Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIKSI työtön tarvitsee työkkäriltä luvan avoimen yliopiston opintoihin?

Vierailija
04.11.2016 |

Jumankuukki ja mitä vielä, kele, tto.. ärinää..

Olen työtön ja ajattelin, että katselisin avoimen yliopiston iltaopinnoista jotain ammattiini sopivaa hyödyllistä täydennyskoulutusta. No eihän tämä nyt sovikaan. Ei, kun ne opinnot on yleensä 5 op kuukaudessa, joten nyt tyssäsi työkkäriin tämä homma, kun siellä ei haluta puoltaa asiaa. Kun työkkäri ei nyt tällä hetkellä näe kohdallani lisäopintojen tarvetta. Enpä tiiä kauanko pitää olla työttömänä ja puuduttautua kaiken ulkopuolelle, vuosi, kaksi, sitten löytyy tarvetta..

En ymmärrä. Näitä avoimen kursseja käyvät työssä olevat omalla ajallaan. Ja niin minäkin kuvittelin, että teen omalla ilta-ajallani mitä haluan. Mutta ehei, kun nyt joku viranomainen (yksi henkilö jolla voi olla just se huono päivä ja kaikki ottaa päähän) määrittelee mihin vapaa-aikani käytän. En näe millä tavalla en olisi työmarkkinoiden käytettävissä, jos iltaisin vähän olisin luennolla ja viikonloppuisin lueskelisin. MIKÄ JÄRKI?! Sitten vingutaan kun työtön ei viitsi mitään tehdä työllistymisensä eteen. Yritystä riittää, mutta asiat tehdään mahdottomaksi.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa lähti tuet kun opiskelin ja ilmoitin että olen valmis ottamaan työtä vastaan. Sanoivat että johtuu siitä kun opiskelin yli 5 op/kk.

Vierailija
82/103 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvittelin tätä opiskeluasiaa TE-toimiston kanssa kun työpaikalla oli isot yyteet.

Ensimmäinen virkailija sanoi, että voin jatkaa työttömyystuella sellaisia opuntoja, jotka olen aloittanut työssä ollessani.

Hain sitten opiskelupaikkaa ja sain sen. Aloitin opinnotkin.

En joutunut irtisanotuksi vielä silloin, vaan pelkästään lomautetuksi. Kysyin TE-toimistosta, että miten minun tulisi toimia siinä tilanteessa opintojen suhteen. Sain ohjeen, että opinnot täytyy keskeyttää ja hakea opiskelupaikkaa uudestaan sitten kun lomautus on alkanut. Sen jälkeen TE-toimistossa voidaan tehdä päätös siitä saanko suorittaa niitä opintoja. Pyysin ennakkopäätöstä, mutta sellaisen tekeminen olisi virkailijan mukaan ollut mahdotonta.

Pitkällisen vääntämisen jälkeen sain tiedon, että voin saada työttömyysturvaa jos ilmoittaudun koululle poissaolevaksi enkä suorita lainkaan opintoja työttömyysaikana.

Lomautuksen jälkeen jäin työttömäksi, ja silloin minulle kerrottiin että en voi suorittaa opintoja loppuun työttömyysturvalla, sillä en ole lomautusaikana suorittanut yhtään kurssia. Se tulkittiin siten, että en ole pystynyt suorittamaan opintoja työn ohessa. Opiskelupaikasta oli pakko luopua. Muussa tapauksessa olisin menettänyt ansiosidonnaisen päivärahan.

Kivoja nämä byrokratian kiemurat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on keskimäärin 5op kuussa mikä tarvitaan, jotta katsotaan kokoäiväiseksi opiskelijaksi.  Ketään ei kiinnosta jos työtön tekee yhden kurssin syskuussa ja toisen marraskuussa. Niistä vain ei kannata työkkäriin mitään sanoa. Vaikka ei vaikuta työttömyyskorvauksiin niin riskinä on aina selvityspyyntö ja tukien maksatuksen katkaisu. Kiusa se on pienikin kiusa.

Mitään isompaa kokonaisuutta et tietenkään saa nykysäännöillä tehdä. Et saa edes suorittaa kurssi/kk vauhdilla mitään koska tosiaan opiskelijan opintosuoritusraja ylittyy. Onko tässä mitään järkeä, ei tietenkään ole. Imo, avoimen kurssit on sen verran kalliita eittei mulla ainakaan ollut mahdollisuutta tehdä niitä kun olin työtön.  Jollain toisella varmasti on varaa.

Vierailija
84/103 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvittelin tätä opiskeluasiaa TE-toimiston kanssa kun työpaikalla oli isot yyteet.

Ensimmäinen virkailija sanoi, että voin jatkaa työttömyystuella sellaisia opuntoja, jotka olen aloittanut työssä ollessani.

En joutunut irtisanotuksi vielä silloin, vaan pelkästään lomautetuksi. Kysyin TE-toimistosta, että miten minun tulisi toimia siinä tilanteessa opintojen suhteen. Sain ohjeen, että opinnot täytyy keskeyttää ja hakea opiskelupaikkaa uudestaan sitten kun lomautus on alkanut. Sen jälkeen TE-toimistossa voidaan tehdä päätös siitä saanko suorittaa niitä opintoja. Pyysin ennakkopäätöstä, mutta sellaisen tekeminen olisi virkailijan mukaan ollut mahdotonta.

Pitkällisen vääntämisen jälkeen sain tiedon, että voin saada työttömyysturvaa jos ilmoittaudun koululle poissaolevaksi enkä suorita lainkaan opintoja työttömyysaikana.

Lomautuksen jälkeen jäin työttömäksi, ja silloin minulle kerrottiin että en voi suorittaa opintoja loppuun työttömyysturvalla, sillä en ole lomautusaikana suorittanut yhtään kurssia. Se tulkittiin siten, että en ole pystynyt suorittamaan opintoja työn ohessa. Opiskelupaikasta oli pakko luopua. Muussa tapauksessa olisin menettänyt ansiosidonnaisen päivärahan.

Hae tähän oikasua virallista tietä. Kai sulla on tallella kirjallisena kaikki viestit aiheesta? Selvä oikeusmuhahan tollanen on.

Vierailija
85/103 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti se työnhaku on Suomessa jo itseisarvona niin pyhää, ettei sillä ole väliä, että (megalo)maanisestakaan työn hakemisesta huolimatta ei saa työtä, ellei suhteet ole kunnossa hyvävelisisarverkostoihin.

Olen aina ihmetellyt sitä, että omaehtoinen iltaopiskelu ei haittaa työelämää (päinvastoin - iltaopintojen yksi pitkällinen harkka oli suoraan tehtävissä töissä, tuplahyöty siis), mutta kummasti se haittaa TE-palveluoffiisin mielestä työnhakua jos menee yli 5 op/kk. Näissä iltaopinnoissa on nyt menossa moduuli, 15 op ja tehdään kahdessa kuukaudessa. Keväällä oli moduuli jota tehtiin 4 kk, samat 15 op.

Toisaalta, en ihan heti näe että olisin jäämässä työttömäksi - viikoittain tippuu rekryäjien seireenikutsuja, mutta toistaiseksi nykyinen työnantaja saapi nauttia osaamiseni tuloksista.

Vierailija
86/103 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
87/103 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin halunnut opiskella tutkinnon loppuunansiosidonnaisella, mutta ei työkkärille sopinut. Olin vuosia sitten päässyt työhön kesken opintojen, ennen kuin tuo tutkinto oli pakollinen. Nykyään en saa nykyiseltä alalta töitä, ennen kuin on tutkinto tehty loppuun, jotenkin on viranomaismääräykset ajan saatossa muuttuneet. Makaan sitten sohvalla, kunnes ansiosidonnainen on ohi, käyn ne puolen vuoden kurssit ja aloitan työnhaun, todennäköisesti saan töitä. Oma talous ei tosin kaadu, jos en saakaan, ansiosidonnaisellakin jää hyvin säästöön rahaa.

Olisi tullut yhteiskunnalle varmaan halvemmaksi antaa käydä koulutus ansiosidonnaisen aluksi ja todennäköisesti olisin saanut koronasta huolimatta töitä jo viime jouluun mennessä. Mutta kiusallani päätin sitten lomailla sen vuoden verran ja tähän tuli vielä se puoli vuotta koronalisää kaupan päälle.

Vierailija
88/103 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae tähän oikasua virallista tietä. Kai sulla on tallella kirjallisena kaikki viestit aiheesta? Selvä oikeusmuhahan tollanen on.

Kuinka sekaisin pitää olla, että saa töitä TE-tstosta?

Vierailija
89/103 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka sekaisin pitää olla, että saa töitä TE-tstosta?

Tarkoitin siis, että kuinka sekaisin pitää olla, että palkataan töihin TE-tstoon - eihän tuollaisia päätöksiä tee kukaan tervejärkinen.

Terveisin yliopisto-opintonsa Avoimessa aloittanut FT.

