Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kamala, kamala neuvolakokemus

19.10.2016 |

Onko täällä muita äitejä, jotka kokevat että neuvola on pilannut ison osan raskautta?

Me miehemme kanssa hartaasti odotettiin ja suunniteltiin lasta. Itse valmistauduin raskauden olevan elämäni onnellisinta aikaa. Mutta ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen kaikki nuo iloiset ja positiivset tunteet raskaudesta hävisivät.

Neuvolassa meitä on kohdeltu suorastaan törkeällä tavalla. Raskauteen suhaudutaan kuin sairauteen. Olemme monta kertaa maininneet, että emme mielellään kuuntele joka ikisellä tapaamisella kaikkea sitä, mikä voi mennä vikaan. Toiveemme on täysin ignoorattu, vaikka minulla ei ole ollut kerrassaan minkäänlaisia fyysisiä oireita mistään vakavammasta. Neuvolahoitajaa ollaan vaihdettu jo kolme kertaa ja nyt koko neuvolaakin, olemme tehneet yhdestä hoitajasta valituksen, mikä johti siihen että lopulta halusin lopettaa koko neuvolassakäymisen mistä seurasi tietenkin ennakoiva lastensuojeluilmoitus ja nyt kävimme kolmannella hoitajalla, joka oli kamalin kaikista. Hän syytti minua ja miestäni siitä, että olemme hoitajia vaihdelleet, hän sai sen kuulostamaan siltä, että meissä olisi jotain vikaa. Mieheni äidinkieli on englanti, mutta he olivat nyt neuvolan esimiehen kanssa oikein yhteistoimin päättäneet, että meidän kanssa asioidaan vain ja ainoastaan suomeksi väärinkäsitysten välttämiseksi. Mieheni todella haluaa olla lapsen elämässä mukana ja tuntee jo valmiiksi, että hänet ignoorataan täysin, ja hän purskahti itkuun tapaamisessa. Hoitaja ignoorasi mieheni reaktion lähes täysin puhuen minulle kirkkain silmin vain suomea, jolloin mieheni täytyi poistua tapaamisesta.

Neuvolatäti oli erittäin tyly minuakin kohtaan, ei hymyillyt kertaakaan, ei kuunnellut vastauksiani esittämiinsä kysymyksiinsä loppuun, ei kysynyt kertaakaan, onko minulla jotain epäselvyyttä jostain. Kun iloitsin painoni ollessa täysin normaalilukemissa, hän korosti, miten se voi vielä muuttua epänormaaliksi ja miten tärkeää on mittailla ja seurata kaikkea mahdollista. Hän mainitsi raskausmyrkytyksen mahdollisuuden ainakin 3 kertaa tapaamisen aikana, vaikka mitään siihen viittavia oireita minulla ei ole. Muutenkin hän oli hyvin kylmäkiskoinen epämukavan oloinen ihminen, ja käynnistä jäi hyvin pettynyt ja epämukava olo.

Minulla on myös todettu eräs mielenterveyden häiriö, mutta olen oman kokemukseni mukaan parantunut siitä täysin, mutta neuvolan painostuksesta olen kuitenkin käynyt psykiatrisella poliklinikalla säännöllisesti lääkärin seurannassa. Neuvolatäti kuitenkin näki tarpeelliseksi kirjata sen jopa äitiyskorttiin, ja kirjoittaa perään vielä, että käytössäni ei ole lääkitystä (mitä siis en todellakaan enää tarvitse + en uhraisi lapsen terveyttä sillä). Nyt en voi olla miettimättä, saavatko he väärän kuvan synnytyssairaalassa voinnistani jos näytän neuvolakortta tuollaisella informaatiolla mikä siis on hyvin harhaanjohtavaaa ja täysin turhaa.

Tuntuu vahvasti siltä, että neuvolatäti ja neuvolan esimies ovat ihan tarkoituksella päättäneet tehdä tämän raskauden minulle ja miehelleni mahdollisimman vaikeaksi. Heillä ei ole minkäänlaista kunnioitusta minua kohtaan äitinä, saatika sitten lapsen isää. Olen pettynyt tilanteeseen, en voi lopettaakaan neuvolassa käyntiä lastensuojelutoimenpiteiden takia, yksityiseen lääkäriin meillä ei ole varaa.

Onko kenelläkään jotain neuvoja/lohduttavia sanoja tähän tilanteeseen?

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon! Sinulla on ihana mies, joka haluaa olla mukana vauvan kehityksessä. Se on aivan mahtavaa! :) 

Neuvolat ottakaa rennolla asenteella tästä lähtien, käännät miehellesi kaiken mitä hoitaja sanoo (Alat englanniksi puhumaan kesken kaiken, jos hoitaja yrittää vängätä asiaa eteenpäin antamatta aikaa kääntämiselle). Ottakaa nämä käynnit pakkopullana, älkää ottako niistä turhaa stressiä. Tärkeintä on te ja tuleva vauva. 

Onnea! 

Tollasen käytöksen jälkeen kyllä ansaitseekin huonoa palvelua.

Ja onko kaikilla muilla isä mukana neuvolassa? Jos on, niin miksi?

Vierailija
82/138 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä ole pakko käydä. Neuvolassa seurataan äidin ja lapsen (ja ehkä sen toisenkin vanhemman) terveyttä ja annetaan tietoa. Kaikkea saatua tietoa ei tarvitse, mutta on kyllä ihan syytä olla perillä raskauden mukanaan tuomista asioista. Jos et ole koskaan kuullut esim. raskausmyrkytyksestä ja vedät loppuraskauden päänsärkyyn kaksin käsin Buranaa ja valittelet kotona miehellesi, että on kyllä huono olo, niin voipi käydä huonosti. Se, että asioista puhutaan EI tarkoita sitä, että asiat puheeksi ottava toivoo teidän perheellenne kaikkia vitsauksia.

Synnytyskin on aika hurja tapahtuma ja tavoitteena on pitää sekä lapsi että äiti hengissä. Synnytykseen liittyy riskejä, onhan synnytykseen menehtyminen ollut kautta aikain varsin merkittävä kuolinsyy. Jos et pysty käymään edes neuvolassa ilman että mahdollisista riskeistä puhuminen saa aikaan tuollaisen reaktion, niin miten olet valmistautunut synnytykseen ja pienen lapsen hoitoon? En nyt ihan ymmärrä että mitä tavoittelette jatkuvalla neuvolan työntekijöiden vaihtamisella. Ihan sama kuin jos menisit lääkäriin ja vaihtaisit lääkäriä sen takia, että hän kertoi sinulle terveydentilanteeseesi vaikuttavista asioista. Jossain vaiheessa työntekijät loppuvat, mitä sitten ajattelitte tehdä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua häiritsi aloituksessa tuo toistuva ignooraaminen. Terveydenhoitajan tehtävä on selittää, miksi tiettyjä asioita seurataan neuvolassa ja mihin on hyvä itse kiinnittää huomiota oman ja vauvan terveyden vuoksi. Raskausajan diabetes saattaa vaikuttaa vauvan kokoon, et varmaan halua synnyttää ensimmäisenä yli 5kg vauvaa.. istukan vajaatoiminta vaikuttaa vauvan kasvuun ja kehitykseen, raskausmyrkytys on haitallinen, jopa hengenvaarallinen kummallekin jnejne. Painon seurannassa näkee, jos turvotusta alkaa kehittyä, pissasta seurataan valkuaisia ja sokeria (joka muuten saattaa kertoa myös infektiosta) jnejne.

Minusta oli hyvä saada selville mm. että jos vastasyntyneen sokeriarvot ovat liian pitkään kovin matalalla, saattaa seurauksena olla aivovaurio. Olisin vaan toivonu, että sen olis kertonu hoitaja tai lääkäri, tieto lisäsi kummasti motivaatiota herätellä vauvaa ruokailemaan jne.

Se, että riskit kerrotaan ja tiedostaa asiat, ei tarkoita, että minkään tarvitsisi mennä vikaan. Mulla on ollu näiden yhdeksän raskauden aikana ainakin yhdeksän eri terkkaa erilaisin taustoin ja kokemuksin. Ovat tarjonneet erilaisia papereita ja ruokailuohjeita jne, mutta olen kohteliaasti kieltäytynyt. Ei niitä ole pakko vaivaksi ottaa. Yksikään ei ole koskaan mitenkään mitätöinyt mua, vauvan kasvua on seurattu polilla, vaikka mun mahan kasvu on ollu kaikilta samanlaista ( puoliväliin mennessä maha on jo iso ja yläkäyrillä ja sit joskus rv30 jälkeen kasvaa hitaasti. Se on menny 8krt niin, eikä mitään poikkeavaa ole löydetty ja vauvat olleet syntymäpainoltaan 3,5kg:n kieppeillä, mutta ku kyse on meidän vauvan hengestä ja terveydestä, niin olen käynyt kontrolleissa.. nytkin olen menossa rv28 kasvukontrolliin..

Vierailija
84/138 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamalalta kuulostaa, mutta Hei,se on vain KUITENKIN neuvola, ei mitään elämää suurempaa... ei millään pahalla, mutta kuulostaa siltä että kulutatte kaupungin resursseja ilman mitään sen suurempaa tarvettä. Se varmasti neuvolan henksaa harmittaa. Suomessa ette myöskään voi vaatia palveluja englanniksi, valitettavasti se on kohtuutonta kun kyseessä kuitenkin vain yksin neuvola käynti...

Kuulostaa siltä että oletit neuvolan rullaavan punaisen maton jalkojesi juureen. Käynnit ovat kuitenkin vain rutiinitarkastuksia.

Tottakai neuvolapalvelut tarjotaan vanhemman kotikielellä. Sinne tilataan tulkki sitä varten. Ainakin päiväkodissa on ihan kielto, ettei henkilökunta saa yrittää tulkata englanniksi, koska viranhaltijalla on vastuu, jos käyttää väärää termiä tai muuten tulee väärinymmärrys.

Omassa päiväkodissamme erään lapsen vasu-keskustelu viivästyi todella paljon, koska vanhemman kielen mukaista tulkkia (islanti) ei saatu paikalle kovin helposti. 

Täydennän vielä sen verran, että lapsen toinen vanhempi puhui suomea ja myös ulkomaalaistaustainen olisi voinut käyttää englantia (tai äiti tulkata), mutta se ei ole ok. Tulkkia on käytettäv. Katsokaa vaikka mol.fi-sivustoa ja sieltäkin tämän asian voi todeta. Tulkeille on kysyntää!

Vierailija
85/138 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon! Sinulla on ihana mies, joka haluaa olla mukana vauvan kehityksessä. Se on aivan mahtavaa! :) 

Neuvolat ottakaa rennolla asenteella tästä lähtien, käännät miehellesi kaiken mitä hoitaja sanoo (Alat englanniksi puhumaan kesken kaiken, jos hoitaja yrittää vängätä asiaa eteenpäin antamatta aikaa kääntämiselle). Ottakaa nämä käynnit pakkopullana, älkää ottako niistä turhaa stressiä. Tärkeintä on te ja tuleva vauva. 

Onnea! 

Isä voi olla  siellä neuvolassa kun otetaan ultra.  Muutoin ei siellä isää tarvita.  Sitten kun on lastenneuvola voi isäkin tietysti tulla mukaan.  Isähän voi käyttää lasta tarvittaessa yksinkin neuvolassa.  Kieliongelmien kanssa on tietysti hyvä että on suomenkielentaitoinen mukana.  Miksi muuten he eivät käy kielikursseilla ja opiskele kieltä niin voisi helpommin saada ehkä työtäkin.  Mutta jos itkunpärskettä on neuvolassakin.....

Vierailija
86/138 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea! 

Ohiksena huutelen, itselläni oli ihan jokaisella neuvolakäynnillä mies mukana. Olin itse lain määrämällä erityisäitiyslomalla, ja jokainen neuvolaaika katsottiin sen mukaan miten miehellä on vapaata. Ja mies oli siellä ihan just sen takia että hän HALUSI olla.

Mä taas en keksi mitään muuta selitystä ongelmallesi, että sä et tiedä oman lapsesi isää, ja sun täytyy siitä sitten kiukutella muille joilla on osallistuvat miehet. Ryömi takasin koloos.

Vierailija
87/138 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tosi kiva raskausajan th. Sitten lapsi syntyi ja th vaihtui. Ilo lapsesta on muuttunut vittuuntumiseksi neuvolaa kohtaan. Ihan joka ikinen kerta lapsesta löytyy jotain vikaa. Me kerromme lapsen edistysaskeleista, mitä hän jo osaa, mutta th:ta ei kiinnosta. Ylös kirjataan vain vikapuoli. Lähetteitä satelee erikoislääkärille joka kerta. Olemme sitten juosseet polilla, jossa kyrpiintynyt lääkäri kirjoitti jo lapsen tietoihinkin, että lapsen kehityksessä ei ole vikaa eikä ole tarvetta erityisseurannalle. Lääkäri sanoi meille suoraan, että kyseisen ihmisen pitäisi nostaa nokkansa sieltä tietokoneen ruudulta ja katsoa suoraan tätä lasta. Sen jälkeen on tullut lähetteitä muihin instansseihin kuin polin erikoislääkäreiden pakeille, siis joka saakelin käynnillä. Jos kyseinen th ei olisi myös alueemme koulu-th, vaihtaisin hänet, mutta en viitsi polttaa siltoja takanani, kun joudumme kuitenkin olemaan vielä vuosikaudet tekemisissä.

Instanssit voi myös palauttaa lähetteet aiheettomina

Vierailija
88/138 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvin käydä niin, että ensimmäisen terveydenhoitajan kanssa ei synkkaa. Mutta jos sinulla on menossa jo kolmas th ja kaikkien kanssa on sama ongelma, niin kyllä iso osa ongelmien syystä näkyy peilistä.

Vierailija
89/138 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman myös epäilyttää toi, että kolmen terveydenhoitajan kanssa on jotakin hankaluuksia. Toki sekin voi pitäää paikkansa, jos nämä th:t ovat toisilleen "solidaarisia" ja heillä on jo tietynlainen ennakkoasenne sinua tai teitä kohtaan. Mutta silläkin uhalla viimeistään sen kolmannen terkkarin kohdalla olisin vain niellyt ärtymykseni. Mielestäni myös aika oleellista, että mikä tämä psyykkinen sairaus on, josta olet mielestäsi parantunut?

Vierailija
90/138 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea! 

Hyvä neuvo! On hyvin eritasoisia neuvolantätejä, sen sain kokea itse aikoinaan, kun muutimme paikkakuntaa pari kertaa lasten synnytysten aikoina. Yksi jopa morkkasi edellisen asuinpaikkamme kätilöä, koska sillä "teidän XXX:llä on niitä lempeitä metodeja..." No, hänellä itsellään ei todella ollut niitä lempeitä, joka käynnillä hän löysi minusta tai vauvasta jotain negatiivistä. Hän myös hyppyytti lääkärin monta kertaa vauvaa katsomaan, kun lapsella muka oli jotain hullusti. Lopulta lääkärikin hermostui ja sanoi terveydenhoitajalle:" Pitäisiköhän meidän joskus kysyä tältä äidiltäkin, miten hän voi?" Sen jälkeen hoitaja nakkeli minulle yhä enemmän niskojaan... Vauva oli ihan terve ja kehityksessään ikäistensä tasolla, verbaalisesti kehittyi jopa huimasti ikäisiään edellä. Vuoden vanhana sanoi 5-sanaisia lauseita täydellisesti, mikä herätti ihmisisssä ihmetystä, mutta tämäkin näytti kyseistä neuvolantätiävainärsyttävän. Väittäkää mitä tahansa, mutta kyllä neuvoloissa ja niiden osaamisessa on eroja. Tulevia/nuoria vanhempia tulisi TUKEA, ei pelotella. Näillä neuvolan työnteekijöillä tuntuu vain se koulutus suuntautuvan fyysisesti hoidolliseen puoleen, ei psyykkiseen/soaiaaliseen. Ja persoonallaanhan ihminen tekee työtä, kaikki eivät vain ole työhönsä sopivia. Tsemppia ap ja taistele! Onnea odotuksellenne.

91/138 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea! 

Isä voi olla  siellä neuvolassa kun otetaan ultra.  Muutoin ei siellä isää tarvita.  Sitten kun on lastenneuvola voi isäkin tietysti tulla mukaan.  Isähän voi käyttää lasta tarvittaessa yksinkin neuvolassa.  Kieliongelmien kanssa on tietysti hyvä että on suomenkielentaitoinen mukana.  Miksi muuten he eivät käy kielikursseilla ja opiskele kieltä niin voisi helpommin saada ehkä työtäkin.  Mutta jos itkunpärskettä on neuvolassakin.....

Kyllä minä koin tarpeelliseksi, että vauvan isä oli mukana jokaisella neuvolakerralla. Hänen vaimonsa ja tulevan lapsensa terveyttä siellä tarkkailtiin. Mikä ihmeen omimishalu joillain naisilla on siihen vauvaan, että neuvolaan ei tarvitse tulla ja mitä ne miehet synnytyksessäkään tekee :O

Kielitaidosta samaa mieltä - ei mitään järkeä asua Suomessa vuosikausia ja ei vieläkään ymmärtää sanaakaan. 

Vierailija
92/138 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi minä sain lapseni jo pari vuosikymmentä sitten. Silloin oli niin äitiys- kuin lastenneuvolassa sellaiset elämää nähneet tädit, joiden kanssa kaikki kävi eikä ollut turhaa nipotusta.

Mutta mistä johtuu, että nykyään neuvoloissa on tuollaista natsimeininkiä? Onko "neuvonnassa"menty jo liian pitkälle, kun on pitkiä ja yksityiskohtaisia ruokarajoituslistoja, on kokeita, testejä, lomakkeita ... ? Johtuuko se henkilökunnan ammattitaidottomuudesta tai pitäisikö sanoa pikemminkin "uusavuttomuudesta" vaiko uusista toimintaohjeista, jotka sitovat ja määräävät heitäkin.

Totuus kun on kuitenkin se, että ei ne lomakkeet pelasta pahimmalta, ei perhesurmiltakaan. Kun ihmiset eivät kuitenkaan usko saavansa oikeaa apua sillä tavalla kuin vielä 1990-luvulla, kuten ammattaitoisen kodinhoitajan päiväksi kotitöihin jotta sai hetken levätä ja neuvolan lypsykoneen moneksi viikoksi, ei todellisia ongelmia kannata edes kertoa kun pelätään lastensuojelua.

Ne johtuu asetuksista, jotka tätä työtä määrää. Laista. Th-opisk.

Vierailija
93/138 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä inhosin myös neuvolakäyntejä sydämeni pohjasta! Pakkohan siellä on käydä, itse vaan menin sillä asenteella että vastaan poliitikkomaisesti jotain ympäripyöreää ja yritän selvitä mahd. vähillä ulos sieltä.

Usko pois, pahempaa on tulossa.... Lastenneuvola, vanhempainillat jne, jos tuossa vaiheessa jo hermo palaa niin kusessa olet.

Minua kanssa ärsytti neuvolakäynnit. Niitä oli niin tiheään ja piti aina olla töistä poissa ja raahautua pari tuntia pitkin poikin pissatakseen tikkuun ja käydäkseen puntarilla. En ollut itse huolissani vanhemmuudesta tai elämänmuutoksesta lasten myötä pätkääkään ja tuntui oudolta. Synnytyksen jälkeen huomasin lapsen antavan autismimerkkejä ja kolme vuotta sain vinkua lähetteen perään neuropuolelle enkä uskaltanut diagnosoimatta laittaa tarhaan, kun merkit olivat niin selvät. "Seuraillaan nyt". Menee neuvolaan ja saa itse neuvoa, että mitä seuraavaksi. 

Vierailija
94/138 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuoltoalalla nyt vaan sattuu näitä erittäin ennakkoluuloisia, nyrpeitä muijia olemaan. Onneksi pääset pian neuvolasta eroon. Mielenterveyspotilaat, entiset tai nykyiset, ovat siellä (terveydenhuollossa) pohjasakkaa.

En ymmärrä, miten neuvolatädit tulevat tulevaisuudessa pärjäämän, kun jo lähes 3/5 nuorista on käynyt terapiassa, psykiatrilla jne.

Mielenterveyspotilaan leima on ikuinen. Valitettavasti. Alkoholistin leimastakin pääsee helpommin eroon.

Vierailija
95/138 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymmentä vuotta sitten kun olin raskaana niin tunsin itseni joko hautomokoneeksi tai v...nkantotelineeksi, riippuen siitä olinko neuvolassa vaiko sairaalassa. Ei kiva.

Vierailija
96/138 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin kerran vaihtaa nla tädin koska neuvolan akka pisti mut käymään huumeseuloissa koska oon joskus käyttäny. Joo SINÄNSÄ ymmärrettävää, mut se teki sen mun selän takana. Sain kutsun äippäpolille ja siellä vast kerrottii mikä on homman nimi. Kyllä on nla akka kattonu ***** otsalla ku mennään lapsen kaa sinne. :D vois itekki mennä iha vaa siks et voin lähettää muit huumeseuloihin aiheettomien epäilyjen takia :DD

Vierailija
97/138 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen vaihtamaan yksityiseen neuvolaan. Minua häiritsi julkisella puolella se, että menetin päätösvallan omaan kehooni liittyen ja terveydenhoitaja oli jotenkin liian utelias ja teki mitättömistäkin asioista isoja. Auttamisen ja tukemisen sijaan keskittyi "kyttäämiseen ja urkkimiseen".

Esimerkiksi opiskeluaikainen biletysalkoholinkäyttöni huolestutti häntä, vaikka en ollut nauttinut raskauden aikana tippaakaan (lähes kaikkihan bilettävät opiskeluaikana!). Hän oli myös väkisin laittamassa minua sairaslomalle työstäni, vaikka en itse kokenut tarvitsevani sairaslomaa kevyestä toimistotyöstä. Parisuhdetta tongittiin myös, vaikka olin naimisissa. Minuun suhtauduttiin kuin johonkin vähä-älyiseen...

Yksityisellä sain positiivista tukea ja minulta ei kysytty mitään epärelevanttia tai raskauteen kuulumatonta.

Vierailija
98/138 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe on aina saanut neuvolassa erinomaista hoitoa ja neuvontaa. Ei mitään moittimista. Pääosin on ollut kokenut terveydenhoitaja, mutta on ollut myös nuorempia. Mahtavaa, että vielä jokin palvelu toimii näin hyvin kuin neuvola!

Vierailija
99/138 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea! 

Neuvolassa pidetään huolta äidin ja vauvan terveydestä. Isä siis ei ole se asiakas. Ja aika lailla ihmetyttää miten voidaan olla jo lisääntymässä jos ei suomineito osaa sen vertaa kommunikoida englanniksi että voisi kertoa miehelle kaiken olennaisen. Tähän ei voida tarvita tulkkia yhteiskunnan varoilla! Eikä jonkun neuvolatädin tarvitse tulkiksi ryhtyä jos ei kieltä koe kunnolla osaavansa.

Jos äiti on muunkielinen niin silloin tilanne on hieman eri, se tulkki sinne voidaan tarvita vaikkakaan ei ikuisesti vaan voidaan myös edellyttää että maassa opetellaan jollain aikataululla maan kieltä.

Vierailija
100/138 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuoltolaki 30.12.2010/1326

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326#a1326-2010

15 §

Neuvolapalvelut

Kunnan on järjestettävä alueensa raskaana olevien naisten, lasta odottavien perheiden sekä alle oppivelvollisuusikäisten lasten ja heidän perheidensä neuvolapalvelut.

Neuvolapalveluihin sisältyvät:

1) sikiön terveen kasvun, kehityksen ja hyvinvoinnin sekä raskaana olevan ja synnyttäneen naisen terveyden määräajoin toteutettava ja yksilöllisen tarpeen mukainen seuranta ja edistäminen;

2) lapsen terveen kasvun, kehityksen ja hyvinvoinnin edistäminen sekä seuranta ensimmäisen ikävuoden aikana keskimäärin kuukauden välein ja sen jälkeen vuosittain sekä yksilöllisen tarpeen mukaisesti;

3) lapsen suun terveydentilan seuranta vähintään joka toinen vuosi;

4) vanhemmuuden ja perheen muun hyvinvoinnin tukeminen;

5) lapsen kodin ja muun kasvu- ja kehitysympäristön sekä perheen elintapojen terveellisyyden edistäminen;

6) lapsen ja perheen erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen sekä lapsen ja perheen tukeminen ja tarvittaessa tutkimuksiin tai hoitoon ohjaaminen.

Kunnan perusterveydenhuollon on neuvolapalveluja järjestäessään toimittava yhteistyössä varhaiskasvatuksesta, lastensuojelusta ja muusta sosiaalihuollosta, erikoissairaanhoidosta vastaavien sekä muiden tarvittavien tahojen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän