Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA! nyt alkoi ahdistaa! Kotonamme on käynnyt outojajuttuja, mutt luulin sen olevan minun kuvitelmaani kunnes miehenikin sanoi, että...

Vierailija
26.09.2016 |

Tai no kerronpa koko jutun alusta saakka. Teksti on pistettävä osissa, koska ei mahdu kerralla aloitukseen. (Jatkan tekstiä tämän ketjun alle vielä)Muutimme 5 vuotta sitten 70 luvulla rakennettuun omakotitaloon.

Aluksi kaikki oli ihan rauhallista...
Mutta jonkun ajan päästä täällä alkoi tapahtumaan outoja juttuja.
Esimerkiksi välillä, kun tulen kotiin. Saatan kuulla eteisestä, että talossa käy pienihälinä. Aistin aivan, kuin keittiö olisi täynnä ihmisiä ja sieltä kuuluisi pieni puheen sorina.
; Parina ekana kertana ihmettelin, että onko meillä jtn vieraita. Kunnes tajusin talon olevan tyhjä.
Olin aivan hämillään, että mitä tämä on, mutta sitten ajattelin, että mielikuvitukseni tekee kepposia.

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä Me ollaan lasten kanssa koettu omassa kodissa, en toivo pahimmalle vihamiehellekkään.

Skeptikoiden ei tarvitse tulla vähättelemään tähän, eikö ole parempaa tekemistä?

Teillä ei ole mitään kokemusta siitä, mitä on pelätä omassa kodissa ja juosta paljain jaloin pakkaseen keskellä yötä vauvan kanssa.

Vierailija
102/136 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen, ja siihen liittyi harhoja, joten jossain vaiheessa se diagnosoitiin psykoottiseksi masennukseksi. Oli kuulo- ja näköharhoja, yleensä yöaikaan (otin masennuslääkkeen illalla). Välillä oli koko makuuhuone täynnä porukkaa. Välillä kuulin miehen äänen kommentoivan jonkun yksittäisen sanan. Välillä sateen ropinan seasta alkoi kuulua lasten laulua. Harhat kuitenkin tunnistin harhoiksi.

Masennus oli vaikea, ja toivuttuani siitä käytin psykiatrin ohjeesta masennuslääkitystä vielä muutaman vuoden. Harhat jatkuivat.

Jossain vaiheessa sitten lopetin lääkityksen. Harhat loppuivat siihen paikkaan. Siinä sitten tulin katsoneeksi lääkkeen pakkausselostetta. Haittavaikutuksena mainittiin harhaisuus ja hallusinaatiot. Ilmeisesti masennukseni ei ollutkaan psykoottinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

skeptikko kirjoitti:

Kumma kyllä kun näitä ei saa koskaan valvotuissa olosuhteissa todistettua, kameroitakin on kaikilla.

Kyllä näitä on saatu todistettua. Esimerkiksi Jupe ja Marko Keskitalo eli Aavedata etsii aaveita sekä toinen veljespari, rajatiedon tutkijat Mika ja Markus Nikkilä. Heillä on sähkömagneettisten kenttien muutoksia mittaava EMF-mittari, videokamerat, ns. ghostbox ym. välineitä. Ohessa Hesarin ja Ylen linkit, googlettamalla ja YouTubesta löytyy lisää.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/361863-haamujengi-teki-iskun-kartanoon-henkimaailman-vaki-kaski-poistumaan

http://yle.fi/uutiset/3-7573487

http://yle.fi/uutiset/3-8397848

Muuten hyvä, mutta unohdit laittaa linkin niihin todisteisiin. Eli laitapa linkkiä kiitos. Eikäs sitten mitään mutuilua, tai kertomuksia kokemuksista, vaan ihan konkreettisia todisteita.

Täss tuo hesarin haastattelussa mainittu Hakunilan kartanon tutkimus:

Olikin todellinen "tutkimus" :D 

Siinä vaiheessa kun mukana näissä "tutkimuksissa" on vähintään kolme skepsiksen jäsentä ja vielä James Randi mielellään mukana ja he kaikki tekevät samat havainnot, voin minäkin uskoa edes hippasen johonkin yliluonnolliseen.

Sen sijaan, että katselet tuollaista paskaa, niin katso mieluummin eilinen Docventures, jossa saat hieman asiallisempaa infoa ihmisten kusettamisesta.

Ole hyvä: http://areena.yle.fi/1-3250335

.

Katso itse.

Olin itse skeptikko henkeen ja vereen siihen asti kunnes itse koin asioita mitä ei järjellä voi selittää. Onko se jotenkin sulta pois? Jotkut ihmiset nyt on vaan irtautuneita maailmasta ja kaikesta siitä ympäröivästä, että ei tunnista henkiolentoja vaikka ne tunkis autonrengasta sun perseeseen.

Hyvää illan jatkoa, voit siirtyä omaan kuplaasi takaisin.

Otappa nyt kultaseni se herne pois perseestäsi ;) 

Sinä saat tottakai jatkossakin antaa mielkikuvituksesi laukata ihan niin paljon kuin lystäät, eikä minua sinun mielikuvituskaverisi kiinnosta hippasenkaan vertaa.

Sen sijaan kun väität, että kummituksien olemassaolosta on olemassa ihan oikeita todisteita, niin tottahan minulla on oikeus niiden todisteiden perään kysellä ja jos todisteiksi tarjotaan jotain hörhösessioita, niin tottahan pitää tuoda totuus esiin niiden luonteesta.

Vaikka minuun ei paranormaalihöpinät mitään vaikutakaan, niin täällä pyörii myös ihmisiä, jotka ovat herkkiä altistumaan tuollaiselle huuhaalle, joten katson sikälikin velvollisuudekseni kertoa, että ihan hölynpölystä on tässäkin kyse.

Vierailija
104/136 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on selvitystä myös kummittelusta, spiritismin jälkeen (joka sekin tuntuu tuottavan tätä ilmiötä).

http://www.jariiivanainen.net/yhteysrajantaakse.html

Vierailija
105/136 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä herään silloin tällöin öisin tunteeseen, kuin joku leijailisi yläpuolellani. Eikä tunnu mitenkään pahan aikeiselta, ikään kuin joku vain tutkailisi ja tuijottaisi.. En ole uskaltanut sanoa miehelleni tästä, sillä hän on herkkämielinen henkilö. Talossamme on tiettävästi asunut vanhempi yksinäinen rouvashenkilö ennen meitä, jolla oli tapana kyyläillä ikkunasta ihmisiä tuntitolkulla.

Vierailija
106/136 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

skeptikko kirjoitti:

Kumma kyllä kun näitä ei saa koskaan valvotuissa olosuhteissa todistettua, kameroitakin on kaikilla.

Kyllä näitä on saatu todistettua. Esimerkiksi Jupe ja Marko Keskitalo eli Aavedata etsii aaveita sekä toinen veljespari, rajatiedon tutkijat Mika ja Markus Nikkilä. Heillä on sähkömagneettisten kenttien muutoksia mittaava EMF-mittari, videokamerat, ns. ghostbox ym. välineitä. Ohessa Hesarin ja Ylen linkit, googlettamalla ja YouTubesta löytyy lisää.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/361863-haamujengi-teki-iskun-kartanoon-henkimaailman-vaki-kaski-poistumaan

http://yle.fi/uutiset/3-7573487

http://yle.fi/uutiset/3-8397848

Muuten hyvä, mutta unohdit laittaa linkin niihin todisteisiin. Eli laitapa linkkiä kiitos. Eikäs sitten mitään mutuilua, tai kertomuksia kokemuksista, vaan ihan konkreettisia todisteita.

