Päiväkodin menettely - mitä ajattelette tästä?
Lasteni päiväkoti on ollut tähän asti mielestäni oikein hyvä. Lapseni ovat 3- ja 5-vuotiaat. Lapseni ovat samassa ryhmässä, kuten kaikki 3-5 -vuotiaat, mutta heidät jaetaan välillä iän mukaan eri ryhmiin. 4-5 viikkoa sitten hoidossa aloitti uusi lapsi, minkä jälkeen kaikki on muuttunut. Luettelen tässä, mitä on lapsilleni on mm. tapahtunut:
- päälle heitetty hiekkaa, tukistettu, viety leluja, tönitty, ajettu päälle "potkupyörällä", leluja viety kädestä, sormille tallottu tahallaan liukumäessä ja blokattu pääsy liukumäkeen, huudettu korvaan, peloteltu, hosunut kepillä lastani kohti, metelöity, peloteltu, uhannut lyödä kovalla esineellä (juossut esineen kanssa perässä), potkinut sänkyä ja itkenyt rypistänyt piirrustuksen jne. Lisäksi uusi lapsi on rikkonut isompien yhdessä tekemän askartelun, potkaissut yhtä lasta päähän, lyönyt isompaa tyttöä niin, että ilmeisesti rautahammas heiluu, vienyt yhden lapsen penaalin jne. Melkein joka päivä tänä aika lapseni ovat kertoneet uuden lapsen aiheuttamista ongelmista, joista esim. puisella junaradanpalalla lyömisen uhkaaminen on kuulostanut mielestäni vakavalta.
Otin asian puheeksi viime viikolla. Olin alkanut kirjata näitä asioita ylös, koska sama nimi toistui aina näissä asioissa. Kerroin lastentarhanopettajalle huolestani (lapset eivät saa leikkiä rauhassa, oksa voi osua silmään tms.). Hän sanoi, että he ovat itse olleet kyseisen lapsen kanssa helisemässä (emme puhuneet nimellä, mutta hän tiesi _heti_ ketä tarkoitin), että he eivät voi jättää häntä yhtään yksin, mutta että nyt on alkanut tilanne rauhoittua. Keskustelu päättyi siihen, että opettaja pyysi minua soittamaan, jos jotain tapahtuu ja jos asia vaivaa mieltä, mutta vakuutti, että parempaan mennään ja että he ovat uuden lapsen kanssa jatkuvasti. Tällä viikolla 5-vuotias sitten kertoi, että uusi lapsi oli ottanut muoviveitsen keittiöleikeissä ja aivan suoraan osoittanut lasani poskeen ja siitä silmään. Lapsi oli juossut hoitajan luokse, joka oli ottanut sen pois ja kieltänyt. Mieheni oli jutellut asiasta pitkään hoitajan kanssa, sanoi, että emme hyväksy tällaista ja että pitäisikö veitset ottaa pois ja uutta lasta pitää paremmin silmällä.
soitin seuraavana päivänä päiväkodin johtajalle. Kerroin tilanteen (jonka hän hyvin tiesi, myös veitsiepisodin) ja kysyin, mitä nyt. Aiemmin olimme sopineet, että meidän lapsemme eivät olisi uuden lapsen kanssa yhdessä tilassa ilman valvojaa, ja sehän ei toteutunut. Sovimme, että lapsemme olisivat hoitajien kanssa aina (toisin kuin uusi lapsi) ja eivät leiki itsenäisesti ilman hoitajaa ennen kuin tilanne raukeaa.
Tänään menin hakemaan lapset ja juttelin lastentarhanopettajan (vasu-keskusteluissa olleen) kanssa. Hän riensi uuden lapsen isän luokse ja juttel pitkään hänen kanssaan, ja oli kuin ei huomaisikaan minua, kun lopulta oli vapaana. Kävin kysymässä, miten oli mennyt ja oli lyhytsanainen. Lopulta kerroin, että olen jutellut johtajan kanssa (jonka opettaja tiesi, koska johtaja oli hänelle soittanut illalla). Lastentarhanopettaja kommentoi minulle näin: "pitkääkö mun ottaa heidät siis vessaankin mukaan" kun kerroin, että johtajan kanssa sovimme, että hoitaja on heidän kanssaan aina (tämä on oikeutemme, sanoi johtaja). Olin ihan, että no ei, mutta kai he voivat silti olla valvonnan alla. Sitten opettaja sanoi, että uusi lapsi on oikeasti hyväsydäminen, että nämä luettelemani asiathan tapahtuivat 4-5 viikon aikana (niin tapahtuivat joo, mutta joka päivä jotain ikävää ja hilestuttavaasilti!), että uusi lapsi on hyväsydäminen ja että oma 5-vuotiaani on itse asiassa liian herkkä (viikko sittenhän kehui lasta kypsäksi ja käytöstä erittäin kauniiksi). Oli muutakin, mutta tämä kääntyi nyt minua ja lapsiani vastaan. Mitä nyt pitäisi tehdä?
Kommentit (221)
Kyllä ne alle kouluikäiset häiriköt ovat usein tavallisissa päiväkotiryhmissä EIKÄ henkilökuntaa lisätä.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsen äidinkieli sitten englanti, kun hoitajien enkun puutetta valittelet? Jos ei, ei varmaan voida olettaa että osaavat (paitsi ruotsia tietty). Varmaan oppii suomea nopeasti, lapset usein oppivat. Sitten helpottanee paljon, kun ymmärtää paremmin sääntöjä jne.
Siis minä en valittele englannin puutetta, vaan lto on itse valitellut, ettei englanti suju häneltä (ja hoitajilta), kun sitä tarvittaisiin ulkomaalaisten perheiden kanssa kommunikointiin. Lapsen äidinkieli on arabia, mutta englanti taitaa olla helpompi. Uskon, että kielen oppiminen auttaa asiaa vähitellen, nythän lapsi ei välttämättä tajua kieltoja (jos esim. kotona ei ole asetettu rajoja) eikä ymmärrä, mikä menee pieleen. Suoraan sanottuna olen sitä mieltä, että jommankumman vanhemman pitäisi olla mukana ja tulkata ja oppia itsekin uusia keinoja/ sopia henkilökunnan kanssa, miten toimitaan (johdonmukaisuus). He eivät ole työelämässä ja kyllä minäkin olen käyttänyt lomapäiviä päiväkodissa lasten "perehdyttämiseen" silloin kun he aloittivat. Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko puhunut ryhmän muiden lasten vanhempien kanssa? Ovatko heidän lapsensa kokeneet samaa, mitä teidän lapsenne?
Muistan yhden kevään, kun lapseni ryhmässä yksi lapsi alkoi terrorisoimaan muita. Sen kevään aikana pidettiin aika monta vanhempainpalaveria päiväkodin pihalla. Useaan kertaan ostiin myös porukalla yhteydessä päiväkodin aikuisiin, ja yhdessä mietittiin ratkaisua ongelmaan.
Meillä tilanne oli aivan toisenlainen kuin teillä, mutta luultavasti tiedän lapset eivät ole ryhmässä ainoita, jotka kärsivät huonosti käyttäytyvän lapsen toimista.
Ei, lapsemme ei ole ainoa. Olen itse todistanut sitä, kun yhden pojan päähän potkimista soviteltiin. Ja yhden isomman tytön rautahampaat heiluivat lyönnin jälkeen. Olen itse hakunnut ensin tehdä kaikkeni itsekseni, koska en halua tehdä "syntipukkia". Mutta minulla on toisten vanhempien numerot ja meiliosoitteet ja muutenkin voisin jutella heidän kanssaan pihalla aiheesa, alkuun kautta rantain toki. Ap.
Ja hhaluan sanoa vielä yhden jutun: väkivalta on aina väärin ja sitä pitää vastustaa. Ihan sama, miten voimattomia ollaan, miten henkilökunta on väsynyttä, miten resursseja puuttuu, miten herkkähipiäseksi lapsiani haukutaan, mitä ikäviä juttuja minulle sanotaan, niin asia on niin, väkivalta on väärin. Tämä on se lähtökohta, mistä toimin, ja ihan sama mitä peetä saan niskaani, mutta en suostu sitä hyväksymään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko puhunut ryhmän muiden lasten vanhempien kanssa? Ovatko heidän lapsensa kokeneet samaa, mitä teidän lapsenne?
Muistan yhden kevään, kun lapseni ryhmässä yksi lapsi alkoi terrorisoimaan muita. Sen kevään aikana pidettiin aika monta vanhempainpalaveria päiväkodin pihalla. Useaan kertaan ostiin myös porukalla yhteydessä päiväkodin aikuisiin, ja yhdessä mietittiin ratkaisua ongelmaan.
Meillä tilanne oli aivan toisenlainen kuin teillä, mutta luultavasti tiedän lapset eivät ole ryhmässä ainoita, jotka kärsivät huonosti käyttäytyvän lapsen toimista.
Ei, lapsemme ei ole ainoa. Olen itse todistanut sitä, kun yhden pojan päähän potkimista soviteltiin. Ja yhden isomman tytön rautahampaat heiluivat lyönnin jälkeen. Olen itse hakunnut ensin tehdä kaikkeni itsekseni, koska en halua tehdä "syntipukkia". Mutta minulla on toisten vanhempien numerot ja meiliosoitteet ja muutenkin voisin jutella heidän kanssaan pihalla aiheesa, alkuun kautta rantain toki. Ap.
Haha, tyypillinen av-mamma: Maailma muuttuu paremmaksi, kun vähän päivittelee ja voivottelee ja juoruaa muiden kanssa toisten huonommuudesta. Älä nyt missään nimessä käytä sitä kaikkea energiaa esimerkiksi tämän vaikean lapsen äidin kanssa keskusteluun. Voithan aina olettaa, että joku muu tekee kaiken puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, tyypillinen av-mamma: Maailma muuttuu paremmaksi, kun vähän päivittelee ja voivottelee ja juoruaa muiden kanssa toisten huonommuudesta. Älä nyt missään nimessä käytä sitä kaikkea energiaa esimerkiksi tämän vaikean lapsen äidin kanssa keskusteluun. Voithan aina olettaa, että joku muu tekee kaiken puolestasi.
Lapsen äiti on lähi-idästä, hän ei käy koskaan päiväkodissa, ja isä pääasiassa vie ja hakee. Kuten olen todennut, en tiedä miten hyvin englantia isä osaa. Vanhempainillassa heitä ei näkynytm he eivät ole osallistuneet vanhempainyhdistykseen ja he hakevat lapsen aikaisemmin kuin me koska eivät ole töissä. Go figure. Ap
Miksi et itse jutellut lapsen isän kanssa sillä kerralla, kun kumpikin odotitte vuoroanne lto:n juttusille päiväkodin pihalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen äiti on lähi-idästä, hän ei käy koskaan päiväkodissa, ja isä pääasiassa vie ja hakee. Kuten olen todennut, en tiedä miten hyvin englantia isä osaa. Vanhempainillassa heitä ei näkynytm he eivät ole osallistuneet vanhempainyhdistykseen ja he hakevat lapsen aikaisemmin kuin me koska eivät ole töissä. Go figure. Ap
Ja näen isää vain perjantaisin, jolloin haen omat lapset hieman aikaisemmin, enkä ehkä vaan ole niin hyvä juttelemaan lähi-idän miehen kanssa, se on oma rajoitukseni tosin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi et itse jutellut lapsen isän kanssa sillä kerralla, kun kumpikin odotitte vuoroanne lto:n juttusille päiväkodin pihalla?
Enne muuta omista rajoituksistani johtuen. Hän ei osaa hyvää englantia, ja minua jännittää. Siksi haluan päiväkodin hoitavan asian. Enkä tiedä, tajuaisiko hän oikeasti englanniksi kaikkea, mitä yritän sanoa, Ap
Mutta hei, vikahan on minussa, kun en rohkeasti puhu väkivaltaisen lapsen isälle suoraan! Eikö vain?! Mitäs jos lapsi on oppinut kaikenlaista isältä? Ap
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kuin sinulle kaksi asti joten anteeksi jos sanon jotain mitä muutkin. Kiinnitin huomion kahteen vakavaan asiaan. Lto on puhunut aloittajan kanssa toisen perheen lapsesta ja perheen asioista. Suuri virkavirhe!
Toinen virkavirhe on luvata aloittajan lapsille "sataprossasta suojelua" jatkuvan läsnäolon avulla. Kuka suojelee ryhmän muita lapsia vai kiinnostaako se edes ketään?
Olet aivan oikeassa. Nyt kun mietin tuota suojelua, niin olisi pitänyt tajuta tämä. Mutta jotenkin olin siinä tunnetilassa, että kaikki olisi mennyt läpi ja kyseessä oli johtaja. Ja, lto puhui lapsesta tiuskiessaan oikealla nimellä. Itse yritin puhua anonyymisti "lapsesta". Mutta onko sinulla ajatusta, mitä nyt? Ja miten minun kannattaa suhtautua? Ap
Vierailija kirjoitti:
Mutta hei, vikahan on minussa, kun en rohkeasti puhu väkivaltaisen lapsen isälle suoraan! Eikö vain?! Mitäs jos lapsi on oppinut kaikenlaista isältä? Ap
Eli leimaat isän 4-vuotiaan lapsensa käytöksen takia? Onpa kypsää.
Ap, sinä et tule saamaan mitään oikeutta lapsellesi, koska vastapuolella on kielitaidoton maahanmuuttajaperhe. Heiltä ei vaadita samaa, hyssytellään vain. Tämä on vain tämä tilanne ja mietin monesti, kuinka kauan ihmiset kestää tätä.
t: alalla työskentelevä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli leimaat isän 4-vuotiaan lapsensa käytöksen takia? Onpa kypsää.
Ei ole kypsää. Totesin yläpuolella, että tämä on oma rajoitukseni. En uskalla ja mietin, miten paljon lto ja hoitajat uskaltavat/ saavat viestin läpi. Harmi, olen epäkypsä mutta haluan lasteni olevan turvassa. Siksi haluan ammattilaisten hoitavan asian. Minun ei oikeasti tarvitse mennä juttelemaan isän kanssa, se on henkilökunnan asia. Usko jo. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinä et tule saamaan mitään oikeutta lapsellesi, koska vastapuolella on kielitaidoton maahanmuuttajaperhe. Heiltä ei vaadita samaa, hyssytellään vain. Tämä on vain tämä tilanne ja mietin monesti, kuinka kauan ihmiset kestää tätä.
t: alalla työskentelevä
Olen tosi suvaitsevainen ihminen ja haluan lastenikin olevan. Mutta kyllä vihlaisee, kun häirikköä kutsutaan hyväsydämiseksi lapseksi. Omia lapsiani kutsutaan "liian herkiksi", kun he valittavat tukistamisesta, lyömisestä ja tallomisesta. Tämä, jos mikä, on minusta liiallista hyssyttelyä. Miksi minun lapsiltani vaaditaan hyvää käytöstä ja sitten tätä lasta ymmärretään? Ei ole kyse kansalaisuudesta tai muusta, vaan ihan siitä, että ihmisiä ei satuteta! No, ihan sama, olisin ihan yhtä vihainen, jos lapsi olisi suomalaisesta perheestä. Itse en vaan siedä, että lapsiani satutetaan. Hassua, että tämä argumentti tuntuu olevan monen mielestä väärin ja että minusta haetaan tälläkin palstalla syyllistä, kun en puhu lapsen isän kanssa. Tms. Ja lto syyllistää, kun haen apua. Hitto, minähän olen tosi hyvä äiti ja suojelen lapsiani. Ap.
Ap, kysymys on oikeasti kulttuurierosta. Toki suomalaislapsissa on näitä totaalihäiriköitä, mutta niihin puututaan, tehdään lasuja yms. Sen sijaan maahanmuuttajahäiriköiden kanssa ollaankin pulassa. Itselläni on teoria tästä, miksi maahanmuuttajalapsissa on yllättävän paljon tosi huonokäytöksisiä, kun kuitenkin heillä on kotona tiukka komento. Sepä se ongelma onkin. Kotona huudetaan, vedetään litsarilla poskelle, jos ei muuten tokene. Sitten nämä samat lapset tulee kasvatusjärjestelmään, jota leimaa pehmeys. He eivät tottele, koska sellainen käytös ei edusta auktoriteettia. Tämä korostuu erityisesti isompien lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kysymys on oikeasti kulttuurierosta. Toki suomalaislapsissa on näitä totaalihäiriköitä, mutta niihin puututaan, tehdään lasuja yms. Sen sijaan maahanmuuttajahäiriköiden kanssa ollaankin pulassa. Itselläni on teoria tästä, miksi maahanmuuttajalapsissa on yllättävän paljon tosi huonokäytöksisiä, kun kuitenkin heillä on kotona tiukka komento. Sepä se ongelma onkin. Kotona huudetaan, vedetään litsarilla poskelle, jos ei muuten tokene. Sitten nämä samat lapset tulee kasvatusjärjestelmään, jota leimaa pehmeys. He eivät tottele, koska sellainen käytös ei edusta auktoriteettia. Tämä korostuu erityisesti isompien lasten kanssa.
Ok, tämä oli kiinnostava kommentti, en ole ajatellut asiaa tältä kannalta! Kiitos! Kulttuurinen erilaisuus on oikeasti mielestäni rikkaus, mutta samoilla säännöillä pitäisi oppia pelaamaan. Tässä voi olla paljon totuutta ja vika ei todellakaan ole lapsen! Kiitos muuten kaikille, jotka jaksatte vastata ja tuoda uusia perspektiivejä keskuteluun! Ap.
Aika hankala elämä edessä jos 4-vuotias ummikko päiväkodissa jo on tällainen peikko. Miten uskallat viedä lapsesi sinne jos et luota että henkilökunta pärjää nelivuotiaan kanssa?
Miettisin vähän että onko kuitenkin tullut pikkuisen ylireagoitua. Tämä on sellainen asia joita tulee elämässä vastaan sinulla ja lapsillasi. Aina ei ole kivaa ja kaikki eivät osaa käyttäytyä ja sinä et voi hallita kaikkea. Jos se tuntuu liian hankalalta niin sitten se kotihoito ja -koulu voi olla ihan hyvä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei myöskään voida hyssytellä sitä tosiasiaa, että osa lapsista tulee kulttuureista, joissa naisia ei tarvitse kunnioittaa ja totella. Ja mitä siitä seuraakaan, kun valtaosa opetus- ja kasvatushenkilöstöstä on naisia...