Hätäkeskukselta tilataan ambulanssia välillä kuin taksia
http://yle.fi/uutiset/3-9200191
Monella huonosti käyttäytyvällä käytös valitettavasti jatkuu myös avun tullessa paikalle...
Kommentit (111)
mitä helvettiä nyt taas? puhelimessa istuva hätäkeskuspäivystäjä tosiaan luulee tietävänsä paremmin kuin paikalle sattunut lääkäri joka soittaa hätäkeskukseen???
On tämä outo maa.
Olen tässä seurannut, että nämä pultsarit ja sen semmoiset pummit on kauhean hanakoita kiljumaan yhteiskuntaa apuun joka vammasta. Hirveä meteli ja vaatiminen, että kun tässä on nyt joku pieni juttu....
Ei ole viikkoa aikaa, kun naapurin päihdeongelmainen pummi loukkasi kätensä ja metelistä päätellen oli kädesä vähintään valtimovamma. Ambulanssin kaverit soittivat heti paikalle ja ambu ei suostunut ottamaan kyytiin tavallisesta parin sentin haavasta. Sanoivat, että voi käy terkkarissa putsauttamassa taksilla. No, nyt kaveriporukka on käynyt muutaman päivän kuumana, kun "tälläi jätetään Kake hoitamatta..." Joo. Ambulanssillako olisi pitänyt pintahaavasta päästä ensiapuun?
Vierailija kirjoitti:
mitä helvettiä nyt taas? puhelimessa istuva hätäkeskuspäivystäjä tosiaan luulee tietävänsä paremmin kuin paikalle sattunut lääkäri joka soittaa hätäkeskukseen???
On tämä outo maa.
No ei luule tietävänsä paremmin. Mutta hänen on kysyttävä ne tietyt kysymykset, ja myös saatava niihin vastaukset ennen kuin voi lähettää sen ambulanssin paikalle. Jokaisen lääkärin pitäisi tämä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä helvettiä nyt taas? puhelimessa istuva hätäkeskuspäivystäjä tosiaan luulee tietävänsä paremmin kuin paikalle sattunut lääkäri joka soittaa hätäkeskukseen???
On tämä outo maa.
No ei luule tietävänsä paremmin. Mutta hänen on kysyttävä ne tietyt kysymykset, ja myös saatava niihin vastaukset ennen kuin voi lähettää sen ambulanssin paikalle. Jokaisen lääkärin pitäisi tämä tietää.
Kuule niiden kysymysten tarkoitus on arvioida se ambulanssin tarve. Missään tapauksessa ja millään määrällä kysymyksiä se pikakoulutettu siellä häkessä ei sitä pysty puhelimessa arvioimaan paremmin kuin paikalla oleva lääkäri, luulisi normaalijärkisen ymmärtävän tuon. Tuollaisessa tapauksessa kysymyslistat on turhia.
Mutta kun sillä päivystäjällä ei ole mitään muuta koulutusta kuin se listojen kysely niin se ei uskalla olla niitä käyttämättäkään.
Hieno maa tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
mitä helvettiä nyt taas? puhelimessa istuva hätäkeskuspäivystäjä tosiaan luulee tietävänsä paremmin kuin paikalle sattunut lääkäri joka soittaa hätäkeskukseen???
On tämä outo maa.
Kuka tahansa meistä voi väittää olevansa lääkäri ja soittaa hätäkeskuksesta ambulanssin kurkkukipunsa tai vinoon kasvaneen varpaansa vuoksi ja se pitää hälyttää. Ainakin sinun logiikallasi, jos esimerkiksi lääkäriksi esittäytyminen on riittävä peruste ambulanssin saamiselle.
Siinä on "lääkäriys" kyllä noussut päähän jos ei ota vastuuta oikeanlaisen avun saamiseksi. Tietojen antaminen vie puol minuuttia ja sillä saadaan yhellä kertaa se mitä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä helvettiä nyt taas? puhelimessa istuva hätäkeskuspäivystäjä tosiaan luulee tietävänsä paremmin kuin paikalle sattunut lääkäri joka soittaa hätäkeskukseen???
On tämä outo maa.
Kuka tahansa meistä voi väittää olevansa lääkäri ja soittaa hätäkeskuksesta ambulanssin kurkkukipunsa tai vinoon kasvaneen varpaansa vuoksi ja se pitää hälyttää. Ainakin sinun logiikallasi, jos esimerkiksi lääkäriksi esittäytyminen on riittävä peruste ambulanssin saamiselle.
Ei sitten tullut mieleen että sen lääkärin voi tunnistaa sopivilla keinoilla jopa puhelimessa.
alapeukuista päätellen palstan lorvivat perushoitsut on taas kovin närkästyneitä kun kansalaiset hyppii silmille ja kehtaa vaatia toimivia palveluita byrokraattisen pompottelun sijaan
Pelottavaa miten paljon yläpeukkuja nro2 on saanut ja miten häke-päivystäjän roolia ei ollenkaan ymmärretä.
Valitettavasti tämä yhteiskunnan palvelujen karsiminen on johtanut siihen, että apua pitää anella puhelimessakin sitä saadakseen. Jos sinulla on hätä ja toinen vaan kyselee rauhallisena, on aivan inhimillistä että käämit palavat.
oman kokemuksen mukaan se taksin tilaaminen on helpompaa. ambulanssia joutuu aina odottamaan tunnin tai pari kun taksi tulee vartissa. taksi myös lähetetään heti kun hätänumerosta eivät ole aina suostuneet mitään lähettämään ilman lääkärin lausuntoa: on se ollut sitten mukavaa soitella hätänumeroon ja sitten etsiä potilaan omalääkäriä, jotta saa lähetteen ja soittaa uudestaan hätäkeskukseen ja odottaa se pari-kolme tuntia arvaamattoman mielenterveyspotilaan kanssa, että ambulanssi tulee poliisien kanssa paikalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä helvettiä nyt taas? puhelimessa istuva hätäkeskuspäivystäjä tosiaan luulee tietävänsä paremmin kuin paikalle sattunut lääkäri joka soittaa hätäkeskukseen???
On tämä outo maa.
Kuka tahansa meistä voi väittää olevansa lääkäri ja soittaa hätäkeskuksesta ambulanssin kurkkukipunsa tai vinoon kasvaneen varpaansa vuoksi ja se pitää hälyttää. Ainakin sinun logiikallasi, jos esimerkiksi lääkäriksi esittäytyminen on riittävä peruste ambulanssin saamiselle.
Ei sitten tullut mieleen että sen lääkärin voi tunnistaa sopivilla keinoilla jopa puhelimessa.
Tai sinulle, että sinä aikana jonka hätäkeskus käyttää lääkärin tunnistamiseen voitaisiin apu jo hälyttää häkepäivystäjän kysymysten perusteella? Hätäkeskuksella ei ole automaationa auki järjestelmää jolla lääkärin tunnistaminen onnistuisi vaan asian selvittelyyn kuluu aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä helvettiä nyt taas? puhelimessa istuva hätäkeskuspäivystäjä tosiaan luulee tietävänsä paremmin kuin paikalle sattunut lääkäri joka soittaa hätäkeskukseen???
On tämä outo maa.
Kuka tahansa meistä voi väittää olevansa lääkäri ja soittaa hätäkeskuksesta ambulanssin kurkkukipunsa tai vinoon kasvaneen varpaansa vuoksi ja se pitää hälyttää. Ainakin sinun logiikallasi, jos esimerkiksi lääkäriksi esittäytyminen on riittävä peruste ambulanssin saamiselle.
Ei sitten tullut mieleen että sen lääkärin voi tunnistaa sopivilla keinoilla jopa puhelimessa.
Väännetäänpä vielä: siellä onnettomuuspaikalla saa olla ihan kuinka lääkäriä tahansa, mutta päivystäjän pitää tietää mitä on tapahtunut, missä, ja kuinka monta/millä lailla loukkaantunutta. Jos soittaja ei vaivudu kertomaan mitä on tapahtunut, lähetettyjen yksiköiden määrä voi olla vähäinen->joku kuolee turhaan. Tai yksiköitä liikaa-> jossain muualla joku kuolee turhaan, kun kaikki lanssit yhessä suunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä helvettiä nyt taas? puhelimessa istuva hätäkeskuspäivystäjä tosiaan luulee tietävänsä paremmin kuin paikalle sattunut lääkäri joka soittaa hätäkeskukseen???
On tämä outo maa.
Kuka tahansa meistä voi väittää olevansa lääkäri ja soittaa hätäkeskuksesta ambulanssin kurkkukipunsa tai vinoon kasvaneen varpaansa vuoksi ja se pitää hälyttää. Ainakin sinun logiikallasi, jos esimerkiksi lääkäriksi esittäytyminen on riittävä peruste ambulanssin saamiselle.
Ei sitten tullut mieleen että sen lääkärin voi tunnistaa sopivilla keinoilla jopa puhelimessa.
Ja se tunnistaminen lääkäriksi onnistuu nopeammin kuin olennaisen hätäkeskuksen kysymän tiedon välittäminen?
Kuuntelin radiosta tuota ammattilaiset huonosta käytöksestä valitusta.
Muutaman kerran olen soittanut vanhusten hoitopaikkaan apua. Pari kertaa elvytystilanteessa ja saanut asiallista ja nopeaa apua.
Sitten muutaman kerran tilanteessa, jossa tarvitaan kuljetusta kun ensin on päivystävää lääkäriä konsultoitu ja lääkäri on halunnut ampparikuljetuksen. Kerrankin päivystäjä pyysi suomentamaan sanat konsultoida ja hemi, kun on kuulemma niin paljon lääketieteen sanastoa.
Tämän lisäksi välillä tuntuu, että eivät kuuntele lainkaan vaan luettelevat kuin puhelinmyyjä samat kysymykset, voitko antaa puhelimen potilaalle, josta juuri olen sanonut että on tajuton, mutta hengittää rauhallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä helvettiä nyt taas? puhelimessa istuva hätäkeskuspäivystäjä tosiaan luulee tietävänsä paremmin kuin paikalle sattunut lääkäri joka soittaa hätäkeskukseen???
On tämä outo maa.
Kuka tahansa meistä voi väittää olevansa lääkäri ja soittaa hätäkeskuksesta ambulanssin kurkkukipunsa tai vinoon kasvaneen varpaansa vuoksi ja se pitää hälyttää. Ainakin sinun logiikallasi, jos esimerkiksi lääkäriksi esittäytyminen on riittävä peruste ambulanssin saamiselle.
Ei sitten tullut mieleen että sen lääkärin voi tunnistaa sopivilla keinoilla jopa puhelimessa.
Väännetäänpä vielä: siellä onnettomuuspaikalla saa olla ihan kuinka lääkäriä tahansa, mutta päivystäjän pitää tietää mitä on tapahtunut, missä, ja kuinka monta/millä lailla loukkaantunutta. Jos soittaja ei vaivudu kertomaan mitä on tapahtunut, lähetettyjen yksiköiden määrä voi olla vähäinen->joku kuolee turhaan. Tai yksiköitä liikaa-> jossain muualla joku kuolee turhaan, kun kaikki lanssit yhessä suunnassa.
Luuletko tosiaan että häkeen soittanut lääkäri ei kertoisi että nyt tarvitaan ambulanssi 1, 3, 15, tai 260 potilaalle?
Mutta ei, jänkkäät vastaan koska argumenttisi on se, että lista on pyhä ja listaa on noudatettava vaikka joku kuolisi sen vuoksi että häkepäivystäjä jää väittelemään siitä että tarvitseeko joku ambulanssia vai ei paikalle sattuneen lääkärin kanssa. Muutenkin saattaisi olla parempi että se lääkäri hoitaisi niitä uhreja eikä lässyttäisi läpi turhaa kysymyslistaa jonkun häkepäivystäjän kanssa puhelimessa.
Mä olen töissä kahdesti joutunut soittamaan apua (sairaskohtauksia). Molempiin tilanteisiin on hönkinyt mynthon suussa soili sairaanhoitaja tyhjät siideritölkit repussa kolisten ja pyöräilykypärä väärinpäin päässä. Ja esiintyy tosi ammattilaisena :D:D, vittuilee ja huutelee väliin kun yrität häkeen selittää tilannetta.
Aamuvuoroon oli kuulemma tämä toinen hoitaja menossa :D kun sanoin että painuu nyt v*ttuun siitä viisastelemasta.
Kansaa on alkanut ärsyttää nämä matalasti koulutetut ihmiset, joille on annettu liikaa valtaa. Päivystyksessäkin on joku aina seulomassa, kuka pääsee ja kuka ei.
Kyllä kaikille pyytäjille pitäisi ambulanssi lähettää.
Jos tietäisittte mitä materiaalia sinne joka päivä soittaa, niin ymmärtäisitte tätäkin asiaa vähän paremmin. T. entinen hätäkeskuspäivystäjä
http://yle.fi/uutiset/3-9199516
Vielä muutama esimerkki hätäpuheluista.