Päiväkodin menettely - mitä ajattelette tästä?
Lasteni päiväkoti on ollut tähän asti mielestäni oikein hyvä. Lapseni ovat 3- ja 5-vuotiaat. Lapseni ovat samassa ryhmässä, kuten kaikki 3-5 -vuotiaat, mutta heidät jaetaan välillä iän mukaan eri ryhmiin. 4-5 viikkoa sitten hoidossa aloitti uusi lapsi, minkä jälkeen kaikki on muuttunut. Luettelen tässä, mitä on lapsilleni on mm. tapahtunut:
- päälle heitetty hiekkaa, tukistettu, viety leluja, tönitty, ajettu päälle "potkupyörällä", leluja viety kädestä, sormille tallottu tahallaan liukumäessä ja blokattu pääsy liukumäkeen, huudettu korvaan, peloteltu, hosunut kepillä lastani kohti, metelöity, peloteltu, uhannut lyödä kovalla esineellä (juossut esineen kanssa perässä), potkinut sänkyä ja itkenyt rypistänyt piirrustuksen jne. Lisäksi uusi lapsi on rikkonut isompien yhdessä tekemän askartelun, potkaissut yhtä lasta päähän, lyönyt isompaa tyttöä niin, että ilmeisesti rautahammas heiluu, vienyt yhden lapsen penaalin jne. Melkein joka päivä tänä aika lapseni ovat kertoneet uuden lapsen aiheuttamista ongelmista, joista esim. puisella junaradanpalalla lyömisen uhkaaminen on kuulostanut mielestäni vakavalta.
Otin asian puheeksi viime viikolla. Olin alkanut kirjata näitä asioita ylös, koska sama nimi toistui aina näissä asioissa. Kerroin lastentarhanopettajalle huolestani (lapset eivät saa leikkiä rauhassa, oksa voi osua silmään tms.). Hän sanoi, että he ovat itse olleet kyseisen lapsen kanssa helisemässä (emme puhuneet nimellä, mutta hän tiesi _heti_ ketä tarkoitin), että he eivät voi jättää häntä yhtään yksin, mutta että nyt on alkanut tilanne rauhoittua. Keskustelu päättyi siihen, että opettaja pyysi minua soittamaan, jos jotain tapahtuu ja jos asia vaivaa mieltä, mutta vakuutti, että parempaan mennään ja että he ovat uuden lapsen kanssa jatkuvasti. Tällä viikolla 5-vuotias sitten kertoi, että uusi lapsi oli ottanut muoviveitsen keittiöleikeissä ja aivan suoraan osoittanut lasani poskeen ja siitä silmään. Lapsi oli juossut hoitajan luokse, joka oli ottanut sen pois ja kieltänyt. Mieheni oli jutellut asiasta pitkään hoitajan kanssa, sanoi, että emme hyväksy tällaista ja että pitäisikö veitset ottaa pois ja uutta lasta pitää paremmin silmällä.
soitin seuraavana päivänä päiväkodin johtajalle. Kerroin tilanteen (jonka hän hyvin tiesi, myös veitsiepisodin) ja kysyin, mitä nyt. Aiemmin olimme sopineet, että meidän lapsemme eivät olisi uuden lapsen kanssa yhdessä tilassa ilman valvojaa, ja sehän ei toteutunut. Sovimme, että lapsemme olisivat hoitajien kanssa aina (toisin kuin uusi lapsi) ja eivät leiki itsenäisesti ilman hoitajaa ennen kuin tilanne raukeaa.
Tänään menin hakemaan lapset ja juttelin lastentarhanopettajan (vasu-keskusteluissa olleen) kanssa. Hän riensi uuden lapsen isän luokse ja juttel pitkään hänen kanssaan, ja oli kuin ei huomaisikaan minua, kun lopulta oli vapaana. Kävin kysymässä, miten oli mennyt ja oli lyhytsanainen. Lopulta kerroin, että olen jutellut johtajan kanssa (jonka opettaja tiesi, koska johtaja oli hänelle soittanut illalla). Lastentarhanopettaja kommentoi minulle näin: "pitkääkö mun ottaa heidät siis vessaankin mukaan" kun kerroin, että johtajan kanssa sovimme, että hoitaja on heidän kanssaan aina (tämä on oikeutemme, sanoi johtaja). Olin ihan, että no ei, mutta kai he voivat silti olla valvonnan alla. Sitten opettaja sanoi, että uusi lapsi on oikeasti hyväsydäminen, että nämä luettelemani asiathan tapahtuivat 4-5 viikon aikana (niin tapahtuivat joo, mutta joka päivä jotain ikävää ja hilestuttavaasilti!), että uusi lapsi on hyväsydäminen ja että oma 5-vuotiaani on itse asiassa liian herkkä (viikko sittenhän kehui lasta kypsäksi ja käytöstä erittäin kauniiksi). Oli muutakin, mutta tämä kääntyi nyt minua ja lapsiani vastaan. Mitä nyt pitäisi tehdä?
Kommentit (221)
Jos epäilyttää tai kiinnostaa mitä lasten päiväkotipäivään kuuluu, menkää päiväksi lapsenne ryhmään. Sinne saa kyllä mennä kun sopii etukäteen. Luulenpa että monen silmät avautuvat, myös sen jonka mielestä työntekijät "tekevät kirjallisia töitä" lasten ollessa päiväunilla.
Tämän jälkeen toivoisin, että otatte yhteyttä päättäjiin, jotka ne resurssit päiväkoteihin antavat.
En edes viitsi tähän alkaa kirjoittaa näkökulmaa toisen lapsen puolesta. Sitä tuskin tänne halutaan.
Siis oikeasti pahoinpitely on rikos!! Jos ap lastasi pahoinpidellään päiväkodissa ja jälkiä tulee niin tee tietysti pahoinpitelyilmoitus. Päiväkodin henkilökunnan on taattava turvallisuus, sehän on laadukkaan varhaiskasvatuksen perus juttu. Miten kukaan voi olla sitä mieltä että uhkailu nyt vaan pitää hyväksyä, ei tietenkään. Miettikää tilanne jossa tekijänä olisi aikuinen, yhäkö neuvonne olisi hyväksy asia? Siis ihan pakko kysyä; oletteko tyhmiä?
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojeluilmoitus ja jos se ei johda mihinkään, rikosilmoitus. Eihän tuollainen paikka ole turvallinen.
Jos tämä ei ole provo, niin kyllä minä ihmettelen! Eihän lapsia oikeasti saa päiväkodissa jättää hetkeksikään keskenään. Juuri tällä perustellaan päiväunia, kun ei millään voi lapset olla edes siinä samassa tilassa tekemässä jotain hiljaista hommaa, jossa aikuinen tekee omia "paperitöitään".
Ja olisi se niin syntisen väärin työntää kielitaidoton lapsi paikkaa, jossa kukaan ei osaa englantia. Miten se muuten on mahdollista, kun käytännössä jokainen suomalainen opiskelee englantia peruskoulussa noin 7 vuotta? Kaikki hoitajat kansakouluikäluokkaa?
Voiko ihminen oikeasti olla näin tyhmä? Miksi ihmeessä kuvittelet, että nelivuotias ulkomaalainen lapsi osaa englantia? Osaako suomalaiset nelivuotiaat lapset automaattisesti englantia kun ne vie ulkomaille?
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti pahoinpitely on rikos!! Jos ap lastasi pahoinpidellään päiväkodissa ja jälkiä tulee niin tee tietysti pahoinpitelyilmoitus. Päiväkodin henkilökunnan on taattava turvallisuus, sehän on laadukkaan varhaiskasvatuksen perus juttu. Miten kukaan voi olla sitä mieltä että uhkailu nyt vaan pitää hyväksyä, ei tietenkään. Miettikää tilanne jossa tekijänä olisi aikuinen, yhäkö neuvonne olisi hyväksy asia? Siis ihan pakko kysyä; oletteko tyhmiä?
Niin no, voihan sitä tuollaisella ilmoituksella tuhlata resursseja. Kestä se pahoinpitelyilmoitus tehdään, hoitajastako? lapsi ei ole rikosvastuussa alle 15-vuotiaana.
Koulupuolelta se on vain fakta, että nämä riehujat voi mukiloida toisia loputtomiin, eikä sille voi oikein mitään. Toki valvoa, opastaa, keksiä palkintojärjestelmiä (saa palkinnon, kun ei mukiloi), olla kotiin yhteyksissä, puhua tästä oppilashuoltoryhmässä jne. Mutta pohjimmiltaan mukilointi voi jatkua ainakin jollain asteella. Kertokaa joku, mikä on keino lopettaa tuo toiminta. Kuulisin mielelläni itsekin sen. Laillisia keinoja sitten kiitos ja sellaisia, joihin yhteiskunta antaa resurssit. Ainoat toimivat voisi olla joko siirtää riehuja johonkin pienryhmään tai palkata sille oma päällystakki, joka kävelee koko ajan vierellä estämässä konflikteja. Ja jos näitä ei voi käyttää, niin mitä jää jäljelle?
Itse kannattaisin, että toiset oppilaat löisi kerrankin takaisin ja kunnolla. (mutta en sano tätä ääneen)
Vierailija kirjoitti:
Provolle haiskahtaa, muutama aika suuri epäloogisuus tarinassa. Niitä on jo esiin nostettukin eli mm se että lto olisi muka ap:n kanssa keskustellut tämän "häirikkölapsen" perhetilanteesta ja taustoista, että "häirikkölapsen" vanhempien ja lapsen itsensä kanssa ei olisi mitään yhteistä kieltä (jos yhteistä kieltä ei oikeasti ole niin paikalla on tulkki, jos ongelma on henkilökunnan englannin osaamisessa niin tehdään järjestelyjä niin että paikalla on hoitaja joka osaa englantia, pieni lapsi oppii tarpeeksi suomea ihan muutamassa viikossa jotta ymmärtää lyhyet, selkeät neuvot ja ohjeet) ja johtaja lupaa että ap:n lapset voivat olla koko ajan lto:n silmän alla (jopa tyhmempikin johtaja tietää työvuorot ja tietää ettei kukaan yksi kasvattaja voi olla koko päivää töissä).
Eli joko ap värittää reippaalla otteella, tulkitsee johtajan sanoja ihan liikaa tai provoilee.
Olen tavannut englantia äidinkielenä puhuvan häirikkölapsen, mutta rauhoittui kyllä kun kerrottiin rajat. Oli isompi, mutta tässä tapauksessa ei olisi ongelma henkilökunnan kielitaito vaan se, että uudella lapsella ei ole henkilökohtaista avustajaa, jonka kanssa hän voisi kommunikoida edes jollakin kielellä.
Tuli vaan mieleen, että kutsupa tämä lapsi teille kylään ja yritä saada lapset ystävystymään. Sitten ei tämän lapsen tarvi huonolla käytöksellä saada huomiota, kun kaveri löytyy muutenkin. Vain tätä kautta pystyt vanhempana vaikuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että henkilökunta on ollut helisemässä myös siksi, että uusi lapsi ei puhu suomea (eikä henkilökunta englantia tm.) eivätkä ilmeisesti hänen vanhempansakaan. Lapsi on 4-vuotias, joten ihan pienestä ei ole kyse.
Viittomallako LTO sitten keskusteli pitkään lapsen isän kanssa, kun tämä tuli lasta hakemaan?
Hahahaha! Kiinni jäi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provolle haiskahtaa, muutama aika suuri epäloogisuus tarinassa. Niitä on jo esiin nostettukin eli mm se että lto olisi muka ap:n kanssa keskustellut tämän "häirikkölapsen" perhetilanteesta ja taustoista, että "häirikkölapsen" vanhempien ja lapsen itsensä kanssa ei olisi mitään yhteistä kieltä (jos yhteistä kieltä ei oikeasti ole niin paikalla on tulkki, jos ongelma on henkilökunnan englannin osaamisessa niin tehdään järjestelyjä niin että paikalla on hoitaja joka osaa englantia, pieni lapsi oppii tarpeeksi suomea ihan muutamassa viikossa jotta ymmärtää lyhyet, selkeät neuvot ja ohjeet) ja johtaja lupaa että ap:n lapset voivat olla koko ajan lto:n silmän alla (jopa tyhmempikin johtaja tietää työvuorot ja tietää ettei kukaan yksi kasvattaja voi olla koko päivää töissä).
Eli joko ap värittää reippaalla otteella, tulkitsee johtajan sanoja ihan liikaa tai provoilee.
Olen tavannut englantia äidinkielenä puhuvan häirikkölapsen, mutta rauhoittui kyllä kun kerrottiin rajat. Oli isompi, mutta tässä tapauksessa ei olisi ongelma henkilökunnan kielitaito vaan se, että uudella lapsella ei ole henkilökohtaista avustajaa, jonka kanssa hän voisi kommunikoida edes jollakin kielellä.
Niin, todellisessa maailmassa se onkin niin että jos perheellä ja hoitajilla ei ole mitään yhteistä kieltä niin paikalla on tulkki. Siksi tämä ap:n kertomus haiskahtaa.
Jaa, jos minua joku tulee pahoinpitelemään ja reagoin pahoinpitelyyn hermostumalla ja saisin vielä kuulla olevani "yliherkkä" niin johan tulis markkinat.
Ihminen joka on koko ajan tekemisissä ahdistuksen aiheuttajan kanssa alkaa itsekin oireilla joten kannattaa muistaa vanha viisaus "viisas väistää". Näin kaikilla on parempi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että henkilökunta on ollut helisemässä myös siksi, että uusi lapsi ei puhu suomea (eikä henkilökunta englantia tm.) eivätkä ilmeisesti hänen vanhempansakaan. Lapsi on 4-vuotias, joten ihan pienestä ei ole kyse.
Viittomallako LTO sitten keskusteli pitkään lapsen isän kanssa, kun tämä tuli lasta hakemaan?
Hahahaha! Kiinni jäi :D
Öh. Monet aikuiset pakolaiset osaa englantia mutta heillä ei ole ehkä ollut ykkösprioriteettinä opettaa englantia niille taaperoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, todellisessa maailmassa se onkin niin että jos perheellä ja hoitajilla ei ole mitään yhteistä kieltä niin paikalla on tulkki. Siksi tämä ap:n kertomus haiskahtaa.
Meinaat että se tulkki seisoo pihalla ja oottelee hakutilannetta opettajan vieressä?
Eiköhän ne tulkkipalvelut ole rajattu noihin kasvatuskeskusteluihin joissa moniammatillinen työryhmä on paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki valvonta on päiväkodin tehtävä, ilman että sinä ohjeistat kotoa käsin. Siis pitäisi olla automaattista. Ja jos lapsi on vaaraksi muille, pitää kutsua elto, kelto tai whatever tutkimaan mikä lapsessa mättää.
Minä olisin sanonut että teen lasun jos ei lasta saada käyttäytymään. Piste.
Mitä luulet, että lastensuojelu siinä auttaa? Kyllä päiväkoti osaa lapset ohjata eteenpäin, jos avun ja tuen tarvetta on.
Mitäpä luulet että päiväkodin varhaiskasvattajat ovat velvollisia tekemään jos herää huolta lapsesta?
Vierailija kirjoitti:
Kurja tilanne, tsemppiä ap:lle.
Tässä pari huomiota:
* Työhönsä väsynyt hoitaja tai lto toimii juuri noin. Syytetään byrokratiaa ja ylempää tahoa, kun ei ole määrätty henkilökohtaista avustajaa ja sitten nostetaan kädet pystyyn ja jopa suljetaan silmät ongelmilta. Itse olen opettaja ja minun työni tärkein asia on tarjota jokaiselle koululaiselle turvallinen oppimisympäristö. Kaikki mitä näen tai kuulen, kuuluu minulle vaikka asiat eivät ylittäisi virallista puuttumiskynnystä tai vaikka johtoporras ei olisi ehtinyt avustajaa tms. määrätä. Minun on reagoitava (niin kuin ihminen!) kaikkeen mitä näen, enkä akuutissa tilanteessa voi jäädä odottamaan virallisia puuttumisen tai tuen keinoja. Kyse on ammattitaidostani. Kyllä, olen muutamaan kertaan sinnitellyt työpäivän ilman vessataukoja kun on pitänyt tavalla tai toisella pitää joku oppilas "lieassa" ihan koko ajan hänen oman turvallisuutensa ja myös muiden oppilaiden turvallisuuden takia. Olen jättänyt matikan tunnin pitämättä, kun luokassa on ollut selvitettävä tilanne. Kyllä, ruokailen päivittäisen lounaani aina 10-vuotiaiden seurassa heidän kanssaan jutellen, ja joskus lasinsiruja lattialta siivoillen, itkevää lasta lohduttaen tai riitoja selvittäen niin, että oman ruokani syömiseen on aikaa max 2 minuuttia ennen välituntivalvontaa. Olen jättänyt omalle harrastustunnille menemättä, kun on pitänyt jäädä oppilaan asioita hoitamaan. Olen istunut hienon itsenäisyyspäiväjuhlan ajan liikuntavälinevarastossa juttelemassa oppilaan kanssa, joka on puhunut sekavia ja uhkaillut tehdä pahaa itselleen ja muille. Se kuuluu minun työhöni ihan yhtä lailla kun ne ihanat hetket toimivan ryhmän kanssa kun kaikki osallistuu ja innostaa toisiaan, kun vihdoin näen sen yksinäisen lapsen juttelevan joka välitunti kaverin kanssa, kun traktorifani Taavi oppii vihdoin lukemaan juuri ennen 9-vuotissyntymäpäiväänsä, kun pieni tyttö tulee halaamaan ja sanomaan että olet maailman paras ope.
* asian vierestä, vähän provoksi minäkin tätä mietin, vaikka ap kirjoittaakin hyvin ja asia on tärkeä. ;) Mutta ap korostaa pk:n henkilökunnan, pakolaisvanhempien ja 4-vuotiaan pakolaislapsen englannin kielen puutetta, mutta eihän pakolaisten kanssa englantia puhuta! Ensimmäiset kriittiset viikot heidän kanssaan käytetään tulkkia (eivätkä he silloin ole päiväkodissa vaan vokissa)ja sen jälkeen heidän kanssaan puhutaan suomea ja viitotaan tai piirretään jos ei joku sana muuten selviä. Ei traumaattiselle 4-vuotiaalle opeteta englantia vaan pikkuhiljaa suomea, ja aikuiset kaikki oppivat muutamassa viikossa alkeellisesti selviämään suomella. Toinen provonhajuinen kohta oli, kun ekassa viestissäsi viittasit lto:aan puhumassa "häirikkölapsen" isän kanssa sinut ignooraten. Siihen täkyyn ei kukaan tarttunut?
Ap tässä. Tämä ei ole provo, mutta kirjoituss oli sinulta tosi hyvä, kiitos! Vastaan nopeasti: lto on itse vanhempi rouva, joka on minulle päivitellyt, että on nykyään paljon haasteita ja kun ei edes englantia hän itse riittävästi osaa (yrittävät vääntää sillä ulkomaalaisten kanssa). Mutta en siis ole varma, onko tämä uusi lapsi pakolainen vai ei - lähi-idästä kyllä, eikä vanhemmilla ole töitä, joten jotain muuta, maahanmuuttaja -statuksella ehkä? Ja mikä siinä on provomaista, jos lto ignoreerasi minut ja siirtyi isän kanssa puhumaan? Odottelin siinä ja hän käveli isän luokse suoraan, vaikka oli nähnyt minut odottelemassa. ApMutta kuten sanottu, hyvä keskustelu ja peukut ap:lle, oli tott tai ei. :)
Täh? Miten yksi lapsi voi muka pistää aiemmin hyvin toimineen ryhmän noin sekaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat että se tulkki seisoo pihalla ja oottelee hakutilannetta opettajan vieressä?
Eiköhän ne tulkkipalvelut ole rajattu noihin kasvatuskeskusteluihin joissa moniammatillinen työryhmä on paikalla.
Ei todella ole tulkkia! Lto ja muut hoitajat eivät osaa tarpeeksi englantia selvitäkseen vanhempien kanssa, joiden äidikieli on arabia! Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuna oikeasti miettisin päiväkodin vaihtoa. Tuossa ei tule tapahtumaan muutosta. Ja mieti tulevaisuutta myös koska hyvässä lykyssä tuo lapsi on samassa koulussa lapsesi kanssa, jossa ongelmat myös hyssytellään maton alle. Kokemuksesi on niin tuttu, niin tuttu että oikein oksettaa. T. Koulussa pahoinpidellyn lapsen äiti
Ei tuota karkuun pääse missään. Ei ole olemassa sellaista paikkaa jossa ei näitä tehostetun tuen tai erityisen tuen lapsia ole. Ei päiväkodissa, eskarissa, koulussa, ei harrastuksissa. Opettajat tekevät parhaansa mutta hätävarjelun liioitteluun ei yksinkertaisesti ole resursseja. Toki voit ottaa omasi kotihoitoon ja kotiopetukseen.
Lo ja ltoMutta mikä on sitten hätävarjelun liitoittelua, miten määrittelet sen?
Se että lto pitää lastasi samassa huoneessa kanssaan jatkuvasti, ettei vaan mitään satu. Tuo on oikeasti paksuinta mitä olen kuullut koko 20 - vuotisen ltourani aikana! Ja ihmettelempä myös johtajan munattomuutta. Tän häytyy olla provo koska jokainen slaa tunteva tietää että ei yksikään päiväkodinjohtsja ole noin todellisuudesta vieraantunut ja lähde tuollaiseen hätävarjelun liioitteluun mukaan työntekijöiden kustannuksella. Nyt suhteellisuudentajua kehiin nainen!
Lto/loEi ole provo. Jos johtaja lupaa minulle jotain, ja sitä ei voida toteuttaa, niin ei kai syy ole minun? Ja on outoa, jos lto sitä suuttuu minulle? Ap
En tiedä miten itse suhtaudut työssäsi siihen jos joku muu lupaa sinun tekevän jotain mikä on käytännössä mahdotonta (eikä edes sen hänen mainitsemansa vessajutun vuoksi vaan ihan työvuorojen vuoksi) ja sitten asiakas tulee sitä sinulta vaatimaan? Itse ärsyynnyn. Ei ole kenenkään asia mennä lupaamaan asiakkaalle minun tekevän jotain joka minusta johtumattomista syistä on mahdotonta.
Joo, mutta onko se asiakkaan vika? Miksi et puhu firman pomolle vaan kiukustut asiakkaalle? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuna oikeasti miettisin päiväkodin vaihtoa. Tuossa ei tule tapahtumaan muutosta. Ja mieti tulevaisuutta myös koska hyvässä lykyssä tuo lapsi on samassa koulussa lapsesi kanssa, jossa ongelmat myös hyssytellään maton alle. Kokemuksesi on niin tuttu, niin tuttu että oikein oksettaa. T. Koulussa pahoinpidellyn lapsen äiti
Ei tuota karkuun pääse missään. Ei ole olemassa sellaista paikkaa jossa ei näitä tehostetun tuen tai erityisen tuen lapsia ole. Ei päiväkodissa, eskarissa, koulussa, ei harrastuksissa. Opettajat tekevät parhaansa mutta hätävarjelun liioitteluun ei yksinkertaisesti ole resursseja. Toki voit ottaa omasi kotihoitoon ja kotiopetukseen.
Lo ja ltoMutta mikä on sitten hätävarjelun liitoittelua, miten määrittelet sen?
Se että lto pitää lastasi samassa huoneessa kanssaan jatkuvasti, ettei vaan mitään satu. Tuo on oikeasti paksuinta mitä olen kuullut koko 20 - vuotisen ltourani aikana! Ja ihmettelempä myös johtajan munattomuutta. Tän häytyy olla provo koska jokainen slaa tunteva tietää että ei yksikään päiväkodinjohtsja ole noin todellisuudesta vieraantunut ja lähde tuollaiseen hätävarjelun liioitteluun mukaan työntekijöiden kustannuksella. Nyt suhteellisuudentajua kehiin nainen!
Lto/loEi ole provo. Jos johtaja lupaa minulle jotain, ja sitä ei voida toteuttaa, niin ei kai syy ole minun? Ja on outoa, jos lto sitä suuttuu minulle? Ap
Siinä tapauksessa suosittelen yksityisen lastenhoitajan palkkaamista ja kotiopetusta, kunhan oppivelvollisuusikä täyttyy. Erittäin hyvä olisi myös kasvattaa paksumpi nahka. Niin lapsen kuin äidinkin. Tuolla asenteella ei elämästä tule kuin itkun tuhertamista.
Oikeesti.
Lto/loOletko lasteni opettaja? ;) ap
Ja veitsellä uhkailu ok? Herkkänahkaisuutta? Ap.
ei ole. Mutta tosi asia on, että puuttumisen keinot ovat vähäiset. Jos lapsellesi olisi tullut siitä jokin fyysinen vamma, niin silloin olisi ollut mahdollista, että hänet olisi voitu järjestää heti esim. psykiatrisen hoidon piiriin. Mutta kehoitan sinua ottamaan oikeasti yhteyttä ihan ylemmälle taholle saakka, päivähoitoa valvovaan yksikköön ja kysymään sieltä neuvoa kuinka lasten turvallisuus tullaan takamaan. Tällä palstalla väittely ei johda tuon asian suhteen mihinkään.
Myös mot on hyvä ohjelma, sinne voit olla yhteydessä myös ja kertoa asiasta. Ehkä he haluavat nostaa päivähoidon epäkohdat ohjelmassaan esille. Ja lehdethän kirjoittavat turhistakin mielensäpahoittajien ongelmista, luulisi heidän ottavan tällaisen oikeankin asian esille.
Tällä hetkellä pidän päiväkirjaa sekä siitä, mitä tämä uusi lapsi on tehnyt lapsilleni että siitä, miten päiväkodista on reagoitu. Jos jotain tapahtuu, niin lähden sen kanssa liikkeelle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa ei kukaan osaa hyvää englantia, siis hoitajista, eikä lto. Johtaja varmaan osaa. Tulkkia ei ole koskaan ollut paikalla, paitsi venäjän kielen tulkki, joka oli venäläistä perhettä varten vanhempainillassa. Uuden lapsen vanhemmat eivät tulleet paikalle. Ap
Ja tulipas mulle moka tuon lainauksen kanssa. Piti lainata se kohta, että lapsia ei saa jättää hetkiksikään keskenään.