TV-1, eilinen sukellusonnettomuusdokumentti Norjassa - pari asiaa toiminnassa vähän ihmetytti
- Äijät istuivat kaljapurkit kädessä iltaisin, ei vaikuta kovin ammattimaiselta
- "pakko hakea" -mentaliteetti. Eikö tuollaiseen vaaralliseen sukellukseen lähtevien pitäisi jo etukäteen sopia, että "Nyt lähdetään tieten tahtoen hengenvaaralliselle sukellukselle. Sovitaan niin, että jos joku sinne jää niin se on hänen oma valintansa mm. omaisia kohtaan eikä kenenkään tule vaarantaa omaa henkeään ruumiita nostamalla"?
Kommentit (311)
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon luolasukelluksen vielä ymmärrän, mutta en helvetti niitä, jotka menee ties mihin syvyyksiin tutkimaan uponneita laivoja. Aivan hirveä video Youtubessa se, jossa sukeltaja menee tutkimaan/etsimään tavaroita uponneesta Estoniasta ja siellä suurin piirtein näkyy ruumiita ikkunassa.
Samaa mieltä sinänsä. En minäkään ymmärrä miten jonkun ihmisen psyyke kestää sukeltaa monen metrin syvyyteen "pimeyteen" tiedostaen, että siellä saattaa olla ruumiita ja kaikkea muuta. Mulle sama kuin joku pahimmista painajaisista ja itse varmasti kuolisin itkien johonkin paskahalvaukseen. Kuitenkin hienoa, että näitäkin ihmisiä löytyy.. palkka varmaan myös kohillaan.
Mikä niissä ruumiissa pelottaa? Huomattavasti kaameampi ajatus minusta on sukeltaessa johonkin juuttuminen. Ne ruumiit ovat kuitenkin aina olleet jonkun rakkaita, jonkun lapsia, jonkun puolisoita, ystäviä, sisaruksia ja vanhempia.
Osaako kukaan muuten sanoa, mitä ne narut olivat mitä siellä vedessä näkyi? Ne keltaiset. Olivatko ne jotain pelastusnaruja (vetoköysi), vai merkkinaruja (labyrintin punainen lankakerä) vai löydetäänkö niiden avulla tavaroita (esim. surffilaudan naru). Vai ovatko ne siihen mopoon sellaisia kuin vesiskootterin käynnistysavain?
Reitti merkitään köydellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä hahmota tuota pizzansyömisjuttua, vaikka olen lukenut tapauksesta. Jos Jones saatiin jo sen verran ulos, että pystyi syömään pizzaa, miten häntä ei saatu pelastettua? Siis jos oli jumissa pää alaspäin ja kädet pystyivät viemään pizzaa suuhun, eikö olisi tilaa vetää koko mies ulos? En tarkoita vitsailla asialla, kamala juttu, mutta en oikeasti ymmärrä. Selittäkää fiksummat?
Ehkä se pitsansyöntijuttu onkin vain legendaa, eikä totta. Luin tämän pitkän jutun, jossa on kerrottu pelastusyrityksen eri vaiheet hyvin tarkkaan, mutta pitsasta ei puhuttu mitään. Pelastaja antoi hieman vettä, mutta ei muuta. Pää alaspäin olisi myös vaikea syödä pitsaa, sillä Jonesia ei saatu koskaan käännettyä oikein päin.
Jonesin kuolema ja epäonnistunut pelastusyritys vaikutti monen muunkin elämään kuin omaisten.
http://archive.sltrib.com/article.php?id=98989899&itype=NGPSID
......................... amatöörejä.. niin jumiin jäänyt kuin pelastajatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä hahmota tuota pizzansyömisjuttua, vaikka olen lukenut tapauksesta. Jos Jones saatiin jo sen verran ulos, että pystyi syömään pizzaa, miten häntä ei saatu pelastettua? Siis jos oli jumissa pää alaspäin ja kädet pystyivät viemään pizzaa suuhun, eikö olisi tilaa vetää koko mies ulos? En tarkoita vitsailla asialla, kamala juttu, mutta en oikeasti ymmärrä. Selittäkää fiksummat?
Ehkä se pitsansyöntijuttu onkin vain legendaa, eikä totta. Luin tämän pitkän jutun, jossa on kerrottu pelastusyrityksen eri vaiheet hyvin tarkkaan, mutta pitsasta ei puhuttu mitään. Pelastaja antoi hieman vettä, mutta ei muuta. Pää alaspäin olisi myös vaikea syödä pitsaa, sillä Jonesia ei saatu koskaan käännettyä oikein päin.
Jonesin kuolema ja epäonnistunut pelastusyritys vaikutti monen muunkin elämään kuin omaisten.
http://archive.sltrib.com/article.php?id=98989899&itype=NGPSID
......................... amatöörejä.. niin jumiin jäänyt kuin pelastajatkin.
Maalaistollot asialla. Koittaa nyt nostaa miestä kehnolla köydellä ilman varmistusta. Olihan se selvä ettei tule onnistumaan.
Tuosta bissestä. Hesarin artikkelissa nämä sukeltajat kertoivat, että juovat edellisenä iltana max. yhden kaljan, enempää ei voi ottaa.
Merkkiköysiä, jotka Patte ja yksi toinen sukeltaja olivat asentaneet paikoilleen jo aiemmin.
Ja laineissa eli naruissa on kiinni nuolia ja keksejä, osoittavat haarakohdat ja suunnan ulos luolastosta.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta bissestä. Hesarin artikkelissa nämä sukeltajat kertoivat, että juovat edellisenä iltana max. yhden kaljan, enempää ei voi ottaa.
Kyllä minäkin joisin kaljan unilääkkeeksi jos seuraavana päivänä on jännää tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Ja laineissa eli naruissa on kiinni nuolia ja keksejä, osoittavat haarakohdat ja suunnan ulos luolastosta.
Kiitos tästä ja noista aiemmista infoista.
Dokumentti oli minusta loistava, tyypit olivat aivan ihania, mutta näin henkilönä joka on sukeltanut joskus uima-altaassa markettisnorkkelin kanssa, olin auttamattoman pihalla monesta seikasta.
John Jonesin tapaukseen liittyvästä pizza-debatista: joku on tainnut ymmärtää väärin, kun ainakin yhdessä lehtijutussa kirjoitettiin tilanteen näyttäneen hetkellisesti niin hyvältä, että "huokaistiin helpotuksesta ja pizza-laatikoita availtiin." Siis pelastushenkilöstön kesken. Sairaan karu juttu kyllä.
Pahoittelen OT:ia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ekstreme ihmisiä ei olisi, jos ekstreme harrastajia ei olisi, tiedätkö että sinäkin nuhapumppu pelkuri asuisit edelleen luolassa tai savimajassa savannilla. Tulta et uskaltaisi tehdä, hui kauhia se poppaa.
Ei ole siis mitään syytä mollata ihmisiä jotka ovat rohkeempia kuin sinä.
Ja mitä niihin pelastettuihin tavaroihin tulee, en voi käsittää että miksi niitä ei muka joku ostaisi. Tiedättekö pelkurit, että kun seuraavan kerran joudut esimerkiksi sairaalaan vuodeosastolle niin siihen sänkyyn on melko varmasti jossain vaiheessa joku saattanut Kuolla!!
No etpä ole itse yhtään fiksumpi kun pilkkaat herkempiä tapauksia. Uhkarohkeus ei vie ihmiskuntaa eteenpäin, vaan äly. Nykyisissa extremelajeissa on hyvin vähän sellaista, mikä toisi lisää tietoa yhtään mistään tärkeästä kysymyksestä. Jos extremeharrastajat haluavat viedä tiedettä eteenpäin, miksi heitä ei näy esimerkiksi tulivuorista näytteitä hakevien tutkijoiden apuna? Ihan yksinään saavat nuo tutkijanplantut toikkaroida kraaterin reunalla suojapuvut päällä köyden varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin joisin kaljan unilääkkeeksi jos seuraavana päivänä on jännää tiedossa.
Minä en missään tapauksessa joisi. Yksi kalja huonontaa suorituskykyä tuskin huomattavasti, mutta se pienikin huononnus voi olla liikaa kun tarvitaan kaikki voimavarat. Olen itse huomannut tämän käytännössä tehdessäni joskus pitkiä kartoitusretkiä luonnossa. Kun aamulla ei ollut pakkoa herätä, nukuin aina pidempään jos olin ottanut oluen ruoan kanssa illalla. Tai sitten olin illalla väsyneempi. Eli oli sillä vaikutusta elimistön tilaan, vaikkei sitä itse tilanteessa heti huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät vain ymmärrä, mitä yhteishenki ja kaveria ei jätetä -asenne on. Nainen jättää kaverinsa heti, jos se mitenkään omaa asemaa parantaa.
Kieltämättä on hankala samaistua, että mikä saa perheellisen miehen priorisoimaan kuolleen ihmisen esim. elävien lastensa edelle. Pidän sitä aika typeränä ja myös huonona kumppanuutena. Haluan, että puolisoni priorisoi minut ja meidän tulevaisuutemme tällaisen sijaan.
Tuo toinen lausahdus nythän on vain huono provo. Kaikkien testien mukaan naiset ovat yleensä empaattisempia. Ei minunkaan ole hankala ymmärtää ja samaistua näiden henkilöiden tunnemaailmaan. Haluaisin vain, että he pystyisivät myös ymmärtämään lapsiaan ja vaimojaan sekä välittämään heidän peloista ja toiveista.
Älä selitä. Sinä olet yksi vitun nettipätijä, joka ei menisi luolaan vaikka koko perheesi olisi pulassa siellä. Rasittavia länkyttäjiä nämä akat.
Sinä puolestasi tietänet myös sen, että tuo sinun pakkomielteesi naisista on jo kauan sitten mennyt mielisairauden puolelle.
HEL-NYC kirjoitti:
Se mikä minusta oli huonoa oli että koko ajan puhuttiin teknisiä juttuja, joista minulla ei ole aavistustakaan. Rebat? Mopo (no se sentään selvisi). Kummalta tuntui myös tarvikkeiden pelastaminen omaisten myytäväksi. Kuinka paljon tuollainen mopo sitten maksaa, että sen takia kannattaa pidentää 14hlö reissua 2 kokonaista päivää?
Olen luullut, että sukeltajantauti tulee vain jos nousee liian nopeasti ylös, mutta se nainen sai oireita vaikka oletettavasti toimi oikein? Voiko se tulla noin vain?
Täysin ot, mutta voi luoja miten kirkkaita nuo vedet olivat!
Rebe = se sukelluslaitteisto. Yksinkertaistettuna toimii niin että kierrättää hengittämääsi ilmaa. Eli kun puhallat ulos, niin laite poistaa hiilidioksidin, lisää happea ja voit hengittää saman ilman uudelleen. Monimutkainen kone, joka tarvikkeet sähköä toimiakseen. Normisukeltaltajalla on yksinkertaisempi systeemi jossa hengittää pullosta ilmaa ja puhallat sen pois veteen.
Sukeltajantauti voi tulla vaikka teet kaiken ihan oikein. Mitä vaikeampi sukellus sen todennäköisempää vaikkakin todella harvinaista. Vaikuttavia tekijöitä mm. Stressi,kuivuus,kylmyys,väsymys jne
Ihan kauhea tuo John Jones joka on kuollut tuonne ahtaaseen luolaan. Miettikää kun se köysi on katkennu ja mies vaan valahtanut sinne ja jäänyt pahemmin jumiin... Eikä oo saanu käsillä työnnettyä, aivan kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Mua lähinnä ihmetytti kun suunnittelivat tuovansa ylös sukeltajien varusteita "kun ovat omaisille rahanarvoista tavaraa"!!?
-Ai kiitti pojat, lähen näitä nyt kirppikselle myymään
-voi jee mikä löytö! 2kk kuolleen miehen päällä olleet varusteet, aina oon halunnu!!!
Tsiisös...
Nuo kamat maksaa henkilöauton verran. Ihan mahdollista että on myyty eteenpäin.
Ruumiit haettiin koska niistä olisi tullut makaaberi nähtävyys muille luolasukeltajille. Maailmalla on porukkaa joka matkustaisi pitkiä matkoja nähdäkseen tuollaisia ruumiita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua lähinnä ihmetytti kun suunnittelivat tuovansa ylös sukeltajien varusteita "kun ovat omaisille rahanarvoista tavaraa"!!?
-Ai kiitti pojat, lähen näitä nyt kirppikselle myymään
-voi jee mikä löytö! 2kk kuolleen miehen päällä olleet varusteet, aina oon halunnu!!!
Tsiisös...Varusteet luovutettiin poliisille onnettomuustutkintaa varten. Laitteet tutkitan jotta voidaan selvittää onko niiden vikaantuminen esimerkiksi aiheuttanut onnettomuuden. Tämä on aivan tavallinen menettely kaikissa onnettomuuksissa.
Vikaantuminen? Vaiko vioittuminen ihan oikeakielisesti?
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauhea tuo John Jones joka on kuollut tuonne ahtaaseen luolaan. Miettikää kun se köysi on katkennu ja mies vaan valahtanut sinne ja jäänyt pahemmin jumiin... Eikä oo saanu käsillä työnnettyä, aivan kamalaa.
Jep. Ja vielä jokunen tunti mennyt ennen kuin taju lähti ja kärsimys loppui.
Aron Ralstonin tarina myös koskettaa - ihminen pystyy kyllä uskomattomiin tekoihin hädän hetkellä.
Varusteet luovutettiin poliisille onnettomuustutkintaa varten. Laitteet tutkitan jotta voidaan selvittää onko niiden vikaantuminen esimerkiksi aiheuttanut onnettomuuden. Tämä on aivan tavallinen menettely kaikissa onnettomuuksissa.