Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin menettely - mitä ajattelette tästä?

Vierailija
28.10.2016 |

Lasteni päiväkoti on ollut tähän asti mielestäni oikein hyvä. Lapseni ovat 3- ja 5-vuotiaat. Lapseni ovat samassa ryhmässä, kuten kaikki 3-5 -vuotiaat, mutta heidät jaetaan välillä iän mukaan eri ryhmiin. 4-5 viikkoa sitten hoidossa aloitti uusi lapsi, minkä jälkeen kaikki on muuttunut. Luettelen tässä, mitä on lapsilleni on mm. tapahtunut:
- päälle heitetty hiekkaa, tukistettu, viety leluja, tönitty, ajettu päälle "potkupyörällä", leluja viety kädestä, sormille tallottu tahallaan liukumäessä ja blokattu pääsy liukumäkeen, huudettu korvaan, peloteltu, hosunut kepillä lastani kohti, metelöity, peloteltu, uhannut lyödä kovalla esineellä (juossut esineen kanssa perässä), potkinut sänkyä ja itkenyt rypistänyt piirrustuksen jne. Lisäksi uusi lapsi on rikkonut isompien yhdessä tekemän askartelun, potkaissut yhtä lasta päähän, lyönyt isompaa tyttöä niin, että ilmeisesti rautahammas heiluu, vienyt yhden lapsen penaalin jne. Melkein joka päivä tänä aika lapseni ovat kertoneet uuden lapsen aiheuttamista ongelmista, joista esim. puisella junaradanpalalla lyömisen uhkaaminen on kuulostanut mielestäni vakavalta.
Otin asian puheeksi viime viikolla. Olin alkanut kirjata näitä asioita ylös, koska sama nimi toistui aina näissä asioissa. Kerroin lastentarhanopettajalle huolestani (lapset eivät saa leikkiä rauhassa, oksa voi osua silmään tms.). Hän sanoi, että he ovat itse olleet kyseisen lapsen kanssa helisemässä (emme puhuneet nimellä, mutta hän tiesi _heti_ ketä tarkoitin), että he eivät voi jättää häntä yhtään yksin, mutta että nyt on alkanut tilanne rauhoittua. Keskustelu päättyi siihen, että opettaja pyysi minua soittamaan, jos jotain tapahtuu ja jos asia vaivaa mieltä, mutta vakuutti, että parempaan mennään ja että he ovat uuden lapsen kanssa jatkuvasti. Tällä viikolla 5-vuotias sitten kertoi, että uusi lapsi oli ottanut muoviveitsen keittiöleikeissä ja aivan suoraan osoittanut lasani poskeen ja siitä silmään. Lapsi oli juossut hoitajan luokse, joka oli ottanut sen pois ja kieltänyt. Mieheni oli jutellut asiasta pitkään hoitajan kanssa, sanoi, että emme hyväksy tällaista ja että pitäisikö veitset ottaa pois ja uutta lasta pitää paremmin silmällä.
soitin seuraavana päivänä päiväkodin johtajalle. Kerroin tilanteen (jonka hän hyvin tiesi, myös veitsiepisodin) ja kysyin, mitä nyt. Aiemmin olimme sopineet, että meidän lapsemme eivät olisi uuden lapsen kanssa yhdessä tilassa ilman valvojaa, ja sehän ei toteutunut. Sovimme, että lapsemme olisivat hoitajien kanssa aina (toisin kuin uusi lapsi) ja eivät leiki itsenäisesti ilman hoitajaa ennen kuin tilanne raukeaa.
Tänään menin hakemaan lapset ja juttelin lastentarhanopettajan (vasu-keskusteluissa olleen) kanssa. Hän riensi uuden lapsen isän luokse ja juttel pitkään hänen kanssaan, ja oli kuin ei huomaisikaan minua, kun lopulta oli vapaana. Kävin kysymässä, miten oli mennyt ja oli lyhytsanainen. Lopulta kerroin, että olen jutellut johtajan kanssa (jonka opettaja tiesi, koska johtaja oli hänelle soittanut illalla). Lastentarhanopettaja kommentoi minulle näin: "pitkääkö mun ottaa heidät siis vessaankin mukaan" kun kerroin, että johtajan kanssa sovimme, että hoitaja on heidän kanssaan aina (tämä on oikeutemme, sanoi johtaja). Olin ihan, että no ei, mutta kai he voivat silti olla valvonnan alla. Sitten opettaja sanoi, että uusi lapsi on oikeasti hyväsydäminen, että nämä luettelemani asiathan tapahtuivat 4-5 viikon aikana (niin tapahtuivat joo, mutta joka päivä jotain ikävää ja hilestuttavaasilti!), että uusi lapsi on hyväsydäminen ja että oma 5-vuotiaani on itse asiassa liian herkkä (viikko sittenhän kehui lasta kypsäksi ja käytöstä erittäin kauniiksi). Oli muutakin, mutta tämä kääntyi nyt minua ja lapsiani vastaan. Mitä nyt pitäisi tehdä?

Kommentit (221)

Vierailija
221/221 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi