Päiväkotilapsi katsoo sivusta aamuisin nälkäisenä, kun kaikki muut syövät
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001954594.html
Suomessa lapsille tuotetaan syrjityksi tulemisen kokemus viranomaisten toimesta. Harmi että päättäville paikoille ei ole hakeutuneet inhimilliset ihmiset. Kyse ei ole resurssipulasta vaan siitä että julmia ihmisiä on päättävillä paikoilla. Kun rahasta on pulaa niin sitä pitää suunnata niin että riittää perusasioihin. Tämä on tietysti turha toive.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kkäyttäjä kirjoitti:
Kyllä on pikkumaista touhua, taas väärästä paikasta nipistetään. Mutta olisihan se liikaa vaadittu jos jokainen lapsi saisi sen aamupalan, varmaan söisi resurssit kumoon.
Niinpä! Kyllä lapsen äiti taas nipistää väärästä paikasta, kun ei halua maksaa lapselleen aamupalaa =(
Ai niin mutta täällähän syyllinen on tietysti päiväkoti joka ei anna tälle lapselle ilmaiseksi sitä mistä kaikki muut vanhemmat ovat joutuneet maksamaan.
Missä ruokailuista maksetaan erikseen? En ole koskaan kuullutkaan tällaisesta. Maksan hoidosta ainakin itse ihan kokonaisuutena, ilman erittelyä
Ateriat on laskettu siihen hintaan, minkä maksat. Puolipäivähoitoon ei kuulu muut ateriat kuin lounas.
Mä en ymmärrä näitä ruikutuksia.
Kun on osapäiväinen, niin mennään osapäiväisten säännöillä. Ei poikkeuksia tai muutenhan kaikki vaatii samaa.
Ei lapset tyhmiä ole, vaan ymmärtää kyllä, jos asian selittää. Ongelma on ainoastaan vanhemmissa, jos tällaisesta pikkuasiasta pitää alkaa nipottaa. Jos tuon aloittajan lapsi on ainoa osapäivähoidossa oleva, niin onhan lapsi muutenkin eri asemassa kuin muut siellä olevat eli on paljon lyhyemmän päivän.
Mun mielestäni ongelmana näyttäisi olevan ainoastaan lapsen vanhempi, joka ei osaa selittää lapselle, että tämä on hoidossa niin lyhyen aikaa muihin verrattuna, ettei tarvitse kaikkia aterioita päiväkodissa, vaan saa syödä osan aterioista kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen lapsen pitäisi saada aamupala jos on puolipäiväinen? Miksi se äiti ei vie vaikka 8.30 tenavaa hoitoon kun muut jo lopettelee? Huonoa pelisilmää kaikilta kyllä.
Ainakin meillä on vannotettu, että lapsen hoito on 8-12, ei 8.30 -12, joten lapsen on oltava päiväkodissa klo 8. Aamupalan hän syö kotona. Päiväkodissa hän pakko-osallistuu aamupalaan ilman ruokaa, koska aikuisista ei kukaan ehdi valvovaan viereisessä huoneessa leikkivää lasta JA koska jos yksi pääsee leikkimään, tahtovat sinne kohta kaikki.
Lapsi on hoidossa 4 tuntia siksi, että äiti on opiskelija, isä vuorotöissä. Kokopäiväpaikkaa yritettiin, mutta ei saatu lähipäiväkodista. Tämä puolipäiväpaikka sitten järjestyi.
Outo asenne päiväkodilla. Ei tuommoiseen ole pakko suostua. Jos teillä vaan on mahdollisuus viedä lapsi 8:30 sinne päiväkotiin niin viekää silloin.
Vai Antaako pk jälki-istuntoa lapselle tai vanhemmille jos lapsi tuodaan myöhässä.
Itse olen lähtenyt aina siitä että pk on perheitä varten eikä päinvastoin. Lapset viedään sinne silloin perheelle sopivana aikana ja pk antaa tiukat aikataulut vain jos lähtevät retkelle ja kaikkien on oltava paikalla ennen lähtöaikaa.
Aina on onnistunut se että lapset viedään hoitoon sovitun hoitoajan puitteissa. Eli ei viedä liian aikaisin eikä haeta liian myöhään.
Toivottavasti saatte kunnollisen hoitopaikan lapselle. Tuo teidän lähipäiväkotinne ei kuulosta oikein hyvältä.
Itse vein lapseni kauempana olevaan päiväkotiin sillä lähipk oli tyly paikka lapsille.
Ensin vein toiselle puolelle kaupunkia 2 bussilla mutta vuoden jonotuksen jälkeen saatiin paikat lähempää.
Rasvatonta "maitoa" ja kemianteollisuuden tuotosta (margariinia) kuivan näkkärin kera. Ehkäpä hyväkin syödä kotona ja katsella muita säälien.
Jos äiti on esim. toisen lapsen kanssa kotona, niin hän voi tuoda lapsen hoitoon esim. klo 8:15. Tällöin osa lapsista on jo ehtinyt syödä aamupalan ja lapsi voi liittyä heidän joukkoon leikkimään.
Säästöt oikeista kohteista... kirjoitti:
5. Joillekin lapsille tulee liian pitkä väli kotona syödystä aamupalasta päiväkodissa syötettävään lounaaseen. Edes lääkärintodistus tiheämmästä ruokailutarpeesta lääketieteellisen syyn takia ei ole riittävä peruste päiväkodille aamupalan tarjoilemiseksi.
Miksi ihmeessä kukaan veisi lasta tuommoiseen paikkaan?
Tiedän että niitä paikkoja on vaikea saada, mutta vaihtoehtoja löytyy aina. Jos ei muuta niin sitten voi vaikka palkata hoitajan kotiin.
Aina pitäisi vanhemmille olla lapsen etu tärkein. Uhriutuminen tällaisessa asiassa kuulostaa todella pahalta.
Tunnen itse ihmisiä jotka itkevät jos ei saa lasta lähimpään päiväkotiin. Heillä on autot käytössä ja helposti pääsevät kauemmaskin viemään lapsensa hoitoon. Mutta kun se lähipk on niin paljon helpompi.
Tunnen myös ihmisiä jotka vievät lapsensa naapurikuntaan päivähoitoon. Ja liikkuvat julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti on esim. toisen lapsen kanssa kotona, niin hän voi tuoda lapsen hoitoon esim. klo 8:15. Tällöin osa lapsista on jo ehtinyt syödä aamupalan ja lapsi voi liittyä heidän joukkoon leikkimään.
Päiväkodissa ei ole tuohon aikaan yhtäkään aikuista, joka voisi ottaa lapsen vastaan. Ovet on lukossa eikä summeriin ehditä vastaamaan.
Eikö sitä samaa puuroa saa kotonakin? Minun lapseni ei ainakaan edes välittänyt aamupalasta päiväkodissa vaan oikein mielellän olisi vapautunut sen syömisestä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä näitä ruikutuksia.
Kun on osapäiväinen, niin mennään osapäiväisten säännöillä. Ei poikkeuksia tai muutenhan kaikki vaatii samaa.
Ei lapset tyhmiä ole, vaan ymmärtää kyllä, jos asian selittää. Ongelma on ainoastaan vanhemmissa, jos tällaisesta pikkuasiasta pitää alkaa nipottaa. Jos tuon aloittajan lapsi on ainoa osapäivähoidossa oleva, niin onhan lapsi muutenkin eri asemassa kuin muut siellä olevat eli on paljon lyhyemmän päivän.
Mun mielestäni ongelmana näyttäisi olevan ainoastaan lapsen vanhempi, joka ei osaa selittää lapselle, että tämä on hoidossa niin lyhyen aikaa muihin verrattuna, ettei tarvitse kaikkia aterioita päiväkodissa, vaan saa syödä osan aterioista kotona.
Höpöhöpö, ei tuon ikäinen selityksiäsi ymmärrä. Hän ymmärtää sen minkä näkee siinä hetkessä, eli että muut syövät ja hän ei saa, ja hänen pitää odottaa ja katsella siinä toimettomana.
Vierailija kirjoitti:
Tässä voi olla takana se, että iskä tuo lapsen työmatkallaan hoitoon, eikä voi kymmentä minuuttia saapumista myöhäistää.
No voi itku taas. Mun lapset ainakin söi sen aamupalan mielummin kotona ku päiväkodissa eikä heitä muiden syöminen mitenkään haitannut. Ja jos sen lapsen vie sitten vaikka vartin myöhemmin eli 8.15 niin osa on jo syönyt ja leikkimässä. Vai eikö vanhemmat halua antaa lapselle aamupalaa ku sitten pitäis ehkä herätä aikaisemmin... ?
Lapseni päiväkodissa osa lapsista on syönyt aamupalaa jo kotona, vaikka ovat kokopäivähoidossa ja tulevat aikaisin. Näin myös oman lapsen kohdalla. Onkohan tuokaan lapsi oikeasti ainoa, joka ei syö? Tämä on taas jonkun ruikuttajavanhemman yksipuolinen näkemys asiasta.
Lapsi on hoidossa 4 tuntia, mutta maksaa 60 % siitä mitä sellainen lapsi, joka on hoidossa 9 tuntia. Eiköhän tuohon hintaa olisi ihan reilua saada ne ruoat, jotka sen neljän tunnin aikana tarjoillaan...
Mun lapset söi kotona aina paljon mielummin kuin päiväkodissa ja muiden ruokailu ei häirinnyt yhtään, kun maha oli täynnä. Mä luulen, että jos asia häiritsee, silloin lapsi ei ole saanut tarpeeksi syödä kotona ja ongelma on siinä.
Kyllä mun mielestä 4 tunnin hoitopäivä pitäisi pärjätä, jos on syönyt hyvän aamupalan ja saa sen lounaan päiväkodilla. Eri asia on tietenkin, jos kotona ei ruokaa saa, mutta se tuskin on päiväkodin tai yhteiskunnan vika.
Kyllä normaaliälyinen lapsi ymmärtää, kun selittää tilanteen.
Neljän tunnin hoitopäivään kuuluu lounas. Ei aamupala vaan lounas. Thats it. Tyhmää vinkua sitä lehdille.
Voi yhyy. Miksei lapsen äiti pakkaa eväitä vaan käyttää aikansa somessa kitisemiseen? Taitaa olla elämänhallinta hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa ei ole tuohon aikaan yhtäkään aikuista, joka voisi ottaa lapsen vastaan. Ovet on lukossa eikä summeriin ehditä vastaamaan.
Mahtaako tämä lapsi olla ainoa osa-aikainen koko päuväkodissa? Kuulostaisi oudolta jos näin on. Miksei kaikille päiväkodin osa-aikaisille voisi järjestää jotain yhteistä toimistaa esim. jumppasalissa aamulla. Tai sitten jos tuo on mahdotonta ja päiväkodin resurssit ovat niukat, niin onkohan päiväkoti edes oikea paikka osa-aikaiselle lapselle? Eikö ole jotain kerhotoimintaa tms.? Tai sitten osa-aikaisten hintaa pitää nostaa niin, että se sisältää myös aamupalan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo vankila vai päiväkoti?
Tuohan on ihan sairasta.
Itse sain kuulla kritiikkiä siitä kun vein lapseni yksityiseen päiväkotiin. Peloteltiin kuinka niissä lapsia hoidetaan huonosti ja säästetään kaikesta.
Kuitenkin aamupala toimi joustavasti, lapset saivat mennä aamupalalle tullessaan päiväkotiin, ja jokainen sai syödä omaa tahtia ja lähteä sen jälkeen leikkimään, tai sai mennä suoraa leikkimään.
Aina oli hoitaja valvomassa myös niitä leikkiviä lapsia.
Myös välipalan jokainen söi omaa tahtia, silloin kun sattui heräämään päiväunilta. Ja sen jälkeen sai mennä ulos leikkimään. Ei taaskaan ollut pulaa hoitajista. Ainoastaan lounaan kaikki söivät samaan aikaan.
Muutenkin päiväkodin aikataulut huomioivat kotien aikataulut ja tilanteet.
Jos vaikka pyydettiin herättämään lapsi päiväunilta niin herättivät tai jos pyydettiin katsomaan että lapsi joisi enemmän päivän aikana niin sekin onnistui. Ja lapsi joka ei pitänyt hedelmäsalaatista sai hedelmiä silloin kun muille tarjottiin hedelmäsalaattia.
Nämä jutut joita täältä olen nyt lukenut kuulostavat todella erikoisilta.
Samaa ihmettelin. Mutta kaiketi tuo liittyy nyt varhaiskasvatushöpinään. Ennen päiväkoti oli hoitopaikka ja lapsi meni sinne aamulla, kun vanhemmat lähtivät töihin, ja haettiin pois, kun vanhemmat tulivat töistä. Nykyisin on kuin koulu, joka alkaa tiettyyn kellonaikaan ja päättyy tiettyyn kellonaikaan...myöhästyä ei saa.
Sinänsä aloittajan otsikko oli harhaanjohtava. Eihän lapsi päiväkotiin nälkäisenä mene, koska on kotona syönyt aamiaisen. Jos ei ole syönyt, niin se on vanhempien moka. Lapsen kannalta on tietysti tylsää, jos hän olisi heti klo 8 valmis ryhtymään leikkimään, mutta päiväkodin henkilökunta on silloin sidottu muiden lasten ruokailuun ja lapsi joutuu odottamaan, että muut ovat ensin syöneet. Mutta sehän tuossa uutisessa jo todettiinkin, että päiväkodin olisi pitänyt järjestää lapselle muuta toimintaa siksi aikaa.