Vaatekaupasta katosi 500 miljoonaa euroa – ”Naiset ikään kuin lopettivat vaatteiden ostamisen”
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001934658.html
Minulla nykyinen lama on vaikuttanut siten, että olen alkanut ostamaan vähemmän, mutta laadukkaampaa. Kuten artikkelissa sanottiin: "Suomalaiset pukeutuvat koko ajan paremmin. Mutta aika moni on havahtunut siihen, että emme me tarvitse koko ajan uusia vaatteita."
Kommentit (368)
Aina jos tulee ostettua vaate, joka kulahtaa, hajoaa tai haalistuu heti, laitetaan palautetta liikkeeseen. Aletaan vaatia laatua! Muuten ne aina vain myy meille roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon vaatteiden kestävyyteen vaikuttaa se, että hyvin monessa kotitaloudessa kuivataan vaatteet kuivausrummussa? Mulla ei ole kuivausrumpua eikä ole juuri ollut kestävyysongelmaakaan. Hienopesu ja narulle/henkariin kuivumaan, hyvin on sekä värit että muodot säilyneet hyvinä.
Ongelma on ettei nykyään vaatteissa ole edes OSTETTAESSA värejä tai muotoa!!!
Vierailija kirjoitti:
Olen etsinyt melkein 5 vuotta kaunista mustaa neuletakkia jossa vähintään 70% villaa tms. luonnonkuitua. Ei perustoimistomallista. Eipä ole löytynyt. Ei käytettynä eikä uutena. Kirpparilta n. 8 vuotta sitten ostettu alkaa olla hitunut puhki. Se oli vielä silloin hyvää h&m:n laatua, nykyään sieltä ei laatua löydä.
Kaupamajasta löysin.
Miksi en osta vaatteita peruskaupoista
1. Jo näyteikkunoiden ohi kulkiessa huomaa että joka paikassa myydään samaa kuraa. Rumia, värittömiä tai oudonvärisiä keinokuitutekeleitä joita myydään halvalla hinnalla. Minä olisin valmis maksamaan laadusta, mutta mistäs maksat kun sitä ei yksinkertaisesti ole tarjolla.
2. Ainahan voi tietysti käydä varmuuden vuoksi vilkaisemassa, jos joku helmi olisi mallistoon kuitenkin eksynyt. Ei siltä näytä, mutta varmuuden vuoksi kysyn myyjältä.
"Etsisin vähän pidempää villaneuletta jossa on korkea kaulus ja joku kiva väri."
"No kuule JUST tollaista ei meillä ole, mut mites olis tää laatikkomainen, kuranruskea akryylipaska?"
"Ei oikein oo mun tyyliä."
"Ootas hetki! Mä muistelisin et meillä olis vielä yks kappale viime vuoden mallistosta jäljellä. *menee penkomaan* Tässä! Vain 50% akryylipaskaa, ja värinä pirteä hot pink."
"En halua akryylia ollenkaan."
"No ei sellaisia neuleita kyllä meillä ole. Eikä luultavasti missään muuallakaan. Nää akryylipaskatkin myyvät ihan tarpeeksi hyvin, ja ovat HALPOJA."
3. Paitsi ehkä jossain pikkuliikkeessä? Olen kuitenkin kooa 48, joko pikkuliikkeessä ei ole kokoani (näin on useimmiten) tai sitten koossani löytyy yksi kallis vaate josta en kuitenkaan tykkää. Myyjä katsoo syyttävästi "kun ollaan kerrankin tätä kokoa otettu valikoimiimme". Entä sitten? Esimerkiksi, jos sanon etsiväni harmaata bleiseriä, minulle tyrkytetään mustaa, koska muuta liikkeessä ei ole. En edelleenkään suostu ostamaan mustaa koska sellainen on jo kotona. Myyjän katseesta päätellen olen taas pettänyt Suomen pluskokoiset naiset kun en osta epämieluisaa vaatetta vaikka kerrankin kokoani on oikein otettu valikoimaan.
4. Koitan olla ovela ja katson netistä etukäteen, että merkillä x jota myydään liikkeessä y on kivanoloinen vaate. Menen katsomaan sitä kauppaan, onhan se aina kivampi sovittaa ennen ostopäätöstä. Ei onnistu: koko on loppu, haluamaani väriä ei ole tilattukaan valikoimaan (mutta mustana löytyisi kyllä! Miksi ei musta kelpaa, se on paljon monikäyttöisempi kuin tuo haikailemasi punainen), tai sitten vaate on loppu varastosta. Myyjä katsoo koneelta, että toisella puolella pk-seutua olisi meidän liike jossa tätä ainakin aamulla oli vielä yksi kappale. Unohtakaa.
5. Netistä löydän helposti ja nopeasti täsmälleen etsimäni: laadukkaan, vaikka vähän hintavamman vaatteen jossa on oikea koko ja kiva väri. Hintakin on laatuun nähden kohtuullinen. Eihän tällaisia vaatteita pitänyt olla olemassakaan..?
Tässä esimerkki siitä, miltä 99% nykyneuleista näyttää. Hirveitä. https://www.sokos.fi/wcsstore/SOK_StorefrontAssetStore/images/product/i…
Muodoton harmaa rytky. Kuka ihme tuollaisiin haluaa pukeutua??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen etsinyt melkein 5 vuotta kaunista mustaa neuletakkia jossa vähintään 70% villaa tms. luonnonkuitua. Ei perustoimistomallista. Eipä ole löytynyt. Ei käytettynä eikä uutena. Kirpparilta n. 8 vuotta sitten ostettu alkaa olla hitunut puhki. Se oli vielä silloin hyvää h&m:n laatua, nykyään sieltä ei laatua löydä.
Kaupamajasta löysin.
Niin, eli et suomesta.
Minä taas luulen että syynä on myös kulttuurimuutos. Pari vuotta sitten käynnissä oli etenkin nuorten naisten osalta ihan hervoton kulutushype. Blogihuuma oli kovimmillaan, ja vaatteita ja laukkuja osteltiin ihan hervotonta tahtia, oli varaa tai ei. Nyt tilanne tuntuu vähän rauhoittuneen, onneksi. Ostetaan laadukkaampaa ja vähäeleisempää, toisaalta sisustukseen ja esim. kodin remontointiin satsataan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki: olen yrittänyt jo yli kuukauden löytää neuletta seuraavilla vaatimuksilla: kirkas väri, tyköistuva, lämmin. Ei ole löytynyt yhden yhtä, vaan kaikki kaupat ovat täynnä säkkimallisia, läpinäkyviä, ruman harmaan/jonkun muun murretun värisiä kauhtanoita. Pakko oli tilata ulkomailta, koska noita rumia hirvityksiä en suostu ostamaan, olkoot kuinka halpoja tahansa. Tilaamani neuleet maksoivat 60e/kpl ja se on taas suomesta pois - mutta mitäpä teet kun täältä ei vaihtoehtoja löydy, ja jotain on pakko päälleen pukea?!
Minä olen kyllä löytänyt aivan ihania lämpimiä ja kevyitä neuleita, ja vaikka hintakin näissä merkkineuleissa lähtee 129 eurosta ei sekään olisi este...mutta se pituus. Neuleet on tehty todella pitkille naisille! Minä lyhyt ihminen kun laitan sellaisen päälle niin näytän teltalta. Niitä pitkiä liepeitä voisi vähän hillitä, tai luulisi ettei olisi kummoinen haaste tehdä neuleita kahdella mitoituksella ja ottaa kauppaan persjalkaisille suomalaisille niitä lyhyemmän mitoituksen neuleita.
Toinen ikuinen ihmetyksen aihe on, kun rintaliivit kokoa 75B ja kengät kokoa 38 on vuodesta toiseen aina ensimmäisenä loppu. Muita kokoja kyllä on kymmenittäin, ja ne päätyvät lopulta aleen. Miten se voi olla niin vaikeaa valmistaa ja tilata ja saada myyntiin riittävästi niitä suosituimpia kokoja?
Koot on myös yksi syy, miksi oma osteluni on vähentynyt. En enää suostu pukeutumaan johonkin sinne päin vain koska vaate itsessään on kiva, kuten nuorena tein. Ymmärrän nyt, että näytän naurettavalta väärässä koossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon vaatteiden kestävyyteen vaikuttaa se, että hyvin monessa kotitaloudessa kuivataan vaatteet kuivausrummussa? Mulla ei ole kuivausrumpua eikä ole juuri ollut kestävyysongelmaakaan. Hienopesu ja narulle/henkariin kuivumaan, hyvin on sekä värit että muodot säilyneet hyvinä.
Ongelma on ettei nykyään vaatteissa ole edes OSTETTAESSA värejä tai muotoa!!!
Kommenttini olikin niihin kirjoituksiin, joissa vaatteita kyllä löytyy, mutta ne eivät kestä käytössä.
Mies vastaa
Paikat joista olen vaatteeni viimeksi ostanut: Zalando, EPM, Budget Sport, H&M ja netin kautta kaikki. Noista yksikään ei ole kotimainen. Pari saksalaista, 1 ruotsalainen ja BS kuuluu Intersportille, jonka pääkonttori sijaitsee Sveitsissä.
Ostan vaatteita harvoin. Viimeisen 3 vuoden aikana olen ostanut lenkkarit, takin, 2 farkut, verkkarit ja pari t-paitaa. Näihin on mennyt rahaa alle 200 euroa. Kengät olen ostanut aina kaupasta K-Kengästä tai Haloselta ja näin toimin jatkossakin. Lenkkarit ostin netistä.
Huonolaatuiset keinokuiturytkyt ei enää miellytä kuluttajia. Nyt haluttaisiin kunnon villaa ja aitoa pehmeää nahkaa, laadukkaita kestovaatteita eikä mitään polyesteriviritelmiä.
Valikoima on enimmäkseen tyyliä teini tai mummo. Kumpikaan ei kiinnosta.
Siksi ostan vaatteeni netistä. Reissatessa myös on mahdollista löytää kivoja vaatteita.
Niillä, jotka ovat ostaneet älyttömästi tekokuiturättejä, ei ole enää luottotietoja eikä rahaa.
Ne, joilla on rahaa, ovat aina kuluttaneet järkevästi ja nyt vielä vähentäneet kulutusta kun ei vain inspaa shoppailla.
Ei minulla ainakaan ole vika kauppojen vaatteissa.
Kyllä sieltä löytyisi laadukkaita ja hyviäkin vaatteita, mutta kun v###u kun sitä rahaa ei enää jää vaatteisiin niinkuin ennen.
Olen muutaman kerran kuullut kommentin, että miesten vaatteiden laatu on parempaa kuin naisten vaatteiden. Onko totta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika tyhmiä ovat ihmiset, jos ihan pitää erikseen huomata, että "hei, eihän niitä vaatteita olekaan pakko koko ajan ostella". Voi hyvää päivää.
Oot tosi syvällinen ajattelija, kiitos tästä pohdinnasta.
Ai sinäkö olet tämän asian hoksannut vatsa hiljattain, vai miksi pidät tuota jonain merkittävänä huomiona? :D
Vastasin ylimieliseen tokaisuun ylimielisellä tokaisulla. Kannusta ihmisiä pohtimaan, miksi asiat ovat niin kuin ovat ja miksi ne muuttuvat. Voi tietenkin olla, että olet niin nuori, ettet ole elänyt vaatteiden kulutuksen murrosta. Mutta siitä huolimatta, vaikka olisitkin nuori, kannattaa silti miettiä, mistä johtuu se, että ihmiset alkoivat yhtäkkiä alkoivat ostaa vaatteita ja mistä kimmokkeen on saanut vastakkainen trendi. Sitä voi vaikka yrittää pohtia ilman :D-hymiöitäkin.
Eli mitä siinä pitäisi pohtia? Että ihmiset ovat aiemmin ostaneet tavaraa turhaan, vaikka vähemmälläkin olisi varmasti pärjännyt? En ole mielestäni kovin nuori (36 v), mutta en ole silti koskaan tajunnut, miten kukaan voi esimerkiksi kuluttaa merkkilaukkuihin tuhansia euroja. Ei ole tähänastinen elämänkokemus minulle vielä tällaista suoranaista tyhmyyttä selittänyt. Jos sinä olet pohdinnoissasi päässyt pidemmälle, niin kerro toki minulle tyhmälle.
Hyvin seivattu, mutta ymmärtänet itsekin, että edellinen viestisi oli -noh, typerä.
Eli et pysty itsekään selittämään. Tyhmyys on tässä toki kärjistetty ilmaisu, mutta kyllä sinun on pakko myöntää, että merkkilaukkujen ja muun "luksuksen" kohdalla kyse on pelkästään siitä, miten ihmiset saadaan maksamaan ilmasta. Laadullahan nämä useimmiten valintaansa perustelevat, mutta se laatuhan näissä tuotteissa ei oikeasti sitä hintaa tuo.
Voi elämän kevät. En ole se, jonka kanssa tämän keskustelun aloitit, mutta kommentoin silti. Vastasit sarkastiseen heittoon ilmeisesti ottaen sen tosissaan tai muuten vain hölmösti, ja nyt yrität tuoda keskustelun toiselle tasolle. Lopeta jo.
Minulla on rahatilanne nyt parempi kuin muutama vuosi sitten, olen valmistunut ja hyvissä töissä ja shoppailuun olisi ainakin kolminkertaisesti rahaa käytettävissä. Huomaan kuitenkin että ostan vaatteita paljon vähemmän kuin ennen ja kun ostan, ostan usein ulkomailta tai netistä. Joskus esim. Filippa K:lta tai Acnen liikkeestä. Ketjuliikkeiden vaatteet kestää kauniina ekaan pesuun asti.
Nyt puhutaan nykyilmiöstä, joka sai alkusysäyksen puuvillan kallistumisesta n. 10 vuotta sitten ja kärjistyy entisestään. Puuvillan tilalla käytetään enenevässä määrin yhä halvempaa keinokuitua. Vaatteiden laatu on huonontunut rutkasti viimeisen parin vuoden aikana, kun kaikki pitää tehdä kiireellä ja minimihinnalla: H&M ym. alihankkijoiden näkökulmasta nopeutettu varaston kierto toimitusketjussa merkitsee lisää kinkkua leivän päälle. Vaatetusalan jätit ovat sinänsä onnistuneet tavoitteessaan luomalla rinnalle kertakäyttökulttuurin kompensoimaan huonontuneen laadun "puutteita."
Onhan mulla parit Stockalta ostetut farkut ollut päivittäisessä käytössä 15 vuoden ajan ja ihan hyvässä kunnossa ovat vieläkin - väri hieman haalistuneet molemmissa, mutta muuten ei kulumisen merkkejä. Maksoivat aikoinaan alessa n. 20 €. En vaan mahtu niihin enää, joten ostin alkuvuodesta VeroModasta uudet, jotka maksoivat melkein satasen. Olen pessyt käsin pesuohjeiden mukaisesti - osittain sinkkutalouden takia (harvoin pesukone tulee tarpeeksi täyteen), mutta ovat kyllä menettäneet muotonsa, vaikka rumpukuivausta en ole käyttänyt. Joudun hankkimaan uudet farkut viimeistään joulun jälkeen. Suunnittelin talvialesta, mutta taidanpa hankkia 2nd handina laadukkaammat. Jää itselle enemmän rahaa muuhun ja myös enemmän aikaa, kun ei tarvitse pian lähteä taas farkkujen metsästysretkelle.
H&M:ltä olen myös n. 10 vuotta ostanut silkkipuseron, joka näyttää yhä uudelta, vaikka onkin arasta materiaalista kyse. Päälle päin monet ovat luulleet sitä merkkivaatteeksi. H&M:ltä löytyy yhä yksittäisiä helmiä, mutta niiden löytäminen on aikamoisen vaivan takana, jos ei ole tottunut laatuun. Vaatteet esikäsitellään hämäävästi tehtaalla jollain aineella, jotta ne eivät rypistyisi ja näyttävät hyviltä myymälässä - hieman kiiltäviltä. Pesun jälkeen totuus sitten paljastuu.
Ostan edullisia vaatteita kuten ennekin ketjuliikkeistä ja marketeista. Tosin en usein ja inhoan vaatekaupoissa sovittamista. Ns. laatumerkki, mikä se on? Onko se kallis hinta tae siitä? Jokin Marimekon pusero maksaa toistasataa ja on halpisrytkyn näköinen. Merkki maksaa. Järjetöntä. Kun katsoo urheiluvaatteiden hintoja, on kaukoidän rytkyille saatu täällä hintaa. Tarjouksessa 70 e verkkareista,huh huh. Valmistuskustannus hikipajalle alle euro.