TV-1, eilinen sukellusonnettomuusdokumentti Norjassa - pari asiaa toiminnassa vähän ihmetytti
- Äijät istuivat kaljapurkit kädessä iltaisin, ei vaikuta kovin ammattimaiselta
- "pakko hakea" -mentaliteetti. Eikö tuollaiseen vaaralliseen sukellukseen lähtevien pitäisi jo etukäteen sopia, että "Nyt lähdetään tieten tahtoen hengenvaaralliselle sukellukselle. Sovitaan niin, että jos joku sinne jää niin se on hänen oma valintansa mm. omaisia kohtaan eikä kenenkään tule vaarantaa omaa henkeään ruumiita nostamalla"?
Kommentit (311)
Onhan se erikoista, että ihminen kokee tavallisen elämän niin tylsäksi, että sukeltaa tuollaiseen hemmetin tylsän näköiseen luolaan ja vielä tietäen, että siellä voi olla liian ahtaita kohtia.
Olin raivona kun luin tätä uutista aamunhesarista, että kuinka idiootteja voi aikuiset ihmiset olla. Miten tällaisiin riemuidioottilajeihin saa edes vakuutuksia?
En mä pystynyt katsomaan dokumenttia alkua pidemmälle, koska se touhu vaikutti vaan entistäkin typerämmälle.
Kai tämäkin on yhdenlaista darwinismia.
Vierailija kirjoitti:
Mihin se toinen sukeltaja sitten oikein kuoli? Eka veti Grönqvistin mukaan vettä keuhkoihin jäätyään ensin kiinni ja hengitettyään varahappea, ja toinen meni paniikkiin nähtyään ruumiin. Paniikki ei kuitenkaan ole kuolinsyy eli sai jotenkin syljeyttyä hengitysvempeleet suusta ja hukkui myös? Jäi epäselväksi.
Luin Hesarin jutun mutta dokumenttia en saa Areenasta näkymään ulkomailla:(
Nimenomaan paniikki on kuolinsyy vedessä - liian nopea hengittäminen vetää nupin sekaisin ja saa tekemään tyhmiä ja/tai tajun kankaalle. Näin ainakin itse ymmärsin kakkossukeltajan kohtalon, hän ei ollut jumissa eikä ollut laitevikaa, vaan Kain mukaan parissa minuutissa koko homma ohi ja Jari U. hukkui.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tää oli hyvä dokkari ja olen paljon muutenkin seurannut tämän tapauksen uutisointia. Hieman sankarinviittaa tässä harteille aseteltiin kyllä, mutta samapa tuo. Onhan tuo hieno kunnianosoitus.
Tämä mies joka jätti pelastusretken kesken oli mielestäni todella sympaattinen. Tuollaisessa tilanteessa vaatii varmasti helvetin paljon, että uskaltaa myöntää sen että hei mä en haluakaan. Kunnioitan sitä todella paljon, että uskalsi olla "pelkuri" ja lopettaa sen kesken. Kyllähän se HARRASTUKSELTA on aika paljon vaadittu, että se on hengenvaarallista kun kotona on perhe ja muu elämäkin!
Itse en moista harrastaisi ikipäivänä. Enkä haluaisi, että miehenikään harrastaisi. En ole adrenaliinihullu, mutta kyllähän monet on. En silti ajattele, että elämäni jää elämättä kun jätät tuollaiset lajit väliin.
Tietenkään kaikkien ei tarvitse "tuollaisia lajeja" harrastaa ja ihan varmaan sinun elämä voi olla täydellistä Sinulle. Mutta se että toiset haluavat elää toisellatapaa on heidän valintansa, mutta tällä palstalla on lytätty kaikki ns. extreme lajit hullujen hommaksi ja vastuuttomiksi tyypeiksi. Ja luulenpa että ne lyttääjät ovat niitä joilta se elämä on jo jäänyt elämättä ja ovat omaan tilanteeseensa tyytymättömiä, toisin kuin taas sinun kaltaiset jotka nauttivat ns. "kevyemmistä" asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se toinen sukeltaja sitten oikein kuoli? Eka veti Grönqvistin mukaan vettä keuhkoihin jäätyään ensin kiinni ja hengitettyään varahappea, ja toinen meni paniikkiin nähtyään ruumiin. Paniikki ei kuitenkaan ole kuolinsyy eli sai jotenkin syljeyttyä hengitysvempeleet suusta ja hukkui myös? Jäi epäselväksi.
Luin Hesarin jutun mutta dokumenttia en saa Areenasta näkymään ulkomailla:(Nimenomaan paniikki on kuolinsyy vedessä - liian nopea hengittäminen vetää nupin sekaisin ja saa tekemään tyhmiä ja/tai tajun kankaalle. Näin ainakin itse ymmärsin kakkossukeltajan kohtalon, hän ei ollut jumissa eikä ollut laitevikaa, vaan Kain mukaan parissa minuutissa koko homma ohi ja Jari U. hukkui.
Ja netistä löysin dokkarin korealaisilla teksteillä (eli veden alla puhutusta ei oikein saa selvää mutta muuten ok).
Kyllä mä pidän yhtä ääliöinä kaikkia extremelajien harrastajia. Pohjoisnavalle kadonnut Dominick Arduinilla epäiltiin esim. olleen mielenterveysongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Riuskat äijät voisivat tehdä jotain järkevääkin. Kunnostaisivat vaikka jonkun vanhuksen kämpän.
Samoin naiset voisivat lenkkeilyn tai kampaajalla käynnin sijaan käydä kokkailemassa vanhuksille ja kutoa heille lämpimiä vaatteita... /s
Myös minun nainen ihmetteli, että miksi he lähtivät hakemaan ruumiita ylös. Se on hyvin vaikea selittää, jos ei ole tuollaista mentaliteettia, tai heikosti sanoen: hylkää kaverin heti kun näyttää pahalta.
Jos lähtee ihmettelemään luolasukellusta, niin sitten joutuu ihmettelemään myös vuori- ja kalliokiipeilyä, ralliautoilua, maastopyöräilyä, jne. Kaikki on vaarallisia lajeja, joissa loukkaantumisen tai kuoleman riski on olemassa.
Sitten siitä kaljan juonnista. Ennen sukellusta, valmistautumisiltana yksi sukeltajista joi yhden kaljan. Siinä sitä paheksuttavaa...
Sohvallamakailijan kannattaa muistaa että aika moni asia olisi jäänyt keksimättä ja tekemättä, lentoliikenteestä rokotteisiin ja röntgeniin, ellei niitä exreme lajien ihmisiä olisi ollut. Elämä on jo itsessään vaarallista eikä riskitöntä elämää ole olemassakaan vaikka joku niin päänsä sisässä haluaa ajatella.
Taas täällä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riuskat äijät voisivat tehdä jotain järkevääkin. Kunnostaisivat vaikka jonkun vanhuksen kämpän.
Samoin naiset voisivat lenkkeilyn tai kampaajalla käynnin sijaan käydä kokkailemassa vanhuksille ja kutoa heille lämpimiä vaatteita... /s
Myös minun nainen ihmetteli, että miksi he lähtivät hakemaan ruumiita ylös. Se on hyvin vaikea selittää, jos ei ole tuollaista mentaliteettia, tai heikosti sanoen: hylkää kaverin heti kun näyttää pahalta.
Jos lähtee ihmettelemään luolasukellusta, niin sitten joutuu ihmettelemään myös vuori- ja kalliokiipeilyä, ralliautoilua, maastopyöräilyä, jne. Kaikki on vaarallisia lajeja, joissa loukkaantumisen tai kuoleman riski on olemassa.
Sitten siitä kaljan juonnista. Ennen sukellusta, valmistautumisiltana yksi sukeltajista joi yhden kaljan. Siinä sitä paheksuttavaa...
Ja yksi joi kaljan sukelluksen jälkeen luolassa ja jotkut joivat kun soittivat viranomaisille. Mutta eihän se mitään dokaamista ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut sukeltaa luolissa, ja toiset kiistelee siitä nettipalstoilla.
Kukin tavallaan.
Toiset tekee ja toiset kadehtii.
Eli niillä oli hyvä henkivakuutukset? Vai ketä pitäisi kadehtia?
Kuten sanoin toiset ovat tekijöitä toiset kadehtijoita. Liian vaikeata sinun tajuta edes näin yksinkertaista asiaa. Kadehtijat nyt kadehtivat ihan mitä vaan, kateus kun on kavala tauti. Kehittyy varmaan juuri siitä kun ei mitään tee eikä osaa, joutuu sitten sivusta katsomaan kun muut tekevät asioita elämästään tylsistymättä toisin kuin sohvaperunat.
Aha ok eli hyvät oli henkivakuutukset niin kannattaa kadehtia, ainakin leskiä.
Vierailija kirjoitti:
Taas täällä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja yksi joi kaljan sukelluksen jälkeen luolassa ja jotkut joivat kun soittivat viranomaisille. Mutta eihän se mitään dokaamista ollut.
Ja eikös se yksi siellä luollassa "kaljotellut" ollut juuri se joka ei sukeltanut.
Jokainen sukeltaja tietää, ettei ennen vaativaa sukellusta Kaljottele (ja yksi olut ei tosiaan ole kaljoittelua). Ärsyttäviä kaikesta kaiken tietäviä vaikka mistään ei mitään tiedä, tyyppejä täällä kommentoimassa.
Mielestäni tää oli hyvä dokkari ja olen paljon muutenkin seurannut tämän tapauksen uutisointia. Hieman sankarinviittaa tässä harteille aseteltiin kyllä, mutta samapa tuo. Onhan tuo hieno kunnianosoitus.
Tämä mies joka jätti pelastusretken kesken oli mielestäni todella sympaattinen. Tuollaisessa tilanteessa vaatii varmasti helvetin paljon, että uskaltaa myöntää sen että hei mä en haluakaan. Kunnioitan sitä todella paljon, että uskalsi olla "pelkuri" ja lopettaa sen kesken. Kyllähän se HARRASTUKSELTA on aika paljon vaadittu, että se on hengenvaarallista kun kotona on perhe ja muu elämäkin!
Itse en moista harrastaisi ikipäivänä. Enkä haluaisi, että miehenikään harrastaisi. En ole adrenaliinihullu, mutta kyllähän monet on. En silti ajattele, että elämäni jää elämättä kun jätät tuollaiset lajit väliin.