Vierailija
90/103 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa lähti tuet kun opiskelin ja ilmoitin että olen valmis ottamaan työtä vastaan. Sanoivat että johtuu siitä kun opiskelin yli 5 op/kk.

TE-tston merkonomeja ottaa päähän, että joku jaksaa opiskella.

Vierailija
91/103 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävän kokemuksen n kautta 10 v sitten opin, että mitä vähemmän työkkärissä kertoo omista tekemisistään ja suunnitelmistaan, sitä parempi. 

Ihan liioittelematta, minulle tuli tämä tunne vahvasti: Heidän tehtävänsä on yrittää saada työtön näyttämään syylliseltä työn tekoon tai kouluttautumiseen työttömyyskorvauksella, jotta ei enää tarvitsisi käyttää rahaa ja aikaa tähän.

Rahan säästämisestä on kyse, ja tilastojen siistimisestä.

Kun saadaan se Avoimessa omaksi virkistyksekseen (tai ammattitaitoaan tukeakseen)opiskeleva heitettyä pois työttömyyskorvauksen piiristä, tilasto kevenee myös. "Näin paljon työttömyys laski Suomessa!"

Nämä tilastojen siistimiset ovat myös tuollaisen kyttäämisen takana.

Jos opiskelee vaikka 6 op kuukaudessa, ei se ole mikään este työnteolle. Tuon verran opiskelee työn ohessakin, jos on motivaatiota.

Lisäksi TE-toimiston eri virkailijat antavat keskenään ristiriitaista tietoa. Tästäkin on kokemusta, nimenomaan tuon opiskeluoikeuden suhteen.

Mitä vähemmän on tekemisissä ko. toimiston kanssa, sitä parempi ihmisen psyykelle ja kukkarolle.

Ihmistä, jolla muutenkin on työttömänä vaikeaa, halutaan vaan lannistaa, jos hän yrittää päästä vähän eteenpäin elämässään.

Miksi TE-toimisto edesauttaa pahoinvoinnin lisääntymistä tässä maassa?

Näinpä. Itse olen niin syvässä kusessa, että metron alle meno alkaa olla todellinen vaihtoehto. Olin kouluttautunut ammattiin, tehnyt töitä samassa firmassa 15v. Pieni firma ja jatkuvia lomautuksia, joten lähdin amk:hon iltalinjalle aikuisopiskelijaksi. Seuraavan lomautusjakson aikana kysyin virkailijalta onko opinnot ok ja sanoi olevan. Ei kirjoittanut koneelle ja puolen vuoden päästä irtisanouduttuani firmasta ja selvityspyynnön opiskelusta. Kaksi vuotta jaksoin taistella virkailijan sanaa vastaan ja hävisin. Nyt makselen puolen vuoden ansiosidonnaisia takaisin opintotuesta ja siinä menee noin 15v. Opinnot eivät etene sairauden vuoksi tarpeeksi ja jos valmistun, niin työttömäksi. Vastaavassa tilanteessa ollut luokkakaveri sai tukea opintojen omaehtoiseen opiskeluun ja valmistui ajat sitten. Sama opintolinja, kaupunki mutta eri virkailija.

Mitähän tälle henkilölle kuuluu.. aivan absurdi tilanne, tällaisia ei saisi tulla yhtäkään vastaan ikinä.

Työttömyysturvaohjeet ja käytäntö tulisi olla 100% sama kaikille ja läpinäkyvä. Nyt jää liian paljon tulkinnanvaraisia ja virkailijasta riippuvia päätöksiä.

Surullista kerta kaikkiaan.

Vierailija
92/103 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on keskimäärin 5op kuussa mikä tarvitaan, jotta katsotaan kokoäiväiseksi opiskelijaksi.  Ketään ei kiinnosta jos työtön tekee yhden kurssin syskuussa ja toisen marraskuussa. Niistä vain ei kannata työkkäriin mitään sanoa. Vaikka ei vaikuta työttömyyskorvauksiin niin riskinä on aina selvityspyyntö ja tukien maksatuksen katkaisu. Kiusa se on pienikin kiusa.

Mitään isompaa kokonaisuutta et tietenkään saa nykysäännöillä tehdä. Et saa edes suorittaa kurssi/kk vauhdilla mitään koska tosiaan opiskelijan opintosuoritusraja ylittyy. Onko tässä mitään järkeä, ei tietenkään ole. Imo, avoimen kurssit on sen verran kalliita eittei mulla ainakaan ollut mahdollisuutta tehdä niitä kun olin työtön.  Jollain toisella varmasti on varaa.

Jos tekee sen 5op kuussa, pitää hakea omaehtoisen koulutuksen päätös ja tällöin saa 2v opiskella normaalilla työttömyyskorvauksella.

