Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIKSI työtön tarvitsee työkkäriltä luvan avoimen yliopiston opintoihin?

Vierailija
04.11.2016 |

Jumankuukki ja mitä vielä, kele, tto.. ärinää..

Olen työtön ja ajattelin, että katselisin avoimen yliopiston iltaopinnoista jotain ammattiini sopivaa hyödyllistä täydennyskoulutusta. No eihän tämä nyt sovikaan. Ei, kun ne opinnot on yleensä 5 op kuukaudessa, joten nyt tyssäsi työkkäriin tämä homma, kun siellä ei haluta puoltaa asiaa. Kun työkkäri ei nyt tällä hetkellä näe kohdallani lisäopintojen tarvetta. Enpä tiiä kauanko pitää olla työttömänä ja puuduttautua kaiken ulkopuolelle, vuosi, kaksi, sitten löytyy tarvetta..

En ymmärrä. Näitä avoimen kursseja käyvät työssä olevat omalla ajallaan. Ja niin minäkin kuvittelin, että teen omalla ilta-ajallani mitä haluan. Mutta ehei, kun nyt joku viranomainen (yksi henkilö jolla voi olla just se huono päivä ja kaikki ottaa päähän) määrittelee mihin vapaa-aikani käytän. En näe millä tavalla en olisi työmarkkinoiden käytettävissä, jos iltaisin vähän olisin luennolla ja viikonloppuisin lueskelisin. MIKÄ JÄRKI?! Sitten vingutaan kun työtön ei viitsi mitään tehdä työllistymisensä eteen. Yritystä riittää, mutta asiat tehdään mahdottomaksi.

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävän kokemuksen kautta 10 v sitten opin, että mitä vähemmän työkkärissä kertoo omista tekemisistään ja suunnitelmistaan, sitä parempi. 

Ihan liioittelematta, minulle tuli tämä tunne vahvasti: Heidän tehtävänsä on yrittää saada työtön näyttämään syylliseltä työn tekoon tai kouluttautumiseen työttömyyskorvauksella, jotta ei enää tarvitsisi käyttää rahaa ja aikaa tähän.

Rahan säästämisestä on kyse, ja tilastojen siistimisestä.

Kun saadaan se Avoimessa omaksi virkistyksekseen (tai ammattitaitoaan tukeakseen)opiskeleva heitettyä pois työttömyyskorvauksen piiristä, tilasto kevenee myös. "Näin paljon työttömyys laski Suomessa!"

Nämä tilastojen siistimiset ovat myös tuollaisen kyttäämisen takana.

Jos opiskelee vaikka 6 op kuukaudessa, ei se ole mikään este työnteolle. Tuon verran opiskelee työn ohessakin, jos on motivaatiota.

Lisäksi TE-toimiston eri virkailijat antavat keskenään ristiriitaista tietoa. Tästäkin on kokemusta, nimenomaan tuon opiskeluoikeuden suhteen.

Mitä vähemmän on tekemisissä ko. toimiston kanssa, sitä parempi ihmisen psyykelle ja kukkarolle.

Ihmistä, jolla muutenkin on työttömänä vaikeaa, halutaan vaan lannistaa, jos hän yrittää päästä vähän eteenpäin elämässään.

Miksi TE-toimisto edesauttaa pahoinvoinnin lisääntymistä tässä maassa?

Vierailija
42/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse!

Sinä olet tainnut ymmärtää väärin tämän homman. Olet siis hakenut avoimen opintoja omaehtoisena koulutuksena, ja sitä sinä et ole saanut. 

Kyllä sinä saat opiskella avoimessa ihan mielin määrin ilman kenenkään lupaa, eikä sinulla ole edes velvollisuutta kertoa opiskeluistasi työkkäriin. Eikä avoimen opintosuoritukset ole julkista tietoa.

Huomaa, että tuo alle 5 op/kk on keskimäärin. Jos siis suoritat 19 op / 4 kk, keskimääräinen opintopistemäärä jää tuon alle, ja kuten jo mainittiin, ei sinun tarvitse opinnoistasi kertoa työkkäriin.

