Päiväkodin menettely - mitä ajattelette tästä?
Lasteni päiväkoti on ollut tähän asti mielestäni oikein hyvä. Lapseni ovat 3- ja 5-vuotiaat. Lapseni ovat samassa ryhmässä, kuten kaikki 3-5 -vuotiaat, mutta heidät jaetaan välillä iän mukaan eri ryhmiin. 4-5 viikkoa sitten hoidossa aloitti uusi lapsi, minkä jälkeen kaikki on muuttunut. Luettelen tässä, mitä on lapsilleni on mm. tapahtunut:
- päälle heitetty hiekkaa, tukistettu, viety leluja, tönitty, ajettu päälle "potkupyörällä", leluja viety kädestä, sormille tallottu tahallaan liukumäessä ja blokattu pääsy liukumäkeen, huudettu korvaan, peloteltu, hosunut kepillä lastani kohti, metelöity, peloteltu, uhannut lyödä kovalla esineellä (juossut esineen kanssa perässä), potkinut sänkyä ja itkenyt rypistänyt piirrustuksen jne. Lisäksi uusi lapsi on rikkonut isompien yhdessä tekemän askartelun, potkaissut yhtä lasta päähän, lyönyt isompaa tyttöä niin, että ilmeisesti rautahammas heiluu, vienyt yhden lapsen penaalin jne. Melkein joka päivä tänä aika lapseni ovat kertoneet uuden lapsen aiheuttamista ongelmista, joista esim. puisella junaradanpalalla lyömisen uhkaaminen on kuulostanut mielestäni vakavalta.
Otin asian puheeksi viime viikolla. Olin alkanut kirjata näitä asioita ylös, koska sama nimi toistui aina näissä asioissa. Kerroin lastentarhanopettajalle huolestani (lapset eivät saa leikkiä rauhassa, oksa voi osua silmään tms.). Hän sanoi, että he ovat itse olleet kyseisen lapsen kanssa helisemässä (emme puhuneet nimellä, mutta hän tiesi _heti_ ketä tarkoitin), että he eivät voi jättää häntä yhtään yksin, mutta että nyt on alkanut tilanne rauhoittua. Keskustelu päättyi siihen, että opettaja pyysi minua soittamaan, jos jotain tapahtuu ja jos asia vaivaa mieltä, mutta vakuutti, että parempaan mennään ja että he ovat uuden lapsen kanssa jatkuvasti. Tällä viikolla 5-vuotias sitten kertoi, että uusi lapsi oli ottanut muoviveitsen keittiöleikeissä ja aivan suoraan osoittanut lasani poskeen ja siitä silmään. Lapsi oli juossut hoitajan luokse, joka oli ottanut sen pois ja kieltänyt. Mieheni oli jutellut asiasta pitkään hoitajan kanssa, sanoi, että emme hyväksy tällaista ja että pitäisikö veitset ottaa pois ja uutta lasta pitää paremmin silmällä.
soitin seuraavana päivänä päiväkodin johtajalle. Kerroin tilanteen (jonka hän hyvin tiesi, myös veitsiepisodin) ja kysyin, mitä nyt. Aiemmin olimme sopineet, että meidän lapsemme eivät olisi uuden lapsen kanssa yhdessä tilassa ilman valvojaa, ja sehän ei toteutunut. Sovimme, että lapsemme olisivat hoitajien kanssa aina (toisin kuin uusi lapsi) ja eivät leiki itsenäisesti ilman hoitajaa ennen kuin tilanne raukeaa.
Tänään menin hakemaan lapset ja juttelin lastentarhanopettajan (vasu-keskusteluissa olleen) kanssa. Hän riensi uuden lapsen isän luokse ja juttel pitkään hänen kanssaan, ja oli kuin ei huomaisikaan minua, kun lopulta oli vapaana. Kävin kysymässä, miten oli mennyt ja oli lyhytsanainen. Lopulta kerroin, että olen jutellut johtajan kanssa (jonka opettaja tiesi, koska johtaja oli hänelle soittanut illalla). Lastentarhanopettaja kommentoi minulle näin: "pitkääkö mun ottaa heidät siis vessaankin mukaan" kun kerroin, että johtajan kanssa sovimme, että hoitaja on heidän kanssaan aina (tämä on oikeutemme, sanoi johtaja). Olin ihan, että no ei, mutta kai he voivat silti olla valvonnan alla. Sitten opettaja sanoi, että uusi lapsi on oikeasti hyväsydäminen, että nämä luettelemani asiathan tapahtuivat 4-5 viikon aikana (niin tapahtuivat joo, mutta joka päivä jotain ikävää ja hilestuttavaasilti!), että uusi lapsi on hyväsydäminen ja että oma 5-vuotiaani on itse asiassa liian herkkä (viikko sittenhän kehui lasta kypsäksi ja käytöstä erittäin kauniiksi). Oli muutakin, mutta tämä kääntyi nyt minua ja lapsiani vastaan. Mitä nyt pitäisi tehdä?
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, etteivät lastentarhanopettajat osaa englantia? Niin kovasti vielä mainostavat olevansa korkeasti koulutettuja ja sitten eivät muka osaa kieltä, jota on opetettu peruskoulun alaluokilta lähtien? Suomessa englanninkielentaidottomia on nykyään pääasiassa vain pikkulapsissa, vanhemmissa ikäluokissa ja jostain oppimisvaikeuksista kärsivissä, joten aika uskomattomalta kuulostaa.
No niinpä! Itsekin olin ihmeissäni alkuun. Lto on vanhempi nainen, ehkä lähempänä 60 v., mutta en minä silti myöskään tajua. Kyllä he alkeet osaavat varmaan, mutta lto joskus huokaisi minulle, että on tosi hankalaa kun itse ei oikein osaa englantia, vanhemmilla on muu kieli kuin suomi, ja sitten yhdessä yritetään ratkoa asioita englanniksi. Hoitajat eivät ymmärtääkseni myöskään osaa kauhean paljon. Tämän takia aloitustani on ilmeisesti pidetty provona. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pahoinpitely ilmoitus pitää tarvittaessa tehdä, poliisin tehtävä on päättää jatkot. Ällöttävä neuvo tuo, pahoinpitelystä ei ilmoitusta kun ei johda mihinkään, saman neuvon voitte sitten antaa kaikille uhreille joilla on huonot tuntomerkit tekijästä.. Poliisi tutkii pahoinpitelyt, uhrin ei tarvitse tilannetta arvioida, lto on se joka on vastuussa. Mielikuvitusleikki; apn lapsi kuolee päiväkodissa toisen lapsen aiheuttamaan päävammaan. Tarviiko asia tutkia? Kuka tutkii? Onko tarpeellista kun tekijä lapsi? Kenellä vastuu viran puolesta suojella apn lasta? Saisiko päiväkodin lto potkut? Saisiko syystä? Mikä olisi av mammojen kanta?
Älä nyt hyvä ihminen höpötä :D
Jos tekee ilmoituksen pahoinpitelystä niin ei se kyllä ainakaan poliisia kiinnosta. Kuvittelepa, että teet ilmoituksen että lapsi potkaisi, uhkasi leikkiveitsellä jne. Missä todisteet? Tuon takia kukaan henkilökunnasta ei saa potkuja. Jos avin mielestä tutkimisen aihetta on, tutkitaan päiväkodin käytännöt rikkovatko ne lakia, missä hlökunta on ollut silloin kun väitetyt tapaukset ovat sattuneet, oliko heille annetut riittävät jne. Johtaja esimiehenä on vastuussa, jos käytännöt eivät ole kunnossa. Jos työntekijä on selvästi laiminlyönyt tehtäviään joutuu myös vastaamaan. Typerää kuvitella, että yksi 4-vuotias uhmakkaalta käytöksellä aiheuttaa suoraan potkuja lto:lle.
Vierailija kirjoitti:
Kai te ymmärrätte miksi päiväkodin johtaja lupasi noin, koska hän tajuaa että työntekijät on ryhmässä vastuussa turvallisuudesta, niin laki sanoo. Eikä apn lapsi joudu silmätikuksi tai sitten henkilökunnan ammatillisuus on todella hukassa. Kasvatuskumppanuus tarkoittaa myös sitä että vaikeista asioista pystytään puhumaan. AP muuten jos lto ei kohtele sinua asiallisesti, tee valitus.
Johonkin johtaja tuon perusti, siis että hän nimenomaan sanoi minulle, että meillä on oikeus siihen, että lapsemme ovat jatkuvasti hoitajan valvonnassa - ja hän pyysi minua sopimaan asiasta vielä hoitajan kanssa. Sanoin että ok, harmi ettei asiaa saada muuten hoidettua, mutta jos tämä on ainoa konkreettinen tapa toimia, niin tehdään niin, seurataan asiaa ja jos ja kun tilanne rauhoittuu, niin lopetetaan se sitten. Menin sovitusti puhumaan siis lto:lle, joka heti aluuun tiuskaisi minulle, että ai otanko mä ne vessaan pyyhkimään pyllyjäkin? ja kaikkea muuta ikävää.
En usko, että lapseni joutuvat silmätikuiksi. Ottaa vaan päähän :) kielitaidotonta, kärttyistä porukkaa liikkeellä. Mutta aion ihan rauhassa seurata tilannetta, kirjata ylös näitä asioita ja ottaa tarvittaessa yhteyttä muualle. Ymmärrän, että ihnisiä tässä ollaan, ehkä lto palaa tähän vielä mukavimmissa merkeissä. Ap
Naurettavaa että joku puhuu rikosilmoitusten tekemisestä. Niitä erityislapsia on nyt vaan lähes jokaisessa ns.tavallisessa ryhmässä, usein vielä useampia.
Minkä ne työntekijät sille voivat, vaikka kys.lapset saisivat moniammatillista apua. Ei lto voi antaa lapsille porttikieltoa päiväkotiin.
Jos yhdellä hoitajalla 7 tai vaikka 14 lasta vahdittavana, luuletko että kaiken ehtii ennakoida ja ehkäistä. Jos näitä erit.lapsia on useampia ja hoitaja yksin tilanteessa jossa toisella puolella huonetta lentää tavarat päin kaveria ja toisella puolella heiluu nyrkit, ei kädet riitä.
Pahoittelut, mutta ihmisiä ne työntekijätkin vain ovat.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa että joku puhuu rikosilmoitusten tekemisestä. Niitä erityislapsia on nyt vaan lähes jokaisessa ns.tavallisessa ryhmässä, usein vielä useampia.
Minkä ne työntekijät sille voivat, vaikka kys.lapset saisivat moniammatillista apua. Ei lto voi antaa lapsille porttikieltoa päiväkotiin.
Jos yhdellä hoitajalla 7 tai vaikka 14 lasta vahdittavana, luuletko että kaiken ehtii ennakoida ja ehkäistä. Jos näitä erit.lapsia on useampia ja hoitaja yksin tilanteessa jossa toisella puolella huonetta lentää tavarat päin kaveria ja toisella puolella heiluu nyrkit, ei kädet riitä.
Joo, ymmärrän ja oln kertonut ymmärtäväni että kädet ovat täynnä. Mutta minä ja lapseni ollaan myös ihmisiä ja haluaisin että a) lapset ovat turvassa ja b) minulle puhutaan asiallisesti, kun ei tämä tilanne ole minun tai lasteni vika. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ymmärrän ja oln kertonut ymmärtäväni että kädet ovat täynnä. Mutta minä ja lapseni ollaan myös ihmisiä ja haluaisin että a) lapset ovat turvassa ja b) minulle puhutaan asiallisesti, kun ei tämä tilanne ole minun tai lasteni vika. Ap
AP:lle vielä, odota vaan kun lapsesi lähtevät kouluun. Silloin ikävöit turvalliseen päiväkotiin. Opeta lapsesi pitämään puolensa tai ainakin juoksemaan karkuun.
Voi jestas mitä ruikuttajia.. Onpa herkkänahkaisia lapsia!
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas mitä ruikuttajia.. Onpa herkkänahkaisia lapsia!
Kyllä joo. Turpiin varmaan pitäisi vetää.
Käytännössä kun lapsiryhmässä on 21 lasta (ja ehkä pari ylimääräistä) ja monta tuntia päivästä pitää pärjätä kahden aikuisen kasvattajan inhimillisillä kyvyillä huolehtia isosta lapsilaumasta, ei vaan millään pysty estämään kaikkia konflikteja. Koska ryhmän 3 aikuistahan eivät ole koko aikaa samaan aikaan työssä, vaan he tekevät eri työvuoroja. Mitenkään ei voi vanhemmalle luvata, että tämän lapsi olisi joka sekunti aikuisen vieressä ja huomionkohteena, kun lapsia on kuitenkin ryhmässä yli 20.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, etteivät lastentarhanopettajat osaa englantia? Niin kovasti vielä mainostavat olevansa korkeasti koulutettuja ja sitten eivät muka osaa kieltä, jota on opetettu peruskoulun alaluokilta lähtien? Suomessa englanninkielentaidottomia on nykyään pääasiassa vain pikkulapsissa, vanhemmissa ikäluokissa ja jostain oppimisvaikeuksista kärsivissä, joten aika uskomattomalta kuulostaa.
Aika suuri osa lastentarhanopettajista on sitä ikäluokkaa, jotka ovat suorittaneet opistotasoisen lto-tutkinnon aikana, jolloin lastentarhanopettajia ei edes valmistunut yliopistosta. Vielä on jopa työelämässä niitäkin, jotka eivät ole käyneet peruskoulua, vaan kansa- ja oppikoulun. Sitten on toki meitä nuorempiakin, joilla on alan kielitaito päässyt hieman ruostumaan, kun sitä ei ole tarvinnut valmistumisen jälkeen. Monelle on suuri kynnys alkaa puhua englanniksi, jos opinnoista on jo vuosia(-/kymmeniä) aikaa, eikä ole käyttänyt kieltä kuin satunnaisilla ulkomaanmatkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista että moni täällä on sitä mieltä että on ok ettei päiväkodissa ole turvallista? Entä jos kyse olisi aikuisista? Mä meen töihin joka päivä ja uusi työkaveri uhkailee ja heittelee mua tavaroille, mun pitää vaan odottaa että tottuu ympäristöönsä ja hyväksyä tilanne, just, mähän tekisin rikosilmoituksen. Kenenkään ei kuulu pelätä päiväkodissa, ketään ei saa uhkailla eikä pahoinpidellä. Päiväkodin henkilökunnan tehtävä on taata turvallinen ympäristö. Itse teen töitä muistisairaiden parissa, osa on väkivaltaisia, av logiikalla olisi siis ihan ok että antaisin heidän pahoinpidellä toisiaan, koska he eivät voi taudille mitään. Väkivalta ei ole koskaan ok, tuntuu että se hyväksytään helpommin kun se kohdistuu lapsiin ja tekijänä toinen lapsi.
Enemmistön suomalaisista mielestä on parempi, että rahaa laitetaan rikkaiden taskuun ja pois peruspalveluista. Jos kuntapäättäjät ei halua maksaa erityisryhmistä, niin sillion niitä ei järjestetä. Luuletko, että kukaan tuon tilanteen osapuolista haluaa sen jatkuvan tuollaisena? Väkivaltainen lapsi hyötyisi huomiosta ja erityispedagogiikasta, oma lapsesi ja päiväkodin henkilökunta hyötyisi rauhallisesta päivähoidosta, väkivaltaisen lapsen vanhemmat hyötyisivät siitä, että lapsi integroituu ja oppii tunteenilmaisua ja kieltä. Muukin yhteiskunta hyötyisi, kun yksi lapsi on saatu pois syrjäytymisen tieltä.
Mutta kun ei niin ei. Vaaleissa näistä asioista päätetään.
Kyllä me päiväkodin ammattilaisetkin toivoisimme, että jokaikinen lapsi ja aikuinen (kyllä, mekin olemme välillä kasvot verinaarmuilla, purtuina ja silmälasit rikoittuina) saisi olla päiväkodissa turvassa ja rauhassa, ja olemme turhautuneita, kun ryhmäkokoja halutaan vaan entisestään kasvattaa! Tehostamisessa on menty liian pitkälle, ja se näkyy juuri ap:nkin kuvaamassa tilanteessa, joka on raskas kaikille osapuolille. Myös me työntekijät kärsimme siitä, että emme pysty tekemään läheskään kaikkea sitä mitä osaisimme ja voisimme lasten turvallisuuden, sosiaalisten taitojen ja hyvinvoinnin eteen, jos vaan ehtisimme.
Vierailija kirjoitti:
Sanoit, että lapsi on maahanmuuttaja, onkohan pakolainen? Nuo pakolaislapsethan voivat olla todella traumatisoituneita, kun ovat pyörineet sodan keskellä yms. Tämähän ei oikeuta satuttamaan ja käyttäytymään, miten käyttäytyy, mutta saattaisi selittää käytöstä. Terapiaahan sellainen lapsi tarvitsee. Hän leikeissään ehkä vain toistaa niitä asioita, joita kotimaassaan näki, ei hän välttämättä tajua tekevänsä väärin, siksi häntä pitäisi päiväkodissakin ohjata tiukasti. Ei se lapsen psyyke voi kehittyä normaaliksi, jos ympärillä tulitetaan.
Minusta sinä et voi vaatia, että sinun lapsiasi vahditaan herkeämättä, mutta ryhmän aikuisten pitäisi vahtia tätä uutta lasta, jotta hän ei pääsisi terrorisoimaan muita.
Eurooppaan tulevat pakolaiset eivät tule sodan keskeltä, vaikka muuten toki traumatisoituneita ovatkin. Uusi lapsi tarvitsee aikaa ja ymmärrystä. Päiväkodin tulisi hankkia tulkki. Miksi ap luulee että lapsi puhuisi englantia? Puhuvatko sinun lapsesi englantia?
On kyllä ihan syvältä että yksi lapsi voi pilata koko päiväkodin ryhmän tai luokan toiminnan ja turvallisuuden. Puhumattakaan että muut eivät saa huomioita aikuisilta kun kaikkien paukut menevät tähän lapseen. Pitäisi olla piempi kynnys erityisluokille, onko erityispäiväkoteja olemassa vai intgroidaanko alle kouluikäiset häiriköt aina perusryhmään aikuisten määrää vaan lisäämällä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me päiväkodin ammattilaisetkin toivoisimme, että jokaikinen lapsi ja aikuinen (kyllä, mekin olemme välillä kasvot verinaarmuilla, purtuina ja silmälasit rikoittuina) saisi olla päiväkodissa turvassa ja rauhassa, ja olemme turhautuneita, kun ryhmäkokoja halutaan vaan entisestään kasvattaa! Tehostamisessa on menty liian pitkälle, ja se näkyy juuri ap:nkin kuvaamassa tilanteessa, joka on raskas kaikille osapuolille. Myös me työntekijät kärsimme siitä, että emme pysty tekemään läheskään kaikkea sitä mitä osaisimme ja voisimme lasten turvallisuuden, sosiaalisten taitojen ja hyvinvoinnin eteen, jos vaan ehtisimme.
Ihan varmasti ja todellakin kunnioitan sitä, miten osaatte ja jaksatte! Oikeastihan häirikkölapsen vanhempien pitäisi/ olisi pitänyt toimeen, kai senkin voi sanoa suoraan. Ap
En jaksanut lukea kuin sinulle kaksi asti joten anteeksi jos sanon jotain mitä muutkin. Kiinnitin huomion kahteen vakavaan asiaan. Lto on puhunut aloittajan kanssa toisen perheen lapsesta ja perheen asioista. Suuri virkavirhe!
Toinen virkavirhe on luvata aloittajan lapsille "sataprossasta suojelua" jatkuvan läsnäolon avulla. Kuka suojelee ryhmän muita lapsia vai kiinnostaako se edes ketään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki valvonta on päiväkodin tehtävä, ilman että sinä ohjeistat kotoa käsin. Siis pitäisi olla automaattista. Ja jos lapsi on vaaraksi muille, pitää kutsua elto, kelto tai whatever tutkimaan mikä lapsessa mättää.
Minä olisin sanonut että teen lasun jos ei lasta saada käyttäytymään. Piste.
Mitä luulet, että lastensuojelu siinä auttaa? Kyllä päiväkoti osaa lapset ohjata eteenpäin, jos avun ja tuen tarvetta on.
Ai osaa vai? Kyllä näitä on nyt nähty, miten vievät asioita eteenpäin, kaikki Vilja Eerikat ja insestitapaukset...
Onko lapsen äidinkieli sitten englanti, kun hoitajien enkun puutetta valittelet? Jos ei, ei varmaan voida olettaa että osaavat (paitsi ruotsia tietty). Varmaan oppii suomea nopeasti, lapset usein oppivat. Sitten helpottanee paljon, kun ymmärtää paremmin sääntöjä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki valvonta on päiväkodin tehtävä, ilman että sinä ohjeistat kotoa käsin. Siis pitäisi olla automaattista. Ja jos lapsi on vaaraksi muille, pitää kutsua elto, kelto tai whatever tutkimaan mikä lapsessa mättää.
Minä olisin sanonut että teen lasun jos ei lasta saada käyttäytymään. Piste.
Mitä luulet, että lastensuojelu siinä auttaa? Kyllä päiväkoti osaa lapset ohjata eteenpäin, jos avun ja tuen tarvetta on.
Ai osaa vai? Kyllä näitä on nyt nähty, miten vievät asioita eteenpäin, kaikki Vilja Eerikat ja insestitapaukset...
Näissä tapauksissahan päiväkodin ja koulun työntekijät nimenomaan olivat tehneet ls-ilmoituksia ja ilmaisseet huolensa. He tekuvät voitavansa, eikä ole heidän vikansa, etteivät asioista vastanneet sosiaalityöntekijät olleet vieneet asioita eteenpäin.