Pidätkö koskaan "sairaspäivää" eli valehtelet töissä olevasi kipeä?
Kommentit (85)
Yhden kerran olen hakenut saikun terveenä. Oli niin paska pomo ettei ole tosikaan. Siellä muuten moni "sairasti" paljon enemmän. Laitoin pari tippaa bensaa sokeri palaan ja sillä nosti kuumeen hetkeksi. Sitä voi miettiä minkälainen työpaikka kun pitää itsensä myrkyttää saikun takia.
Tätä pikkupomoa vihattiin paljon. Kuulin kun vanhemmat työntekijät keskusteli rankasta jutusta. Oikeasti pohtivat paljonko maksaisi jos joku/jotkut hakkaisi sen kunnolla. Sen verran piti puuttua että olkaa varovaisia tuollaisten puheiden kanssa. Ne voidaan tulkita rikokseksi. Heti kysyivät meinaanko käräyttää? Vastasin että en koska en ole mitään kuullut.
Kyllä. Otan sen eron naisen ja miehen eurossa kiinni sitten palkallisena vapaana.
En, koska silloin ne hommat kaatuisivat jonkun syyttömän niskaan. En jää pois jos on vain epämääräisesti väsähtänyt olo. Olen julkisella ja väkeä on vähennetty niin paljon että jokainen poissaolo tuntuu palvelutasossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina pois kun olo on huono. Sairaspäiviä on keskimäärin 4 viikkoa vuodessa. Joka kerrasta käyn työnantajan piikkiin työterveydessä ja saan sairaslomaa. Olenko mielestäsi huijari?
Olet huijari jos valehtelet lääkärille tai liioittelet oireitasi.
Eikö oireet ja niiden aiheuttama haitta yhtäkkiä olekaan jokaisen oma subjektiivinen kokemus? Sen kokemuksen kanssa sinne lääkäriin mennään ja lääkäri arvioi tilanteen paikanpäällä, tarvitaanko saikkua.
Jos minulla on migreenikohtaus toista vuorokautta menossa, käsi ja toinen poski puuduksissa, jyskyttävä särky ja sekava olo sekä voimakkaasti valosta ärsyyntyvät silmät, ei työterveyslääkäri voi mitenkään mitata ja todentaa, huijaanko vai en. Hän kuuntelee minua js tekee sen jälkeen arvionsa voinko jatkaa esim aurausauton ajamista työkseni vai en.
Seli seli. Kyse on siitä että valehtelet lääkärille tai liioittelet oireitasi.
En, mutta juuri bussissa joku elämämkoululainen mies kehui kaverilleen kuinka ei jaksanut mennä aamulla töihin niin laitto viestiä pomolle että on kipee. "Se on kato niin helppoo". Pyh
Vierailija kirjoitti:
No hui kauhistus, ei elämän kuulu olla pelkkää työtä työtä ja työtä. Itse ainakin "lorvin" hyvällä omallatunnolla. Minun elämä, ei työnantajan, ei tämän yhteiskunnan. Haukkukaa vaan laiskaksi, mutta sitä en ole vaikka extra lomapäiviä pidänkin. Puuhailla voi kotonakin.
Joo, ymmärrän hyvin, että joskus haluaa ylimääräisiä vapaapäiviä, mutta ne kyllä pitää pitää omalla, ei työnantajan, kustannuksella. Eli pyydä palkaton vapaa, jos haluat lorvia.
Meillä jokaisesta sairaspäivästä pitää olla todistus, oman tk:n hoitajat tuntee minut ja luottaa minuun, en halua sitä luottamusta rikkoa valehtelemalla. Enkä pidä koko sairauslomaa, jos en ole sairaana.
En, mutta flunssan/kuumeen iskiessä usein kyllä pidän ne kaikki kolme päivää jotka saa omailmoituksella sairastaa, vaikka kolmantena päivänä olisikin jo ihan työkykyinen olo.
Älkää paljastako mitään. Sipilä ja kumppanit saa lisää todistusaineistoa palkattomaan saikkuun tätä lukiessa.
Tasan kerran olen feikannut yllättävän perhetilanteen takia jota en jaksanut työnantajalle avata, helpompi sanoa että kipeänä ollaan. Muutoin olen tunnollisesti mennyt aina, jotenkin nolottaa ilmoittaa sairastavansa ellei ihan oikeasti ole vähintään oksennustauti... Flunssassakin työt vielä hoitui, voisin kyllä olla vähemmän uhrautuvainen mutta inhottaa vaivata. :(
Kerran olen tosin joutunut soittamaan työnantajalle etten pääse töihin, koska hoitokissa raateli käteni niin pahasti verille ettei työnteosta olisi tullut mitään. Tämä oli täysin totta vaikka tekaistulta kuulosti, ei meinannut uskoa ensin mitä en ihmetellyt! :D Teki niin kipeää että työhanskoistakaan ei olisi ollut hyötyä. Nolotti soitto mutta työnkuvassani ei oikeasti voi olla rikkinäisillä käsillä...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, todellakin. Koen sen olevan oikeutettua.
Miksi? Olerko kuullut moraalista?
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa olla omalla ilmoituksella. Eipä tarvitse syyttä olla, minulla on niin paljon vaivoja omasta takaa, että...migreeni, verenpainetauti, rytmihäiriö, Menieren tauti, ja ilmeisen perinnöllinen nivelrikko sekä kesällä oli niin paha iskias, että meni jalasta tunto kokonaan ja onnun sen takia. (selässä on muutakin vikaa, mm skolioosi) 7 viikon sairasloma eikä jalka ole vieläkään entisellään, kävelen kummallisesti. Vaan eivät kuulemma leikkaa. Saa nähdä tuleeko tuosta jalasta täysin kunnossa olevaa.
Vaan periksi ei anneta. Enkä ole poissa aiheetta.
N46v.
Osteopaatti hoitaa skolioosin kuntoon.
Minulla on ollut paha skolioosi. Nykyään olen kivuton osteopatian ansiosta 😃. ..😄.
En koskaan.
En pysty, enkä halua pummata. Palkatonta silloin, jos sellainen tarve on.
Usein toistuvista sairaspäivistä huomaa kieltämättä, että kynnys jäädä saikulle voi joillakin olla matala.
En ikinä ja tunnen huonoa omatuntoa jos joudun olemaan sairauden vuoksi pois töistä ja otankin sairaslomani aina lääkärin kautta vaikka kolme päivää saisi olla kotona muutenkin. Tosin tällä vuosituhannella en ole vielä ehtinyt sairastaa yhtään päivää.
Olen tehnyt näin kahdesti. Kerran ei vain huvittanut mennä töihin, kerran oli niin paljon univelkaa, että tekstasin pomolle olevani kipeänä ja jäin kotiin nukkumaan. En olisi tuona jälkimmäisellä kerralla varmaan edes saanut mitään järkevää aikaiseksi töissä...
En ole tehnyt tuollasta koskaan. Ei pidetty silti töissä pitempään. Nyt saa olla kotona ihan vapaasti, olen ollut jo pari vuotta, kun ei ole tarvittu tervettä, koulutettua ja työhaluista ihmistä muualle.
Tottakai ja aina kun vaan mahdollista jos olisin töissä verenimijä kapitalistilla, mutta kun en mene, muutenkin elää hyvin.
En koskaan. Nämä sankarit, jotka ottavat "ommoolommoo" saikuttamalla pitäisi tuomita torille häpeäpaaluun.
Meillä saa pitää kaksi sairaspäivää putkeen ilman lääkärintodistusta, pelkkä ilmoitus pomolle riittää.
Ai että montako sairaspäivää olen pitänyt neljän vuoden aikana? Ehkä 4-5. Yksikään niistä ei tosin ollut tekosairauksia, vaan kuumetta/vatsatautia. Olen ollut kipeenä töissäkin.
Joskus sitä kyllä toivoo että sairastuis että vois lorvia kotona.
Ei sitä kylläkään koskaan tiedä...
En pidä. Lorvailen viikonloppuna sitten. Turhat poissaolot kuormittaa sekä kollegoita että itseä kun töihinpalattua pitää sitten päästä takaisin kartalle että mitä onkaan kesken ja mitä tuuraajat tehneet. Kaikki ei ole jossain kaupan kassalla jonne työt voi vaan jättää.
Minulla sama homma! Olin työpaikassa, jossa minulle ei yhtäkkiä enää maksettukaan palkkaa... Löysin uuden työn ja irtisanouduin, ja hain siksi kahdeksi viikoksi sairaslomaa. Ihan oikein niille. Vieläkään en ole puuttuvia palkkojani saanut, mutta sitten kun maksavat, niin maksavat myös sen sairasloma-ajan palkan... En todellakaan pode huonoa omatuntoa.