Onko täällä joku, jonka mielestä abortti on oikeasti murha? Tai tunteeko joku sellaisen?
Oon jo pitempään miettinyt, onko olemassa ihmisiä, joiden mielestä abortti on murha ihan oikeasti samalla tavalla kuin 1-vuotiaan, 6-vuotiaan tai vaikka 36-vuotiaan tappaminen.
Jenkeissä näitä tyyppejä ilmeisesti on, mutta tuntuu, että Suomessa on pääsääntöisesti ihmisiä, jotka sanovat, että heidän mielestään abortti on murha, ihan vain jotain sanoakseen pitämättä sitä kuitenkaan murhana samaan tapaan kuin muita murhia.
Jos täällä on joku, joka pitää abortteja oikeina murhina, avaisitko ajatteluasi? Kertoisitko, miten olet päätynyt tähän ajatteluun? Entä mitä olet tehnyt asialle?
Kiitos!
Kommentit (102)
Abortti ei minun mielestäni ole murha. Eräs ystävistäni on jyrkästi eri mieltä kanssani eli tunnen ihmisiä jotka eivät sitä hyväksy ja pitävät murhana. Mielestäni aborttia pidetään suotta pahana, koska en usko kenenkään siellä yhtenään juoksevan ja joka siihen päätyy on varmasti miettinyt jokaisen vaihtoehdon seuraukset. Joskus on tilanteita, joissa jo etukäteen tiedetään, että tulevan äidin keho/elimistö ei välttämättä kestä alkanutta raskautta ja abortti on "ainoa vaihtoehto".
Onko mielestänne abortti väärä teko vielä silloinkin, kun sut on väkivalloin pantu raskaaksi? Itse en sellaisen henkilön lasta kasvattaisi, vaikka maksettais.
Jos ei harrasta seksiä lainkaan, niin silloin lapsi ei saa edes sitä lyhyttä elämää, jonka abortoidut lapset saavat. Eikö se ole vielä pahempaa.
Jos tietää, ettei pysty huolehtimaan lapsesta, niin miksi se pitäisi sitten jättää eloon? Haluatteko te oikeasti lisää pahoinpideltyjä ja kaltoinkohdeltuja lapsia, joiden koko nuoruus on pelkkää laitosta?
Kun odotin lastani yksin, mietin alkuun myös abortin mahdollisuutta. Etsin tietoa.
Kun näin kuvan aborttiklinikalta Yhdysvalloista, olin varma päätöksestäni pitää lapsi.
Kuvassa oli abortoituja vauvoja roskiksessa ja kuvatekstinä: Kiireinen päivä aborttiklinikalla.
Kyllä. Abortti on murha, ihmiselämä alkaa hedelmöityksestä!
Silloin kaikki " ainesosat" löytyy uudelle ihmiselle. Pitää vaan saada kasvaa ja kehittyä. On ihmiselämän ensimmäinen kehitysaste, mutta yhtä arvokas ja suojeluun oikeutettu kun jo syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Kun odotin lastani yksin, mietin alkuun myös abortin mahdollisuutta. Etsin tietoa.
Kun näin kuvan aborttiklinikalta Yhdysvalloista, olin varma päätöksestäni pitää lapsi.
Kuvassa oli abortoituja vauvoja roskiksessa ja kuvatekstinä: Kiireinen päivä aborttiklinikalla.
Kaikkea hyvää Sinulle ja Lapsellesi !
Pöyristyttävä, naisten tekemä murha. Uskomatonta!
Älykkyys tai sen puuttuminen ei ole ihmisyyden mitta.
Ja ajatelkaa, että Kiinassa jopa tarjotaan ja syödään abortoituja sikiöitä ravintoloissa!
Olen todellakin sitä mieltä että abortti on murha. Uuden ihmisen elämä alkaa hedelmöityksen hetkestä ja silloin kun alkion solut alkavat jakautumaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen todellakin sitä mieltä että abortti on murha. Uuden ihmisen elämä alkaa hedelmöityksen hetkestä ja silloin kun alkion solut alkavat jakautumaan.
Mitä hedelmöityshoidoista ylijääville "uuden ihmisen aluille" pitäisi tehdä? Istutetaanko sinuun?
Jokaisen elävän olennon suunniteltu tappo on murha, olipa kyseessä sieni, kasvi, bakteeri, eläin tai ihminen.
Parempi kysymys on miksi hyväksymme ihmisten murhaamisen vain aborteissa ja valtiota puolustettaessa, mutta muita eläviä murhailemme surutta ihan vain mielihalujemme tyydyttämiseksi.
Vastauksena ihmettelyyn "miksi kukaan ei tee mitään", kyseessä voi olla kognitiivinen dissonanssi (esim. henkilö tekee abortin arvojensa vastaisesti mutta tavallaan irrottautuu asiasta ja typistää tilanteen lääketieteelliseksi operaatioksi) tai ihan vaan itsensä suojelu kun tuntee vaikutusmahdollisuuksiensa rajallisuuden (ei tekisi itse aborttia mutta ymmärtää ettei pysty estämään myöskään muiden tekemiä abortteja, joten helpompi työntää asia pois mielestä kuin käyttää kaikki valveillaoloaikansa ahdistumiseen). Tai ajattelee että abortti on tragedia, niin kuin joku mainitsikin, mutta joskus "nettohyödyltään" paras ratkaisu, esim. kun pitää valita naisen vai lapsen henki. Samoja argumentteja voi käyttää esim. lihansyöntiin liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Abortti ei minun mielestäni ole murha. Eräs ystävistäni on jyrkästi eri mieltä kanssani eli tunnen ihmisiä jotka eivät sitä hyväksy ja pitävät murhana. Mielestäni aborttia pidetään suotta pahana, koska en usko kenenkään siellä yhtenään juoksevan ja joka siihen päätyy on varmasti miettinyt jokaisen vaihtoehdon seuraukset. Joskus on tilanteita, joissa jo etukäteen tiedetään, että tulevan äidin keho/elimistö ei välttämättä kestä alkanutta raskautta ja abortti on "ainoa vaihtoehto".
Onko mielestänne abortti väärä teko vielä silloinkin, kun sut on väkivalloin pantu raskaaksi? Itse en sellaisen henkilön lasta kasvattaisi, vaikka maksettais.
Suurin osa aborteista tehdään sosiaalisin, ei terveydellisin perustein. Ja raiskauksesta johtuvia abortteja on niin vähän, mutta toki kuulostaa pahalta joten tätä perustetta käytetään.
Voisiko olla niin, että asia on samalla väärä ja oikea teko? Minusta valkopeseminen on epä-älyllistä. Abortti voi olla väärin, vaikka sen syyt ymmärtäisikin täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hedelmöityshoidoista ylijääville "uuden ihmisen aluille" pitäisi tehdä? Istutetaanko sinuun?
Kyllä tätäkin monet pitävät eettisesti ongelmallisena. Yksi tuttavani ratkaisi asian niin, et kaikki "istutettiin" vuorollaan, heillä nyt 15 elävää lasta.
Itse haluaisin, että minut olisi abortoitu. Paljon helpompaa olisi jos ei eläisi.