Vaatekaupasta katosi 500 miljoonaa euroa – ”Naiset ikään kuin lopettivat vaatteiden ostamisen”
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001934658.html
Minulla nykyinen lama on vaikuttanut siten, että olen alkanut ostamaan vähemmän, mutta laadukkaampaa. Kuten artikkelissa sanottiin: "Suomalaiset pukeutuvat koko ajan paremmin. Mutta aika moni on havahtunut siihen, että emme me tarvitse koko ajan uusia vaatteita."
Kommentit (368)
Kotitalouksia ja palkansaajia koskevat veronkiristykset vaikuttavat. Kulutuksen vähentymisen myötä valtion verotulot pienenevät ja työttömyys lisääntyy. Veronkiristäjä ampuu itseään omaan nilkkaan.
Tässä yksi syyllinen. Olen lopettanut vaatteiden ostamisen lähes kokonaan, mitä nyt sukkia ja alusvaatteita tulee hommattua. Syitä on useita; kauppojen tarjonta ja mitoitus ei käy, rahaa on vähemmän ja nykyisellä vaatevarastolla pärjäisin vaikka loppuelämän.
Ennen saatoin ostaa kivan puseron tuosta vain, nyt voi mennä 3-4 viikkoa siihen, että etsin täydellistä talvitakkia (en toki käy kiertelemässä kaupoissa kuin kerran viikossa). Ennen en osannut katsoa, miten vaate on tehty, mutta nyt tajuan kurkkia nurjalle ja tarkistaa. miten saumat on ommeltu.
Ostan vaatteita, joiden tarkoitus on kestää 1-10 vuotta.
Minulla syy on puhtaasti ekologinen ja eettinen - rahaa olisi kyllä käytettävissä nyt valmistumisen jälkeen enemmän kuin niinä himoshoppaaja-aikoina. Ostan jonkun verran käytettynä laatumerkkejä, ihan pari hassua uutta vaatekappaletta per vuosi. Tyylissäni nykyään enemmän on vähemmän, kymmenen vaatteen joukosta pystyy koostamaan jo tosi monta erilaista asukokonaisuutta!
Jos syystä tai toisesta päädyn kauppoja kiertelemään, iskee helposti maailmantuska. Ihan aidosti ahdistaa katsoa, kun rekeissä roikkuu jo valmiiksi nuhjuisia vaatekappaleita, jotka on tehty huonoista materiaaleista huonoissa oloissa. Tämä maailma ei tarvitsisi yhden yhtä uutta 100 % akryylista neuletta, jota tusinakaupat voivat myydä hintaan 14,90 euroa.
Olen pienipalkkainen opiskelija. En osta vaatteita.
Selitys lienee osittain verkkokauppa.
Vierailija kirjoitti:
Selitys lienee osittain verkkokauppa.
...sekä lisääntynyt matkustelu; matkoilta ostellaan myös vaatteita. Toki kulutustottumukset ovat muuttumassa, ja mm vaatteiden kierrätys on yleistynyt.
No aika tyhmiä ovat ihmiset, jos ihan pitää erikseen huomata, että "hei, eihän niitä vaatteita olekaan pakko koko ajan ostella". Voi hyvää päivää.
En osta vaatteita. Olen 36 koon ihminen ja vähävarainen yh. Saan joka kk ystäviltäni heidän hylkäämiä vaatteita lahjoituksena.
Olen ostanut vaatteen, asusvaatteita n 3 v sitten.
Ja pukeudun töissä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
No aika tyhmiä ovat ihmiset, jos ihan pitää erikseen huomata, että "hei, eihän niitä vaatteita olekaan pakko koko ajan ostella". Voi hyvää päivää.
Oot tosi syvällinen ajattelija, kiitos tästä pohdinnasta.
Työttömänä tällä hetkellä, joten pakko katsoa, mihin rahansa laittaa. Kotona kun on, niin ei ole nökönuukaa, vaikka kuljenkin pieruverkkareissa, ihmisten ilmoille mennessä vähän paremmat vaatteet päälle. Muutenkin kulutan vaatteeni viimeiseen riekaleeseen asti ja harkitusti ostan uutta. Ja nekin uudet en ikinä täydellä hinnalla, vaan aleista ja tarjouspäiviltä.
Nettikauppa ei näy missään tilastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei?
KonMari-ideologia on yksi osaselitys. Luovutaan tarpeettomista vaatteista ja roinasta sekä ostetaan vain tarpeeseen vähemmän ja laadukkaampaa.
Minä tilaan lähes kaikki vaatteet netistä. En jaksa enää kierrellä kaupoissa. Siihen menee niin paljon aikaa ja usein ei sitten ole sitä omaa kokoa tai valikoima on muuten suppea. Joissain kaupoissa myyjät tyrkyttävät aivan liikaa eikä saa rauhassa katsella. Sovituskopit ovat epämiellyttäviä ja niihin joutuu usein jonottamaan. Ja jos jotain ostettavaa sattuukin löytymään, kassallekin saa jonottaa ja siellä vielä tyrkytetään lisää ostettavaa.
Nettikaupasta voi ostaa kotisohvalta käsin ja siihen menee paljon vähemmän aikaa. Vain harvoin olen joutunut vaihtamaan tai palauttamaan, vaikka en edes ole missään mallinmitoissa. Ostan tiettyjä merkkejä ja niistä tietää mitkä koot käyvät. Ajan myötä on tullut tuntuma myös siihen miltä jokin tietyn mallinen vaate näyttää itsellä päällä, joten hyvin harvoin tulee hutiostoksia netistä, harvemmin kuin väsyneenä hikisissä kaupoissa shoppaillessa.
Olipa harhaanjohtava juttu. Eihän naiset mitään ostamista lopettanut ole. Nyt vain ostetaan verkosta ja vertaisverkoista, kuten jutustakin ilmeni. Lama toki varmaan vaikuttanut juu, mutta hyvin vähän.
Jos isolle aukiolle kerättäisiin kaikki naisten ostamat vaatteet viimeisen kymmenen vuoden ajalta joka vuosi omiin läjiinsä, niin ne läjät olisivat melkolailla saman kokoiset. Erona olisi se, että viimeisten vuosien läjissä olisi huomattavasti enemmän verkkokaupasta ostettuja rättejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sinäkö olet tämän asian hoksannut vatsa hiljattain, vai miksi pidät tuota jonain merkittävänä huomiona? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei?
No miten sitä tilastoidaan? Nyt Pihtiputaalle toimitettiin kolme pakettia joiden pahvilaatikoissa oli zalandon merkit? Tuskin voidaan mitenkään maailmanlaajuisesti kerätä tietoa vaatekaupoista jotka on lähettäneet vaatteita Suomeen tilauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sinäkö olet tämän asian hoksannut vatsa hiljattain, vai miksi pidät tuota jonain merkittävänä huomiona? :D
Vastasin ylimieliseen tokaisuun ylimielisellä tokaisulla. Kannusta ihmisiä pohtimaan, miksi asiat ovat niin kuin ovat ja miksi ne muuttuvat. Voi tietenkin olla, että olet niin nuori, ettet ole elänyt vaatteiden kulutuksen murrosta. Mutta siitä huolimatta, vaikka olisitkin nuori, kannattaa silti miettiä, mistä johtuu se, että ihmiset alkoivat yhtäkkiä alkoivat ostaa vaatteita ja mistä kimmokkeen on saanut vastakkainen trendi. Sitä voi vaikka yrittää pohtia ilman :D-hymiöitäkin.
Vaatekauppojen valikoima aliarvioi ostajaa. Tekisivät laadukkaampaa ja mielenkiintoisempaa.