Vierailija
93/103 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä minäkään. Teen täyttä työviikkoa ja opiskelen yliopistossa maisterivaiheessa. Ei se opiskelu työn tekemistä estä.

Vierailija
94/103 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin työttömänä aikuislukion. Välillä tein keikkatöitä, että saisin lisätienestejä. Työkkärille en maininnut sanaakaan lukio-opinnoista, koska en halunnut ottaa riskiä joutua taloudelliseen ahdinkoon. En tiedä miten olisivat lukio-opintoihin suhtautuneet mutta ihmettelen suuresti miksei muka avoimen yo:n kursseja saisi suorittaa työttömänä. Ihan pellesäännöt.

Vierailija
95/103 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on työttömän vaikea tietää, mitä meiltä oikein halutaan: vrt tämä ketju ja uutinen https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008300583.html

Vierailija
96/103 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus oli vuodelta 2016 eikä silloinkaan ole tarvinnut lupaa. Yllättävän monelle käsite keskimäärin on täysin vieras ja se, milloin 5 opintopisteen opiskeluaika on yli kuukausi.

Tässä selvennys: Aloittaa opinnot 1.10. ja lopettaa 2.11. eli sinä päivänä tulee 5 opintopisteen suoritus opintorekisteriin. Opintopistemäärä jäi alle 5 op/ opiskelukuukausi.

Olen ollut itse työttömänä vuonna 2016 ja suorittanut avoimen yliopiston opintoja. Minulla ei ole mitään havaintoa tuollaisesta säännöstä, että pitäisi ilmoittaa etukäteen. Joku voi varmaan laittaa tänne siitä lainauksen.

Vierailija
97/103 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sekoitetaan kaksi eri asiaa: omaehtoinen opiskelu työttömyystuella, johon haetaan hyväksyntä ja täysin omatoiminen opiskelu. Siksi näin sekavia vastauksia.

Laki työttömyysturvasta on se, jota luetaan. Oikeasti opintoja voi jatkaa työttömäksi jäädessään siinä tapauksessa, että on aiemmin opiskellut työssä ollessaan, myös kesken olevaa tutkintoa. Tärkein ehto on se, että ei estä kokoaikatyön vastaanottamista.

Vierailija
98/103 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Sovi opinnoista TE-toimiston kanssa

Sinun tulee itse hakea opiskelupaikka, mutta opiskelusta on pääsääntöisesti sovittava oman TE-toimiston kanssa aina ennen koulutuksen alkamista. Opiskelusta on mahdollista sopia koulutuksen alkamisen jälkeen, jos opinnot on aloitettu työsuhteen aikana tai alun perin työvoimakoulutuksena tai kyseessä ovat vähintään vuoden ajan keskeytyneenä olleet opinnot, jotka on aloittamassa uudelleen. "

Kuntakokeilussa " Jos olet työllisyyden kuntakokeilun asiakas, kotikuntasi tekee ratkaisun omaehtoisten opintojesi tukemisesta työttömyysetuudella. Toimita omaehtoisia opintoja koskevat hakulomakkeet (KK621 ja KK623) kotikuntaasi ennen opintojen alkamista. Jos opiskelet omaehtoisia opintoja työttömyysetuudella, ilmoita kotikuntaasi opintojen etenemisestä ja muutoksista opinnoissa, esim. tilapäisestä keskeyttämisestä. Käytössäsi ovat myös Oma asiointi -palvelu sekä TE-puhelinpalvelut."

Vierailija
99/103 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys on tarkoituksellista. Kaikki viittaa siihen että se on tahallisesti masinoitua. Syitä on monia, kuten palkkatason alhaallapito, tilalle halutaan ulkolaista työvoimaa kansa vaihtaa. Mutta uskon että jotkut saa tyydytystä toisten kärsimyksestä ja ehkä näkevät sen uskontonsa uhrilahjana. Ihmisiä on kautta aikojen uhrattu paremman talouden takia, esim viljasadon. Työttömät on uhrilahja saatanalle, joka on eliitin jumala.

Vierailija
100/103 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelkaa opintorahalla ja lainalla niin kuin muutkin älkääkö ruikuttako. Jos on työtön niin ei saisi muuta kuin uudellen kouluttautua uuteen ammattiin työttömyyskorvauksella eikä näitä mitään ihme pilipali kuukauden pari kursseja lisäkoulutuksia yliopistolla ja ne pitäisi maksaa omasta pussista. Ja nämä ovat ihan harraste kursseja eivätkä johda mihinkään.