Päiväkotilapsi katsoo sivusta aamuisin nälkäisenä, kun kaikki muut syövät
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001954594.html
Suomessa lapsille tuotetaan syrjityksi tulemisen kokemus viranomaisten toimesta. Harmi että päättäville paikoille ei ole hakeutuneet inhimilliset ihmiset. Kyse ei ole resurssipulasta vaan siitä että julmia ihmisiä on päättävillä paikoilla. Kun rahasta on pulaa niin sitä pitää suunnata niin että riittää perusasioihin. Tämä on tietysti turha toive.
Kommentit (187)
Entä jos ko lapsi olisi jonkun päättäjän lapsi; ei taatusti istuisi kuivin suin kun muut syövät.
Meidän tyttö olisi huutanut jippii, kun ei olisi tarvinnut päiväkodissa syödä. Onko lapsesi ylipainoinen, kun pitää aamupalakin moneen kertaan syödä?
Vierailija kirjoitti:
SouthernGrove kirjoitti:
Typerä käytäntö kaupungilta. Pitäisi olla joko mahdollisuus ostaa myös osa-aikahoidossa olevalle lapselle aamiainen, tai sitten lapselle tulisi järjestää muuta toimintaa muiden ruokailun ajaksi.
Aloittaja argumentoi vähän yliampuvasti silti. Kuten joku jo ylempänä totesi, vaikea uskoa ettei lapselle olisi kotona tarjottu aamupalaa, ja että hän katselisi nälkäisenä vierestä muiden syömistä.
Aika yliampuvaa on myös leimata koko Suomi paskaksi maaksi sen perusteella, että Vantaalla on tehty typerä ratkaisu lasten aamupalakäytäntöjen suhteen.
Lisäksi jään suurella mielenkiinnolla seuraamaan aloittajan peräänkuuluttamia herra Trumpin toimia Yhdysvaltain päiväkotilasten hyväksi. Täällä kun päivähoito maksaa sellaiset $1200 / kk / lapsi, jos odottaa hoidolta vähäisintäkään laatua. Hintaan ei tavallisesti kuulu ruuat; aamupala tai muutkaan ateriat, vaan lapsi menee hoitoon omien eväiden kanssa. Muissa kaupungeissa ja osavaltioissa voi olla vielä kalliimpaa. Ehkä aloittaja kaipaisi Suomeenkin vastaavaa mallia päivähoitoon?
Buhahahaa!! Kannattaa sitten alkaa perhepäivähoitajaksi ja tienata vaikka 10 lapsella
12 000 /kk.
Ihan itse voit googlailla päivähoidon hintoja Yhdysvalloissa, jos et usko. Toisekseen, perhepäivähoitaja, jolla on hoidossaan 10 lasta, ei varmastikaan pysty tarjoamaan mainitsemaani "vähäisintäkään laatua" päivähoidolle.
roskiin saa kyllä heittää ruokaa
onneksi monet hoitajat ottavat rasioihin ylijääneen ruuan mukaan kotiin, vaikka kiellettyä
Meidän lapsi ei ikinä tykännyt syödä aamupalaa päiväkodissa, joten syötiin kotona, vaikka olisikin ollut siihen oikeutettu.
Mikö tuossa on nyt niin vaikeaa? Syö aamupalan kotona. Ei mulle tullu mieleenkään vinkua asiasta kun tyttö oli osapäivähoidossa ja hintaan kuului lounas.
Vierailija kirjoitti:
SouthernGrove kirjoitti:
Typerä käytäntö kaupungilta. Pitäisi olla joko mahdollisuus ostaa myös osa-aikahoidossa olevalle lapselle aamiainen, tai sitten lapselle tulisi järjestää muuta toimintaa muiden ruokailun ajaksi.
Aloittaja argumentoi vähän yliampuvasti silti. Kuten joku jo ylempänä totesi, vaikea uskoa ettei lapselle olisi kotona tarjottu aamupalaa, ja että hän katselisi nälkäisenä vierestä muiden syömistä.
Aika yliampuvaa on myös leimata koko Suomi paskaksi maaksi sen perusteella, että Vantaalla on tehty typerä ratkaisu lasten aamupalakäytäntöjen suhteen.
Lisäksi jään suurella mielenkiinnolla seuraamaan aloittajan peräänkuuluttamia herra Trumpin toimia Yhdysvaltain päiväkotilasten hyväksi. Täällä kun päivähoito maksaa sellaiset $1200 / kk / lapsi, jos odottaa hoidolta vähäisintäkään laatua. Hintaan ei tavallisesti kuulu ruuat; aamupala tai muutkaan ateriat, vaan lapsi menee hoitoon omien eväiden kanssa. Muissa kaupungeissa ja osavaltioissa voi olla vielä kalliimpaa. Ehkä aloittaja kaipaisi Suomeenkin vastaavaa mallia päivähoitoon?
Buhahahaa!! Kannattaa sitten alkaa perhepäivähoitajaksi ja tienata vaikka 10 lapsella
12 000 /kk.
Huomasit kai, että ko kirjoittaja puhui Yhdysvaltain päivähoitotilanteesta?
Meidän lapsi oli yli 5 vuotta päivähoidossa (sis.eskarin) eikä koskaan syönyt aamupalaa hoidossa, vaikka oli täydellä hoitosopimuksella ja -maksulla. Halusi syödä kotona. Hoitoon vietiin yleensä 8:30 mennessä, ja luki kirjaa yms., kun muut söivät. Ei ongelmaa lapsella, meillä tai päiväkodilla. Ei aina syönyt välipalaakaan, jos haimme aiemmin pois.
En ymmärrä, mikä tässä on ongelmana. Osa-aikaisen sopimuksessa on tietyt ehdot, ja jos siihen ei kuulu aamupala, niin ei kuulu.
Mä en jaksa lukea koko ketjua läpi, kerron omat ajatukseni asiasta.
Hölmöä jos lapsi joutuu katsomaan sivusta kun toiset syö, vaikka olis maha täynnä, niin lasta kohtaan se on väärin.
Ehdottomasti hänelle pitäisi saada tekemistä toisten ruokailun ajaksi.
Se mikä mua itseäni pännii tossa myös, on se että tiedän varmuudella ruokaa jäävän usein yli. Se sitten pitää heittää menemään, edes henkilökunta ei saa sitä syödä. Näin on todella monessa paikassa ja keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksen voisi kääntää toisinkin päin:
- Miksi perhe vie lapsen nälkäisenä päiväkotiin?
- Miksi lapsi sitten viedään kahdeksaksi, eikä vaikka vartin yli tai puoli yhdeksäksi?
- Syrjiikö perhe lastaan kun ei anna aamupalaa kotona?
- Syrjiikö perhe lastaan kun vie hänet päiväkotiin aikataululla, mikä ei ole hyvä lapsen kannalta?
-Syrjiikö perhe lastaan, kun vie hänet (2 v)päiväkotiin, kun äiti on vauvan kanssa kotona ?
Kunhan kysyn...
Vierailija kirjoitti:
Hölmöä jos lapsi joutuu katsomaan sivusta kun toiset syö, vaikka olis maha täynnä, niin lasta kohtaan se on väärin.
Ehdottomasti hänelle pitäisi saada tekemistä toisten ruokailun ajaksi.Se mikä mua itseäni pännii tossa myös, on se että tiedän varmuudella ruokaa jäävän usein yli. Se sitten pitää heittää menemään, edes henkilökunta ei saa sitä syödä. Näin on todella monessa paikassa ja keittiössä.
Näinhän se on joka paikassa. Pk:ssa, kouluissa, työpaikkaruokaloissa, a la carte ravintoloissa.... pitäisikö sun päästä joka paikkaan ilmaiseksi syömään sen takia, että osa menee biojätteeseen kuitenkin..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti hänelle pitäisi saada tekemistä toisten ruokailun ajaksi.Se mikä mua itseäni pännii tossa myös, on se että tiedän varmuudella ruokaa jäävän usein yli. Se sitten pitää heittää menemään, edes henkilökunta ei saa sitä syödä. Näin on todella monessa paikassa ja keittiössä.
Näinhän se on joka paikassa. Pk:ssa, kouluissa, työpaikkaruokaloissa, a la carte ravintoloissa.... pitäisikö sun päästä joka paikkaan ilmaiseksi syömään sen takia, että osa menee biojätteeseen kuitenkin..?
Kyllä, tottakai! Totahan mä hain.
Tämä ketju ja iso osa äitien kommenteista oli aikamoinen järkytys.
Koulussa ei saa jättää ketään luokkaretken ulkopuolelle ja kumminkin iso osa vanhemmista peukuttaa sitä että pieni lapsi jätetään ryhmästä ainoana ilman aamupalaa tai välipalaa. Saa katsoa vierestä kun muut syö tai jos henkilökuntaa riittää työttömän lapsi eristetään yhteisruokailun ajaksi. Kyse ei ole ainoastaan maitolasista, leipäpalasta tai puurolautasesta vaan siitä että yksi lapsi jätetään järjestelmällisesti ryhmän ulkopuolelle, häntä kohdellaan eritavalla kuin muita. Se on kiusaamista.
Kun lasta kohdellaan aikuisten toimesta kaltoin sen takia että hänen perhe on työelämän ulkopuolella ja köyhä niin se antaa mallin ryhmän muille lapsille syrjiä ja kiusata kyseistä lasta muissakin asioissa.
Meillä on harrastettu vihapolitiikkaa työttömiä, sairaita, köyhiä ja syrjäytyneitä kohti jo pitkään. Se että vihapolitiikka ulotetaan jo köyhien lapsiin päiväkodissa on järkyttävää. Ja se että enemmistö Suomen äideistä kannattaa tätä toimintaa. Sanattomaksi vetää.
Ne on ne minäminminä-vanhemmat ja niiden lapset.
Päiväkodin vika, jos mun lapsella on nälkä kun se tulee päiväkotiin.
Päiväkodin vika, jos mun lapsi on väsynyt.
Päiväkodin vika, jos mun lapsen vaate meni hukkaan. Päiväkodin vika, kun siinä vaatteessa ei ollut nimeä.
Päiväkodin vika, kun en lukenut seinällä olevaa ilmotusta ja missasin sen vuoksi valokuvauksen/joulujuhlan/vappu-naamiaiset (huom, minä missasin ei lapseni).
Päiväkodin vika kun en ilmoittanut hoidontarvetta ajoissa.
Päiväkodin vika, kun lapseni ei saa illalla unta.
Päiväkodin vika, kun lapseni ei osaa leikata saksilla.
Päiväkodin vika, kun lapsellani oli väärä paita päällä kun hain sen hoidosta.
Päiväkodin vika, kun kukaan ei nähnyt miksi lapseni kaatui.
Päiväkodin vika, kun lapseni minipieni rihkamalelu meni hukkaan, eikä laiska hoitaja kääntänyt koko päiväkotia ympäri sen löytääkseen.
Päiväkodin vika, kun lapseni pissani housuun.
Päiväkodin vika, kun myöhästyin töistä.
Päiväkodin vika, kun lapsellani on huutava nälkä joka kerta kun haen sen hoidosta.
Päiväkodin vika, kun lapseni ei halua leikkiä muiden lasten kanssa muiden valitsemia leikkejä.
Päiväkodin vika, kun ei huomanneet että lapseni oli sairas jo silloin, kun toin sen hoitoon.
Päiväkodin vika, kun piti tunkea suppo lapselle jotta hällä laskisi kuume, voisin viedä hänet hoitoon ja mennä itse töihin, typerää että pitää tuolleen valehdella.
Päiväkodin vika, kun flunssasta toipuvan lapseni on pakko ulkoilla muiden mukana.
Päiväkodin vika, kun lapseni ei saa jostain erikoisruokaa siksi että pitää siitä eikä tavallisesta ruuasta.
Päiväkodin vika, että pitää ilmoittaa allergiaksi ruokia, joista lapseni ei pidä (ettei häneltä edes odoteta niiden maistamista)
Päiväkodin vika, kun ei syötä 5 vuotiasta lastani joka ei suostu itse syömään ja jää sitten päiväkodissa nälkäiseksi.
Päiväkodin vika, kun lapseni ei saa olla kokoaikaa aikuisen sylissä tai aikuinen ei kokoaikaa ohjaa lastani, jolla on eritystarpeita.
Päiväkodin vika, kun eivät vastaa heti puhelimeen kun soitan.
Päiväkodin vika, kun lapseni liukastui käytävällä ja löi päänsä (koska hänellä ei ollut tossuja, olemassakaan).
Päiväkodin vika, kun lapseni putosi rimpuilutelineestä.
Päiväkodin vika, kun lapseni on janoinen, koska on tottunut että hälle juotetaan vettä nokkamukista puolentunnin välein.
Jatkanko?
Vierailija kirjoitti:
Ne on ne minäminminä-vanhemmat ja niiden lapset.
Päiväkodin vika, jos mun lapsella on nälkä kun se tulee päiväkotiin.
Päiväkodin vika, jos mun lapsi on väsynyt.
Päiväkodin vika, jos mun lapsen vaate meni hukkaan. Päiväkodin vika, kun siinä vaatteessa ei ollut nimeä.
Päiväkodin vika, kun en lukenut seinällä olevaa ilmotusta ja missasin sen vuoksi valokuvauksen/joulujuhlan/vappu-naamiaiset (huom, minä missasin ei lapseni).
Päiväkodin vika kun en ilmoittanut hoidontarvetta ajoissa.
Päiväkodin vika, kun lapseni ei saa illalla unta.
Päiväkodin vika, kun lapseni ei osaa leikata saksilla.
Päiväkodin vika, kun lapsellani oli väärä paita päällä kun hain sen hoidosta.
Päiväkodin vika, kun kukaan ei nähnyt miksi lapseni kaatui.
Päiväkodin vika, kun lapseni minipieni rihkamalelu meni hukkaan, eikä laiska hoitaja kääntänyt koko päiväkotia ympäri sen löytääkseen.
Päiväkodin vika, kun lapseni pissani housuun.
Päiväkodin vika, kun myöhästyin töistä.
Päiväkodin vika, kun lapsellani on huutava nälkä joka kerta kun haen sen hoidosta.
Päiväkodin vika, kun lapseni ei halua leikkiä muiden lasten kanssa muiden valitsemia leikkejä.
Päiväkodin vika, kun ei huomanneet että lapseni oli sairas jo silloin, kun toin sen hoitoon.
Päiväkodin vika, kun piti tunkea suppo lapselle jotta hällä laskisi kuume, voisin viedä hänet hoitoon ja mennä itse töihin, typerää että pitää tuolleen valehdella.
Päiväkodin vika, kun flunssasta toipuvan lapseni on pakko ulkoilla muiden mukana.
Päiväkodin vika, kun lapseni ei saa jostain erikoisruokaa siksi että pitää siitä eikä tavallisesta ruuasta.
Päiväkodin vika, että pitää ilmoittaa allergiaksi ruokia, joista lapseni ei pidä (ettei häneltä edes odoteta niiden maistamista)
Päiväkodin vika, kun ei syötä 5 vuotiasta lastani joka ei suostu itse syömään ja jää sitten päiväkodissa nälkäiseksi.
Päiväkodin vika, kun lapseni ei saa olla kokoaikaa aikuisen sylissä tai aikuinen ei kokoaikaa ohjaa lastani, jolla on eritystarpeita.
Päiväkodin vika, kun eivät vastaa heti puhelimeen kun soitan.
Päiväkodin vika, kun lapseni liukastui käytävällä ja löi päänsä (koska hänellä ei ollut tossuja, olemassakaan).
Päiväkodin vika, kun lapseni putosi rimpuilutelineestä.
Päiväkodin vika, kun lapseni on janoinen, koska on tottunut että hälle juotetaan vettä nokkamukista puolentunnin välein.
Jatkanko?
Joo, jatka vaan.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa ei saa jättää ketään luokkaretken ulkopuolelle ja kumminkin iso osa vanhemmista peukuttaa sitä että pieni lapsi jätetään ryhmästä ainoana ilman aamupalaa tai välipalaa. Saa katsoa vierestä kun muut syö tai jos henkilökuntaa riittää työttömän lapsi eristetään yhteisruokailun ajaksi. Kyse ei ole ainoastaan maitolasista, leipäpalasta tai puurolautasesta vaan siitä että yksi lapsi jätetään järjestelmällisesti ryhmän ulkopuolelle, häntä kohdellaan eritavalla kuin muita. Se on kiusaamista.
Kun lasta kohdellaan aikuisten toimesta kaltoin sen takia että hänen perhe on työelämän ulkopuolella ja köyhä niin se antaa mallin ryhmän muille lapsille syrjiä ja kiusata kyseistä lasta muissakin asioissa.
Meillä on harrastettu vihapolitiikkaa työttömiä, sairaita, köyhiä ja syrjäytyneitä kohti jo pitkään. Se että vihapolitiikka ulotetaan jo köyhien lapsiin päiväkodissa on järkyttävää. Ja se että enemmistö Suomen äideistä kannattaa tätä toimintaa. Sanattomaksi vetää.
Eli miten asia tulisi ratkaista? Lapsen äiti on tehnyt sopimuksen, jossa pk-aamiainen ei sisälly hintaan.
Jos nyt alat puhumaan, että tulisi tehdä poikkeus, niin sama poikkeus tulee tehdä kaikkien osapäiväisten kohdalla.
Ja sen jälkeen min kysyn, että miksi meidän täyspäiväisten vanhempien tule maksaa aamupalasta kun osapäiväiset saavat ilmaiseksi.
En jaksanut lukea aiempia, mutta: Naurettavaa vääntöä lapsen äidiltä!! Jos ja kun on oikeutettu vain lounaaseen, silloin aamupala syödään kotona!
Tyhmä äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli miten asia tulisi ratkaista? Lapsen äiti on tehnyt sopimuksen, jossa pk-aamiainen ei sisälly hintaan.
Jos nyt alat puhumaan, että tulisi tehdä poikkeus, niin sama poikkeus tulee tehdä kaikkien osapäiväisten kohdalla.
Ja sen jälkeen min kysyn, että miksi meidän täyspäiväisten vanhempien tule maksaa aamupalasta kun osapäiväiset saavat ilmaiseksi.
Sinä et vaan ymmärrä mistä tässä on kysymys. Pienestä LAPSESTA. Ei aikuisista, ei sinusta eikä sinun maksamastasi hoitomaksusta. Ihan sama kuin sille köyhän perheen lapselle ei annettaisi kyniä tai paperia kun kaikki muut lapset piirtävät. Ja syynä ainoastaan se että jommalla kummalla lapsen vanhemmalla ei ole työtä. Helsingissä on jo eri hoitoryhmiä työssäkäyvien lapsille ja työelämän ulkopuolella olevien lapsille. Työttömyys, köyhyys ja syrjäytyminen periytyy vahvasti muutenkin, mutta että se köyhän lapsi joutuu syrjinnän kohteeksi jo päiväkodissa kertoo että meidän aika on ihan sairas.
Nenäpäiväkeräyksessä Peteliuksen haastettelema "nälkäinen" pikkutyttö nauraa kihersi kylläisenä ja Petelius yritti väkinäisesti pakottaa "nälkätunnustuksia" YLE:n yleisölle.
Ei mennyt oikein putkeen kun paikalliset oli niin hyvin ravitun ja kylläisen oloisia ja raukeita hyvän ravinnon jäljiltä. Ehkä liikaa hiilihydraatteja.
Hyvää ruokaa on ja sitä on riittävästi kaikille.