Täss tuo hesarin haastattelussa mainittu Hakunilan kartanon tutkimus:

Olikin todellinen "tutkimus" :D 

Siinä vaiheessa kun mukana näissä "tutkimuksissa" on vähintään kolme skepsiksen jäsentä ja vielä James Randi mielellään mukana ja he kaikki tekevät samat havainnot, voin minäkin uskoa edes hippasen johonkin yliluonnolliseen.

Sen sijaan, että katselet tuollaista paskaa, niin katso mieluummin eilinen Docventures, jossa saat hieman asiallisempaa infoa ihmisten kusettamisesta.

Ole hyvä: http://areena.yle.fi/1-3250335

.

Katso itse.

Olin itse skeptikko henkeen ja vereen siihen asti kunnes itse koin asioita mitä ei järjellä voi selittää. Onko se jotenkin sulta pois? Jotkut ihmiset nyt on vaan irtautuneita maailmasta ja kaikesta siitä ympäröivästä, että ei tunnista henkiolentoja vaikka ne tunkis autonrengasta sun perseeseen.

Hyvää illan jatkoa, voit siirtyä omaan kuplaasi takaisin.

Otappa nyt kultaseni se herne pois perseestäsi ;) 

Selvennykseksi, että minä, joka laitoin nuo linkit, en kirjoittanut tuota viestiä nro 102. En käytä tuollaista kieltä. Harmi, että luulit minuksi.

Mukavaa illan jatkoa kuitenkin kaikille! :)

Vierailija
107/136 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo on vetoisa, putket pulputtavat ja loput hoitaa mielikuvitus.

Vierailija
108/136 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui luin aiemmin jo tätä ketjua. En tiedä onko vai eikö niitä henki maailman juttuja ole olemassa. Mutta tarttuvia nää jutut on .kahtena iltana ollut tosi pimeetä kun menty nukkumaan. Mä olin kuulevinani että joku käveli meillä, laitoin valot päälle ja kävin katsomassa muksuja ei ne ollut noussut sängystä

Mies ihmetteli kun pariin kertaan laitoin valot päälle että mitä touhuan kun todellakaan mitään ei ollut. Siis nää jutut jää päälle sen takia en katso kauhu leffojakaan.

Vierailija
109/136 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, tuo miehesi juttu paljasti kaiken. Yrität mukailla Hohtoa. Onko teillä pihassa labyrinttiä? Ja pian sataa lunta, ja joku tulee moottorikelkalla. Lapsi alkaa leikkimään kavereiden kanssa, joita et näe. Piilota kirves!

Mulle tuli mieleen Amityville.

Vierailija
110/136 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia yliluonnollisia kokemuksiani:

-Itsekseen aukenevat ovet. Ovet olivat jämäkkää tekoa pysyen tiukasti kiinni, mutta ainoastaan oikealla tavalla suljettuna. Tietyllä tapaa sulkiessa saattoivat avautua itsekseen, tämä todistettiin joskus kesällä, kun talossa kulkenut ilmavirta paiskoi tällä tavalla suljetut ovet auki.

-Jonkun henkäys jaloissani nukkumaan mennessäni. Lähellä oli ikkuna patterin kaa, joka aiheutti pientä ilmavirtaa. 

-Koputukset ikkunassani aina aamuisin. Pikkulintu kävi repimässä ikkunaverkosta pesänrakennetta. 

-Useasti haistettu tupakantuoksu pihalla illalla siellä yksin ollessani. Kukaan perheestäni ei polta, joten maassa ei tumppeja olisi voinut olla. Jossain vaiheessa löysin toiselta puolelta taloa sellaiselta kulmalta, jonne meidän pihalta ei näe kuitenkin tumppeja. Joku perheestä tai naapuri oli käynyt siellä salatupakilla.

-Papereiden rapina. Katosta tippuneella jauhopukilla oli ongelmia päästä paperikasasta liikenteeseen.

-Sitten vielä ne lukuisat muut äänet, jotka ovat paljastuneet semmoisiksi ääniksi, joita aina kuulee, mutta yksin ja hiljaisessa ollessani korvani ensikertaa havahtuivat niihin. Ja monesti ne kuulostivat paljon ihmismäisemmiltä kuin mitä oikeasti olivat.

En näillä esimerkeillä halua väittää, etteikö kummittelu olisi mahdollista. Haluan kuitenkin nostaa sen esille, että monelle yliluonnollisille tapahtumalle löytää helposti selityksensä. Esim. lähes aina kun joku kertoo omakotitalossaan kummittelevan, ja havaitsevan sen lähinnä ääninä, äänen aiheuttajana on joku eläin tai talon rakenne. 

Vierailija
111/136 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko mihinkään yliluonnolliseen, mutta kerran meillä kotona kävi erikoinen juttu. Siirryin sohvalta makuuhuoneeseen nukkumaan ja juuri kun saan pääni tyynyyn, kuulin taaperomme askeleet. Mies hihkaisi olohuoneesta, että tuliko poika viereeni nukkumaan, hän kun kuuli askeleet myös. Mutta poika ei tullut makuuhuoneeseen ja nousin katsomaan, että missä hän harhailee. Oli omassa sängyssään aivan umpiunessa, kuten vanhemmatkin lapset! Kenen nuo askeleet olivat, kun molemmat ne miehen kanssa kuultiin...? Hetken vähän kylmäsi, koska tiedän talon entisten asukkaiden lapsen kuolleen ja kotikatumme on nimettykin tuon tytön mukaan...

Vierailija
112/136 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin tällöin, tullessani kirjastosta, kävelen kotiin kaupunkimme vanhan hautausmaan keskitse kulkevaa puistotietä. Hautausmaa ei enää ole käytössä eikä sen hautoja hoideta aktiivisesti. Kivet ovat sammaloituneet, jäkälöityneet.

Muutama vuosi sitten, eräänä tihkusateisena lokakuun päivänä, näin hautausmaalla hahmon. Se seisoi n. 20 metrin päässä minusta, rivistön reunimmaisimpana sijaitsevan hautakiven edessä. Yleensä haudoilla ei näkynyt ketään.

Uteliaisuuttani astuin polkua pitkin lähemmäksi ja tihrustin: hahmo oli hoikan, vanhan naisen. Nainen oli melko pitkä, vanhaksi naiseksi ryhdikkäästi seisova, harmaat hiukset olivat tiukalla nutturalla, osittain vanhanaikaisen hilkkamaisen päähineen suojassa. Hän seisoi selin minuun.

Astuin varovasti sivuun, itse asiassa yhden haudan päälle, koska halusin nähdä edes vilauksen naisen kasvoista – en tiedä miksi. Näin naisen sivuprofiilin – hänellä oli jylhät piirteet: suora terävä nenä ja vahva leukalinja. Naisen silmillä oli paksukehyksiset silmälasit, sellaiset, joita näkee 1960-luvun valokuvien ihmisillä. Nainen seisoi liikkumatta ja tuijotti hautakiveen.

Seuraavana päivänä, kävellessäni jälleen hautausmaan halki, poikkesin katsomaan hautakiveä, jolla olin naisen hahmon nähnyt. Kivessä luki nimi "Heinrich G. Dorf 1890 - 1968".

Kotiin tultuani googlasin nimen huvikseni. Sain selville, että nimen haltija oli Saksasta tänne 2. maailmansodan jälkimainingeissa muuttanut mies – natsismin vankkumaton kannattaja, joka oli palvellut Saksan armeijassa 1. maailmansodassa. Kun näpsäytin kuvahakuun, ruutuun alkoi räpsähdellä kuvia sotilasasuisesta iäkkäästä miehestä, jolla oli hapan katse.

Yksi kuvista kiinnitti välittömästi huomioni. Siinä Dorfin vieressä seisoi tutun näköinen nainen, jolla oli paksukehyksisten linssien läpi tuijottava hymytön, tuima katse. Nainen oli miestä jonkin verran nuorempi. Klikkasin kuvaa ja päädyin saksankielisen, ilmeisesti yksityisen harrastajan ylläpitämän historiallisen arkiston sivuille, joilla oli enemmän kuvia pariskunnasta. Yhdessä niistä nainen kätteli jotakuta merkkihenkilöä paljastaen sivuprofiilinsa – tunnistin sen ongelmitta samaksi kuin hautakiven edessä seisoneen hahmon.

Kuvatekstissä luki saksaksi: "Armida Siegfriede Dorf (Augustin) palveli valtakuntaa ja kunnioitettua Führeriä loppuun asti. Miehensä hra Dorfin kuoltua hän palasi rakkaaseen synnyinmaahansa ja kuoli korkeassa iässä vuonna 1983. Hänen viimeiset sanansa olivat "Heil, mein Führer, heil!".

Unohdin mainita, että tarinan kaikki yksityiskohdat on muutettu ;)

76

Miksi? Miksi et voi linkata meille sivuja? Ketä tarina loukkaa tai kenet se paljastaa? Ai niin, koska keksit juuri tarinan.

Vierailija
113/136 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tapahtunut vaikka ja mitä.

Paikallisesta seurakunnasta kävi pappi siunaamassa kodin useampaan otteeseen, loppui kuin seinään.

Meillä lukittui huoneiden väliovet ja samanaikaisesti lamput räjähteli.

Yöllä vessassa vesihanat meni itsestään päälle ja peilikaapista lensi kaikki tavarat lattialle.

Lähtipä seinästäkin tapettia muutama rivi.

Parvekkeen ovi joka suljettiin jäykällä kahvalla oli sepposen selällään keskellä yötä tammikuun pakkasella.

Kotiin tullessa oli asunnon kaikki matot rytyssä huoneiden seinustalla.

Peittoja revittiin yöllä päältä.

Hoitokoira sekosi meillä yhden viikonlopun aikana, eikä koskaan toipunut. Piikille joutui.

Ja näitä asioita oli perheeni lisäksi todistamassa ystävät ja sukulaiset. Mummoni ei yhden joulun jälkeen enään suostunut ikinä tulemaan kun kuusi kaatui yön aikana Ai ainakin kymmenen kertaa.

Näitä olis kerrottavana vaikka kuinka.

Pappi neuvoi hyvän keinon selvittää onko henki hyvä vai paha. Hyllyn päälle risti ja perunajauhoja ripoteltiin päälle, jos risti on liikkunut on henki paha, hyvää henkeä ei risti häiritse. Paha pyrkii päästä rististä eroon, mutta sen voimat ei riitä siirtää sitä kuin hiukan.

Pitäkää hulluna, mua ei kiinnosta muiden mielipide. Itse tiedän mitä olen kokenut ja tiedän itse että olen täysin järjissäni koska moni muukin koki samat asiat.

Vierailija
114/136 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikaupungissani eräässä keskustan liikerakennuksessa tapahtui aika outoja juttuja. Hissi kulki itsekseen, tavarat liikkui, ääniä kuului, kylmiä ilmavirtoja ym. Kyseessä ei ollut vain liikkeenharjoittajan kuvitelma, koska asiakkaatkin huomauttivat näistä tapahtumista. Tuttuni kävi siellä asiakkaana ja uskaltautui varovasti ehdottamaan, että liikehuoneisto siunattaisiin. Liikkeenharjoittaja oli jo sen verran kypsänä häiriöihin, että suostui ehdotukseen. Niinpä eräs tuttuni otti kaverinsa, pastorin siis, mukaan ja huoneisto siunattiin. Siihen loppui häiriöt ja myöhemmin asiakkaat ovat kommentoineet, että "täällä on aina jotenkin niin ihana rauha ja tulee levollinen olo".

Tästä on vuosi aikaa ja tuttuni kertoi jälkikäteen selvinneen, että naapurihuoneistossa työskenteli joku itämainen "noitatohtori". Oli vissiin manannut pahat henget ihmisten ilmoille ja ne peijoonit ei pysyneet omalla konttorilla.

Vierailija
115/136 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään pahempaa kuin mitä ihmiset voivat tehdä toisilleen. Jotkut hyväksikäyttöä ja muuta väkivaltaa kokeneet tietävät tämän.

Turha pelätä mitään muuta.

Vierailija
116/136 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, että tällaiset tapahtumat tapahtuu aina jossain vanhassa talossa. Kylmät ilmavirrat, oudot äänet, narinat ja paukahdukset... Ihan normaaleja vanhan talon juttuja. 

Vierailija
117/136 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP! Lisää hyytäviä tai ei niin hyytäviä tarinoita, kiitos.

Vierailija
118/136 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko mihinkään yliluonnolliseen, mutta kerran meillä kotona kävi erikoinen juttu. Siirryin sohvalta makuuhuoneeseen nukkumaan ja juuri kun saan pääni tyynyyn, kuulin taaperomme askeleet. Mies hihkaisi olohuoneesta, että tuliko poika viereeni nukkumaan, hän kun kuuli askeleet myös. Mutta poika ei tullut makuuhuoneeseen ja nousin katsomaan, että missä hän harhailee. Oli omassa sängyssään aivan umpiunessa, kuten vanhemmatkin lapset! Kenen nuo askeleet olivat, kun molemmat ne miehen kanssa kuultiin...? Hetken vähän kylmäsi, koska tiedän talon entisten asukkaiden lapsen kuolleen ja kotikatumme on nimettykin tuon tytön mukaan...

Mä en edes suostuisi muuttamaan tuollaiseen taloon.

Vierailija
119/136 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tapahtunut vaikka ja mitä.

Paikallisesta seurakunnasta kävi pappi siunaamassa kodin useampaan otteeseen, loppui kuin seinään.

Meillä lukittui huoneiden väliovet ja samanaikaisesti lamput räjähteli.

Yöllä vessassa vesihanat meni itsestään päälle ja peilikaapista lensi kaikki tavarat lattialle.

Lähtipä seinästäkin tapettia muutama rivi.

Parvekkeen ovi joka suljettiin jäykällä kahvalla oli sepposen selällään keskellä yötä tammikuun pakkasella.

Kotiin tullessa oli asunnon kaikki matot rytyssä huoneiden seinustalla.

Peittoja revittiin yöllä päältä.

Hoitokoira sekosi meillä yhden viikonlopun aikana, eikä koskaan toipunut. Piikille joutui.

Ja näitä asioita oli perheeni lisäksi todistamassa ystävät ja sukulaiset. Mummoni ei yhden joulun jälkeen enään suostunut ikinä tulemaan kun kuusi kaatui yön aikana Ai ainakin kymmenen kertaa.

Näitä olis kerrottavana vaikka kuinka.

Pappi neuvoi hyvän keinon selvittää onko henki hyvä vai paha. Hyllyn päälle risti ja perunajauhoja ripoteltiin päälle, jos risti on liikkunut on henki paha, hyvää henkeä ei risti häiritse. Paha pyrkii päästä rististä eroon, mutta sen voimat ei riitä siirtää sitä kuin hiukan.

Pitäkää hulluna, mua ei kiinnosta muiden mielipide. Itse tiedän mitä olen kokenut ja tiedän itse että olen täysin järjissäni koska moni muukin koki samat asiat.

Saman risti testin voi tehdä myös niin että laittaa ristin esim. paperin päälle hyllylle ja piirtää ristin ääriviivat paperiin, näkee helposti onko risti liikkunut ääriviivoistaan.

Vierailija
120/136 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuntuu" ja "aivan kuin". Luultavasti kuulet ja luulet aivan omiasi. Skitsofreniaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi