Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIKSI työtön tarvitsee työkkäriltä luvan avoimen yliopiston opintoihin?

Vierailija
04.11.2016 |

Jumankuukki ja mitä vielä, kele, tto.. ärinää..

Olen työtön ja ajattelin, että katselisin avoimen yliopiston iltaopinnoista jotain ammattiini sopivaa hyödyllistä täydennyskoulutusta. No eihän tämä nyt sovikaan. Ei, kun ne opinnot on yleensä 5 op kuukaudessa, joten nyt tyssäsi työkkäriin tämä homma, kun siellä ei haluta puoltaa asiaa. Kun työkkäri ei nyt tällä hetkellä näe kohdallani lisäopintojen tarvetta. Enpä tiiä kauanko pitää olla työttömänä ja puuduttautua kaiken ulkopuolelle, vuosi, kaksi, sitten löytyy tarvetta..

En ymmärrä. Näitä avoimen kursseja käyvät työssä olevat omalla ajallaan. Ja niin minäkin kuvittelin, että teen omalla ilta-ajallani mitä haluan. Mutta ehei, kun nyt joku viranomainen (yksi henkilö jolla voi olla just se huono päivä ja kaikki ottaa päähän) määrittelee mihin vapaa-aikani käytän. En näe millä tavalla en olisi työmarkkinoiden käytettävissä, jos iltaisin vähän olisin luennolla ja viikonloppuisin lueskelisin. MIKÄ JÄRKI?! Sitten vingutaan kun työtön ei viitsi mitään tehdä työllistymisensä eteen. Yritystä riittää, mutta asiat tehdään mahdottomaksi.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä ihmiset kertovat työvoimatoimistossa aikomuksistaan käydä kursseja sen vuoksi, että haluavat osoittaa olevansa AKTIIVISIA. Jokainen, joka on asioinut työvoimatoimiston virkailijan kanssa, tietää että siinä jutustellaan kaikki vaihtoehdot läpi ja mietitään, mitä voisi tehdä, jotta olisi paremmat mahdollisuudet saada töitä. Lisäopinnot on yksi tapa parantaa mahdollisuuksiaan. Ikävä, jos se pitää salata ja eipä mulla muuta.

Vierailija
62/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan käsitä tätä työttömien passivointia. Ja ainahan ne opinnot voi jättää kesken, jos saa sellaisia töitä joista ei pysty suoriutumaan "opintojen ohella".

Aivan, kuten ne marjaämpäritkn voi heittää metsään, jos pääsee töihin, ei ne työn vastanottamista estä, eikä edes hidasta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan niin, että työkkäri ei voi saada mistään selville avoimen opinnoista? 

Vierailija
64/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan niin, että työkkäri ei voi saada mistään selville avoimen opinnoista? 

On. Kuten aiemmin on jo kerrottu, avoimen opintosuoritukset eivät ole julkista tietoa. Sitä paitsi en osaa kuvitella, että joku työkkärivirkailija ryhtyisi kyselemään kaikilta avoimen opintojen järjestäjiltä, että onko tämä Tarja Työtön suorittanut teillä jotain opintoja - eikä kenenkään sellaiseen kyselyyn tarvitsisi vastata.

Vierailija
65/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä ihmiset kertovat työvoimatoimistossa aikomuksistaan käydä kursseja sen vuoksi, että haluavat osoittaa olevansa AKTIIVISIA. Jokainen, joka on asioinut työvoimatoimiston virkailijan kanssa, tietää että siinä jutustellaan kaikki vaihtoehdot läpi ja mietitään, mitä voisi tehdä, jotta olisi paremmat mahdollisuudet saada töitä. Lisäopinnot on yksi tapa parantaa mahdollisuuksiaan. Ikävä, jos se pitää salata ja eipä mulla muuta.

Kaipa ihmiset ihmettelee että miksi koko homman tärkein asia on osoittaa työvoimatoimistolle että on aktiivinen. Luulisi että tuo on silkka sivuseikka kun työttömälle itselleen olisi tärkeintä päästä takaisin töihin tavalla tai toisella. Lisäksi työvoimatoimiston mielestä sallittua on vain ennalta hyväksytetty aktiivisuus. Itsekseen työtön ei saa olla aktiivinen ja jos työttömän saa kiinni ennaltahyväksymättömästä aktiivisuudesta niin siitä seuraa karenssi tai ainakin pari kuukautta kestävä selvityspyyntö eli pari kuukautta ilman rahaa.

Vierailija
66/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on törkeetä. Mun kaveri teki avoimessa yliopistossa väyläopintoja, oli jo aloittanut töissä ollessaan ja teki opintoja juurikin vapaa-aikanaan. Sitten hän jäi työttömäksi, kun firma, jossa työskenteli, meni konkurssiin ja näiden opintojen takia häneltä evättiin työttömyystuet.

Mun mielestä avoimen opintoja ei todellakaan pitäisi katsoa päätoimisiksi, vaikka niitä tekisikin sen 5op/kk, koska avoimen opinnot eivät johda tutkintoon, niihin ei voi saada opintotukea ja lisäksi opinnot ovat maksullisia. Saahan ihminen harrastaakin niin paljon kuin haluaa, eikä työkkäri siihen puutu. Mun ystävän tapauksessa, hän pystyi vielä todentamaan, että oli tehnyt opintoja kokopäivätyön ohella, eli ihan olisi ollut työmarkkinoiden käytettävissä.

Urbaanilegenda.

Opiskelen avoimessa, aloitin ollessani töissä ja saan jatkaa vaikka 20 op/kk ja siltin säilytän työttömän statuksen, koska opiskelin avoimessa jo ollessani töissä. Ohjeen mukaan asia menee juuri näin.

Nimenomaan sillä voi todistaa, että ei ole este kokoaikatyölle, kun on aloittanut opinnot töissä ollessaan. Lukukauteen sisältyy vähintään 5 kuukautta, joten siinä voi lain mukaan suorittaa ainakin sen 20 op.

Vierailija
67/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse!

Sinä olet tainnut ymmärtää väärin tämän homman. Olet siis hakenut avoimen opintoja omaehtoisena koulutuksena, ja sitä sinä et ole saanut. 

Kyllä sinä saat opiskella avoimessa ihan mielin määrin ilman kenenkään lupaa, eikä sinulla ole edes velvollisuutta kertoa opiskeluistasi työkkäriin. Eikä avoimen opintosuoritukset ole julkista tietoa.

Huomaa, että tuo alle 5 op/kk on keskimäärin. Jos siis suoritat 19 op / 4 kk, keskimääräinen opintopistemäärä jää tuon alle, ja kuten jo mainittiin, ei sinun tarvitse opinnoistasi kertoa työkkäriin.

Sorry mutta jos opiskelet 1op/kk tai enemmän niin sinun olisi virallisesti anottava lupa opinnoille työkkäriltä. Lupa luultavasti tulee koska se on alle 5op/kk joka on työttömän yläraja mutta silti se lupa olisi anottava sääntöjen mukaan.

Valitettavasti luvan anominen kestää sen kuukauden tai pari ja jotkut on kertoneet että käsittelyn ajaksi työkkäri laittaa automaattisesti tuet kiinni eli ei tule rahaa mistään joten kohtalaisen moni "unohtaa" kertoa pienistä opintomääristä työkkärille.

Hölmöt säännöt tuppaavat johtamaan siihen että kansa ei niitä noudata.

Sorry vaan, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Sinä voit omin silmin tarkistaa tämän työttömyysturvalaista http://urly.fi/GCf .

Kerro meille, miksi sinä valehtelet tässä asiassa?

Mulla on aika paljon omakohtaista kokemusta, eli tällä hetkellä melkein 700 maksettua työttömyyskorvauspäivää ja menneet vuodet mukaanlukien noin 100 op avoimen yliopiston opintoja.

Miksi te keksitte tällaisia juttuja? Vai luuletteko ihan tosissanne, että nämä "kaverille kävi näin" pitävät aina paikkansa kerrotussa muodossa?

Esimerkiksi 13:n kaverin kohdalla ei voi pitää paikkansa, että avoimen opintojen vuoksi olisi evätty työttömyysturva. Siihen on ollut joku muu syy, jota kaverille ei ole kerrottu, tai sitten opinnot ovat olleet niin sitovia, että kokoaikatyön vastaanottaminen ei olisi onnistunut. 13:n kaveri ei varmaan älynnyt vaatia oikaisua päätökseen. Tiedän yhden ihmisen, joka ihan omalla nimellään ja kuvallaan kertoi paikallisessa lehdessä omista avoimen opinnoistaan ja työvoimaviranomaisten oikaisemasta päätöksestä juuri vastaavassa tapauksessa.

http://www.finlex.fi/data/normit/42440-TEM2435ohje.pdf

"Työnhakijan vähäisistä harrastusluonteisista opinnoista ei anneta sitovaa työvoimapoliittista lausuntoa työttömyysetuuden maksajalle. Vähäisiksi harrastusluonteisiksi opinnoiksi voidaan katsoa opinnot, joiden laajuus on enintään 4 opintopistettä tai 2 opintoviikkoa lukukauden aikana. Tällöin opintojen laajuus ei voi minkään opiskelukuukauden aikana olla 5 opintopistettä tai 3 opintoviikkoa eivätkä opinnot voi siten olla päätoimisia TTL 2 luvun 10 §:ssä tarkoitetulla tavalla."

Lukukausi on siis esim. syys- tai kevätlukukausi eli 4kk tai 5kk josta tulee raja noin 1op/kk. Huomioi siis että tuon rajan yli menevistä opinnoista pitäisi tehdä ilmoitus te-toimistolle. Miksikö, en tiedä mutta niin ohjeissa lukee.

Minulla ei ole syytä valehdella ja muutenkin olisi hienoa jos keskityttäisiin keskustelemaan asioista valehtelusyytösten sijaan. Joku tieto voi ketjussa olla oikein tai väärin mutta ei se tarkoita että keskustelija valehtelee tahallaan.

Myös minulle sanottu työkkärissä Vantaalla, että kaikkiin pikku opintoihinkin oltava lupa heiltä. Onneksi ehdin olla työtön vain kuukauden, joten pystyin jatkamaan avoimen opintojani avoimesti ja hyvällä omallatunnolla työn ohessa.

En yhtään ihmettele, että tuo valehtelijaksi syyttävä on pitkäaikaistyötön, ikävä asenne hänellä, en palkkaisi meille...

Mihin lakiin, asetukseen tai muuhun viranomaisohjeeseen tämä Vantaan työkkärin vaatimus perustuu? Oletteko edes kysyneet?!

Siksi minä teitä valehtelijaksi epäilen, kun en ole kuunaan kuullut tuollaisesta, vaikka itse olen elämäntapatyötön-pätkätyöläinen.

Minä kysyin kerran työkkärissä virkailijalta, mihin määräykseen kyseenalainen päätös perustuu. "Työvoimapiirin määräykseen" (siihen aikaan oli sellainenkin), joten minä ehdotin, että soitetaanpa sinne ja kysytään tarkemmin. Soitettiin eikä määräystä löytynyt. Ministeriössä ne varmaan ainakin tietävät, soitetaanpa sinne, minä ehdotin. Siinä vaiheessa täti hätääntyi, että hän selvittää tämän asian, tule iltapäivällä uudestaan. Kun sitten menin ja avasin oven, täti tiuskaisi "kyllä se maksetaan" ja jatkoi omia töitään.

ja sitten sä heräsit

Kaiken aikaa hereillä ollessani katsoin peiliin ja näin siellä sellaisen ämmän, joka ei noin vaan nielaise kaikkia viranomaisten ilmoituksia vaan ottaa asioista selvää.

En usko urbaanilegendoihin vaan omiin empiirisiin kokemuksiin. Tiedän kyllä, että eroja on toimistoissa ja jopa virkailijoissa. Syy on se, että EI OLE YHTENÄISIÄ YKSISELITTEISIÄ JA LAINMUKAISIA OHJEITA.  Siksi joku soveltaa vain ja ainoastaan lakia, joku toinen taas ei edes tunne sitä vaan lukee vain jonkun seinälle ripustetun, toimistonjohtajan antaman ohjeen. Olen ollut kurssilla, jossa oli 2 tutkinto-opiskelijaa, 2 opintotuella ollutta, jotka eivät saaneet sitä työvoimakoulutuksena ja 2 ansiosidonnaisella, mikä sen rahan nimi siihen aikaan sitten olikaan. Arvaa vaan, mihin noista kolmesta ryhmästä minä kuuluin.

Vierailija
68/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ovat 5 op kuukaudessa? 

Itse olen yhdellä kurssilla, joka on 5 op KOKO SYKSYNÄ enkä puhunut siitä mitään työkkäriin. Edellisen kerran kun olin työttömänä, tein melkein 20 op opintoja, mutta ne eivät ylittäneet sitä 5 op/kk, joten olivat sivutoimisia, eikä työkkäri niistäkään tiennyt mitään. Tietenkin olisin mennyt töihin ja jättänyt opiskelut jos olisin saanut töitä kesken kaiken.

Ne ovat 5 op, jotka minua ammatillisesti hyödyttäisivät. Ehkäpä käyn kurssin ja jätän sen ilmoittamatta työkkäriin enkä lisää sitä työkkärin sivulla olevaan ansioluetteloon. Höh, en haluaisi tehdä vilunkipeliä, mutta muuta mahdollisuutta ei ole..

Häh? Jätä 1 kurssi ottamatta niin ei ole 5 op.

Eli jos tammi-toukokuussa opiskelet 25 op, niin se on 5 op per kk. Jos opiskelet 20 op tai 24 op niin kaikki ok.

Vierailija
69/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse!

Sinä olet tainnut ymmärtää väärin tämän homman. Olet siis hakenut avoimen opintoja omaehtoisena koulutuksena, ja sitä sinä et ole saanut. 

Kyllä sinä saat opiskella avoimessa ihan mielin määrin ilman kenenkään lupaa, eikä sinulla ole edes velvollisuutta kertoa opiskeluistasi työkkäriin. Eikä avoimen opintosuoritukset ole julkista tietoa.

Huomaa, että tuo alle 5 op/kk on keskimäärin. Jos siis suoritat 19 op / 4 kk, keskimääräinen opintopistemäärä jää tuon alle, ja kuten jo mainittiin, ei sinun tarvitse opinnoistasi kertoa työkkäriin.

Sorry mutta jos opiskelet 1op/kk tai enemmän niin sinun olisi virallisesti anottava lupa opinnoille työkkäriltä. Lupa luultavasti tulee koska se on alle 5op/kk joka on työttömän yläraja mutta silti se lupa olisi anottava sääntöjen mukaan.

Valitettavasti luvan anominen kestää sen kuukauden tai pari ja jotkut on kertoneet että käsittelyn ajaksi työkkäri laittaa automaattisesti tuet kiinni eli ei tule rahaa mistään joten kohtalaisen moni "unohtaa" kertoa pienistä opintomääristä työkkärille.

Sorry vaan, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Sinä voit omin silmin tarkistaa tämän työttömyysturvalaista http://urly.fi/GCf .

Mulla on aika paljon omakohtaista kokemusta, eli tällä hetkellä melkein 700 maksettua työttömyyskorvauspäivää ja menneet vuodet mukaanlukien noin 100 op avoimen yliopiston opintoja.

Miksi te keksitte tällaisia juttuja? Vai luuletteko ihan tosissanne, että nämä "kaverille kävi näin" pitävät aina paikkansa kerrotussa muodossa?

Esimerkiksi 13:n kaverin kohdalla ei voi pitää paikkansa, että avoimen opintojen vuoksi olisi evätty työttömyysturva. Siihen on ollut joku muu syy, jota kaverille ei ole kerrottu, tai sitten opinnot ovat olleet niin sitovia, että kokoaikatyön vastaanottaminen ei olisi onnistunut. 13:n kaveri ei varmaan älynnyt vaatia oikaisua päätökseen. Tiedän yhden ihmisen, joka ihan omalla nimellään ja kuvallaan kertoi paikallisessa lehdessä omista avoimen opinnoistaan ja työvoimaviranomaisten oikaisemasta päätöksestä juuri vastaavassa tapauksessa.

"Työnhakijan vähäisistä harrastusluonteisista opinnoista ei anneta sitovaa työvoimapoliittista lausuntoa työttömyysetuuden maksajalle. Vähäisiksi harrastusluonteisiksi opinnoiksi voidaan katsoa opinnot, joiden laajuus on enintään 4 opintopistettä tai 2 opintoviikkoa lukukauden aikana. Tällöin opintojen laajuus ei voi minkään opiskelukuukauden aikana olla 5 opintopistettä tai 3 opintoviikkoa eivätkä opinnot voi siten olla päätoimisia TTL 2 luvun 10 §:ssä tarkoitetulla tavalla."

Lukukausi on siis esim. syys- tai kevätlukukausi eli 4kk tai 5kk josta tulee raja noin 1op/kk. Huomioi siis että tuon rajan yli menevistä opinnoista pitäisi tehdä ilmoitus te-toimistolle. Miksikö, en tiedä mutta niin ohjeissa lukee.

Minulla ei ole syytä valehdella ja muutenkin olisi hienoa jos keskityttäisiin keskustelemaan asioista valehtelusyytösten sijaan. Joku tieto voi ketjussa olla oikein tai väärin mutta ei se tarkoita että keskustelija valehtelee tahallaan.

Myös minulle sanottu työkkärissä Vantaalla, että kaikkiin pikku opintoihinkin oltava lupa heiltä. Onneksi ehdin olla työtön vain kuukauden, joten pystyin jatkamaan avoimen opintojani avoimesti ja hyvällä omallatunnolla työn ohessa.

En yhtään ihmettele, että tuo valehtelijaksi syyttävä on pitkäaikaistyötön, ikävä asenne hänellä, en palkkaisi meille...

Mihin lakiin, asetukseen tai muuhun viranomaisohjeeseen tämä Vantaan työkkärin vaatimus perustuu? Oletteko edes kysyneet?!

Siksi minä teitä valehtelijaksi epäilen, kun en ole kuunaan kuullut tuollaisesta, vaikka itse olen elämäntapatyötön-pätkätyöläinen.

Minä kysyin kerran työkkärissä virkailijalta, mihin määräykseen kyseenalainen päätös perustuu. "Työvoimapiirin määräykseen" (siihen aikaan oli sellainenkin), joten minä ehdotin, että soitetaanpa sinne ja kysytään tarkemmin. Soitettiin eikä määräystä löytynyt. Ministeriössä ne varmaan ainakin tietävät, soitetaanpa sinne, minä ehdotin. Siinä vaiheessa täti hätääntyi, että hän selvittää tämän asian, tule iltapäivällä uudestaan. Kun sitten menin ja avasin oven, täti tiuskaisi "kyllä se maksetaan" ja jatkoi omia töitään.

Hei eläkeläinen!

Muistelet vuotta 1997 tai sitä aikaisempaa aikaa. Siis lähes 20 vuoden takaisia juttuja! Työvoimapiirit on aikaa sitten lakkautettu, lait muuttuneet jne. ja sinä jumitat yhä siellä 1990-luvulla.

Vierailija
70/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse!

ja sitten sä heräsit

Kaiken aikaa hereillä ollessani katsoin peiliin ja näin siellä sellaisen ämmän, joka ei noin vaan nielaise kaikkia viranomaisten ilmoituksia vaan ottaa asioista selvää.

En usko urbaanilegendoihin vaan omiin empiirisiin kokemuksiin. Tiedän kyllä, että eroja on toimistoissa ja jopa virkailijoissa. Syy on se, että EI OLE YHTENÄISIÄ YKSISELITTEISIÄ JA LAINMUKAISIA OHJEITA.  Siksi joku soveltaa vain ja ainoastaan lakia, joku toinen taas ei edes tunne sitä vaan lukee vain jonkun seinälle ripustetun, toimistonjohtajan antaman ohjeen. Olen ollut kurssilla, jossa oli 2 tutkinto-opiskelijaa, 2 opintotuella ollutta, jotka eivät saaneet sitä työvoimakoulutuksena ja 2 ansiosidonnaisella, mikä sen rahan nimi siihen aikaan sitten olikaan. Arvaa vaan, mihin noista kolmesta ryhmästä minä kuuluin.

Kyllä niillä on ihan yhtenäinen ohje jota ne noudattaa. Virkailijalla ei ole lupaa sooloilla eli tehdä ohjeen vastaisia päätöksiä, toisalta on jonkun muun ongelma varmistaa että ohje on lain mukainen. Lakiin kuuluu muutakin kuin pykälät, eli perustelut ja soveltamisohjeet pitää lukea myös. Viimekädessä vastuu taitaa olla ministerillä mutta ministeri ei tietenkään itse kirjoita te-toimiston virkailijoiden käytännön ohjeita.  Ongelman löytyessä ministeri voi kuitenkin ärjyä alaisilleen jotka ärjyvät omille alaisilleen jne. kunnes ketjussa päästään kohtaan jossa ongelmat voi korjata.

Työkkärissä on tietty töissä monenlaista hiihtäjää ja kaikki alimman tason virkailijat eivät välttämättä osaa ohjettakaan kunnolla kaikkien erikoistapausten osalta. Lisäksi lait ja ohjeet muuttuvat aina välillä joten opiskeltavaa riittää.

Vierailija
71/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse!

Kyllähä se tuolla sinunkin linkissäsi mainitaan, että jos suorittaa 5op tai yli kuukaudessa, niin katsotaan päätoimiseksi opiskeluksi. Työkkärihän voi sitten harkinnanvaraisesti tukea myös näitä päätoimiseksi katsomiaan opintoja.

Avauksen pointti ei ollut kuitenkaan se, miten työkkäri tuota lakia noudattaa, vaan MIKSI tällainen laki ylipäänsä on. Avoimen opinnot kun ei koskaan johda tutkintoon, ne ei kuulu opintotuen piiriin ja ne ovat maksullisia. Eikö tätä lakia voisi muuttaa?

Annettaisiin työttömälle oikeus opiskella niitä avoimen opintoja, niin paljon kuin haluaa, vaadittaisiin kuitenkin, että on työmarkkinoiden käytettävissä ja velvoitettaisiin hakemaan kokoaikatyötä ja valvottaisiin sitä. Määräajoin selvitettäisiin, mitä töitä työtön on hakenut, ja jos selviäsi, että on kieltäytynyt työstä opintojen vuoksi, niin evättäisiin sitten se työttömyystuki.

Oikeasti moni haluaa tehdä noita avoimen opintoja parantaakseen työnsaantimahdollisuuksiaan ja koska kaipaavat tekemistä. Ei avoimen opinnot suinkaan tarkoita sitä, että työtön välttelee työnhakua ja työn vastaanottamista.

Sinä et taida ymmärtää, mikä ero on 5 opintopistettä kuukaudessa ja tuossa laissa kirjoitettu "opintosuunnitelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä, kolme opintoviikkoa tai 4,5 osaamispistettä opiskelukuukautta kohti".

Oletko työkkärissä töissä? Yliopistossa et ole ainakaan opiskellut ( kuten useimmat muutkaan työkkärivirkailijat eivät ole) kun et ymmärrä käsitteitä keskimäärin ja opintosuunnitelma. Ymmärrätkö edes, mikä on opiskelukuukausi? No, minäpä selitän: se on se aika, jolloin luetaan, käydään luennoilla, kirjoitetaan esseetä, tentitään. Ei opiskelukuukausi ole se, jolloin tenttisuorituksen mukainen opintopistemäärä kirjataan opintorekisteriin. 

Sama rautalangasta väännettynä: aloitan 5 op:n jakson  opinnot syyskuun alussa käymällä luennoilla -> syyskuu ensimmäinen opiskelukuukausi. Ensimmäinen tentti on lokakuussa -> toinen opiskelukuukausi. Harmikseni saan siitä tentistä hylätyn , joten minun on opiskeltava vielä kolmaskin kuukausi ja saan hyväksytyn tenttisuorituksen vasta lokakuun lopussa. Silloin opintosuoritus kirjataan, mutta opintopisteet jaetaan 3 OPISKELUkuukaudelle, ei vain sille yhdelle lokakuulle. 

Vierailija
72/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävän kokemuksen kautta 10 v sitten opin, että mitä vähemmän työkkärissä kertoo omista tekemisistään ja suunnitelmistaan, sitä parempi. 

Ihan liioittelematta, minulle tuli tämä tunne vahvasti: Heidän tehtävänsä on yrittää saada työtön näyttämään syylliseltä työn tekoon tai kouluttautumiseen työttömyyskorvauksella, jotta ei enää tarvitsisi käyttää rahaa ja aikaa tähän.

Rahan säästämisestä on kyse, ja tilastojen siistimisestä.

Kun saadaan se Avoimessa omaksi virkistyksekseen (tai ammattitaitoaan tukeakseen)opiskeleva heitettyä pois työttömyyskorvauksen piiristä, tilasto kevenee myös. "Näin paljon työttömyys laski Suomessa!"

Nämä tilastojen siistimiset ovat myös tuollaisen kyttäämisen takana.

Jos opiskelee vaikka 6 op kuukaudessa, ei se ole mikään este työnteolle. Tuon verran opiskelee työn ohessakin, jos on motivaatiota.

Lisäksi TE-toimiston eri virkailijat antavat keskenään ristiriitaista tietoa. Tästäkin on kokemusta, nimenomaan tuon opiskeluoikeuden suhteen.

Mitä vähemmän on tekemisissä ko. toimiston kanssa, sitä parempi ihmisen psyykelle ja kukkarolle.

Ihmistä, jolla muutenkin on työttömänä vaikeaa, halutaan vaan lannistaa, jos hän yrittää päästä vähän eteenpäin elämässään.

Miksi TE-toimisto edesauttaa pahoinvoinnin lisääntymistä tässä maassa?

Näinpä. Itse olen niin syvässä kusessa, että metron alle meno alkaa olla todellinen vaihtoehto. Olin kouluttautunut ammattiin, tehnyt töitä samassa firmassa 15v. Pieni firma ja jatkuvia lomautuksia, joten lähdin amk:hon iltalinjalle aikuisopiskelijaksi. Seuraavan lomautusjakson aikana kysyin virkailijalta onko opinnot ok ja sanoi olevan. Ei kirjoittanut koneelle ja puolen vuoden päästä irtisanouduttuani firmasta ja selvityspyynnön opiskelusta. Kaksi vuotta jaksoin taistella virkailijan sanaa vastaan ja hävisin. Nyt makselen puolen vuoden ansiosidonnaisia takaisin opintotuesta ja siinä menee noin 15v. Opinnot eivät etene sairauden vuoksi tarpeeksi ja jos valmistun, niin työttömäksi. Vastaavassa tilanteessa ollut luokkakaveri sai tukea opintojen omaehtoiseen opiskeluun ja valmistui ajat sitten. Sama opintolinja, kaupunki mutta eri virkailija.

Vierailija
73/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin tänä vuonna työttömäksi ensimmäistä kertaa elämässäni, joten en tiennyt, millaista työkkärin toiminta voi pahimmillaan olla. Menin möläyttämään, että olen ilmoittanut itseni avoimen yliopiston opintoihin. No selvitysrumbahan siitä seurasi ja tuet olivat katkolla niin kauan, kunnes selvitykset oli tehty (ja siinä muuten kesti kauan). Sain kuulla, että opiskelu haittaa työnhakuani. Häh? Käsittämätöntä! Opiskelen erästä vierasta kieltä, josta voi olla apua myös työllistymisen kannalta, mutta työkkärin mielestä tämä on paha asia. Lopulta onneksi opiskeluani ei katsottu päätoimiseksi - eikä siis pitäisikään, koska ei näistä kieliopinnoista kovin monta opintopistettä kerry.

Vierailija
74/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko tuon typeryyden takana on varmaan myöskin ajatuksena että työttömän pitää niska limassa etsiä työtä, etsiä työtä, etsiä työtä, kellon ympäri tai et ole työmarkkinoiden käytettävissä. Myöskin voi olla että ajatellaan että jos on haluja opiskella niin ei sitten ole edes niin hädissään tai tosissaan sen työn etsimisen suhteen eli tavallaan halutaan ehkä pysyä opiskelijana työttömyysturvan avulla. Voihan avoimenkin kautta päästä sitten ihan oikeisiin opintoihin.

Yhtä kaikki, ihan älytöntä tuo kuitenkin on varsinkin jos kyseessä on vain muutaman opintopisteen hankkimisesta niin en ymmärrä miksi heti pitää lytätä opiskelijaksi joka ei ole työmarkkinoiden käytettävissä. Iltaisin voikin sitten kitata vaikka kaljaa lähipubissa. Tällöin on varmaan paremmin työmarkkinoiden käytettävissä.

Vierailija
75/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti se työnhaku on Suomessa jo itseisarvona niin pyhää, ettei sillä ole väliä, että (megalo)maanisestakaan työn hakemisesta huolimatta ei saa työtä, ellei suhteet ole kunnossa hyvävelisisarverkostoihin.

Vierailija
76/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suut suppuun siitä opiskelusta rakkaat kanssakärsijät. TE-toimiston virkailijalle ei kannata puhua mitään ylimääräistä. Avoimessa voi opiskella ihan rauhassa, sieltä ei tietoja anneta eteenpäin ja miten ne työkkärissä sitä osaisivat edes kysyä, jos ei itse mene lavertelemaan.

Vierailija
77/103 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan käsitä tätä työttömien passivointia. Ja ainahan ne opinnot voi jättää kesken, jos saa sellaisia töitä joista ei pysty suoriutumaan "opintojen ohella".

Aivan, kuten ne marjaämpäritkn voi heittää metsään, jos pääsee töihin, ei ne työn vastanottamista estä, eikä edes hidasta...

Juu ja ämpäreiden kanssa voi riehua illat ja viikonloput

Vierailija
78/103 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Onko tuoreempaa tietoa, onko tosiaan edelleen näin, että työkkäri ei saa tietoa avoimen kursseista? (yliopisto/amk)

Vierailija
79/103 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

valetta. Et tarvitse mitään lupaa vapaassa maassa. Senkuin alat opiskella ja elätät itsesi niinkuin muutkin ihmiset. Lopeta tuo kerjuulla olo ja valehtelu.

Vierailija
80/103 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Onko tuoreempaa tietoa, onko tosiaan edelleen näin, että työkkäri ei saa tietoa avoimen kursseista? (yliopisto/amk)

Kaikki kurssit ja opiskelut näkyy valtakunnallisessa yhteisessä tietojärjestelmässä mutta en ole varma onko työkkärillä oikeutta (tai tietoa) noiden tarkasteluun.

Muuten ihmettelen että tää sama ongelma on mainittu ties kuinka monta kertaa ja yhtäkään työministeriä ei kiinnosta asian korjaaminen. Tosin noista on 90% demareita kuten nykyinenkin.

Systeemissähän ei ole logiikan hiventäkään eli kela myöntää opintoihin tukea vasta kun opintoja on 5op/kk ja se johtaa tutkintoon. Työkkäri haluaa selvitykset jo 1op/kk opinnoista tai varmuuden vuoksi allekin, vaikka kurssi olisi yksittäinen eikä johtaisi mihinkään eikä kela edes aloittaisi harkitsemista noiden tukemisesta opintojen tukisysteemeillä.

Sitten samalla jauhetaan että työttömän on oltava aktiivinen. Ilmeisesti aktiivisuus tarkoittaa vai jotain tarkkaan rajattua näennäisaktiivisuutta joka pitää sisällään lähinnä hakemusten lähettelyä muttei muuta koska muut aktiivisuuden lajit saattaa katkaista työttömyyskorvauksen kerralla.

Ja tätä meidän "duunarien asialla" puoluetta ei kiinnosta tämäkään vuosikymmenten ongelma pätkääkään koska he istuu työministerinä vahtimassa ay-liikkeen etua ja muu ei kiinnosta.