Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoli vuotta "konmarituksesta"..

Vierailija
30.11.2016 |

..eikä kämppä ole ollut koskaan siistimpi! Tavaroille on paikkansa, eikä kaapit pursuile turhasta krääsästä. Vaikka kodin siivoaminen jääkin joskus taka-alalle, niin silti on suhteellisen siistiä kun ei olekkaan epämääräisiä tavararöykkiöitä kaatumassa päälle.

Ennen "maritusta" saattoi olla aikoja jolloin ei pystynyt kävelemään ilman että astui jonkin päälle ja silloin myös pelkkä ajatus siivoamisesta tuntui ylivoimaiselta. Tavaroiden ostelukin on jäänyt, nykyään mietin tarkkaan että tarvitsenko asiaa x oikeasti, vai jääkö se vain keräämään pölyä tai pyörimään jalkoihin.

Ja heittomerkit, koska en ole lukenut kyseistä opusta ja näin ollen tuskin käynyt tavaroitani läpi täysin oikeaoppisesti. Mutta kyllä, suosittelen ehdottomasti tutustumaan aiheeseen!

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta milläs karsit kun tavaraa on paljon, mutta se on tarpeellista. Ihan järjetön määrä sitä tavaraa, mutta milläs heität ruohonleikkuria, avainsarjaa, uppopumppua, painepesuria, pyörösahaa, trimmeriä, raivaussahaa, moottorisahaa, hallitunkkia. lapiota, kottikärryä ja vastaavaa tavaraa poiskaan kun on tarvetta. Autonhuoltoonkin on aivan järkyttävä määrä työkaluja ja vaikka mitä erikoisavaimia yms. Mutta kaikki varastotila taas menee ja mitään muuta tavaraa taas ei saa varastoihin säilöön (talvi/kesävaatteet jne). Ääh.

Silloin panostetaan säilytysratkaisuihin.

...joita ovat mitä? Kaksi työkaluvaunua on, muut työkalut kulkevat omissa salkuissaan/ovat seinillä, kaikki varastot täynnä hyllyjä ja telineitä. Lattialla säilytetään isommat jutut (ruohonleikkuri, painepesuri hitsausvehkeet jne.) Mies on mestarillinen järjestelijä on maksimoinut tilankäytön, mutta kun tavaraa on vain niin pirusti. Täytyy varmaan rakennuttaa joku pieni halli tai toinen autotalli tuota tavarahelvettiä varten. Miten muut omakotitaloasujat oikein hoitavat asian? Jo pihanhoitoon varatuilla tavaroilla saa täytettyä yhden puutarhavajan..

Vierailija
42/68 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

800 dvd-leffaa,  tulikohan yksi nolla liikaa... :-D

Ei välttämättä, meilläkin on varmaan yli 400.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei auta vaikka kaiken muun heittäisi pois, koska miehen keräilyromut vievät kaiken tilan. Se on varsinainen hilloaja. On kirjaa, levyä, kippoa, kappoa, teemaan X liittyvää, teemaan Y liittyvää jne. Ja mistään se ei luovu. Hyvä että meillä perustavarat mahtuu kun nuo sen romut vievät kaiken tilan.

Ikävä tilanne tosiaan kun ei oikein voi väkisinkään toisen tavaroita hävittää :( Onko teillä sitten ihan kunnon säilytystilat miehen romppeille? Mietin vain että mahtuisivatko ne esim koko seinän levyiseen kirjahyllyyn tms sen sijaan että on sijoitettuna sinne tänne pitkin asuntoa. ap

Meillä on iso talo, mutta rajansa kaikella. Miehen romuille on jo nyt KOLME kokonaista seinän levyistä kirjahyllyä romuilleen, lisäksi kaapeissa on ehkä kuution verran sekalaista. En kestä :/

Ymmärrän kyllä, en itsekkään kestäisi. Itse nostaisin asian reilusti pöydälle ja vaatisin, että miehen on tehtävä jotain sille tavaramäärälle. Sinun pitäisi mennä tavaroiden edelle ja kertoo todella paljon jos hän ei huomioi toiveitasi ollenkaan eikä ole valmis kompromisseihin.

Jokaisella on oikeus omiin tavaroihinsa. Sen sijaan että pakottaa toisen käymään läpi tavaransa, joiden tunnearvosta ja tarpeellisuudesta teillä on eri käsitys, pitäisi jokaisella asujalla olla oma tila/huone, johon ne omat roinat saa luvan mahtua. Sitä toista puoliskoakaan nääs ei saa pakottaa asumaan kodissa jossa toisen harrastus-, keräily- tms. roinat on levitelty pitkinpoikin vaikuttaen kaikkien elämään negatiivisesti.

Tämä siis KonMarin toisesta kirjasta.

Heillä tavarat on jo vallanneet suurimman osan tilasta, isosta kodista huolimatta joten minusta rajansa kaikella. Jos yksi huone (ei pieni vaatekomero tms) ei riitä keräilykamoille niin kyllä minusta on aihetta tehdä uhkavaatimus jos se haittaa jo muiden kanssaeläjien elämää. Ap

Vierailija
44/68 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä on pieni elämä, jos elämän onni tulee tavaran karsimisesta.

Onnellinen ihminen löytää iloa pienistäkin asioista. KonMarituksen pääpointti ei ole tavaroiden karsiminen, vaan elinympäristön ja elämän tekeminen sellaiseksi että se tuottaa iloa.

Vierailija
45/68 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo saavuttanut tolla mitään kunnollista, kun meillä sitä tarvittavaa tavaraa on niin paljon. Molemmat harrastetaan paljon, ja molempien harrastuksissa tarvitaan tavaraa, ja sitä myös syntyy. Mä tarvitsen työni puolesta myös kirjoja yms, meillä on usein vieraita, joita varten tarvitsen astioita, petivaatteita. Järjestetään jatkuvasti juhlia, joita varten rekvisiittaa, astioita jne. Ei vaan mahdu!

En ole lukenut opusta vaikka se mulla onkin. Mutta ei kai olekaan tarkoitus hankkiutua eroon tarpeellisesta tavarasta vaan turhasta? Kyllä mä olen saanut paljon tavaraa pois muutenkin. En tarvitse esim 20 mainoskynää tai heijastinta.

Juu mutta kun se ongelma onkin se, että meillä ei ole 20 mainoskynää tai heijastinta, vaan kaikenlaista tavaraa, jota tarvitaan, paljon. Tykkään askarrella, puuhastella, tehdä taidetta, käsitöitä, liikkua erilaisissa ympäristöissä, järkätä teemajuhlia, liikkua luonnossa, merellä, harrastaa lukemista, leipomista, vaatteiden ja tavaroiden muokkaamista, kasveja ja tähän vielä miehen harrastukset päälle. Ei riitä tilat. Eli en keksi miten sitä tilaa ja siisteyttä saisi muuten kuin hommaamalla isomman asunnon tai luopumalla harrastuksista. :)

Vierailija
46/68 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä kun olen aina ajatellut, että meillä on dvd-levyjä aivan kamalan paljon, kun niitä on nippa nappa 100.. :D

Vierailija
47/68 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei auta vaikka kaiken muun heittäisi pois, koska miehen keräilyromut vievät kaiken tilan. Se on varsinainen hilloaja. On kirjaa, levyä, kippoa, kappoa, teemaan X liittyvää, teemaan Y liittyvää jne. Ja mistään se ei luovu. Hyvä että meillä perustavarat mahtuu kun nuo sen romut vievät kaiken tilan.

Ikävä tilanne tosiaan kun ei oikein voi väkisinkään toisen tavaroita hävittää :( Onko teillä sitten ihan kunnon säilytystilat miehen romppeille? Mietin vain että mahtuisivatko ne esim koko seinän levyiseen kirjahyllyyn tms sen sijaan että on sijoitettuna sinne tänne pitkin asuntoa. ap

Meillä on iso talo, mutta rajansa kaikella. Miehen romuille on jo nyt KOLME kokonaista seinän levyistä kirjahyllyä romuilleen, lisäksi kaapeissa on ehkä kuution verran sekalaista. En kestä :/

Ymmärrän kyllä, en itsekkään kestäisi. Itse nostaisin asian reilusti pöydälle ja vaatisin, että miehen on tehtävä jotain sille tavaramäärälle. Sinun pitäisi mennä tavaroiden edelle ja kertoo todella paljon jos hän ei huomioi toiveitasi ollenkaan eikä ole valmis kompromisseihin.

Jokaisella on oikeus omiin tavaroihinsa. Sen sijaan että pakottaa toisen käymään läpi tavaransa, joiden tunnearvosta ja tarpeellisuudesta teillä on eri käsitys, pitäisi jokaisella asujalla olla oma tila/huone, johon ne omat roinat saa luvan mahtua. Sitä toista puoliskoakaan nääs ei saa pakottaa asumaan kodissa jossa toisen harrastus-, keräily- tms. roinat on levitelty pitkinpoikin vaikuttaen kaikkien elämään negatiivisesti.

Tämä siis KonMarin toisesta kirjasta.

Heillä tavarat on jo vallanneet suurimman osan tilasta, isosta kodista huolimatta joten minusta rajansa kaikella. Jos yksi huone (ei pieni vaatekomero tms) ei riitä keräilykamoille niin kyllä minusta on aihetta tehdä uhkavaatimus jos se haittaa jo muiden kanssaeläjien elämää. Ap

Siinäpä se. Niitä tavaroita saa säilyttää omassa tilassaan miten haluaa, mutta ei sen ulkopuolella. Niiden on mahduttaa omaan tilaan, ei muiden tai yhteiseen tilaan. Kun puhutaan äärimmäisistä tapauksista, on hyvä muistaa että hamstraus on OCD johon on syytä hakea apua,. Luopumaan pakottaminen ei auta. Jos ongelmaa ei edes haluta korjata, vaikka tpinen/muut kärsii, voi olla parempi miettiä teiden eroamista.

Vierailija
48/68 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo saavuttanut tolla mitään kunnollista, kun meillä sitä tarvittavaa tavaraa on niin paljon. Molemmat harrastetaan paljon, ja molempien harrastuksissa tarvitaan tavaraa, ja sitä myös syntyy. Mä tarvitsen työni puolesta myös kirjoja yms, meillä on usein vieraita, joita varten tarvitsen astioita, petivaatteita. Järjestetään jatkuvasti juhlia, joita varten rekvisiittaa, astioita jne. Ei vaan mahdu!

En ole lukenut opusta vaikka se mulla onkin. Mutta ei kai olekaan tarkoitus hankkiutua eroon tarpeellisesta tavarasta vaan turhasta? Kyllä mä olen saanut paljon tavaraa pois muutenkin. En tarvitse esim 20 mainoskynää tai heijastinta.

Juu mutta kun se ongelma onkin se, että meillä ei ole 20 mainoskynää tai heijastinta, vaan kaikenlaista tavaraa, jota tarvitaan, paljon. Tykkään askarrella, puuhastella, tehdä taidetta, käsitöitä, liikkua erilaisissa ympäristöissä, järkätä teemajuhlia, liikkua luonnossa, merellä, harrastaa lukemista, leipomista, vaatteiden ja tavaroiden muokkaamista, kasveja ja tähän vielä miehen harrastukset päälle. Ei riitä tilat. Eli en keksi miten sitä tilaa ja siisteyttä saisi muuten kuin hommaamalla isomman asunnon tai luopumalla harrastuksista. :)

No älä sitten valita vaan muuta. Turha syytellä metodia omasta luupäisyydestä.

Vierailija
49/68 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anti-konmari hullu iskee. Konmarittajien arkkivihollinen, Marisija.

Vierailija
50/68 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

But things!?! <3 hyvä jos jollekin toimii. Itse rakastan liikaa tavaroitani. En miehen voirasia kokoelmaa joka odottaa autotalliin pääsyä muttereille.. Mutta kaikkia pikkujuttujani vuosien varrelta, lähinnä keräiltyä nuoruuden tavaraa. Ihailen teitä jotka voitte elää ilman krääsää. Minä en olisi minä ilman näitä :)

Vierailija
51/68 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä sitten valita vaan muuta. Turha syytellä metodia omasta luupäisyydestä.

Voi että täällä avlla sitten ollaan aina niin ihania. :) Enhän mä syyttänyt konmaritusta, totesin vain ettei siitä lopulta ollut mulle hyötyä, kun tarpeellista tavaraa on paljon. Tiedän kyllä, mitkä mun vaihtoehdot on, mutta ihan helposti ei suurempaan muuteta. Voi vitsit kun täällä ei ihmiset käyttäydy niin kuin oikeessa elämässä, aina se unohtuu.. :)

Vierailija
52/68 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konmaritukseen hurahtavat vain ne, jotka jo alunperin ovat hankkineet kaikenlaista turhaa. Hankala karsia asioista, jos lautasia on 6 kpl.

Niinkö? Jos perheessä on 2 henkilöä eikä vieraita käy koskaan, siinä on 4 ylimääräistä lautasta.

Vierailija
53/68 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tarvinnut mitään opusta, mutta 5 vuotta sitten aloitimme rankalla kädellä karsimaan tavaraa. Meni hermot siihen,että joka paikassa odotti joku keko siirtoa jonnekin mihin mahtuisi ja se paikka "jonnekin" piti joka kerta raivata ensin. Pikkuhiljaa kämppä alkaa olla aika viihtyisä. Siivoaminen on helpompaa tosiaan, kaikelle on paikka ja mitään röykkiöitä ei enää kerry.

Nyt on menossa viimeisten varastojen läpi käynti. Meillä tätä hommaa on riittänyt kun asuintiloiksi soveltumaton kellarivarasto on koko omakotitalon kokoinen oma kerroksensa, on autotalli ja pari lämmintä sisävarastoa. Päälle kaapit, lipastot jne. Huh. Lapsiakin 3, joten vaatetta, harrastusroinaa, sälää, krääsää ja ties mitä on nurkissa pyörinyt vuosikaudet. Myös kaikenlaista itselle liian pientä hyväkuntoista tai liki uudenveroista "käytän jos joskus mahdun"-vaatetta on mennyt säkkitolkulla myyntiin.

Hullua, mutta koko talossa on paljon raikkaampi fiiliskin. ihan kuin pölyäkin kertyisi vähemmän :-o. Mutta johtunee siitä,että siivoaminen ei ole alkuunkaan niin rasittavaa nyt.

Roskiin emme ole juuri mitään heittäneet. Kirppis on ollut varattuna n. 3 kertaa vuodessa ja tuotto on häkellyttävää. Tori.fi:ssä menee päivässä moni hyväkuntoinen roina, josta ajattelisi ettei varmaan kenellekään kelpaa. Kiva kun ei ole tarvinnut kaatopaikalle kuskata, vaan opiskelijat ja muutkin ovat pikkurahalla hakeneet. Lasten tavarat käyvät kirppiksellä kuumille kiville, vanhat lelut myyvät myös. Yhteensä ollaan saatu ehkä 5000€ kaikesta meille ihan turhasta! Taas pöytä varattu paikalliskirpulta :)

Siivoamisen lisäksi on tärkeä oppia tarvittaessa sanomaan EI KIITOS, etenkin lapsiperheissä! Moni tykkää kuskata omia lähes lumpuksi luokiteltavia lastenvaatteita eteenpäin muille lapsiperheille kun ei ilmeisesti itse raaski heittä tunnepitoisia ja muistoja sisältäviä riepuja pois. Ajatus on kaunis, mutta ainakin meille päätyneet ovat aika huonossa kunnossa jo olleet. Mutta kuulemma ainakin päiväkotiin ihan hyviä. No, meillä ei ole tarvetta erillisille päiväkotivaatteille, joten olen nyt ryhdistäytynyt asian kanssa. Turhan usein on tullut otettua jos jonkinlaista huonekalua, tavaraa, lelua ja ties mitä vastaan, koska "teillä varmaan on näille käyttöä kun on lapsia"... Nyt olen opetellut kohteliaasti kieltäytymään jos oikeasti tarvetta ei ole.

Vierailija
54/68 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te keskustelijat täällä ymmärrätte, että kukaan ei pakota teitä luopumaan yhtään mistään tavarasta ilman, että itse haluatte?

Olen jo muutaman vuoden käynyt kaappeja ja laatikoita läpi ja vähentänyt turhaa tavaraa. Sellaista mitä en tarvitse, en tykkää siitä enää, ei mahdu/on rikki tms.

Aina sitä löytyy ja mieli muuttuu. En ole ns. shoppailija, mutta muoti ja oma maku muuttuu ihan vain kun ikää tulee lisää. Joku harrastus oli joskus tosi kiva, enää se ei kiinnosta jne.

Mieheni "keräilee", mutta sillä on tietty tila mihin kaiken pitää mahtua. Minun kaappiini ei hänen tavaroitaan tule vaikka olisi tilaa,koska kummallakin on saman verrn säilytystilaa. Tämä on ok minulle ja miehelle.

Vierailija
55/68 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konmaritukseen hurahtavat vain ne, jotka jo alunperin ovat hankkineet kaikenlaista turhaa. Hankala karsia asioista, jos lautasia on 6 kpl.

Niinkö? Jos perheessä on 2 henkilöä eikä vieraita käy koskaan, siinä on 4 ylimääräistä lautasta.

Niin tai jos ei vaikka ikinä käy ulkona niin ei tarvitse edes yksiä vaatteita.

Urpoooo...

Vierailija
56/68 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä kun olen aina ajatellut, että meillä on dvd-levyjä aivan kamalan paljon, kun niitä on nippa nappa 100.. :D

Meillä on monta sataa elokuvaa vhs-kaseteilla...

Nimim. Hamsterin morsian

Vierailija
57/68 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te keskustelijat täällä ymmärrätte, että kukaan ei pakota teitä luopumaan yhtään mistään tavarasta ilman, että itse haluatte?

No tämähän tuntuu olevan yleensä se juttu näillä marisijoilla, kun luullaan että kaikesta pitäisi päästä eroon. Jos minä hävitin 2/3 tavaroistani, ei se tarkoita että muiden pitäisi tehdä samoin, pääasia että on tyytyväinen siihen omaan elinympäristöönsä. ap

Vierailija
58/68 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo muutaman vuoden käynyt kaappeja ja laatikoita läpi ja vähentänyt turhaa tavaraa. Sellaista mitä en tarvitse, en tykkää siitä enää, ei mahdu/on rikki tms.

Aina sitä löytyy ja mieli muuttuu. En ole ns. shoppailija, mutta muoti ja oma maku muuttuu ihan vain kun ikää tulee lisää. Joku harrastus oli joskus tosi kiva, enää se ei kiinnosta jne.

Mieheni "keräilee", mutta sillä on tietty tila mihin kaiken pitää mahtua. Minun kaappiini ei hänen tavaroitaan tule vaikka olisi tilaa,koska kummallakin on saman verrn säilytystilaa. Tämä on ok minulle ja miehelle.

Minusta tuntuu, että aika moni ei tiedä, mitä on keskustelu. Asioista voi puhua, kyllä minä tiedän, ettei kukaan mua pakota mihinkään, mutta koska tää konmaritus on nyt kaikkien huulilla, kai siitä saa sanoa mitä mieltä itse on? Vai ei?

Vierailija
59/68 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämähän tuntuu olevan yleensä se juttu näillä marisijoilla, kun luullaan että kaikesta pitäisi päästä eroon. Jos minä hävitin 2/3 tavaroistani, ei se tarkoita että muiden pitäisi tehdä samoin, pääasia että on tyytyväinen siihen omaan elinympäristöönsä. ap

Mulle ei nyt auennut, miten eriävän mielipiteen esittäminen tai asiasta keskustelu on marisemista?

Vierailija
60/68 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magia japonesa (cosas que me pasan)....      <-    tässä vähän kriittistä lukemista

espanjan osaajille aiheesta Marie Kondo& Konmari..... (mielenkiintoinen)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi