Vaatekaupasta katosi 500 miljoonaa euroa – ”Naiset ikään kuin lopettivat vaatteiden ostamisen”
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001934658.html
Minulla nykyinen lama on vaikuttanut siten, että olen alkanut ostamaan vähemmän, mutta laadukkaampaa. Kuten artikkelissa sanottiin: "Suomalaiset pukeutuvat koko ajan paremmin. Mutta aika moni on havahtunut siihen, että emme me tarvitse koko ajan uusia vaatteita."
Kommentit (368)
Suomalaisissa vaatekaupoissa tyrkytetään lohduttoman ankeita ja huonolaatuisia rytkyjä. Jos esim. haluaa villakangastakin joka ei ole yksivärinen, saa nuolla näppejään. Sama on levinnyt jo Zalandon nettikauppaankin. Aluksi tarjolla oli pirteitä ja erilaisia vaatteitta, joita katseli ilokseen. Muutamassa vuodessa ankeus ja ilottomuus on levinnyt sinnekin. Kai ottivat mallia suomalaisista vaatekaupoista ja ajattelivat, että tuota ne suomalaiset haluavat.
Ennen kulutin valtavat määrät rahaa vaate- ja kenkäkauppoihin. Nyt kuljen siellä pitkästyneenä enkä osta mitään vaikka entiset ovat hajoamispisteessä. Ei ole mitään mitä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa mieltä, paitsi että lähestyn jo viittäkymppiä. Onneksi on Cos.
Cos kuuluu H&M:lle eli samat hikipajat käytössä, mutta myydään sitten korkeimmilla katteilla
Muita H&M:n bändejä: cheap monday, monki, & other stories.
Vierailija kirjoitti:
2000-luvun alussa olin nuori aikuinen ja ihan huvittaa nyt, kun silloin ilmoitin yhdeksi harrastuksekseni "shoppailun". Suosikkikauppani oli H&M ja Only/Veromoda. Nyt olen 35, ja oikeastaan viiteen vuoteen en ole juurikaan ostanut itselleni mitään, koska olen ollut äitiysvapailla kotioloissa joten ei ole ollut sillälailla tarvettakaan. Mutta jotain on myös tapahtunut; kun käyn entisissä suosikkikaupoissani (ja ihan missä tahansa Kappahl, Cubus, Ginatricot) - en löydä niistä mitään ostettavaa!
Tuntuu että muoti on muuttunut rumaksi, sellaiseksi mikä ei ainakaan minua pue (siis juuri nuo muidenkin mainitsemat kolhot neuleet jotka vain tuntuu korostavan vartalon epäkohtia..!?) ja vaatteiden laatu on heikentynyt. 2000-luvun alun ostamani H&M:n Hennes collectionin vaatteet ovat vielä tänä päivänä hyvässä kunnossa, ne ovat paksumpaa kangasta ja viimeistellymmän oloisia kuin mikään mitä tänäpäivänä sieltä löytää. Yhden premium quality -untuvatakin ostin pari vuotta sitten luullen sen olevan jotenkin parempi, mutta eipä ollut.
Nykyään ostankin vain todelliseen tarpeeseen ja suosin mahdollisimman paljon eettistä tai kotimaahan edes jotenkin linkittyvää tuottajaa, esim. Noshia. Enkä todellakaan myöskään osta tekonahka -mitään vaan oikeista materiaaleista kassit, laukut ja kengät. Ulkomailla käydessä huomaa selvästi, kuinka vielä muualta saa kauniita, klassisempia ja naisellisempia vaatteita, joita Suomesta löytyy oikein etsimään!! Muistelen aikaa, jolloin H&M:n isoista kuvastoista löytyi vaikka mitä haaveilun arvoista jota oli pakko tilata, mutta kyllä viimeiset vuodet on melkein suoraan paperinkeräykseen saanut kyseisen opuksen heittää, koska se on kääntynyt juuri toisinpäin että suurin osa tarjolla olevista vaatteista ei kiinnosta pätkän vertaa!
Miten voit suosia eettistä jos kuitenkin ostat oikeita nahkatuotteita? Onko eettistä tappaa eläimiä nykyaikana jotta saa vaatteita, laukkuja ja kenkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika tyhmiä ovat ihmiset, jos ihan pitää erikseen huomata, että "hei, eihän niitä vaatteita olekaan pakko koko ajan ostella". Voi hyvää päivää.
Oot tosi syvällinen ajattelija, kiitos tästä pohdinnasta.
Ai sinäkö olet tämän asian hoksannut vatsa hiljattain, vai miksi pidät tuota jonain merkittävänä huomiona? :D
Vastasin ylimieliseen tokaisuun ylimielisellä tokaisulla. Kannusta ihmisiä pohtimaan, miksi asiat ovat niin kuin ovat ja miksi ne muuttuvat. Voi tietenkin olla, että olet niin nuori, ettet ole elänyt vaatteiden kulutuksen murrosta. Mutta siitä huolimatta, vaikka olisitkin nuori, kannattaa silti miettiä, mistä johtuu se, että ihmiset alkoivat yhtäkkiä alkoivat ostaa vaatteita ja mistä kimmokkeen on saanut vastakkainen trendi. Sitä voi vaikka yrittää pohtia ilman :D-hymiöitäkin.
Eli mitä siinä pitäisi pohtia? Että ihmiset ovat aiemmin ostaneet tavaraa turhaan, vaikka vähemmälläkin olisi varmasti pärjännyt? En ole mielestäni kovin nuori (36 v), mutta en ole silti koskaan tajunnut, miten kukaan voi esimerkiksi kuluttaa merkkilaukkuihin tuhansia euroja. Ei ole tähänastinen elämänkokemus minulle vielä tällaista suoranaista tyhmyyttä selittänyt. Jos sinä olet pohdinnoissasi päässyt pidemmälle, niin kerro toki minulle tyhmälle.
Hyvin seivattu, mutta ymmärtänet itsekin, että edellinen viestisi oli -noh, typerä.
Eli et pysty itsekään selittämään. Tyhmyys on tässä toki kärjistetty ilmaisu, mutta kyllä sinun on pakko myöntää, että merkkilaukkujen ja muun "luksuksen" kohdalla kyse on pelkästään siitä, miten ihmiset saadaan maksamaan ilmasta. Laadullahan nämä useimmiten valintaansa perustelevat, mutta se laatuhan näissä tuotteissa ei oikeasti sitä hintaa tuo.
Voi elämän kevät. En ole se, jonka kanssa tämän keskustelun aloitit, mutta kommentoin silti. Vastasit sarkastiseen heittoon ilmeisesti ottaen sen tosissaan tai muuten vain hölmösti, ja nyt yrität tuoda keskustelun toiselle tasolle. Lopeta jo.
Siis missä oli sarkasmia? Siinä, kun minua sanottiin syvälliseksi ajattelijaksi? Ymmärsin sen kyllä niin, että minun ajatuksessani on jotain vikaa. Jos näin ei ollutkaan, miksi pitää sitten tuollaista heittää? Juuri tyypillistä keskustelua tällä palstalla. Ensin nauretaan ja sitten sanotaan, että enhän minä tosissani.
Tuossa joku toinenkin vastaaja kommentoi, että kyllä pitää olla jotenkin eksyksissä, jos pitää lukea joku konmari-opas, että tajuaa vähentää kulutusta. Tästähän tässä juuri on kyse. Oletko siis ihan tosissasi sitä mieltä, että tämä tieto ei ole ollut koko ajan kaikkien ulottuvissa ja pääteltävissä? Ja sama juttu noiden merkkilaukkujen kanssa. En tosiaan osaa tätä nyt paremmin enää selittää.
Sarkasmi on vaikea laji, ja AV:lla täysin helmiä sioille.
Minä olen siinä tapauksessa ymmärtänyt sarkasmin ihan väärin. Jos sanot sarkastisesti "oot tosi syvällinen ajattelija", niin minun sarkasmin tajuni kertoo, että minä en ole syvällinen ajattelija ja ajattelussani on jotain pielessä. Mutta ilmeisesti olen väärässä ja se tarkoittikin, että tämä vastaaja oli kanssani samaa mieltä. Siinä tapauksessa pyydän anteeksi erehdystäni. :D
Nautoja kasvatetaan monissa paikoissa nahan takia , kun niistä saa paremman hinnan kuin lihasta. Tietenkään tästä ei huudella, kun ei haluta karkottaa eettisiä kuluttajia. Goolettamalla löytyy lisää aiheesta.
"It's a common misconception that leather is simply a 'by-product' of meat production. Whilst true that usually an animals' meat is also sold (such as in the case of cattle and sheep), their skin can still represent a significant portion of the income made on the sale of their body parts, contributing to the overall commercial viability of the enterprise. So sadly, leather is a 'co-product' of the meat industry, and may help drive demand for more animals to be raised and killed."
Toinen artikkeli aiheesta:
http://www.onegreenplanet.org/animalsandnature/leather-is-more-than-a-b…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cos kuuluu H&M:lle eli samat hikipajat käytössä, mutta myydään sitten korkeimmilla katteilla
http://about.hm.com/en/about-us.html[/
Onhan en samaa konsernia juu, mutta Cosin vaatteet on ihan eri tyylisiä ja laadukkaampia kuin esim. H&m:llä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisissa vaatekaupoissa tyrkytetään lohduttoman ankeita ja huonolaatuisia rytkyjä. Jos esim. haluaa villakangastakin joka ei ole yksivärinen, saa nuolla näppejään.
Eipä niitä yksivärisiäkään villakangastakkeja enää juurikaan ole tarjolla. Katsopa tuotelappua ja huomaat, että villakangastakkina myydään täysin tekokuiduista valmistettua roskaa. Stockan Hulluilla Päivillä myös Filippa K:n villakangastakki ei ollut villaa nähnytkään. Sama juttu oli Espritin takin kohdalla. Jos kuluttaja ei ymmärrä lukea tuoteselostetta, niin ostaa vahingossa akryyli-viskoosisekoitetakin villakangastakkina ja sehän ei talvella lämmitä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cosin tuotteet on kuitenkin usein valmistettu luonnonkuiduista, joten ovat siksikin laadukkaampia ja kalliimpia kuin H&M akryyli-krääsä. Itselläni on muutama Cosin merinovillainen neulevaate ollut käytössä ainakin viisi vuotta ja ei nypyn nyppyä tai muuta kulumista havaittavissa, joten laatu vastaa odotuksiani.
Kirjoitin ketjun alkupuolella että ostin bambusukat kokeeksi.
NYT ON KOLMAS KÄYTTÖKERTA JA EKA REIKÄ LÖYTYI!!!
Joo morjens. Päätin että tilaan itselleni jotkut sisätossut, ja alan välttelemään sukkien käyttöä muuten. Jos maksan melkein kympin parista sukkia, eikä se kestä tätä pidempään, olkoot.
Ostakaa lasten sukkia. Maksaa murto-osan aikuisten sukista, kuosit on värikkäämpia ja kestävät ainakin mulla vuosikausia. Lasten koko 35-37 mahtuu ihan hyvin vielä omaan 39/40 jalkaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, tiedän kyllä, mutta vaiennan omatuntoni äänen kun kerrankin löytyy tyylikästä ja persoonallista vaatetta, missä aikuinen kehtaa näyttäytyä työpaikalla. Ei ole juuri vaihtoehtoja ja jos on (muuta kuin itse ompelu), olen todella kiinnostunut.
Cosin vaatteet on kyllä harmittavan usein keinokuitua. Tosi harmi kun tykkäisin kyllä muuten tyylistä. No, mitoitus on usein liian väljä.
Katselin zalandosta villakangastakkeja. Kankaasta villan osuus oli 10%, silti otsikossa luki "villakangastakki".
Ja toinen kysymys: miksi plus-koossa on lähes kaikki farkut pillipunttisia?
Mun vaatekauppareissut nykyisin. "Tartten kunnon villapipon, joka sopisi mulle. No tuossa iso vaatekauppa. Luulis olevan jotain". Sitten alan katselemaan tai nykyisin oikeastaan tunnustelen ensin, jos vaikuttaa kivalta muuten. Tunnistan akryylin mönjäisen tai sekoitteissa lievästi kitkaisen, ankean pinnan jo lappua katsomatta. Yleensä saalis on ei mitään. Suuri urheilukauppa: pari rumaa miestenpipoa. Tai iso rättikauppa ja hakusessa siisti ja mielellään kiva neule, ja onhan siellä hirveä määrä neuleita tarjolla niille, joille kelpaa keinokuitu. Paljon malleja, joista olisin tykännyt. Ja minulle? Pari hassua putkimaista villaneuletta. Heikon tuntuisia ja ehkä yksi musta merinovillapusero, eikä sekään vailla keinokuitua. Jipii? Lähdin taas ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2000-luvun alussa olin nuori aikuinen ja ihan huvittaa nyt, kun silloin ilmoitin yhdeksi harrastuksekseni "shoppailun". Suosikkikauppani oli H&M ja Only/Veromoda. Nyt olen 35, ja oikeastaan viiteen vuoteen en ole juurikaan ostanut itselleni mitään, koska olen ollut äitiysvapailla kotioloissa joten ei ole ollut sillälailla tarvettakaan. Mutta jotain on myös tapahtunut; kun käyn entisissä suosikkikaupoissani (ja ihan missä tahansa Kappahl, Cubus, Ginatricot) - en löydä niistä mitään ostettavaa!
Tuntuu että muoti on muuttunut rumaksi, sellaiseksi mikä ei ainakaan minua pue (siis juuri nuo muidenkin mainitsemat kolhot neuleet jotka vain tuntuu korostavan vartalon epäkohtia..!?) ja vaatteiden laatu on heikentynyt. 2000-luvun alun ostamani H&M:n Hennes collectionin vaatteet ovat vielä tänä päivänä hyvässä kunnossa, ne ovat paksumpaa kangasta ja viimeistellymmän oloisia kuin mikään mitä tänäpäivänä sieltä löytää. Yhden premium quality -untuvatakin ostin pari vuotta sitten luullen sen olevan jotenkin parempi, mutta eipä ollut.
Nykyään ostankin vain todelliseen tarpeeseen ja suosin mahdollisimman paljon eettistä tai kotimaahan edes jotenkin linkittyvää tuottajaa, esim. Noshia. Enkä todellakaan myöskään osta tekonahka -mitään vaan oikeista materiaaleista kassit, laukut ja kengät. Ulkomailla käydessä huomaa selvästi, kuinka vielä muualta saa kauniita, klassisempia ja naisellisempia vaatteita, joita Suomesta löytyy oikein etsimään!! Muistelen aikaa, jolloin H&M:n isoista kuvastoista löytyi vaikka mitä haaveilun arvoista jota oli pakko tilata, mutta kyllä viimeiset vuodet on melkein suoraan paperinkeräykseen saanut kyseisen opuksen heittää, koska se on kääntynyt juuri toisinpäin että suurin osa tarjolla olevista vaatteista ei kiinnosta pätkän vertaa!
Miten voit suosia eettistä jos kuitenkin ostat oikeita nahkatuotteita? Onko eettistä tappaa eläimiä nykyaikana jotta saa vaatteita, laukkuja ja kenkiä?
Nahan eettisyys ei ole ihan yksiselitteistä. Minulla on esimerkiksi nahkaiset vaelluskengät jotka ovat edelleen nauhoja ja sisävuorta myöten ehjät vaikka ikää on 15+ v, eikä mitään merkkejä hajoamisesta näy. Puoliso, joka on koko ajan käyttänyt kankaisia versioita on saanut ostaa samassa ajassa uudet vähintään 2 v välein. Kumpi on eettisempää kulutusta?
Lisätään vielä että en kannata nahkaa materiaalina varauksettomasti, koska sen tuotantoon liittyy ongelmia (eläinten kohtelu, ympäristöongelmat jne). Joissain asioissa nahka materiaalina on kuitenkin huomattavasti kestävämpi kuin vaihtoehdot, jolloin jää jokaisen omien pohdintojen varaan mikä on pienempi paha tai suurempi hyvä eri vaihtoehtojen välillä. Itse rajoitan nahankäytön lähinnä tietyntyyppisiin kenkiin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan en samaa konsernia juu, mutta Cosin vaatteet on ihan eri tyylisiä ja laadukkaampia kuin esim. H&m:llä.
Kävin toiveikkaana vilkaisemassa, mutta en kyllä olisi hm:n valikoimasta erottanut ainakaan ulkonäön perusteella. Esim. kaikki naisten neulepaidat olivat säkkimallisia velttoja riepuja, ja värivalikoima 95%:sesti mustaa ja harmaata. Ei siinä mahdollisesti paremmat materiaali auta, jos paidan päälleen vetämällä näyttää joka tapauksessa kadulla raahustavalta puliakalta.
Onko lihavuus oikeasti nykyään se vallitseva olotila, kun kaikki paidat on tehty selvästi vain peittämään/piilottamaan isoa mahaa?!
Esim neulepaita voisi olla tämän muotoinen:
https://cdn.styloko.com/items/23a9870ad236484d8828b272be6e1e47.jpg?pres…
Mutta ei, ne näyttää tältä:
http://lp.hm.com/hmprod?set=key%5Bsource%5D,value%5B/model/2016/D00%200…
Miksi?!
Vierailija kirjoitti:
Esim neulepaita voisi olla tämän muotoinen:
https://cdn.styloko.com/items/23a9870ad236484d8828b272be6e1e47.jpg?pres…
Mutta ei, ne näyttää tältä:
http://lp.hm.com/hmprod?set=key%5Bsource%5D,value%5B/model/2016/D00%200…
Miksi?!
No siksi kun suurin osa naisista on nykyään niin lihavia että niille käy vaan nuo säkkimalliset neuleet.
Vierailija kirjoitti:
Mun vaatekauppareissut nykyisin. "Tartten kunnon villapipon, joka sopisi mulle. No tuossa iso vaatekauppa. Luulis olevan jotain". Sitten alan katselemaan tai nykyisin oikeastaan tunnustelen ensin, jos vaikuttaa kivalta muuten. Tunnistan akryylin mönjäisen tai sekoitteissa lievästi kitkaisen, ankean pinnan jo lappua katsomatta. Yleensä saalis on ei mitään. Suuri urheilukauppa: pari rumaa miestenpipoa. Tai iso rättikauppa ja hakusessa siisti ja mielellään kiva neule, ja onhan siellä hirveä määrä neuleita tarjolla niille, joille kelpaa keinokuitu. Paljon malleja, joista olisin tykännyt. Ja minulle? Pari hassua putkimaista villaneuletta. Heikon tuntuisia ja ehkä yksi musta merinovillapusero, eikä sekään vailla keinokuitua. Jipii? Lähdin taas ostamatta.
On kyllä käsittämätöntä, että Suomen oloihin myydään "villa"pipoja, joista suunnilleen näkee läpi. Luulisi, että 20 asteen pakkasessa ja hyytävässä viimassa käytettäviin pipoihin olisi itsestään selvää laittaa kunnon lämmin fleece-vuori, mutta ei toivoakaan löytää vaatekaupoista sellaista. Ureheiluliikkeeseen on mentävä, sieltä ehkä tuurilla löytää siedettävän näköisen.
Anteeksi. Minusta tästä asiasta puhuttiin ihan aloituksessa ja tämä keskustelu on nyt ajautunut eri materiaalien haukkumiseen ja nettikauppojen luetteluun, mutta jatkakaa toki, jos se on mielestänne mielenkiintoisempaa. :D