Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TV-1, eilinen sukellusonnettomuusdokumentti Norjassa - pari asiaa toiminnassa vähän ihmetytti

Vierailija
01.11.2016 |

- Äijät istuivat kaljapurkit kädessä iltaisin, ei vaikuta kovin ammattimaiselta
- "pakko hakea" -mentaliteetti. Eikö tuollaiseen vaaralliseen sukellukseen lähtevien pitäisi jo etukäteen sopia, että "Nyt lähdetään tieten tahtoen hengenvaaralliselle sukellukselle. Sovitaan niin, että jos joku sinne jää niin se on hänen oma valintansa mm. omaisia kohtaan eikä kenenkään tule vaarantaa omaa henkeään ruumiita nostamalla"?

Kommentit (311)

Vierailija
101/311 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon luolasukelluksen vielä ymmärrän, mutta en helvetti niitä, jotka menee ties mihin syvyyksiin tutkimaan uponneita laivoja. Aivan hirveä video Youtubessa se, jossa sukeltaja menee tutkimaan/etsimään tavaroita uponneesta Estoniasta ja siellä suurin piirtein näkyy ruumiita ikkunassa.

Vierailija
102/311 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahtaanpaikankammoisena ei voi edes katsoa dokumenttia, vaikka aihe kiinnostaa.

Ilmeisesti mulla on myös joku samanlainen kammo, kun alkoi ahdistaa koko juttu. Varsinkin kun menin lukemaan HS:n todella mielenkiintoisen kertomuksen miten kaikki oikein tapahtui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/311 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veikkaus on tässä koko ajan ollut se, että ilman ruumiiden löytymistä miehet ovat lain silmissä käytännössä kadonneita henkilöitä ja kuolleeksi julistamisessa taitaa kestää 7-10 vuotta(?). Jos mietitään esim. vakuutusoikeudellisesta näkökulmasta niin silloin on turha odottaa mitään korvauksia vaikkapa sukellusvakuutuksesta. Kun taas ruumiit löytyvät, ne voidaan todistaa sukellusonnettomuudessa kuolleiksi, jolloin rahaa tipahtaa leskeneläkkeiden ja vakuutusten muodossa. Että kyllä tässä on ollut perikunnille oikeesti satojen tonnin merkitys, kun ruumiit on saatu esille.

Vierailija
104/311 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon luolasukelluksen vielä ymmärrän, mutta en helvetti niitä, jotka menee ties mihin syvyyksiin tutkimaan uponneita laivoja. Aivan hirveä video Youtubessa se, jossa sukeltaja menee tutkimaan/etsimään tavaroita uponneesta Estoniasta ja siellä suurin piirtein näkyy ruumiita ikkunassa.

Suomalainen tyhmyys näkyy Estoniassakin. Olisi pitänyt pohjoismaisten harrastajasukeltajien kanssa sopia ruumiiden nostosta. Harrastajat olisivat saaneet tehdä jotain ainutlaatuista ja omaiset hautajaiset. Uhrien korujakin olisi palautettu omaisille. Nyt laiva on vapaasti muiden ryöstettävissä. On varmaan jo joka paikka putsattu moneen kertaan.

Vierailija
105/311 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kuollessaan kadu elettyä elämää, mutta elämätön elämä on katumisen paikka.

Kun näitä solvaavia kommentteja täällä lukee, huomaa että ne on ihmisiä jotka pelkäävät elää se on sääli - jos jotain niin sitä katuu kuolin vuoteellaan, elämätöntä elämää.

Olen teidän kuolleiden sukeltajien puolesta onnellinen että saitte ja uskalsitte elää.

En kyllä tiedä onko elämän pelkäämistä se, ettei halua laitesukeltaa hengenvaarallisiin kohteisiin ja arvostelee perheellisiä ihmisiä, jotka ottavat noin isoja riskejä, vaikka heitä ihan konkreettisesti tarvitaan tässä maailmassa. Eri asia, jos jotain yksinäisiä sinkkuja tai kukaan ei ole riippuvainen heistä, mutta kyllä mun mielestä lapset ovat suurempi velvoite elämässä kuin joku halu päästä ennätyskirjaan.

Vierailija
106/311 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Äijät istuivat kaljapurkit kädessä iltaisin, ei vaikuta kovin ammattimaiselta

- "pakko hakea" -mentaliteetti. Eikö tuollaiseen vaaralliseen sukellukseen lähtevien pitäisi jo etukäteen sopia, että "Nyt lähdetään tieten tahtoen hengenvaaralliselle sukellukselle. Sovitaan niin, että jos joku sinne jää niin se on hänen oma valintansa mm. omaisia kohtaan eikä kenenkään tule vaarantaa omaa henkeään ruumiita nostamalla"?

Suomalaisissa on tätä vikaa että järki ei ole mukana hommissa. Menee aina homma lapselliseksi uhoksi ja sitten tulee ruumiita.

He itsekkin sanoivat eilen että koko onnettomuus olisi jäänyt (ehkä) tulematta jos sukelluksissa olisi ollut rennompi ote eikä heti ensimmäisenä päivänä olisi lähdetty tavoitetta täyttämään vaan olisi ensin tutustuttu luolastoon paremmin.

Ei kannata lähteä tämmöisiin suomalaisiin porukoihin mukaan kun ei voi luottaa kaverin järkevyyteen.

Veikka Gustafsson on henkilö johon voi luottaa. Voi luottaa että mitään typeriä riskejä ei oteta näyttämisen halusta tai jostain syvältä kumpuavasta uhon tarpeesta.

Huono sotilas tuollainen jänishousu

Mutta hyvä sissi. Pysyy hengissä, iskee selustasta ja sitoo vastustajan voimat.

Vierailija
107/311 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä hahmota tuota pizzansyömisjuttua, vaikka olen lukenut tapauksesta. Jos Jones saatiin jo sen verran ulos, että pystyi syömään pizzaa, miten häntä ei saatu pelastettua? Siis jos oli jumissa pää alaspäin ja kädet pystyivät viemään pizzaa suuhun, eikö olisi tilaa vetää koko mies ulos? En tarkoita vitsailla asialla, kamala juttu, mutta en oikeasti ymmärrä. Selittäkää fiksummat?

108/311 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo pitkään halunnut nähdä ko. dokkarin! Mieheltä salaa piti katsoa, ettei saa mitään typeriä ajatuksia uudesta harrastuksesta...

Täytyy sanoa että ajatus oli minusta erinomainen - miehethän tekivät sen niin kuolleiden, heidän omaistensa sekä oman mielenrauhansa palauttamiseksi. He eivät olleet ammattilaisia töissä, vaan tekivät ystävilleen viimeisen palveluksen. Ja kohtasivat omat traumansa samalla.

Se, että homma videoitiin oli minusta nerokas ajatus, siitä näki, että homma tehtiin kunnioittavasti, kaikkien omasta vapaasta halusta. Sen muuntaminen dokumentiksi minusta oli myös kunnioittavaa, ei mitään eksploitaatiota.

Se mikä minusta oli huonoa oli että koko ajan puhuttiin teknisiä juttuja, joista minulla ei ole aavistustakaan. Rebat? Mopo (no se sentään selvisi). Kummalta tuntui myös tarvikkeiden pelastaminen omaisten myytäväksi. Kuinka paljon tuollainen mopo sitten maksaa, että sen takia kannattaa pidentää 14hlö reissua 2 kokonaista päivää? 

Olen luullut, että sukeltajantauti tulee vain jos nousee liian nopeasti ylös, mutta se nainen sai oireita vaikka oletettavasti toimi oikein? Voiko se tulla noin vain?

Täysin ot, mutta voi luoja miten kirkkaita nuo vedet olivat!

Vierailija
109/311 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei he mitään ammattilaisia ollutkaan vaan sukelluksen harrastajia.

En kyllä ymmärrä alun alkaenkaan miksi tuollaiseen onkaloon piti lähteä itseään tukkimaan.

paljon yläpeukkuja tällä. miksihän`?

Vierailija
110/311 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole myös oma valinta vaarantaa henkensä lähtemällä ruumista noutamaan?

Miksei saisi illalla ottaa kaljaa? Kunhan eivät sukeltamaan lähde nousupäissään.

no tässä sitten yläpeukkuja tälle mielipiteelle. eli ei oo vaaraa näiden mielestä

111/311 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

peukuttajien siis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole myös oma valinta vaarantaa henkensä lähtemällä ruumista noutamaan?

Miksei saisi illalla ottaa kaljaa? Kunhan eivät sukeltamaan lähde nousupäissään.

no tässä sitten yläpeukkuja tälle mielipiteelle. eli ei oo vaaraa näiden mielestä

Ei kukaan sanonut etteikö olisi vaaraa. Vaaraa on maata sängyssä, mennä tien ylitse ja syödä makkaraa. Monen mielestä omien traumojen kohtaaminen ja ystävälle palveluksen tekeminen (jonka oletettavasti tämä tekisi itselle) on sen vaaran arvoista. Sinä voit olla aivan vapaasti toista mieltä.

Vierailija
112/311 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Kummalta tuntui myös tarvikkeiden pelastaminen omaisten myytäväksi. Kuinka paljon tuollainen mopo sitten maksaa, että sen takia kannattaa pidentää 14hlö reissua 2 kokonaista päivää? 

Laadukas sukellusskootteri (mopo) maksaa tuhansia euroja. Voi olla jopa yli 10k€ Tuskin ne tuolla mitään romuja on käyttänyt vaikka ihmettelin miten sen yhden skootteri hajosi siellä pohjalla ja joutui uimaan ylös.

Vierailija
113/311 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäänsanomaton filmi. Juuri katsoin.

Vierailija
114/311 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä hahmota tuota pizzansyömisjuttua, vaikka olen lukenut tapauksesta. Jos Jones saatiin jo sen verran ulos, että pystyi syömään pizzaa, miten häntä ei saatu pelastettua? Siis jos oli jumissa pää alaspäin ja kädet pystyivät viemään pizzaa suuhun, eikö olisi tilaa vetää koko mies ulos? En tarkoita vitsailla asialla, kamala juttu, mutta en oikeasti ymmärrä. Selittäkää fiksummat?

Käsittääkseni ukko vedettiin pinteestä nr1 (24h) jolloin oli jo matkalla kohti pelastumista ja sai pizzansa, kunnes vermeet petti ja joutui pinteeseen nr2, joka oli edellistä pahempi ja kuoli 3h:ssa.

Vierailija
115/311 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se pitsansyöntijuttu onkin vain legendaa, eikä totta. Luin tämän pitkän jutun, jossa on kerrottu pelastusyrityksen eri vaiheet hyvin tarkkaan, mutta pitsasta ei puhuttu mitään. Pelastaja antoi hieman vettä, mutta ei muuta. Pää alaspäin olisi myös vaikea syödä pitsaa, sillä Jonesia ei saatu koskaan käännettyä oikein päin.

Jonesin kuolema ja epäonnistunut pelastusyritys vaikutti monen muunkin elämään kuin omaisten.

http://archive.sltrib.com/article.php?id=98989899&itype=NGPSID

Vierailija
116/311 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni ukko vedettiin pinteestä nr1 (24h) jolloin oli jo matkalla kohti pelastumista ja sai pizzansa, kunnes vermeet petti ja joutui pinteeseen nr2, joka oli edellistä pahempi ja kuoli 3h:ssa.

Vaimo toi pizzan ja katkoi köyden samalla.

Vierailija
117/311 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei se aukea ihmisille jotka eivät itse ole edes sukeltaneet. Siinämielessä vähän kökkö, mutta eivät he olletkaan mitään elokuvan tekijöitä.

Vierailija
118/311 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei se aukea ihmisille jotka eivät itse ole edes sukeltaneet. Siinämielessä vähän kökkö, mutta eivät he olletkaan mitään elokuvan tekijöitä.

eikös se dokkarin tekijä ollut ihan alanmies?

Vierailija
119/311 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä sinänsä. En minäkään ymmärrä miten jonkun ihmisen psyyke kestää sukeltaa monen metrin syvyyteen "pimeyteen" tiedostaen, että siellä saattaa olla ruumiita ja kaikkea muuta. Mulle sama kuin joku pahimmista painajaisista ja itse varmasti kuolisin itkien johonkin paskahalvaukseen. Kuitenkin hienoa, että näitäkin ihmisiä löytyy.. palkka varmaan myös kohillaan.

120/311 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä sinänsä. En minäkään ymmärrä miten jonkun ihmisen psyyke kestää sukeltaa monen metrin syvyyteen "pimeyteen" tiedostaen, että siellä saattaa olla ruumiita ja kaikkea muuta. Mulle sama kuin joku pahimmista painajaisista ja itse varmasti kuolisin itkien johonkin paskahalvaukseen. Kuitenkin hienoa, että näitäkin ihmisiä löytyy.. palkka varmaan myös kohillaan.

Mikä niissä ruumiissa pelottaa? Huomattavasti kaameampi ajatus minusta on sukeltaessa johonkin juuttuminen. Ne ruumiit ovat kuitenkin aina olleet jonkun rakkaita, jonkun lapsia, jonkun puolisoita, ystäviä, sisaruksia ja vanhempia. 

Osaako kukaan muuten sanoa, mitä ne narut olivat mitä siellä vedessä näkyi? Ne keltaiset. Olivatko ne jotain pelastusnaruja (vetoköysi), vai merkkinaruja (labyrintin punainen lankakerä) vai löydetäänkö niiden avulla tavaroita (esim. surffilaudan naru). Vai ovatko ne siihen mopoon sellaisia kuin vesiskootterin käynnistysavain?