Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin menettely - mitä ajattelette tästä?

Vierailija
28.10.2016 |

Lasteni päiväkoti on ollut tähän asti mielestäni oikein hyvä. Lapseni ovat 3- ja 5-vuotiaat. Lapseni ovat samassa ryhmässä, kuten kaikki 3-5 -vuotiaat, mutta heidät jaetaan välillä iän mukaan eri ryhmiin. 4-5 viikkoa sitten hoidossa aloitti uusi lapsi, minkä jälkeen kaikki on muuttunut. Luettelen tässä, mitä on lapsilleni on mm. tapahtunut:
- päälle heitetty hiekkaa, tukistettu, viety leluja, tönitty, ajettu päälle "potkupyörällä", leluja viety kädestä, sormille tallottu tahallaan liukumäessä ja blokattu pääsy liukumäkeen, huudettu korvaan, peloteltu, hosunut kepillä lastani kohti, metelöity, peloteltu, uhannut lyödä kovalla esineellä (juossut esineen kanssa perässä), potkinut sänkyä ja itkenyt rypistänyt piirrustuksen jne. Lisäksi uusi lapsi on rikkonut isompien yhdessä tekemän askartelun, potkaissut yhtä lasta päähän, lyönyt isompaa tyttöä niin, että ilmeisesti rautahammas heiluu, vienyt yhden lapsen penaalin jne. Melkein joka päivä tänä aika lapseni ovat kertoneet uuden lapsen aiheuttamista ongelmista, joista esim. puisella junaradanpalalla lyömisen uhkaaminen on kuulostanut mielestäni vakavalta.
Otin asian puheeksi viime viikolla. Olin alkanut kirjata näitä asioita ylös, koska sama nimi toistui aina näissä asioissa. Kerroin lastentarhanopettajalle huolestani (lapset eivät saa leikkiä rauhassa, oksa voi osua silmään tms.). Hän sanoi, että he ovat itse olleet kyseisen lapsen kanssa helisemässä (emme puhuneet nimellä, mutta hän tiesi _heti_ ketä tarkoitin), että he eivät voi jättää häntä yhtään yksin, mutta että nyt on alkanut tilanne rauhoittua. Keskustelu päättyi siihen, että opettaja pyysi minua soittamaan, jos jotain tapahtuu ja jos asia vaivaa mieltä, mutta vakuutti, että parempaan mennään ja että he ovat uuden lapsen kanssa jatkuvasti. Tällä viikolla 5-vuotias sitten kertoi, että uusi lapsi oli ottanut muoviveitsen keittiöleikeissä ja aivan suoraan osoittanut lasani poskeen ja siitä silmään. Lapsi oli juossut hoitajan luokse, joka oli ottanut sen pois ja kieltänyt. Mieheni oli jutellut asiasta pitkään hoitajan kanssa, sanoi, että emme hyväksy tällaista ja että pitäisikö veitset ottaa pois ja uutta lasta pitää paremmin silmällä.
soitin seuraavana päivänä päiväkodin johtajalle. Kerroin tilanteen (jonka hän hyvin tiesi, myös veitsiepisodin) ja kysyin, mitä nyt. Aiemmin olimme sopineet, että meidän lapsemme eivät olisi uuden lapsen kanssa yhdessä tilassa ilman valvojaa, ja sehän ei toteutunut. Sovimme, että lapsemme olisivat hoitajien kanssa aina (toisin kuin uusi lapsi) ja eivät leiki itsenäisesti ilman hoitajaa ennen kuin tilanne raukeaa.
Tänään menin hakemaan lapset ja juttelin lastentarhanopettajan (vasu-keskusteluissa olleen) kanssa. Hän riensi uuden lapsen isän luokse ja juttel pitkään hänen kanssaan, ja oli kuin ei huomaisikaan minua, kun lopulta oli vapaana. Kävin kysymässä, miten oli mennyt ja oli lyhytsanainen. Lopulta kerroin, että olen jutellut johtajan kanssa (jonka opettaja tiesi, koska johtaja oli hänelle soittanut illalla). Lastentarhanopettaja kommentoi minulle näin: "pitkääkö mun ottaa heidät siis vessaankin mukaan" kun kerroin, että johtajan kanssa sovimme, että hoitaja on heidän kanssaan aina (tämä on oikeutemme, sanoi johtaja). Olin ihan, että no ei, mutta kai he voivat silti olla valvonnan alla. Sitten opettaja sanoi, että uusi lapsi on oikeasti hyväsydäminen, että nämä luettelemani asiathan tapahtuivat 4-5 viikon aikana (niin tapahtuivat joo, mutta joka päivä jotain ikävää ja hilestuttavaasilti!), että uusi lapsi on hyväsydäminen ja että oma 5-vuotiaani on itse asiassa liian herkkä (viikko sittenhän kehui lasta kypsäksi ja käytöstä erittäin kauniiksi). Oli muutakin, mutta tämä kääntyi nyt minua ja lapsiani vastaan. Mitä nyt pitäisi tehdä?

Kommentit (221)

Vierailija
161/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hankala elämä edessä jos 4-vuotias ummikko päiväkodissa jo on tällainen peikko. Miten uskallat viedä lapsesi sinne jos et luota että henkilökunta pärjää nelivuotiaan kanssa?

Miettisin vähän että onko kuitenkin tullut pikkuisen ylireagoitua. Tämä on sellainen asia joita tulee elämässä vastaan sinulla ja lapsillasi. Aina ei ole kivaa ja kaikki eivät osaa käyttäytyä ja sinä et voi hallita kaikkea. Jos se tuntuu liian hankalalta niin sitten se kotihoito ja -koulu voi olla ihan hyvä ratkaisu.

Juu, ei ole kivaa, että potkitaan, lyödään, tukistetaan, ajetaan päälle, pelotellaan, huudetaan korvaan, rikotaan askarteluja jne. Huono käytöstä ehkä sinun mielestäsi, väkivaltaa minun mielestäni. Aina ei ole kivaa, lapsillaniri ole ollut kivaa 4-5 viikkoon. Minä maksan veroja ja oletan saavani kelpo hoitoa. Onko oikeasti ylireagointia? Mitä pitää tapahtua, että ei ole ylireagointia, voitko oikeasti vastata? Ei nyt voi olla kotikoulu ainoa ratkaisu, jos vastustaa päähän potkimista ;) get real. ap.

Vierailija
162/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinä et tule saamaan mitään oikeutta lapsellesi, koska vastapuolella on kielitaidoton maahanmuuttajaperhe. Heiltä ei vaadita samaa, hyssytellään vain. Tämä on vain tämä tilanne ja mietin monesti, kuinka kauan ihmiset kestää tätä.

t: alalla työskentelevä

Olen tosi suvaitsevainen ihminen ja haluan lastenikin olevan. Mutta kyllä vihlaisee, kun häirikköä kutsutaan hyväsydämiseksi lapseksi. Omia lapsiani kutsutaan "liian herkiksi", kun he valittavat tukistamisesta, lyömisestä ja tallomisesta. Tämä, jos mikä, on minusta liiallista hyssyttelyä. Miksi minun lapsiltani vaaditaan hyvää käytöstä ja sitten tätä lasta ymmärretään? Ei ole kyse kansalaisuudesta tai muusta, vaan ihan siitä, että ihmisiä ei satuteta! No, ihan sama, olisin ihan yhtä vihainen, jos lapsi olisi suomalaisesta perheestä. Itse en vaan siedä, että lapsiani satutetaan. Hassua, että tämä argumentti tuntuu olevan monen mielestä väärin ja että minusta haetaan tälläkin palstalla syyllistä, kun en puhu lapsen isän kanssa. Tms. Ja lto syyllistää, kun haen apua. Hitto, minähän olen tosi hyvä äiti ja suojelen lapsiani. Ap.

Miksi häirikkö ei voisi olla hyväsydäminen lapsi? Hän on kuitenkin vasta 4-vuotias, jolla ei ole yhteistä kieltä muiden ryhmäläisten kanssa, eli niin positiivinen kuin negatiivinenkin kanssakäyminen on hänelle huomattavan haastavaa. Kun vielä otetaan huomioon se, että ei kaikilla suomalaisillakaan 4-vuotiailla ole sanallisia keinoja ratkaista kaikkia ristiriitatilanteita, on mielestäni todella jyrkkää leimata tuo lapsi heti häiriköksi, jossa ei voi olla mitään hyviä ominaisuuksia (esim. tuo hyväsydämisyys). Peräänkuuluttaisin vähän armoa ja ymmärrystä, sinä olet kuitenkin aikuinen ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kysymys on oikeasti kulttuurierosta. Toki suomalaislapsissa on näitä totaalihäiriköitä, mutta niihin puututaan, tehdään lasuja yms. Sen sijaan maahanmuuttajahäiriköiden kanssa ollaankin pulassa. Itselläni on teoria tästä, miksi maahanmuuttajalapsissa on yllättävän paljon tosi huonokäytöksisiä, kun kuitenkin heillä on kotona tiukka komento. Sepä se ongelma onkin. Kotona huudetaan, vedetään litsarilla poskelle, jos ei muuten tokene. Sitten nämä samat lapset tulee kasvatusjärjestelmään, jota leimaa pehmeys. He eivät tottele, koska sellainen käytös ei edusta auktoriteettia. Tämä korostuu erityisesti isompien lasten kanssa.

Mielestäni ei myöskään voida hyssytellä sitä tosiasiaa, että osa lapsista tulee kulttuureista, joissa naisia ei tarvitse kunnioittaa ja totella. Ja mitä siitä seuraakaan, kun valtaosa opetus- ja kasvatushenkilöstöstä on naisia...

Juuri näin! Olen itse miettinyt häirikkölapsen isälle puhumista. En uskaltanut. Lto jutteli isän kanssa ja oli todella symppis (havaintoni kaukaa tosin) , minun luokseni tullessa tuntui, että purki minuun stressiään ja väsymystään. Ihan niinkuin minä, pitkää päivää tekevä pienten lasten äiti, olisin sitä tarvinnut! Haha, minulle ei riitä ymmärrystä. Ap.

Vierailija
164/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinä et tule saamaan mitään oikeutta lapsellesi, koska vastapuolella on kielitaidoton maahanmuuttajaperhe. Heiltä ei vaadita samaa, hyssytellään vain. Tämä on vain tämä tilanne ja mietin monesti, kuinka kauan ihmiset kestää tätä.

t: alalla työskentelevä

Olen tosi suvaitsevainen ihminen ja haluan lastenikin olevan. Mutta kyllä vihlaisee, kun häirikköä kutsutaan hyväsydämiseksi lapseksi. Omia lapsiani kutsutaan "liian herkiksi", kun he valittavat tukistamisesta, lyömisestä ja tallomisesta. Tämä, jos mikä, on minusta liiallista hyssyttelyä. Miksi minun lapsiltani vaaditaan hyvää käytöstä ja sitten tätä lasta ymmärretään? Ei ole kyse kansalaisuudesta tai muusta, vaan ihan siitä, että ihmisiä ei satuteta! No, ihan sama, olisin ihan yhtä vihainen, jos lapsi olisi suomalaisesta perheestä. Itse en vaan siedä, että lapsiani satutetaan. Hassua, että tämä argumentti tuntuu olevan monen mielestä väärin ja että minusta haetaan tälläkin palstalla syyllistä, kun en puhu lapsen isän kanssa. Tms. Ja lto syyllistää, kun haen apua. Hitto, minähän olen tosi hyvä äiti ja suojelen lapsiani. Ap.

Miksi häirikkö ei voisi olla hyväsydäminen lapsi? Hän on kuitenkin vasta 4-vuotias, jolla ei ole yhteistä kieltä muiden ryhmäläisten kanssa, eli niin positiivinen kuin negatiivinenkin kanssakäyminen on hänelle huomattavan haastavaa. Kun vielä otetaan huomioon se, että ei kaikilla suomalaisillakaan 4-vuotiailla ole sanallisia keinoja ratkaista kaikkia ristiriitatilanteita, on mielestäni todella jyrkkää leimata tuo lapsi heti häiriköksi, jossa ei voi olla mitään hyviä ominaisuuksia (esim. tuo hyväsydämisyys). Peräänkuuluttaisin vähän armoa ja ymmärrystä, sinä olet kuitenkin aikuinen ihminen.

Oletko äiti? Jos omia lapsiasi lyödään päiväkodissa, jatkuvasti, 4-5 viikon ajan, niin hyväsydämisyys ei ole ensimmäinen asia, jota lyöjästä ajattelen. En ajattele hänen olevan paha, vaan vahavasti ohjausta tarvitseva lapsi. Mutta enempää en veny. Ap.

Vierailija
165/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen ryhmässä aloitti elokuussa myöskin lapsi. Oma lapseni kertoi usein tämän lapsen lyöneen/potkineen tms, otin myös puheeksi hoitajan kanssa asian. Hoitaja sanoi että kys. lapsi on juuri vasta aloittanut päiväkoti-uran, ja vasta opettelee sääntöjä. Puhui kuitenkin suomea, ja nyt on parissa kuukaudessa aika hyvin oppinut tavoille, tosin on tällainen aika "vilkas" yksilö, esim. pihalla heitti minun päälle hiekkaa ja toisella kertaa yritti sitoa mut hyppynarulla (kun olin hakemassa lastani). Oikein mukava lapsi on, tahdon vaan sanoa, että voi olla että tuo teidänkin tapaus vielä oppii, toivottavasti vaan saa siihen tarvittavaa tukea. 

Aivan ihmeellistä tuo, että johtaja lupaa että lto on jatkuvasti sinun lastesi kanssa. Miksi juuri lto? Ja miksi juuri sinun lastesi kanssa? 

Vierailija
166/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä muistisairaiden osastolla, iltavuorossa ja yövuorossa ollaan yksin, osa potilaista väkivaltaisia. Av menolla on siis ok että annan potilaiden tapella, koska on todella vaikeaa yksin säilyttää rauha.. Ei vaan ammatillisuus tässä kohtaa, tilanteen pitää olla hallinnassa koko ajan. En voi vaan todeta omaisille "mummilla on nyt musta silmä kun tuo naapurin pappa pitää häntä venäläisten vakoojana, tää nyt vaan on tälläistä ja en mä voi pappaa mukaan vessaan ottaa että pystyn vahtimaan, pahoinpitelyt on ok kun tekijä ei tajua mitään, joten turha tässä mihinkään ilmoittaa".. Toimiiko? Päiväkodin henkilökunta on vastuussa lasten turvallisuudesta! Ne saa siitä palkan! Se on niiden tehtävä! Joka paikassa on tiukkaa, mutta turvallisuus on taattava! Häirikkö lapsen paikka voi olla sairaala tai ensin voidaan yrittää perhepäivähoitoa jne, mun ei tarvi ratkaisua keksiä, se on alan ammattilaisen tehtävä! Apn lasten ei kuulu kärsiä päiväkodissa.

Vierailija
167/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, toivotaan, koska en usko, että tässä on muuta ratkaisua. Oikeasti haluan uskoa, että toivoa on, ja toisaalta toivon, että sillä välin lapseni eivät ole tulilinjalla, Johtaja lupasi siis, että joku hoitaja on aina lasteni kanssa, ei välttämättä lto. Ap.

Vierailija
168/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen töissä muistisairaiden osastolla, iltavuorossa ja yövuorossa ollaan yksin, osa potilaista väkivaltaisia. Av menolla on siis ok että annan potilaiden tapella, koska on todella vaikeaa yksin säilyttää rauha.. Ei vaan ammatillisuus tässä kohtaa, tilanteen pitää olla hallinnassa koko ajan. En voi vaan todeta omaisille "mummilla on nyt musta silmä kun tuo naapurin pappa pitää häntä venäläisten vakoojana, tää nyt vaan on tälläistä ja en mä voi pappaa mukaan vessaan ottaa että pystyn vahtimaan, pahoinpitelyt on ok kun tekijä ei tajua mitään, joten turha tässä mihinkään ilmoittaa".. Toimiiko? Päiväkodin henkilökunta on vastuussa lasten turvallisuudesta! Ne saa siitä palkan! Se on niiden tehtävä! Joka paikassa on tiukkaa, mutta turvallisuus on taattava! Häirikkö lapsen paikka voi olla sairaala tai ensin voidaan yrittää perhepäivähoitoa jne, mun ei tarvi ratkaisua keksiä, se on alan ammattilaisen tehtävä! Apn lasten ei kuulu kärsiä päiväkodissa.

Jes! Olen samaa mieltä. Ja mielestäni olen joustava, kun ymmärrän, että ihan koko ajan ei pysty vahtimaan. Silti minulle kiukutellaan, vaikka henkilökunta on myöntänyt, että uusi lapsi ei voi koskaanolla ilman valvontaa. Vielä pitäisi venyä, en tiedä miten paljon. Miksi lapsen vanhempia ei saateta vastuuseen? Ap.

Vierailija
169/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä päiväkodeissakin joudutaan menemään samalle linjalle kuin vanhusten hoitolaitoksissa: lääkitään turraksi ne haastavimmat tapaukset ja annetaan olla vaikka koko päivän kakka vaipassa, kun ei ehditä vaihtaa.

Vierailija
170/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulupuolelta se on vain fakta, että nämä riehujat voi mukiloida toisia loputtomiin, eikä sille voi oikein mitään. Toki valvoa, opastaa, keksiä palkintojärjestelmiä (saa palkinnon, kun ei mukiloi), olla kotiin yhteyksissä, puhua tästä oppilashuoltoryhmässä jne. Mutta pohjimmiltaan mukilointi voi jatkua ainakin jollain asteella. Kertokaa joku, mikä on keino lopettaa tuo toiminta. Kuulisin mielelläni itsekin sen.  Laillisia keinoja sitten kiitos ja sellaisia, joihin yhteiskunta antaa resurssit. Ainoat toimivat voisi olla joko siirtää riehuja johonkin pienryhmään tai palkata sille oma päällystakki, joka kävelee koko ajan vierellä estämässä konflikteja. Ja jos näitä ei voi käyttää, niin mitä jää jäljelle?

Itse kannattaisin, että toiset oppilaat löisi kerrankin takaisin ja kunnolla. (mutta en sano tätä ääneen)

Tätä se nykyaika on. Kaikki oikeudet on aina niillä häiriköillä. heillä on hiljainen lupa mukiloida ja kiusata, mutta muut ei saa lyödä takaisin tai jättää ulkopuolelle leikeistä huonon käytöksen vuoksi. muilla on pelkkiä velvollisuuksia, häiriköillä yksinoikeuksia.

Kannatan siinä mielessä kovia arvoja, että johonkin se raja on vedettävä. Kerran olisi jonkun se kaapin paikka näytettävä ja pamautettava kunnolla takaisin tai sanottava ääneen,että emme ota sinua enää kertaakaan leikkiin mukaan ennen kuin korjaat käytöksesi. Mutta kun tämä olisi liian ikävää ja voisi reppanalle tulla paha mieli. Viis siitä,e ttä se paha mieli on joka ikinen päivä isolla joukolla oppilaita/päiväkotilaisia.

En tiedä onko tuollaiselle mitään tehtävissä ennen kuin se ikuinen sietäminen, joustaminen ja venyminen loppuu myös henkilökunnan puolelta. Jos ei vanhemmat saa lasta kuriin ja hoitokuntoiseksi, sitten ei voi tuoda isoon hoitopaikkaan tai valittaa erityistoimista muiden turvallisuuden vuoksi. Eli ei anneta kyseisen lapsen olla pihalla muiden kanssa jos siitä aiheutuu "puukkouhkailua" ja mukilointia. Ulkoilee erikseen tai henk.koht. valvojan kanssa jos pihalla on muita. Ei pääsyä vapaisiin yhteisiin leikkitilanteisiin lainkaan ilman aikuisen vieressä vahtimistä. Jos aikuinen ei pysty olemaan vieressä, lapsi on sen ajan ohjattuna muuhun toimintaan (muovailu/piirtäminen jne. erillisessä pöydässä tai huoneessa). Kaupungille viesti, että tarvitaan kiireellisiä toimenpiteitä (avustaja, pienryhmä), tämä lapsi ei turvallisuussyistä voi olla muiden kanssa. Neuvolaan tieto, jotta perheoloja voi selvittää ja jatkotoimia koulua ajatellen.

Tottakai lapsi kärsii jos eristetään muista. mutta on paljon pienempi paha,että yksi kärsii, kuin että 22 lasta kärsii. Leimaamisesta on turha kitistä. Lapsi, joka mukiloi muita, on jo leima otsassaan ja joka tapauksessa muut häntä inhoavat. Ei se muualle siirtäminen pois muiden kimpusta ainakaan enempää ikävää leimaa tuo.

Mitä se 4-vuotias oppisi tuollaisesta? Miten hän oppisi kieltä, kun olisi eristettynä muista? Miten hän saisi mahdollisuuden opetella niitä sosiaalisia taitoja, joissa hänellä on selvästi isoja puutteita ja milloin hän saisi osoittaa edistymistään näissä taidoissa? Kuinka pitkään tuota eristämistä mielestäsi pitäisi jatkaa? 

Entä miten ja missä välissä tuo yksinään ulkoilu tapahtuisi? Mukana täytyisi olla kasvatusvastuullinen aikuinen, eli tämän aikana loput 23 lasta olisivat sisällä kahden kasvatusvastuullisen vastuulla. Ja koska nämä lapset ulkoisivat eri aikaan, tämä "eristettävä" lapsi olisi tällöin sisällä, tällöinkin kasvatusvastuullisen kanssa, jolloin muut lapset ulkoilisivat kahden kasvatusvastuullisen kanssa. Ja tämä kaksi kertaa päivässä, millä resursseilla?

Tämä on juuri tätä mistä kirjoitin. Milloin oppii kieltä, mitä jos tulee paha mieli, mitä oppisi tuollaisesta, milloin saa sitä ja tätä. Kaikki kurinpitotoimet ja järjestyksen palauttaminen, oppimisrauhan turvaaminen jne. tyssäävät näihin häirikön oiekuksien märehtimisiin. Joka kerta, kaikkialla.

Tottakai häiriköllekin on taattava hoito ja opetus. Mutta ei se aina voi vuodesta toiseen tapahtua muiden kustannuksella. Miksi kukaan ei kysy mitä ne muut saavat tästä häiriköstä? Miten taataan muiden turvallisuus? Mikä vaikutus tällä häiriköllä on toisten hoidossa/koulussa viihtymiseen? Vaikuttaako oppimistuloksiin koulussa ja jopa koko tulevaisuuteen? Entä jos jää pysyvä vamma? Ja nämä huolet pitää sitten kertoa muiden alsten määrällä (esim. 23).

Silloin vaaka keikahtaa mennen tullen siihen suuntaan, että ensisijaisesti taataan enemmistölle hyvät olot ja toissijaisesti tälle, jonka syytä kaikki tarvittavat ja rasittavat järjestelyt ovat.

Isoon ryhmään ei tulisi päästää yhtäkään kielipuolta enen kuin sanallinen ilmaisu on sillä tasolla, että nyrkit ei puhu. Sama ksokee ihan supisuomalaisia. Väkivaltaan nollatoleranssi. Lapset on lapsia, tottakai sitä vasta harjoitellaan ja lapiolla kopsautetaan kaveria herkästi. Mutta systemaattisen agressiivisen ja uhkaavan käytöksen tulisi tarkoittaa poistamista isosta ryhmästä niin pitkäksi ajaksi, että käytös on sitä tasoa, että enemmistön turvallisuus on taattu.

On käsittämätöntä, että henkisesti sairaat lapset tungetaan säästösyistä ja näiden oikeuksien (siis oikeus isoon lähikouluun/lähipäiväkotiin tms.) turvaamiseksi tavallisten lasten riesaksi ja jopa vaaraksi. Muut lapset nähdään vain ilmaisena terapiavälineinä, koska "missä oppii kielen, missä oppii ihmisen tavoille"? Se ei ole ainakaan muiden pienten lasten murhe missä oppivat. Jossin tarkkiksessa sitten opetelkoot käytöstä. Kieltä nyt voi opetella isossa ryhmässäkin jos se ei aiheuta haittaa muille. Mutta jos aiheuttaa, on syytä keskittää kaikki tällaiset yhdeksi porukaksi harjoittelemaan kieltä kommunikointikuntoon ennen kuin siirretään isoon ryhmään.

Resurssit ei ole päiväkodin eikä koulun ongelma. Tai siis ovat, tiedän sen kyllä kokemuksesta. Mutta niiden ei kuuluisi olla. Turvallisuuden tulisi olla ykkösasia ja niin paljon on saatava tulevaisuudessa henkilökuntaa, että nämä traumojensa, kieliongelmiensa takia häiriköivät mamut ja suomalaiset häiriköt/psyykkisesti sairaat lapset/käytösvikaiset ei tuhoisi tavallisten lasten oikeutta turvalliseen koulu/hoitopäivään.

Vierailija
171/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo :D yritähän seuraavassa provossasi ap vähän enemmän! Päiväkodin työntekijät eivät todellakaan kerro muille vanhemmille, jos ovatkin "helisemässä" jonkun lapsen kanssa, se ei ole lain mukaan sallittua. Lisäksi ei todellakaan ole käytäntöä, että joitakin ns. "ongelmattomia" lapsia valvottaisiin muita tarkemmin. Päiväkodissa valvotaan ihan jokaista, siellä ei suosita yhtään ketään vaikka vanhemmat kuinka nurisisivat ja vaatisivat mitä. Enemmän apua tarvitsevat laitetaan kuitenkin suhteellisen helposti 1,5:n tai 2:n paikalle (näistä järjestelyistä nyt ei tietenkään saa muille vanhemmille kertoa).

Mutta aiheeseen yleisesti: Monelle vanhemmalle tekisi ihan hyvää käydä vähän kurkkailemassa sen kullannupun touhuja siellä päiväkodissa. Olen monesti ollut tilanteessa, joissa vanhemmat ovat nurisseet oman lapsensa kohtelusta ja pitäneet jotakin ryhmän lasta kiusaajana ja riitapukarina. Lapset ovat kotona kertoneet mitä värikkäimpiä tarinoita. Totuus on sitten ollut jotain ihan muuta.

172/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niiden ohjaajien pitäisi sinun lapsiasi vahtia?

4-vuotias kielipuolihan se tässä on ongelmissa, häntähän pitäisi vahtia kunnes kommunikointi alkaa sujua muuten kuin fyysisesti.

Olet oikeassa! Tämä oli johtajan ratkaisu asiaan. En tunne lainsäädäntöä, mutta johtajan mukaan meillä on oikeus lapsien kokoaikaiseen vahtimiseen (ts. hoitajan kanssa koko ajan samassa huoneessa), mutta he eivät voi taata, että uusi lapsi ja lapseni eivät olisi vahtimatta yhdessä. Ihan outoa! Ap

Siis onko oikeasti niin, että päiväkodeissa lapset jätetään vahtimatta? Ei ole tullut mieleenkään alkaa vaatia, että päiväkodin työntekijät hoitaisivat hommansa, josta heille maksan! En minäkään päästä lapsia huoneeseen, josta en heitä koko ajan näe, miksi päiväkodissa päästettäisiin?! Juuri tuollaisissa tilanteissa tulee pahoinpitelyjä, kiusaamista, jopa seksuaalista ahdistelua! 

Enkä muuten missään ap:n tekstissä nähnyt, että vaadittiin lto:n kokopäiväistä vahtimista, vaan jonkun aikuisen - minusta se ei ole kohtuutonta, vaan perusvaatimus! 

Vierailija
173/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli lapsi herkkä tai ei niin ei tuollaista käytöstä voi hyväksyä siltä riehujalta. Voi että mikä heitto siltä hoitajalta. Vie asia eteenpäin ennen kuin jää pyörimään sinne talon sisään.

Vierailija
174/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin että tässä on todellakin taustalla rajusti eroavat olot lapsella kotona. Ymmärrettävästi isä aina hakee lapsen hoidosta, ehkä äiti ei naisena saa kulttuurin mukaan poistua kotielämästä. Ehkä kotona on käytäntönä nimenomaan tuo huutaminen ja mahdollinen väkivaltakin, niinkuin joku jo tuossa mainitsi. Ehkä saanut mallin, että isää kuuluu totella ja äiti tekee kotona ruuan ja hoitajat päiväkodissa naisina eivät nostata minkäänlaista auktoriteettia.

Tälläisen lapsen paikka ei mielestäni olisi päiväkodissa ennenkuin osaa kieltä riittävästi kommunikointiin. Varsinkin jos vanhemmat eivät käy töissä (kysymyshän on, mistä ap tämän tiedät?) .  

Mutta suosittelen tuota oman ryhmän tarkkailua päivän kahden ajan, vaikka tässä tilanteessa tilanne ei vaarmaankaan omista lapsistasi johdu. Meillä avasi omat silmäni sille kuinka lapseni todella väritti tarinoitaan ja oli oikeastaan itse monessa tilanteessa alku ja juuri.

Toivottavasti tilanne ratkeaa.

Vierailija
175/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoidon resurssointi paranee vasta, kun tarpeeksi moni lapsi joutuu sinne tulilinjalle. Rivityöläiset eivät voi asialle mitään, eikä edes päiväkodin johtaja pysty ottamaan asiaan kantaa, koska on yhtä lailla vain työntekijä muiden joukossa. 

Jos olisin sinun housuissasi ap, niin menisin ja keskustelisin niiden muiden vanhempien kanssa. Kertoisin, että keskustelevat omien lastensa kanssa päivittäin väkivallasta, että joka ikinen fyysinen tilanne saadaan otettua ylös. Sitten vain suoraan päiväkodin johtajan  esimiehelle tiedoksi ja poliisilta konstultaatiot siitä, kenen tehtävä on ratkaista nämä toistuvat lasten pahoinpitelyt. 

Jos siitä ei seurauksena ole oma hoitaja ongelmalapselle, niin sitten ainaki tiedät tehneesi kaikkesi. Ei kukaan halua että tämä ongelmatapaus eristetään, mutta selvästi muita lapsia täytyy häneltä suojella, eikä se nykyisellä miehityksellä ole mahdollista.

Vierailija
176/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoit, että lapsi on maahanmuuttaja, onkohan pakolainen? Nuo pakolaislapsethan voivat olla todella traumatisoituneita, kun ovat pyörineet sodan keskellä yms. Tämähän ei oikeuta satuttamaan ja käyttäytymään, miten käyttäytyy, mutta saattaisi selittää käytöstä. Terapiaahan sellainen lapsi tarvitsee. Hän leikeissään ehkä vain toistaa niitä asioita, joita kotimaassaan näki, ei hän välttämättä tajua tekevänsä väärin, siksi häntä pitäisi päiväkodissakin ohjata tiukasti. Ei se lapsen psyyke voi kehittyä normaaliksi, jos ympärillä tulitetaan.

Minusta sinä et voi vaatia, että sinun lapsiasi vahditaan herkeämättä, mutta ryhmän aikuisten pitäisi vahtia tätä uutta lasta, jotta hän ei pääsisi terrorisoimaan muita.

Eli edelleen, en ole vaatinut, että minun lapsiani vahditaan herkeämättä! Päiväkodin johtaja ehdotti, että tällainen järjestely voidaan tehdä. Minä ehdotin, että uusi lapsi tarvitsee tukea. Minä haluan että minun lapseni saavat liikkua vapaasti ja olla turvassa ilman, että aikuinen on koko ajan mukana.

Saattaa olla, että he ovat pakolaisia. Olen itse miettinyt samaa, ja juuri siksi minusta uusi lapsi tarvitsee tukea! En tajua, miksi johtaja ei näe sitä. Ap

Onko joku oikeasti noin naiivi? Tiedätkö, että nykyään on resurssit eli raha tosi vähissä, eikä sitä tukea saa läheskään kaikki, jotka sitä tarvitsevat. Eivätköhän lto ja päu äkodun johtaja sienet ristissä toivo, että tilanne rauhoittuisi (mahtaa olla aika raskasta heillekin). Sama koskee myös koulua: erityisoppilaat integroidaan tavallisiin luokkiin ilman mitään lisäresursseja. Siinähän sitten yrität opettaa kun aika menee näiden tukea tarvitsevien paimentamiseen.

Vierailija
177/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autocorrect: sienet ristissä= sormet ristissä

Vierailija
178/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaisin että tässä on todellakin taustalla rajusti eroavat olot lapsella kotona. Ymmärrettävästi isä aina hakee lapsen hoidosta, ehkä äiti ei naisena saa kulttuurin mukaan poistua kotielämästä. Ehkä kotona on käytäntönä nimenomaan tuo huutaminen ja mahdollinen väkivaltakin, niinkuin joku jo tuossa mainitsi. Ehkä saanut mallin, että isää kuuluu totella ja äiti tekee kotona ruuan ja hoitajat päiväkodissa naisina eivät nostata minkäänlaista auktoriteettia.

Tälläisen lapsen paikka ei mielestäni olisi päiväkodissa ennenkuin osaa kieltä riittävästi kommunikointiin. Varsinkin jos vanhemmat eivät käy töissä (kysymyshän on, mistä ap tämän tiedät?) .  

Mutta suosittelen tuota oman ryhmän tarkkailua päivän kahden ajan, vaikka tässä tilanteessa tilanne ei vaarmaankaan omista lapsistasi johdu. Meillä avasi omat silmäni sille kuinka lapseni todella väritti tarinoitaan ja oli oikeastaan itse monessa tilanteessa alku ja juuri.

Toivottavasti tilanne ratkeaa.

En tiedä ihan varmaksi, onko isä töissä vai ei. Mutta olen nähnyt hänen istuvan kahvilassa muiden ehkä samaa kansallisuutta olevien miesten kanssa, kun itse asioin ko. Ostarilla ruokiksella. Lisäksi isä vie miedän jälkeemme ja hakee yleensä meitä ennen. Ap.

Vierailija
179/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoit, että lapsi on maahanmuuttaja, onkohan pakolainen? Nuo pakolaislapsethan voivat olla todella traumatisoituneita, kun ovat pyörineet sodan keskellä yms. Tämähän ei oikeuta satuttamaan ja käyttäytymään, miten käyttäytyy, mutta saattaisi selittää käytöstä. Terapiaahan sellainen lapsi tarvitsee. Hän leikeissään ehkä vain toistaa niitä asioita, joita kotimaassaan näki, ei hän välttämättä tajua tekevänsä väärin, siksi häntä pitäisi päiväkodissakin ohjata tiukasti. Ei se lapsen psyyke voi kehittyä normaaliksi, jos ympärillä tulitetaan.

Minusta sinä et voi vaatia, että sinun lapsiasi vahditaan herkeämättä, mutta ryhmän aikuisten pitäisi vahtia tätä uutta lasta, jotta hän ei pääsisi terrorisoimaan muita.

Eli edelleen, en ole vaatinut, että minun lapsiani vahditaan herkeämättä! Päiväkodin johtaja ehdotti, että tällainen järjestely voidaan tehdä. Minä ehdotin, että uusi lapsi tarvitsee tukea. Minä haluan että minun lapseni saavat liikkua vapaasti ja olla turvassa ilman, että aikuinen on koko ajan mukana.

Saattaa olla, että he ovat pakolaisia. Olen itse miettinyt samaa, ja juuri siksi minusta uusi lapsi tarvitsee tukea! En tajua, miksi johtaja ei näe sitä. Ap

Onko joku oikeasti noin naiivi? Tiedätkö, että nykyään on resurssit eli raha tosi vähissä, eikä sitä tukea saa läheskään kaikki, jotka sitä tarvitsevat. Eivätköhän lto ja päu äkodun johtaja sienet ristissä toivo, että tilanne rauhoittuisi (mahtaa olla aika raskasta heillekin). Sama koskee myös koulua: erityisoppilaat integroidaan tavallisiin luokkiin ilman mitään lisäresursseja. Siinähän sitten yrität opettaa kun aika menee näiden tukea tarvitsevien paimentamiseen.

Minä olen. Eli pitääkö olla hiljaa, kun omaa lasta lyödään, sinun mielestäsi? Kun ei ole resursseja, niin ei puhuta, annetaan nyrkkien heilua? Ap.

Vierailija
180/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just joo :D yritähän seuraavassa provossasi ap vähän enemmän! Päiväkodin työntekijät eivät todellakaan kerro muille vanhemmille, jos ovatkin "helisemässä" jonkun lapsen kanssa, se ei ole lain mukaan sallittua. Lisäksi ei todellakaan ole käytäntöä, että joitakin ns. "ongelmattomia" lapsia valvottaisiin muita tarkemmin. Päiväkodissa valvotaan ihan jokaista, siellä ei suosita yhtään ketään vaikka vanhemmat kuinka nurisisivat ja vaatisivat mitä. Enemmän apua tarvitsevat laitetaan kuitenkin suhteellisen helposti 1,5:n tai 2:n paikalle (näistä järjestelyistä nyt ei tietenkään saa muille vanhemmille kertoa).

Mutta aiheeseen yleisesti: Monelle vanhemmalle tekisi ihan hyvää käydä vähän kurkkailemassa sen kullannupun touhuja siellä päiväkodissa. Olen monesti ollut tilanteessa, joissa vanhemmat ovat nurisseet oman lapsensa kohtelusta ja pitäneet jotakin ryhmän lasta kiusaajana ja riitapukarina. Lapset ovat kotona kertoneet mitä värikkäimpiä tarinoita. Totuus on sitten ollut jotain ihan muuta.

Eli sinusta ei ole mahdollista, että lto on puhunut minulle näin? Tuli tästä kommentista mieleen, että ehkä hänen tyly käytöksensä minua kohtaan johtuu siitä, että hän meni sanomaan juuri noin minulle ja nyt häntä kaduttaa (kun otin asian puheeksi johtajan kanssa). En tiedä, mietipä: meidän päviäkodissa lto puhui minulle näin ja johtaja itse ehdotti lapsieni pysymistä hoitajien vahdittavina. Eikä tämä kerro sinulle siitä, että minä en ole provo, vaan että tällainen paikka on olemassa ja että oikeasti - aika moni asia menee siellä pieleen? En edes tajua, miten osasisin tällaisen tarinan kehittää! Minua huolettaa se, että niin moni epäilee tätä provoksi - eli asiat ovat tosi hullusti lasteni päiväkodissa! Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi