Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun 10-vuotiaani kuuli ettei koulussa enää saisi erotella tyttöjä ja poikia hän huokaisi että poistuuko nyt ruokalasääntökin jonka mukaan

Vierailija
31.10.2016 |

pitää istua niin että tytöt ja pojat vuorotellen (eli sama sukupuolta olevat ei saa olla vierekkäin). En ollut tuollaisesta säännöstä tiennytkään, kuulostaa ihan hullulta. Ilmeisesti luokassakin on joskus ollut sama sääntö.
Onko muissakin kouluissa noin?

Kommentit (189)

Vierailija
161/189 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt lähtee käyntiin kokeilu ruokailusta, jossa ei paikkoja ole määrätty. Saapa nähdä, miten paljon pälinää esiintyy...

Senkin voi tehdä monella tavalla. Tärkeintä on se, että jo luokassa tehdään jono, mennään siinä samassa järjestyksessä ruokalaan EIKÄ PAIKKOJA VAIHDETA. Pöydät täytetään sitten järjestyksessä.l

Tällä tavalla ei paikkoja ole varsinaisesti määrätty vaan istumapaikka määräytyy ruokajonon paikan mukaan.

Niin monessa koulussa kuin olenkin ollut

ja erilaisia ruokailuunmenoja nähnyt,

tämä on ollut paras. Toiseksi paras on

ollut se, jossa levottomimpien

oppilaitten pöydässä on ollut vähemmän väkeä ja opettaja tai avustaja.

Tehokkain ratkaisu on ollut osoittaa jokaiselle oppilaalle tietty paikka ruokalassa, niin ei ole niin tarkkaa missä järjestyksessä he ovat jonossa.

Joo mutta kun koko tämä keskustelu lähti siitä, että paikat on väärin määrätty, tavalla taikka toisella! Tietyn paikan osoittamisessa on se heikkous, että "väärään seuraan" joutunut saa kärsiä siitä sitten siihen saakka, että määrätään uudet istumapaikat.

Etukäteen jonossa määräytyvä paikka on paljon hienovaraisempi tapa, vaikka tulos on aivan sama, kun pöydät täytetään järjestyksessä.

Ei kukaan joudu väärään seuraan, siitä järjestely tarkalleen suuniteltuna pitää huolen. Järjestyksessä täytössä on juuri se riski että kaverukset sattumalta osuvat lähekkäin.

Vierailija
162/189 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt lähtee käyntiin kokeilu ruokailusta, jossa ei paikkoja ole määrätty. Saapa nähdä, miten paljon pälinää esiintyy...

Senkin voi tehdä monella tavalla. Tärkeintä on se, että jo luokassa tehdään jono, mennään siinä samassa järjestyksessä ruokalaan EIKÄ PAIKKOJA VAIHDETA. Pöydät täytetään sitten järjestyksessä.l

Tällä tavalla ei paikkoja ole varsinaisesti määrätty vaan istumapaikka määräytyy ruokajonon paikan mukaan.

Tehokkain ratkaisu on ollut osoittaa jokaiselle oppilaalle tietty paikka ruokalassa, niin ei ole niin tarkkaa missä järjestyksessä he ovat jonossa.

Joo mutta kun koko tämä keskustelu lähti siitä, että paikat on väärin määrätty, tavalla taikka toisella! Tietyn paikan osoittamisessa on se heikkous, että "väärään seuraan" joutunut saa kärsiä siitä sitten siihen saakka, että määrätään uudet istumapaikat.

Etukäteen jonossa määräytyvä paikka on paljon hienovaraisempi tapa, vaikka tulos on aivan sama, kun pöydät täytetään järjestyksessä.

Ei kukaan joudu väärään seuraan, siitä järjestely tarkalleen suuniteltuna pitää huolen. Järjestyksessä täytössä on juuri se riski että kaverukset sattumalta osuvat lähekkäin.

Tietenkin joutuu väärään seuraan. Jos joutuu istumaan jonkun kusipään viereen niin se on väärää seuraa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/189 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT, mutta olisi hauskaa, jos kaikki tässäkin ketjussa opettajia ja heidän pedagogisia ratkaisujaan arvostelevat tulisivat edes viikoksi kokeilemaan vaikkapa nykypäivän alakouluun, että kuinka se opetus ja kasvatus siellä sujuu ilman esimerkiksi tässäkin ketjussa mainittuja työrauhaa edistäviä keinoja (parhaiden kaverusten istuttaminen eri puolille, rauhallisempi&vilkkaampi vierekkäin jne.)

Olisi mukavaa nähdä lopputulos.

Lisäksi huomautan, että minulle ainakin on tärkeää luokkani ryhmäyttäminen niin, että aivan kaikki tulevat toistensa kanssa toimeen ja oppilaat pystyvät työskentelemään kenen tahansa kanssa, sukupuolesta riippumatta. Näin ollen kenellekään ei myöskään pitäisi olla ongelma istua kenenkään vieressä.

t. luokanope, joka tasan tarkkaan määrää luokassa istumapaikat, ei sukupuolen, mutta kylläkin työhön keskittymiskyvyn ja myös sosiaalisten suhteiden perusteella. Ja paikkoja kyllä vaihdellaan ihan säännöllisesti, joten kukaan ei joudu kovin kauaa kärsimään hieman levottomammasta vierustoverista (joka ei todellakaan aina ole poika!)

Kaikkien ei todellakaan tarvitse tulla toimeen kaikkien kanssa.

Kenenkään ei pitäisi joutua sekunttiakaan kärsimään ihmisen vieressä josta ei tykkää

Vierailija
164/189 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistui todella huonolla menestyksellä sillä seurauksena oli, yllätys yllätys, pälinää parhaiden kaverien kanssa mm. elokuvista ja viikonlopusta ja siitä mitä tekee koulun jälkeen. Ei tule toistumaan tämä koe.

Ei ihme, että suomalaisten small talk -taidot ovat olemattomat, kun jo koulussa opetetaan, että kuulumisten vaihtaminen ruokapöydässä on väärin. Enpä osaa kuvitella yhtäkään tilannetta aikuiselämässä, jossa täyttä vaikenemista esimerkiksi lounaalla tai illallisella pidettäisiin kohteliaana.

Vierailija
165/189 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajana ymmärrän, että oudoillekin säännöille voi olla hyvä perustelu. Oman kokemuksen mukaan tässä ainakin kaksi oikein hyvää syytä toimia noin, koska jossakin iässä useimmat tytöt välttelevät poikia ja päin vastoin.

1. Pojat sähläävät keskenään, tytöt samoin. Ruokailu on paljon rauhallisempi tilanne, kun pojat ja tytöt eivät kikattele/supattele/töni eivätkä mitään muutakaan, kun ei vieressä istuvaan voi koskea ja juttelukin pysyy asiallisempana.

2. Estetään hillitöntä tyttöjen poikabakteerikauhua ( en tiedä, onko pojilla vastaavaa). Pahimillaan tyttö ei voi mennä kahta metriä lähemmäs poikaa ja voit vaan kuvitella, mitä se merkitsee pitkässä ruokajonossa.

Kuinka moni alapeukuttaja on itse ollut valvomassa koulussa ruokailua? Vastaapa ensin tähän kysymykseen sinä, joka aiot alapeukkua painaa tämän viestin kohdalla.

Miksi ihmisille pitää aiheuttaa suurta epämukavuutta vain sen takia koska sitä voi?

Mutta se on ihan okei, että tän tasa-arvohössötyksen nimissä aiheuttaa suurta epämukavuutta todella monelle murrosikäiselle, joka joutuu epävarmana ja murrosikäisenä  koko luokan poikien/tyttöjen katseen alle uimapuvussa? Oletko koskaan kuullut, miten teinipojat puhuvat tytöistä, kenellä on millaisetkin tissit, kenellä on hyvä perse. Miksei myös tytöt yhtälailla pojista, muttei ehkä niin roisisti. Muistan hyvin omasta yläasteajasta, kuinka pojat rankkasivat ne, joilla oli "hyvät munkit". Luuletteko tosiaan että tästä päästään sillä, että tasa-arvon nimissä alistetaan ne arat ja epävarmat puolialastomana sen toisen sukupuolen eteen.

On ok, että isolle osalle tyttöjä varmaan unisex vessat aiheuttavat epämukavuutta. Ei taida hirveästi teinien sielunelämää nää unisex vessojen kannattajat tuntea. Meinaat, ettei pojat keksi tytön perässä vessaan mennessään stalkata roskista ja alkaa huutelemaan käytävällä että "Maijalla on menkat, hyi vittu vessassa haisee ihan Maijan menkoilta".

Miksi vessojen pitäisi olla unisex??? Edes niiden yksittäisten koppien? Haluaisitko itse kaikkien yleisten vessojen olevan mallia unisex? Jos menet kaupungilla vessaan, on ihan ok, että sua edeltävä henkilö on vähän lorotellut siihen istuinrenkaalle?

Kai nyt sitten herrantähden pukuhuoneetkin yhdistetään? Miksi ei, jos kerran ollaan ihan samanlaisia ja luonnollinen asia jne.

Meillä oli erilliset vessat ja liikunnat tytöille ja pojille, mutta ei se mitenkään estänyt tyttöjen laittamista järjestykseen tissien koon perusteella. Se ei estänyt myöskään kuukautisista kiusaamista, perseiden puristelua, rintaliivien paukuttelua tai muuta sukupuoleen liittyvää kiusaamista. Päinvastoin, väitän, että tyttöjen ja poikien kohteleminen eri planeetoilta tulevina lajeina nimenomaan aiheuttaa sitä, että toista sukupuolta ei ymmärretä. Pojat on poikia -asenne on erityisen haitallinen, ja se on hyvin valloillaan kouluissa tänäkin päivänä. Sen varjolla pojat nimenomaan saavat arvostella tyttöjen ulkonäköä ja riehua miten huvittaa.

Kai nyt sitten herran tähden koulutkin erotellaan tytöille ja pojille? Miksi ei, jos kerran ollaan ihan erilaisia luonnostaan jne.?

Vierailija
166/189 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä OT? Olin koulussa aina se rauhallinen oppilas, jonka viereen laitettiin villit pojat "rauhoittumaan" oppitunneilla. Istuin itse aina eturivissä sen takia, että voisin seurata opetusta erityisen tiiviisti, mutta... Seuraus? Omat oppimisvaikeuteni pahenivat, kun en saanut keskittyä tunneilla. Ne, jotka pakotettiin viereeni istumaan, kokivat minut rangaistuksena heille ja päättivät vaikeuttaa hommia entisestään. Kaksi kaveriani joutuivat lopulta toimimaan ns. tulkkina minulle, siis kertoivat joka päivä kotimatkalla, mitä koulussa tehtiin ja mitä opettaja oli puhunut. Elämäni stressaavimmat vuodet olivat ne, joina olin 9-13 -vuotias.

Mitä hyvää tuossa systeemissä oli muuta kuin se, että yhden kiusaamisella saatiin pidettyä muille opiskelijoille työrauha? Miksi juuri minä? Miksi MINUN keskittymiseni, oppimiseni ja koulurauhani uhrattiin muiden viihtymiseksi? Onneksi en enää ole lapsi.

Vierailija
167/189 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
168/189 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti poistuu pian säännöt siitäkin että mikä on naisten wc ja mikä miesten wc. On se sitten baarissakin kiva mennä pissalle kun känniset äijät kuseskelevat joka vessan lattialle ja pöntön reunoille. Mutta se on tasa-arvoa, kuulkaas:-D

Vierailija
169/189 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö-poika istumahärjestys on etiketin mukaista kun koolla on enemmän väkeä..näin tulisi istua esim sitseillä, hääjuhlissa jne. Katsokaa vaikka ruotsin kuninkaallisten hääjuhlasta kuvia.

Vierailija
170/189 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sattumalta eivät joudu, jos on etukäteen tämä katsottu luokan jonossa. Toisaalta se ei haittaa, jos joskus istuvatkin vierekkäin.

Istumajärjestys on hyvä vaihtaa vaikka joka kuukausi. Silloin ei kukaan joudu kärsimään häiriköstä koko aikaa.

Vierailija
171/189 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella yllättynyt, että täällä vastustetaan istumajärjestyksiä ja opettajan valitsemia pareja! Ovatkohan vastustajat vanhempia vai nuoria?

Olen itse yläkoulun opettaja, ja teen lähes aina ryhmille valmiit istumajärjestykset, joita vaihdetaan kuuden viikon välein. Myös ryhmätöissä jne. suunnittelen ryhmät pääsääntöisesti etukäteen.

Tälle on mielestäni monia pedagogisia perusteita, mm. se ettei kukaan jää yksin ja hyljeksityksi. Väittäisin tuntevani oppilaat niin hyvin, etten laita pareiksi nuoria, joiden välillä olisi kiusaamista.

Vierailija
172/189 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vuotta myöhemmin, saammekohan tänne jälleen uutta keskustelua aiheesta. Itse käyn nyt peruskoulun kuudetta luokkaa, ja tuollaista ei nykyään enää (2017) näy ruokalassa, mutta luokassa kuitenkin. Minua järjestely luokassa ei haittaa sillä itse olen rauhallinen "poika" ja vietän aikaa suurimmaksi osaksi tyttöjen kanssa. Minua vain harmittaa että olen biologisesti poika, mutta koen itseni tytöksi (siis trans) ja voin vain inhota sitä kuinka meille pienessä kylä koulussa on tyttöjen ja poikien jonot. Olen jo opettajillekin yrittänyt näyttää etten halua olla poika, mutta sellaisekdi minut määritellään kun en vielä fyysisiä muutoksia ole aloittanut. Ja olkoon minusta pojat poikia, mutta meidän opettajamme yleistää niin hirveästi. Että jos suurin osa pojista tekee jotain sitten ovat kaikki tehneet, tyyliin. Mutta tytöt nähdään paremmin yksilöinä. Enkä halua olla esim. oliko teillä koulussa kummioppilaat. En halua olla pojan kummioppilas vain koska olen itse "poika". Ja tälläisiä tilanteita tulee vastaan viikoittain. Haluaisin että kouluissa kaikki oppilaat nähtäisiin yksilöinä ja sukupuoli neutraaliutta tuettaisiin (kohtuullisesti esim. wc ja pukuhuohe tilat menisivät jo yli). Olisi mukavaa saada aiheesta keskustelua.🙋

Vierailija
173/189 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä tätä. Kyllä pojat on poikia ja tytöt tyttöjä. Jos näitä ei erotella enää niin sama liikunnan opettaja ja samaan suihkuun sitten. Sitäkö halutaan. Ei eri pukuhuoneita, jos kerran ei saa olla tyttö eikä poika. Oudoksi kyllä mennyt tämä maailma sanon minä. Sama vessakin sitten. Vai joko aletaan erottelee, kun näitä mietitään ? 

Vierailija
174/189 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokassa oli istumajärjestys, joka tehtiin niin, että samaa sukupuolta olevat eivät istuneet vierekkäin.

Vierailija
175/189 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole 

Vierailija
176/189 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkö Jormiina nyt ilman paikkaa?

Vierailija
177/189 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että sääntö on sen takia, että tytöt "rauhoittavat poikia" tai "katsovat poikien perään." Ällöttävää.

Juuri näin. Tytöille ulkoistetaan siinä kätevästi vastuu poikien käytöksestä ja heidät pakotetaan piene apuopettajan rooliin.  kun rauhalliset tytöt laitetaan puskuriksi levottomien poikien väliin. 

Vierailija
178/189 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se lasten asioista huolehtiminen on niin rankkaa, niin jättäkää ne lapset tekemättä. Muuten on ihan turha valittaa istumajärjestyksistä koulussa ja epäreiluista opettajista.

Vierailija
179/189 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteisvessat eivät sovi kouluun. Kuvitelkaapa niitä ahdisteluja ym ja tyttöjen kuukautisten hankaloitumista.

Nykyään ovat ovellisia yksityisvessoja.

Vierailija
180/189 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ja minäkään en ymmärrä sen pointtia...? Ja koskeekohan muuten myös opettajia?;)

Suurin osa opettajista on naisia 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä