hakemaan työvaatteeni ja pääsin huomattavasti parempaan paikkaan jossa otettiin oikeasti mukaan keittiön toimintaan eikä vain teetetty paskahommia ilmaisella työntekijällä.
harjoittelijoihin tuhlaantuu työaikaa ja jos ne ei tee mitään yritykselle hyödyllistä niin ei niitä oteta.
Meillä minä olen ammattututkintoa opiskelevan harjoittelijan ohjaaja. Ei tulisi mieleenikään pyytää häntä keittämään kahvia. Mun velvollisuuteni on, että opiskelija saa ammatillista osaamista ja ohjaan hänet tekemään työnkuvaan kuuluvia tehtäviä - niitähän hän on siellä harjoittelemassa. Olen kyllä sanonut, että ei ole kiellettyä keittää kahvia, tyhjentää tiskikonetta tai siistiä kahvihuonetta.
Eniten tuossa kirjoituksessa ihmetytti se, että mitä hän olisi halunnut? Se, että hän pääsi tekemään oman alansa työtä ja tutustumaan siihen konkreettisesti tuntui hänestä siltä, että hän olisi voinut saada siitä palkkaakin ja sitten kun pyydettiin tutustumaan toimiston arkeen muutenkin, niin koki olonsa hyväksikäytetyksi - taas.
Hän ei selkeästikään ymmärrä sitä, että vaikka hän työskentelisi "täysipainoisesti", hän on kuitenkin harjoittelija, jolle annetaan mokia anteeksi ja opastetaan tarvittaessa. Hän olisi ilmeisesti kuitenkin halunnut palkkaa tai jonkun pitämään kiinni kädestä?
Ja kun pyydetään tekemään jotain työyhteisöä kokonaisuudessaan hyödyttävää, oli hän loukkaantunut. Tunnen montakin asiantuntijaa/tj:tä/manageria yms. jotka keittävät sitä kahvia tai tyhjentävät tiskikonetta konttorilla :D
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä olen ammattututkintoa opiskelevan harjoittelijan ohjaaja. Ei tulisi mieleenikään pyytää häntä keittämään kahvia. Mun velvollisuuteni on, että opiskelija saa ammatillista osaamista ja ohjaan hänet tekemään työnkuvaan kuuluvia tehtäviä - niitähän hän on siellä harjoittelemassa. Olen kyllä sanonut, että ei ole kiellettyä keittää kahvia, tyhjentää tiskikonetta tai siistiä kahvihuonetta.
Olet timantti! :)
Eipä ihme että harjoittelupaikkoja ei meinaa löytyä ollenkaan vaikka ilmaiseksi tulevat. Harjoittelijat ova maanvaiva
HEL-NYC kirjoitti:
Eniten tuossa kirjoituksessa ihmetytti se, että mitä hän olisi halunnut? Se, että hän pääsi tekemään oman alansa työtä ja tutustumaan siihen konkreettisesti tuntui hänestä siltä, että hän olisi voinut saada siitä palkkaakin ja sitten kun pyydettiin tutustumaan toimiston arkeen muutenkin, niin koki olonsa hyväksikäytetyksi - taas.
Hän ei selkeästikään ymmärrä sitä, että vaikka hän työskentelisi "täysipainoisesti", hän on kuitenkin harjoittelija, jolle annetaan mokia anteeksi ja opastetaan tarvittaessa. Hän olisi ilmeisesti kuitenkin halunnut palkkaa tai jonkun pitämään kiinni kädestä?
Ja kun pyydetään tekemään jotain työyhteisöä kokonaisuudessaan hyödyttävää, oli hän loukkaantunut. Tunnen montakin asiantuntijaa/tj:tä/manageria yms. jotka keittävät sitä kahvia tai tyhjentävät tiskikonetta konttorilla :D
Luitko sä edes tota juttua
Trademoniopintojeni aikana tein 5 kk suuntautumisharjoittelun. En olisi siitä saanut opintopisteitä jos työtehtävät eivät olisi liittyneet työtehtävääni.
Mutta joo, ap varmaan onkin ollut työharjoittelussa lähiaikoina?
Vierailija kirjoitti:
Trademoniopintojeni aikana tein 5 kk suuntautumisharjoittelun. En olisi siitä saanut opintopisteitä jos työtehtävät eivät olisi liittyneet työtehtävääni.
Mutta joo, ap varmaan onkin ollut työharjoittelussa lähiaikoina?
*liittyneet suuntaumisopintoihini
Tuo on tosi yleistä.
Itse olen ollut amk-opiskelija harjoittelussa joka oli otsikolla "johdon harjoittelu ja organisaation rakenne" ja vasta tappelun jälkeen ja kun kerroin opettajalleni niin rupesin pääsemään mukaan palavereihin, pois sieltä takahuoneesta keittämästä kahvia ja nuolemasta satoja postimerkkejä tms typerää päivästä toiseen.
En tosiaan ois paheksenu satunnaisesti noita hanttihommiakaan jos harjoittelun muu sisältö olisi vastannut sille asetettuja tavoitteita ja ollut monipuolinen annetun aihepiirin sisällä.