Sorry mutta jos opiskelet 1op/kk tai enemmän niin sinun olisi virallisesti anottava lupa opinnoille työkkäriltä. Lupa luultavasti tulee koska se on alle 5op/kk joka on työttömän yläraja mutta silti se lupa olisi anottava sääntöjen mukaan.

Valitettavasti luvan anominen kestää sen kuukauden tai pari ja jotkut on kertoneet että käsittelyn ajaksi työkkäri laittaa automaattisesti tuet kiinni eli ei tule rahaa mistään joten kohtalaisen moni "unohtaa" kertoa pienistä opintomääristä työkkärille.

Hölmöt säännöt tuppaavat johtamaan siihen että kansa ei niitä noudata.

Sorry vaan, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Sinä voit omin silmin tarkistaa tämän työttömyysturvalaista http://urly.fi/GCf .

Kerro meille, miksi sinä valehtelet tässä asiassa?

Mulla on aika paljon omakohtaista kokemusta, eli tällä hetkellä melkein 700 maksettua työttömyyskorvauspäivää ja menneet vuodet mukaanlukien noin 100 op avoimen yliopiston opintoja.

Miksi te keksitte tällaisia juttuja? Vai luuletteko ihan tosissanne, että nämä "kaverille kävi näin" pitävät aina paikkansa kerrotussa muodossa?

Esimerkiksi 13:n kaverin kohdalla ei voi pitää paikkansa, että avoimen opintojen vuoksi olisi evätty työttömyysturva. Siihen on ollut joku muu syy, jota kaverille ei ole kerrottu, tai sitten opinnot ovat olleet niin sitovia, että kokoaikatyön vastaanottaminen ei olisi onnistunut. 13:n kaveri ei varmaan älynnyt vaatia oikaisua päätökseen. Tiedän yhden ihmisen, joka ihan omalla nimellään ja kuvallaan kertoi paikallisessa lehdessä omista avoimen opinnoistaan ja työvoimaviranomaisten oikaisemasta päätöksestä juuri vastaavassa tapauksessa.

http://www.finlex.fi/data/normit/42440-TEM2435ohje.pdf

"Työnhakijan vähäisistä harrastusluonteisista opinnoista ei anneta sitovaa työvoimapoliittista lausuntoa työttömyysetuuden maksajalle. Vähäisiksi harrastusluonteisiksi opinnoiksi voidaan katsoa opinnot, joiden laajuus on enintään 4 opintopistettä tai 2 opintoviikkoa lukukauden aikana. Tällöin opintojen laajuus ei voi minkään opiskelukuukauden aikana olla 5 opintopistettä tai 3 opintoviikkoa eivätkä opinnot voi siten olla päätoimisia TTL 2 luvun 10 §:ssä tarkoitetulla tavalla."

Lukukausi on siis esim. syys- tai kevätlukukausi eli 4kk tai 5kk josta tulee raja noin 1op/kk. Huomioi siis että tuon rajan yli menevistä opinnoista pitäisi tehdä ilmoitus te-toimistolle. Miksikö, en tiedä mutta niin ohjeissa lukee.

Minulla ei ole syytä valehdella ja muutenkin olisi hienoa jos keskityttäisiin keskustelemaan asioista valehtelusyytösten sijaan. Joku tieto voi ketjussa olla oikein tai väärin mutta ei se tarkoita että keskustelija valehtelee tahallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa asiaa kysyin te-toimistosta sähköpostitse ja kävin paikan päällä vastuuhenkilöni kanssa keskustelemassa. Olisin halunnut päivittää vanhaa tutkintoani 5op verran. Minulle sanottiin, että kun olen ilmoittautunut avoimen kurssille, tekee te-toimisto vasta sen jälkeen päätöksen olenko vielä työtön työnhakija. Jäi sitten siihen se.

Vierailija
44/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suorittanut avoimessa yliopistossa opintoja työttömyysaikana. Kilttinä olen kysynyt, saako. Minun käsitykseni mukaan nykyään vain aivan mekaanisesti lasketaan, tuleeko opintopisteitä alle 5 kuukautta kohti. Olen omassa selvityksessäni laittanut mukaan laskelman, jossa selviää opintopisteiden keskimääräinen määrä kuukaudessa. Vaikka yksittäiset opintokokonaisuudet ovat 5 opintopistettä ja niitä oli useita (kerran tuli jopa yhtenä kuukautena 10 opintopisteen edestä opintomerkintöjä) niin silti keskimääräinen opintopistemäärä kuukautta kohti jäi reilusti alle viiteen.

Ilmoittauduin ensin kurssille, sitten kysyin asiaa työvoimatoimistosta. Sattumalta sain juuri opintojen alkaessa puolen vuoden työpätkän, ja minulle kerrottiin myöhemmin, että vaikka opinnot olisivat olleet yli 5 pistettä kuussa, olisi niiden suorittaminen kokopäivätyön ohella sen puolen vuoden ajan ollut myös todisteena siitä, että ne ovat sivutoimisia. Opinnot kestivät 1,5 vuotta, niiden laajuus oli yhteensä 25 opintopistettä.

Vastausta kyselyihini ei meinannut kyllä tulla. Piti soittaa usein Työlinjalle, josta hoputtelivat vaihtuvaa omavirkailijaa tms. tekemään päätöksen.

Vierailija
45/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse!

Sinä olet tainnut ymmärtää väärin tämän homman. Olet siis hakenut avoimen opintoja omaehtoisena koulutuksena, ja sitä sinä et ole saanut. 

Kyllä sinä saat opiskella avoimessa ihan mielin määrin ilman kenenkään lupaa, eikä sinulla ole edes velvollisuutta kertoa opiskeluistasi työkkäriin. Eikä avoimen opintosuoritukset ole julkista tietoa.

Huomaa, että tuo alle 5 op/kk on keskimäärin. Jos siis suoritat 19 op / 4 kk, keskimääräinen opintopistemäärä jää tuon alle, ja kuten jo mainittiin, ei sinun tarvitse opinnoistasi kertoa työkkäriin.

Sorry mutta jos opiskelet 1op/kk tai enemmän niin sinun olisi virallisesti anottava lupa opinnoille työkkäriltä. Lupa luultavasti tulee koska se on alle 5op/kk joka on työttömän yläraja mutta silti se lupa olisi anottava sääntöjen mukaan.

Valitettavasti luvan anominen kestää sen kuukauden tai pari ja jotkut on kertoneet että käsittelyn ajaksi työkkäri laittaa automaattisesti tuet kiinni eli ei tule rahaa mistään joten kohtalaisen moni "unohtaa" kertoa pienistä opintomääristä työkkärille.

Sorry vaan, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Sinä voit omin silmin tarkistaa tämän työttömyysturvalaista http://urly.fi/GCf .

Mulla on aika paljon omakohtaista kokemusta, eli tällä hetkellä melkein 700 maksettua työttömyyskorvauspäivää ja menneet vuodet mukaanlukien noin 100 op avoimen yliopiston opintoja.

Miksi te keksitte tällaisia juttuja? Vai luuletteko ihan tosissanne, että nämä "kaverille kävi näin" pitävät aina paikkansa kerrotussa muodossa?

Esimerkiksi 13:n kaverin kohdalla ei voi pitää paikkansa, että avoimen opintojen vuoksi olisi evätty työttömyysturva. Siihen on ollut joku muu syy, jota kaverille ei ole kerrottu, tai sitten opinnot ovat olleet niin sitovia, että kokoaikatyön vastaanottaminen ei olisi onnistunut. 13:n kaveri ei varmaan älynnyt vaatia oikaisua päätökseen. Tiedän yhden ihmisen, joka ihan omalla nimellään ja kuvallaan kertoi paikallisessa lehdessä omista avoimen opinnoistaan ja työvoimaviranomaisten oikaisemasta päätöksestä juuri vastaavassa tapauksessa.

Kyllähä se tuolla sinunkin linkissäsi mainitaan, että jos suorittaa 5op tai yli kuukaudessa, niin katsotaan päätoimiseksi opiskeluksi. Työkkärihän voi sitten harkinnanvaraisesti tukea myös näitä päätoimiseksi katsomiaan opintoja.

Avauksen pointti ei ollut kuitenkaan se, miten työkkäri tuota lakia noudattaa, vaan MIKSI tällainen laki ylipäänsä on. Avoimen opinnot kun ei koskaan johda tutkintoon, ne ei kuulu opintotuen piiriin ja ne ovat maksullisia. Eikö tätä lakia voisi muuttaa?

Annettaisiin työttömälle oikeus opiskella niitä avoimen opintoja, niin paljon kuin haluaa, vaadittaisiin kuitenkin, että on työmarkkinoiden käytettävissä ja velvoitettaisiin hakemaan kokoaikatyötä ja valvottaisiin sitä. Määräajoin selvitettäisiin, mitä töitä työtön on hakenut, ja jos selviäsi, että on kieltäytynyt työstä opintojen vuoksi, niin evättäisiin sitten se työttömyystuki.

Oikeasti moni haluaa tehdä noita avoimen opintoja parantaakseen työnsaantimahdollisuuksiaan ja koska kaipaavat tekemistä. Ei avoimen opinnot suinkaan tarkoita sitä, että työtön välttelee työnhakua ja työn vastaanottamista.

Vierailija
46/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse!

"Työnhakijan vähäisistä harrastusluonteisista opinnoista ei anneta sitovaa työvoimapoliittista lausuntoa työttömyysetuuden maksajalle. Vähäisiksi harrastusluonteisiksi opinnoiksi voidaan katsoa opinnot, joiden laajuus on enintään 4 opintopistettä tai 2 opintoviikkoa lukukauden aikana. Tällöin opintojen laajuus ei voi minkään opiskelukuukauden aikana olla 5 opintopistettä tai 3 opintoviikkoa eivätkä opinnot voi siten olla päätoimisia TTL 2 luvun 10 §:ssä tarkoitetulla tavalla."

Lukukausi on siis esim. syys- tai kevätlukukausi eli 4kk tai 5kk josta tulee raja noin 1op/kk. Huomioi siis että tuon rajan yli menevistä opinnoista pitäisi tehdä ilmoitus te-toimistolle. Miksikö, en tiedä mutta niin ohjeissa lukee.

Minulla ei ole syytä valehdella ja muutenkin olisi hienoa jos keskityttäisiin keskustelemaan asioista valehtelusyytösten sijaan. Joku tieto voi ketjussa olla oikein tai väärin mutta ei se tarkoita että keskustelija valehtelee tahallaan.

Myös minulle sanottu työkkärissä Vantaalla, että kaikkiin pikku opintoihinkin oltava lupa heiltä. Onneksi ehdin olla työtön vain kuukauden, joten pystyin jatkamaan avoimen opintojani avoimesti ja hyvällä omallatunnolla työn ohessa.

En yhtään ihmettele, että tuo valehtelijaksi syyttävä on pitkäaikaistyötön, ikävä asenne hänellä, en palkkaisi meille...

Vierailija
47/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh miten idioottimaista! Varmaan virkailijastakin kiinni. Minä opiskelin yhdessä vaiheessa monimuoto-opintoja thöttömänä. Mun työkkärivirkailija katsoi, että opinnot ovat sivutoimisia ja edesauttavat työllistymistäni. Opiskelukaverin virkailija oli päätynyt siihen, että opinnot estävät työnhaun. Vein oman päätöspaperin kaverilleni, joka näytti sen omalle virkailijalleen sillä seurauksella, että myös hänen opintonsa katsottiin sivutoimisiksi.

Jos llisin työtön, en varmaan kertoisi tuollaisista opinnoista mitään työkkärille. Olen pätkätyöläinen ja aina välillä on työttömyyskausia. Työkkäri ei onneksi ole oslittanut mitään mielenkiintoa minua ja tekemisiäni kohtaan, vaan päätökset ovat tulleet ongelmitta.

Vierailija
48/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut tämän aiemminkin, mutta itse olisin halunnut käydä kerran kuussa VIIKONLOPPUNA olevan kurssin. Ilmoitin työkkäriin ja hylky tuli. Minulle oli jo sille vuoden kestävälle kurssille paikka valmiina, mutta peruutin sen. Olen siis opettaja, eikä minulla ole ikinä ollut viikonlopputöitä, joten ei olisi vaikuttanut työnhaku/-tekomahdollisuuksiini mitenkään. Myöhemmin työkkärin setä vielä sanoi tyhmäksi, kun olin mennyt heille ilmoittamaan.

Miksi ihmeessä sinä semmoista työkkäriin menet ilmoittamaan? Ei työttömän sentään tyhmä tarvitse olla!

Oletteko te hakeneet omaehtoista koulutusta työttömyysturvalla, mikä on aivan eri asia, vai oikeasti ilmoitatte etukäteen suunnittelistanne opinnoista? Ja oletteko yhdestäkään päätöksestä valittaneet?

Joku tässä tarinassa ei nyt täsmää. Joukossamme on trolli, joka mustamaalaa työkkäriä ja samalla yrittää väittää meille, että työttömät ovat luonnottoman tunnollista väkeä ja erikseen kysyvät luvan jokaiseen kansalaisopiston posliininmaalauskurssiin.

Vierailija
49/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse!

Myös minulle sanottu työkkärissä Vantaalla, että kaikkiin pikku opintoihinkin oltava lupa heiltä. Onneksi ehdin olla työtön vain kuukauden, joten pystyin jatkamaan avoimen opintojani avoimesti ja hyvällä omallatunnolla työn ohessa.

En yhtään ihmettele, että tuo valehtelijaksi syyttävä on pitkäaikaistyötön, ikävä asenne hänellä, en palkkaisi meille...

Mihin lakiin, asetukseen tai muuhun viranomaisohjeeseen tämä Vantaan työkkärin vaatimus perustuu? Oletteko edes kysyneet?!

Siksi minä teitä valehtelijaksi epäilen, kun en ole kuunaan kuullut tuollaisesta, vaikka itse olen elämäntapatyötön-pätkätyöläinen.

Minä kysyin kerran työkkärissä virkailijalta, mihin määräykseen kyseenalainen päätös perustuu. "Työvoimapiirin määräykseen" (siihen aikaan oli sellainenkin), joten minä ehdotin, että soitetaanpa sinne ja kysytään tarkemmin. Soitettiin eikä määräystä löytynyt. Ministeriössä ne varmaan ainakin tietävät, soitetaanpa sinne, minä ehdotin. Siinä vaiheessa täti hätääntyi, että hän selvittää tämän asian, tule iltapäivällä uudestaan. Kun sitten menin ja avasin oven, täti tiuskaisi "kyllä se maksetaan" ja jatkoi omia töitään.

Vierailija
50/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säädösten keskinäinen hierarkia on sellainen, että ylin on perustuslaki, sen jälkeen tavallinen laki, sitten alemmat säädökset ja asetukset, ja vasta niiden alapuolella viranomaisten ohjeet.

Huomaatteko mitään ristiriitaa näissä aiemmin linkitetyissä:

"Vähäisiksi harrastusluonteisiksi opinnoiksi voidaan katsoa opinnot, joiden laajuus on enintään 4 opintopistettä tai 2 opintoviikkoa lukukauden aikana. Tällöin opintojen laajuus ei voi minkään opiskelukuukauden aikana olla 5 opintopistettä tai 3 opintoviikkoa eivätkä opinnot voi siten olla päätoimisia TTL 2 luvun 10 §:ssä tarkoitetulla tavalla."

Päätoimisiksi katsottavat opinnot: "3) muita kuin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettuja opintoja, joiden opintosuunnitelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä, kolme opintoviikkoa tai 4,5 osaamispistettä OPISKELUKUUKAUTTA kohti; sekä (3.10.2014/790)"

Jälkimmäinen on työttömyysturvalain 2. luvun 10§, eli se on ministeriön ohjetta ylempi säädös. 

Onko ministeriön ohjeessa kirjoitusvirhe?

Vierailija
51/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelen avoimessa työttömänä eikä ole kyllä tullut mieleenkään kysellä lupia. He eivät saa näitä tietoja mistään. Opinnot eivät johda tutkintoon, ja opintopisteiden määräkin jää alle tuon 5 OP/kk. Oon kyllä melkoinen badass, tiedän.

Vierailija
52/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion myös opiskella avoimessa, enkä todella puhu työkkärissä mitään. Ei kiinnosta mennä johonkin diipadaapa-työpajalle...vaan haluan töihin.

Vierailija
53/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on törkeetä. Mun kaveri teki avoimessa yliopistossa väyläopintoja, oli jo aloittanut töissä ollessaan ja teki opintoja juurikin vapaa-aikanaan. Sitten hän jäi työttömäksi, kun firma, jossa työskenteli, meni konkurssiin ja näiden opintojen takia häneltä evättiin työttömyystuet.

Mun mielestä avoimen opintoja ei todellakaan pitäisi katsoa päätoimisiksi, vaikka niitä tekisikin sen 5op/kk, koska avoimen opinnot eivät johda tutkintoon, niihin ei voi saada opintotukea ja lisäksi opinnot ovat maksullisia. Saahan ihminen harrastaakin niin paljon kuin haluaa, eikä työkkäri siihen puutu. Mun ystävän tapauksessa, hän pystyi vielä todentamaan, että oli tehnyt opintoja kokopäivätyön ohella, eli ihan olisi ollut työmarkkinoiden käytettävissä.

Urbaanilegenda.

Opiskelen avoimessa, aloitin ollessani töissä ja saan jatkaa vaikka 20 op/kk ja siltin säilytän työttömän statuksen, koska opiskelin avoimessa jo ollessani töissä. Ohjeen mukaan asia menee juuri näin.

Vierailija
54/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse!

Mihin lakiin, asetukseen tai muuhun viranomaisohjeeseen tämä Vantaan työkkärin vaatimus perustuu? Oletteko edes kysyneet?!

Siksi minä teitä valehtelijaksi epäilen, kun en ole kuunaan kuullut tuollaisesta, vaikka itse olen elämäntapatyötön-pätkätyöläinen.

Minä kysyin kerran työkkärissä virkailijalta, mihin määräykseen kyseenalainen päätös perustuu. "Työvoimapiirin määräykseen" (siihen aikaan oli sellainenkin), joten minä ehdotin, että soitetaanpa sinne ja kysytään tarkemmin. Soitettiin eikä määräystä löytynyt. Ministeriössä ne varmaan ainakin tietävät, soitetaanpa sinne, minä ehdotin. Siinä vaiheessa täti hätääntyi, että hän selvittää tämän asian, tule iltapäivällä uudestaan. Kun sitten menin ja avasin oven, täti tiuskaisi "kyllä se maksetaan" ja jatkoi omia töitään.

ja sitten sä heräsit

Vierailija
55/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa nyt jo, kannustinloukuista puhuminen on vai poliittinen astalo, jolla voi sitten lyödä:

a) hallitusta

b) oppositiota

c) työttömiä

Olkaa vaan kotona älkääkä ottako mitään työ/opiskelupaikkaa vastaan kun se ei kerran kannata. Minä olen osittain lomautettu ja kieltäytynyt muutamasta tutun tarjoamasta työkeikasta, koska menee elanto. Möllötellään vaan...

Vierailija
56/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse!

Kyllähä se tuolla sinunkin linkissäsi mainitaan, että jos suorittaa 5op tai yli kuukaudessa, niin katsotaan päätoimiseksi opiskeluksi. Työkkärihän voi sitten harkinnanvaraisesti tukea myös näitä päätoimiseksi katsomiaan opintoja.

Avauksen pointti ei ollut kuitenkaan se, miten työkkäri tuota lakia noudattaa, vaan MIKSI tällainen laki ylipäänsä on. Avoimen opinnot kun ei koskaan johda tutkintoon, ne ei kuulu opintotuen piiriin ja ne ovat maksullisia. Eikö tätä lakia voisi muuttaa?

Annettaisiin työttömälle oikeus opiskella niitä avoimen opintoja, niin paljon kuin haluaa, vaadittaisiin kuitenkin, että on työmarkkinoiden käytettävissä ja velvoitettaisiin hakemaan kokoaikatyötä ja valvottaisiin sitä. Määräajoin selvitettäisiin, mitä töitä työtön on hakenut, ja jos selviäsi, että on kieltäytynyt työstä opintojen vuoksi, niin evättäisiin sitten se työttömyystuki.

Oikeasti moni haluaa tehdä noita avoimen opintoja parantaakseen työnsaantimahdollisuuksiaan ja koska kaipaavat tekemistä. Ei avoimen opinnot suinkaan tarkoita sitä, että työtön välttelee työnhakua ja työn vastaanottamista.

Koska noin me saisimme ison joukon väkeä, joka opiskelee lähes päätoimisesti avoimessa yliopistossa, nostaisi työttömyysetuutta eikä ottaisi töitä vastaan, koska opinnot on esteenä. Samalla saataisiin uusi väylä korkeakouluihin eli käytännössä kandin opiskelleet työttömät

Vierailija
57/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole aikomustakaan ilmoittaa mitään minnekään. Mitä helvetin järkeä siinä on ettei saisi kehittää omaa osaamistaan tai tehdä jotain sillä ajalla kun töitä ei saa?

Vierailija
58/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut työttömyystuella tutkintoon johtavassa (monimuoto) koulutuksessa AMK:ssa. Pyysin opintotoimistosta lapun, jossa todettiin, että opiskelu ei estä työn vastaanottamista. Ei ollut mitään ongelmaa te-keskuksen kanssa.

Vierailija
59/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Ja sitten jengi huutelee että työttömät makaa kotona perse homeessa, eikä edes yritä tehdä mitään työllistäkseen :/ Meidän halutaankin makaa kotona tekemättä yhtikäs mitään, ja mielenterveys toimiston jonot senkus kasvaa.

Vierailija
60/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säädösten keskinäinen hierarkia on sellainen, että ylin on perustuslaki, sen jälkeen tavallinen laki, sitten alemmat säädökset ja asetukset, ja vasta niiden alapuolella viranomaisten ohjeet.

Huomaatteko mitään ristiriitaa näissä aiemmin linkitetyissä:

"Vähäisiksi harrastusluonteisiksi opinnoiksi voidaan katsoa opinnot, joiden laajuus on enintään 4 opintopistettä tai 2 opintoviikkoa lukukauden aikana. Tällöin opintojen laajuus ei voi minkään opiskelukuukauden aikana olla 5 opintopistettä tai 3 opintoviikkoa eivätkä opinnot voi siten olla päätoimisia TTL 2 luvun 10 §:ssä tarkoitetulla tavalla."

Päätoimisiksi katsottavat opinnot: "3) muita kuin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettuja opintoja, joiden opintosuunnitelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä, kolme opintoviikkoa tai 4,5 osaamispistettä OPISKELUKUUKAUTTA kohti; sekä (3.10.2014/790)"

Jälkimmäinen on työttömyysturvalain 2. luvun 10§, eli se on ministeriön ohjetta ylempi säädös. 

Onko ministeriön ohjeessa kirjoitusvirhe?

Ei, se perustuu lakiesityksen perusteluihin. Katso sieltä tarkemmin.

Laki kun ei ole pelkkä pykälä, lakia sovellettaessa pitää katsoa myös perustelut.