Vaatekaupasta katosi 500 miljoonaa euroa – ”Naiset ikään kuin lopettivat vaatteiden ostamisen”
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001934658.html
Minulla nykyinen lama on vaikuttanut siten, että olen alkanut ostamaan vähemmän, mutta laadukkaampaa. Kuten artikkelissa sanottiin: "Suomalaiset pukeutuvat koko ajan paremmin. Mutta aika moni on havahtunut siihen, että emme me tarvitse koko ajan uusia vaatteita."
Kommentit (368)
Oletteko harkinneet tilata ompelijalta? Ei yllättäen ole niin kallista, kuin voisi kuvitella. Ammattitaitoinen omplelija tekee todella hyvää jälkeä ja osaa myös auttaa laadukkaan kankaan löytämisessä. Omien mittojen mukaan tehty vaate on kuin "toinen iho". Vähemmän on enemmän! Minulla on nyt pari mekkoa, paitaa ja hametta sekä housut ompelijalta ja tuntuu, etten enää muuta haluakaan. Toki ovat kaalliimpia kuin valmisvaatteet, toisaalta halvempia kuin oikein kunno merkkivaatteet, istuvuus on täydellinen ja mukavuus kaupanpäälle.
Ostan myös vintagea, tilaan Briteistä lähinnä, sieltä löytyy aivan ihania villamekkoja. Etsystä löytyy upeita neuleita ja ihan kohtuuhinnalla, siis käsityöartesaanien tekemiä. Nyt olisi etsinnässä villakangastakki, en uskalla tilata, se pitäisi löytää jostain kivijalkakaupasta.
Kaikenkaikkiaan luulen, että käsityö nousee vielä arvoonsa uudelleen, ihmiset alkavat arvostaa laatua ja ymmärtävät kotimaisten tuotteiden ostamisen työllistävän vaikutuksen. Veikkaan, että käsityöala työllistää tulevaisuudessa varsin mukavasti ja myös kaikenlainen itsetekeminen nousee uuteen kukoistukseen. Kun ei ole rahaa, on pakko tehdä itse ja toisaalta vanha totuus pitää edelleen paikkansa: köyhän ei kannata ostaa halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verkkokauppa maksaa alvinsa siihen maahan missä toimii, ei sen tarvi kenellekkään toimittaa mitään tietoja minne on myynyt.
Ei nyt ihan näinkään. Jos joku ulkomainen verkkokauppa myy paljon Suomeen, niin se on myös Suomeen alv-velvollinen. Jos jostain Amazonista vaikka tilaat tavaraa, niin alvit menee Suomen alv-verokannan mukaan ja tilitetään Suomeen. Vain pienet verkkokaupat pystyvät myymään paikallisella alvilla.
Sulta vissiin löytyy joku lähde tuolle väitteelle?
Meinaat että Amazon tms maksaa Suomeen alveja?
Ja Amazon ei varsinaisesti ole kauppa vaan välikäsi. Kuten Ebaykin...Jos tilaan alle 20 eurolla ja tuote tulee suoraan omasta postiluukusta eli EI mene tulliin niin ei siitä mitään alveja Suomeen makseta, vasta sitten kun tuotteen arvo on yli 22e niin pitää maksaa alvit JOS jää tulliin, ja yli 150e arvoisista lähetyksistä menee tullit...
Jos esim. Amazon myy suomalaiskuluttajille yli 35 000 euron edestä vuodessa, on se velvollinen rekisteröitymään Suomen ALV-rekisteriin ja maksamaan arvonlisäveroa Suomeen. Eli kuluttaja ei tilitä sitä alvia vaan Amazon. Lähde : http://kauppa.fi/ajankohtaista/uutiset/ulkomaisten_verkkokauppojen_alv_…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim neulepaita voisi olla tämän muotoinen:
https://cdn.styloko.com/items/23a9870ad236484d8828b272be6e1e47.jpg?pres…
Mutta ei, ne näyttää tältä:
http://lp.hm.com/hmprod?set=key%5Bsource%5D,value%5B/model/2016/D00%200…
Miksi?!
http://www.ginatricot.com/cfi/fi/mallisto/vaatteet/puserot-neuletakit/neulepuserot/edit-neulepusero/prod708538049.html
http://www.hm.com/fi/product/47380?article=47380-B
Eli tällaisetko eivät kelpaa? Tällaisiahan on kaupat täynnä. Tottahan ne henkarilla näyttävät kauheilta, mutta kun ne laittaa päälle, niin ovat ihan eri näköisiä.
No ei kelpaa. Nuohan on juuri näitä samoja säkkimalleja. Ja ei, ei ne päällä jotenkin ihmeellisesti vyötäröltä kursiudu kasaan! Tuollaisessa jää vyötärölle hirveästi tyhjää, ja se näyttää kamalalta.Lisäksi värit noistakin puuttui. Yksi murrettu ruskeanpunainen ja muut likaisen eri sävyjä. Voi surku miten ihmiset ovat pihalla siitä mikä olisi nättiä!
Likaisen valkoinenhan tuo esimerkkineulekin oli. Ja kyllähän tuo gina tricotin neule on vartalonmyötäinen. Ei tosin yhtä piukka, kuin tuo esimerkki. Jos ei ole vyötäröä, ei mikään neule kyllä sitä sinulle tee.
Vielä lisäyksenä kommenttiin 283. Jos tilaat tavaroita EU:n ulkopuolelta tai EU:n veroparatiisimaista, joudut itse tilittämääm ALV:n valtiolle. EU:n sisällä ALV on maksettava johonkin valtioon. Jos veroparatiisi ei peri alvia, niin se on maksettava Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
] Tuossa harmaassa Edit-neuleessa näkyy olevan 65 % polyamidia, 35 % polyesteriä 35% ja 5 % villaa. Se vielä kaameampi vaaleanpunainen rytky sisältää 94% akryylia ja 6% polyamidia. Kummankin neuleen voi pestä vain 30 asteessa, toiseen suositellaan hienopesua ja toiseen villapesua. Arvata saattaa, että täynnä nyppyjä ekan pesun jälkeen. Kolmenkympin pesu ei sinänsä ole kummallinen, sitä suositellaan myös herkille luonnonkuiduille.
Sori tästä sivusta tulin haukkumaan ehdotettuja neuleita, mutta kun ne kuvaavat niin hyvin tasoa, jota on tarjolla. Tästähän ketjussa on juuri puhe.Ei minua haittaa, vaikka tulit haukkumaan. Olisi kyllä vertailun vuoksi kiva sitten tietää myös, mitä materiaalia tuossa ensimmäisessä puserossa on käytetty. Minä etsin vain saman tyylisiä ja mallisia paitoja kun mallistahan tuossa valitettiin.
Miten ihmeessä voit nähdä nuo O-muotoiset roikkuvat paidat samantyylisina ja mallisina kuin linkatun neuleen, joka oli X-malliin ommeltu ja paksua jämäkkäa neulosta?! Täysin erimuotoisia vaatteita!
No en tiedä, kai minulla on sitten silmissä vikaa, kun minun mielestäni nuo minun laittamani lyhyet paidat ovat kyllä paljon lähempänä tuota ensimmäistä esimerkkiä kuin toista, joka roikkuu polvissa asti ja josta tuskin erottaa mistä hiha alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vaatekauppareissut nykyisin. "Tartten kunnon villapipon, joka sopisi mulle. No tuossa iso vaatekauppa. Luulis olevan jotain". Sitten alan katselemaan tai nykyisin oikeastaan tunnustelen ensin, jos vaikuttaa kivalta muuten. Tunnistan akryylin mönjäisen tai sekoitteissa lievästi kitkaisen, ankean pinnan jo lappua katsomatta. Yleensä saalis on ei mitään. Suuri urheilukauppa: pari rumaa miestenpipoa. Tai iso rättikauppa ja hakusessa siisti ja mielellään kiva neule, ja onhan siellä hirveä määrä neuleita tarjolla niille, joille kelpaa keinokuitu. Paljon malleja, joista olisin tykännyt. Ja minulle? Pari hassua putkimaista villaneuletta. Heikon tuntuisia ja ehkä yksi musta merinovillapusero, eikä sekään vailla keinokuitua. Jipii? Lähdin taas ostamatta.
On kyllä käsittämätöntä, että Suomen oloihin myydään "villa"pipoja, joista suunnilleen näkee läpi. Luulisi, että 20 asteen pakkasessa ja hyytävässä viimassa käytettäviin pipoihin olisi itsestään selvää laittaa kunnon lämmin fleece-vuori, mutta ei toivoakaan löytää vaatekaupoista sellaista. Ureheiluliikkeeseen on mentävä, sieltä ehkä tuurilla löytää siedettävän näköisen.
Urheilukaupoissa on todella hyvät pipovalikoimat. Itse en osta villaista, vaan esim. tuulenpitävän juoksupipon, joka on mukavan sileää ja/tai pehmeää materiaalia eikä kutita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
] Tuossa harmaassa Edit-neuleessa näkyy olevan 65 % polyamidia, 35 % polyesteriä 35% ja 5 % villaa. Se vielä kaameampi vaaleanpunainen rytky sisältää 94% akryylia ja 6% polyamidia. Kummankin neuleen voi pestä vain 30 asteessa, toiseen suositellaan hienopesua ja toiseen villapesua. Arvata saattaa, että täynnä nyppyjä ekan pesun jälkeen. Kolmenkympin pesu ei sinänsä ole kummallinen, sitä suositellaan myös herkille luonnonkuiduille.
Sori tästä sivusta tulin haukkumaan ehdotettuja neuleita, mutta kun ne kuvaavat niin hyvin tasoa, jota on tarjolla. Tästähän ketjussa on juuri puhe.Ei minua haittaa, vaikka tulit haukkumaan. Olisi kyllä vertailun vuoksi kiva sitten tietää myös, mitä materiaalia tuossa ensimmäisessä puserossa on käytetty. Minä etsin vain saman tyylisiä ja mallisia paitoja kun mallistahan tuossa valitettiin.
Tuo harmaa Edit-neulehan oli siis ihan kivan näköinen, se jäi sanomatta. Omaan makuuni vain liikaa tekokuituja noissa, vaikka sinänsä ymmärrän että niitäkin neuleisiin laitetaan.
Hassua. Ostin viime talvena tuollaisen linkatun kaltaisen vartalonmyötäisen palmikkoneuleen Gina Tricotista. Se vain oli 100% puuvillaa ja väri kaunis vaaleanpunainen. On pysynyt ainakin tähän asti hyvänä käytön ja pesujen jälkeenkin. Oli kyllä harvinainen löytö siitä putiikista, normaalisti kun myyvät vain tuota kamalaa tekokuituroskaa.
Ihana lukea tästä ketjusta, kuinka monet muutkin vihaavat akryylineuleita ja lurahtavia trikoopaitoja. Jospa tilanne muuttuisi vielä paremmaksi, kun yhä useammat lopettavat huonojen vaatteiden ostamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vaatekauppareissut nykyisin. "Tartten kunnon villapipon, joka sopisi mulle. No tuossa iso vaatekauppa. Luulis olevan jotain". Sitten alan katselemaan tai nykyisin oikeastaan tunnustelen ensin, jos vaikuttaa kivalta muuten. Tunnistan akryylin mönjäisen tai sekoitteissa lievästi kitkaisen, ankean pinnan jo lappua katsomatta. Yleensä saalis on ei mitään. Suuri urheilukauppa: pari rumaa miestenpipoa. Tai iso rättikauppa ja hakusessa siisti ja mielellään kiva neule, ja onhan siellä hirveä määrä neuleita tarjolla niille, joille kelpaa keinokuitu. Paljon malleja, joista olisin tykännyt. Ja minulle? Pari hassua putkimaista villaneuletta. Heikon tuntuisia ja ehkä yksi musta merinovillapusero, eikä sekään vailla keinokuitua. Jipii? Lähdin taas ostamatta.
On kyllä käsittämätöntä, että Suomen oloihin myydään "villa"pipoja, joista suunnilleen näkee läpi. Luulisi, että 20 asteen pakkasessa ja hyytävässä viimassa käytettäviin pipoihin olisi itsestään selvää laittaa kunnon lämmin fleece-vuori, mutta ei toivoakaan löytää vaatekaupoista sellaista. Ureheiluliikkeeseen on mentävä, sieltä ehkä tuurilla löytää siedettävän näköisen.
Urheilukaupoissa on todella hyvät pipovalikoimat. Itse en osta villaista, vaan esim. tuulenpitävän juoksupipon, joka on mukavan sileää ja/tai pehmeää materiaalia eikä kutita.
Minulla on käytössä ohut puuvillapipo, jonka päälle laitan itse neulomani villapipon kylmällä säällä. Kerrospukeutuminen toimii tässäkin. Ei kutita eikä sähköistytä tukkaa, mutta lämmittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim neulepaita voisi olla tämän muotoinen:https://cdn.styloko.com/items/23a9870ad236484d8828b272be6e1e47.jpg?pres… ei, ne näyttää tältä:http://lp.hm.com/hmprod?set=key%5Bsource%5D,value%5B/model/2016/D00%200…?!
http://www.ginatricot.com/cfi/fi/mallisto/vaatteet/puserot-neuletakit/neulepuserot/edit-neulepusero/prod708538049.html http://www.hm.com/fi/product/47380?article=47380-B Eli tällaisetko eivät kelpaa? Tällaisiahan on kaupat täynnä. Tottahan ne henkarilla näyttävät kauheilta, mutta kun ne laittaa päälle, niin ovat ihan eri näköisiä.
No ei kelpaa. Nuohan on juuri näitä samoja säkkimalleja. Ja ei, ei ne päällä jotenkin ihmeellisesti vyötäröltä kursiudu kasaan! Tuollaisessa jää vyötärölle hirveästi tyhjää, ja se näyttää kamalalta.
Lisäksi värit noistakin puuttui. Yksi murrettu ruskeanpunainen ja muut likaisen eri sävyjä. Voi surku miten ihmiset ovat pihalla siitä mikä olisi nättiä!Likaisen valkoinenhan tuo esimerkkineulekin oli. Ja kyllähän tuo gina tricotin neule on vartalonmyötäinen. Ei tosin yhtä piukka, kuin tuo esimerkki. Jos ei ole vyötäröä, ei mikään neule kyllä sitä sinulle tee.
Voi tyttö hyvä, katso sitä kuvaa missä vaate ei ole mallin päällä. Siitä näet että paita on täysin suora ja ulottuu lantion alle (vertaa hihoihin). Sinä teet sen virheen, että katsot mallikuvia - niissä vaate on tarkoin aseteltu ja kiristetty takaa mallin päälle. Toki jos haluaa itsekin kulkea pyykkipoikia vyötäröllä ja helma käärittynä niin paita varmaan sitten on sulle ihan ok...
Vinkki: mikäli vaate kuvissa näyttää yksinään ihan eri malliselle kuin mallin päällä, sitä on kuvausta varten muokattu ja asetettu. Vinkki2: vaatteet jotka vaativat moista, ovat tasan varmasti huonosti istuvia oikeassa elämässä. Vinkki3: katso paidassa sen vyötärön suhdetta rintamukseen ja hihojen suhdetta helmaan. Niistä näet paidan oikeat mittasuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Likaisen valkoinenhan tuo esimerkkineulekin oli. Ja kyllähän tuo gina tricotin neule on vartalonmyötäinen. Ei tosin yhtä piukka, kuin tuo esimerkki. Jos ei ole vyötäröä, ei mikään neule kyllä sitä sinulle tee.
Voi tyttö hyvä, katso sitä kuvaa missä vaate ei ole mallin päällä. Siitä näet että paita on täysin suora ja ulottuu lantion alle (vertaa hihoihin). Sinä teet sen virheen, että katsot mallikuvia - niissä vaate on tarkoin aseteltu ja kiristetty takaa mallin päälle. Toki jos haluaa itsekin kulkea pyykkipoikia vyötäröllä ja helma käärittynä niin paita varmaan sitten on sulle ihan ok...
Vinkki: mikäli vaate kuvissa näyttää yksinään ihan eri malliselle kuin mallin päällä, sitä on kuvausta varten muokattu ja asetettu. Vinkki2: vaatteet jotka vaativat moista, ovat tasan varmasti huonosti istuvia oikeassa elämässä. Vinkki3: katso paidassa sen vyötärön suhdetta rintamukseen ja hihojen suhdetta helmaan. Niistä näet paidan oikeat mittasuhteet.
Makkarankuoria saa ruokakaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Hassua. Ostin viime talvena tuollaisen linkatun kaltaisen vartalonmyötäisen palmikkoneuleen Gina Tricotista. Se vain oli 100% puuvillaa ja väri kaunis vaaleanpunainen. On pysynyt ainakin tähän asti hyvänä käytön ja pesujen jälkeenkin. Oli kyllä harvinainen löytö siitä putiikista, normaalisti kun myyvät vain tuota kamalaa tekokuituroskaa.
Ihana lukea tästä ketjusta, kuinka monet muutkin vihaavat akryylineuleita ja lurahtavia trikoopaitoja. Jospa tilanne muuttuisi vielä paremmaksi, kun yhä useammat lopettavat huonojen vaatteiden ostamisen.
Niinpä. Mitä tapahtuisi, jos kukaan ei ostaisi akryylimoskaa? Siis ei oikeasti kukaan. Kauppiaalle jäis ne kaikki käsiin.. hän ei saisi yhtäkään myytyä ja joutuis jossain vaiheessa hävittää koko läjän. Se olis pakotettu teettää niitä puuvillavaatteita sit. Koska ne menis kaupaksi. Tai lappu luukulle. Ihmiset, äänestäkää jaloillanne. Jos tuotteessa on akryylia, älä osta. Suosikaa 100 % puuvillaa tai 95 % puuvillaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valikoima on kyllä hyvä, mutta kun kokoa on vain yksi. Omaan päähän ne on liian tiukkoja. Pitänee mennä miesten osastolle, mutta värivalikoima muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Ennen saatoin ostaa kivan puseron tuosta vain, nyt voi mennä 3-4 viikkoa siihen, että etsin täydellistä talvitakkia (en toki käy kiertelemässä kaupoissa kuin kerran viikossa). Ennen en osannut katsoa, miten vaate on tehty, mutta nyt tajuan kurkkia nurjalle ja tarkistaa. miten saumat on ommeltu.
Ostan vaatteita, joiden tarkoitus on kestää 1-10 vuotta.
Kyllä hyvä vaate kestää kymmeniä vuosia, kun vaatetta huoltaa oikein. On minullakin pari 40-50 vuotta vanhaa vaatekappaletta käytössä. Näitä vaatteita on tultu oikein kadulla kehumaan. Klassiset vaatteet eivät mene vuodesta, ja jos menevät, niin muutamaksi vuodeksi kerrallaan.
Fleecevuorella varustettua villapipoa kaipaaville (tosin koko sisusta ei ole fleeceä jos sitä haetaan) : http://www.hm.com/fi/product/58049?article=58049-A
Vaatteen istumiseen tai ei istumiseen taitaa kuitenkin vaikuttaa eniten se oma vartalomalli. Ja henkarilla roikkuvasti olevasta vaatteesta ei pysty katsomaan, että miten se istuu, vaan pitää kokeilla. Henk. koht. mä en pistäis ikinä ikinä päälleni tuollaista ihoanuolevaa tyköistuvaa palmikkoneuletta, jollaisia joku haluaisi kaupoista löytyvän. Toki ei se mua haittaa vaikka kaupoissa niitä oliskin. Itse tykkään näistä suoranmallisista neuleista mitä nyt kaupoissa on (en tietenkään paskalaatuisena) eikä ne mun päällä ainakaan mitenkään erityisesti pussita tai rötkötä tms. eli sopii mun vartalotyypille.
Varmaan 499 miljoonaa siirtyi Zalandolle ja loput on tuota paskavammaista tekosyytä, mikä artikkelissa on syynissä. Suomessa on niin vaikea myöntää uudistumisen tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin into piukeana Sokoksen marks&spencer -osastolle. Olin katsellut nettisivuja ja mielestäni vaatteet näytti aika kivoille mun silmään. Samoin yks kiva bloggaaja on välillä hehkuttanut m&s:n vaatteita. Paikan päällä pettymys oli kyllä megasuuri! Vaatteet oli surkeeta laatua, keinokuitua ja hapsottavia ompeleita. Yhdetkään sovittamaton farkut ei mahtuneet mun jalkaan, kaikissa oli niin kapeat pillilahkeet että jo jalkaterä juuttui kiinni! Juu naurakaa vaan, niin minäkin tein sovituskopissa :)))
Pyysin vielä myyjää etsimään mulle sopivat ja sanoin, että mulla on paksut pohkeet sekä isot jalat, mutta ei ammattitaito riittänyt myymään mulle sopivia vaatteita. Oli mulle eka ja vika kerta siinä kaupassa.:-D
Aikoinaan Tampereen Sokoksella oli ilmainen pukeutumisneuvoja. Koska en itse koskaan löytänyt mitään (olen 154 cm ja 47 kg), varasin ajan pukeutumisneuvojalle. Sovittuna päivänä menin paikalle. Kiertelimme ensin osastolla ja hän kyseli mieltymyksistäni ja mitä etsin. Keräsimme vaatteita mukaan sovitettavaksi. Kuinka ollakaan, kaikki vaatteet olivat tietysti liian isoja. Pukeutumisneuvoja lohdutti, että voihan helmaa pidentää jne. No se ei paljon auta, kun jakun tai hameen vyötärökaarros kiristää perseen kohdalla! Paska keikka, yhtäkään aikuisen naisen vaatetta ei pukeutumisneuvoja minulle isosta tavaratalosta löytänyt. Jonkun huivin ostin säälistä.
Nykyään kai moinen pukeutumisneuvoja on lopetettu. Eikä enää ole palvelua sovituskoppiinkaan. Eilen olin etsimässä uusia rintsikoita, ja jouduin neljä kertaa riisuutumaan ja pukeutumaan uudelleen ja ravaamaan sovituskopin ja alusvaateosaston väliä, koska minun piti käydä itse etsimässä sopivampia kokoja ja malleja. Osastolla hääräili kyllä yksi myyjä, mutta ei ollut minua huomaavinaankaan. Huomasi kyllä, että ollaan osuuskaupassa. Pienistä liiviliikkeistä ei päästetä ulos palvelematta tai edes kysymättä, voiko auttaa.
Seuraavaksi sitten kassalle jonottamaan. Siellä tietysti vain yksi myyjä palvelemassa, vaikka maksupisteitä on useampiakin. Muut myyjät oikovat ja järjestelevät vaatteita hieman etäämpänä mindfulness-hartaudella ilman kiireen kierää. Jonoa kertyy, koska kassalla olevalla asiakkaalla on kiharaisempi tuotereklamaatio meneillään. Asiakkaat huokailevat ja vilkuilevat kelloaan, mutta siitä ei ole apua. Kun järjestellään vaatteita rekkiin, niin järjestellään vaatteita rekkiin. Yks hailee asiakas ja sen rahat.
No, ei liity varsinaisesti ketjun aiheeseen muuten kuin että verkkokauppa on tässä mielessä todellakin vaivattomampi vaihtoehto. Tampereen Sokos ryösti eilen tarpeettomasti aikaani puoli tuntia. Jos olisi palveltu, olisin ehtinyt käydä kotona vielä ennen iltamenoa. En ehtinyt. Eli siihen palveluunkin voisi kiinnittää huomiota, vaikka palvelulla ei vaatteiden laatua pystykään parantamaan.
Olitko ensimmäistä kertaa rintsikkaostoksilla? Sovituskoppiin saa ottaa useammat kuin yhdet liivit, niin ei tarvitse pukea ja riisua monta kertaa ja ravata hakemassa lisää. Ei ole myöskään kiellettyä lähestyä myyjää itse ja pyytää apua.
Kassajonostakin voi käydä huikkaamassa "meditatiivisessa tilassa" olevalle myyjälle, että voisiko tämä ehkä tulla rahastamaan. Niin tyypillistä suomalaiskäytöstä tuo huokailu :D Mulkoillaan ja vilkuillaan kelloa ja huokaillaan, mutta ei tule mieleen mennä hakemaan myyjää. Joo, heidän pitäisi itse tarkkailla asiakkaita ja huomioida heitä, mutta aina niin ei ole ja silloin kannattaa itse avata suunsa.
Pukeutumisneuvojalta ostit huivin säälistä? Miksi? Eiköhän sekin myyjä palkkansa saanut ilman sitäkin.
Minulla on yhdet tosi hyvät farkut kerrallaan joita käytän. Vuoden ne kestävät kovalla käytöllä, ei yhtään enempää. Haaroista menevät rikki. Ihan sama onko kyseessä Levikset, Lee Cooperit tai H&M farkut. Kysyin äidiltäni tehtiinkö ennen kestävämpiä farkkuja ja hän sanoi että kyllä farkut ennenkin kestivät vain vuoden jos niitä käytti koko ajan. Onko jollain tietoa, mistä muka voi ostaa farkut jotka kestävät enemmän kuin vuoden täyskäytöllä?
Miten ihmeessä voit nähdä nuo O-muotoiset roikkuvat paidat samantyylisina ja mallisina kuin linkatun neuleen, joka oli X-malliin ommeltu ja paksua jämäkkäa neulosta?! Täysin erimuotoisia vaatteita!