*** *** EX-Haahujen VIIKKO 10 *** ***
Kommentit (98)
En ole piiiitkään aikaan kirjoitellut,..on ollut tajuton väsy ja nyt olen aavistellut, että pelkopeikkokin ottaa omansa:(.. Mutta kaikesta huolimate tahtoisin nyt siirtyä tänne, joten minut saisi lisätä listaan..nöyrä kiitos..
Onnea Netelle pienen prinssin johdosta. On varmasti ihanaa nuuskutella vauvan tuoksuja ja hypistellä pieniä jalkoja ja käsiä:) Onnea vielä kerran..muistan esikoisestamme että minulla oli myös haikea mieli masun jättämisestä. Samalla oli iki onnellinen, mutta toisaalta on siinä luopumisenkin surua..onhan siinä syntynyt tiivis suhde johonkin aivan uuteen ja ihanaan yhteiseen rakkauden sipulliin ja sitä on saanut itsessä kuukausia kantaa. Ajallansa kaikki ja kunhan muistat sallia itsellesi tunteiden sateekaarikirjon:) -halaus-
On hauskaa ja hurjaa ja itkusta tuhrutusta kun lukee muiden ultrakuulumisia..kun omaa tekstiään lukisi..ONNEKSI ei ole yksin näiden pelkopeikkojen kanssa:)
Tiedot: UusiNuppu
Lapsia: 6/02 tyttö ja km.ja yhteensä 10, myös ennen esikoista mukaan lukien
Ikä: Itsellä 30 ja miehellä 31
Synnäri:TAYS
La:5.10.
Tänään tuli TAYS sista lausunto jossa todettiin määrätyt tutkimukset: ottivat viimeviikolla 22 putkea vertä käääääk että heikotti ja nälätti sen jälkeen. Eli SPR:n hyytymistekijätutkimus, lisäksi pieniverenkuva, APTT (?) ja SPA (?) Ultrassa oli viimeviikolla kaikki hvyin..olen vain itsestäni huolissani..tuntuu, että en tunne mitään..normaalisti olen todella eloisa ja tunteellinen ja iloinen..mutta sitten ajattelin että nyt tämän viikonlopun sisään ajoittuu viikot jossa viime elokuussa menetimme vauvan..nyt kun käyn vessassa niin jäin itselleni kiinni paperin tarkastamisesta..olen aivan hysteerinen joka käynnillä..ja ennen kun pyyhin niin ehdin ajatelkla että nyt tämäkin menetettiin..alkaa tuntuun jo hullulta ole:((
nyt on huomenna 10+1..
Masu on pönähtänyt..toppikset tekee tiukkaa..aamulla on suht normaali olo, mutta iltaa vasten olo paisuu..erikoista..ja saa syödä tasaseen 2 tunnin välein..jos verensokeri liikaa notkahta, ni sit se humahtaa pienestäkin hedelmästä isosti ylös ja sit meinaa taju pimetä..rankkaa huimailua ja sydämmen tykytystä..
Voi että tätä elämää...naapurini sai tytön.. jolla oli meidän kanssa sama la. Mitenköhän olisin jakasanut jos oma odotus ei olisi näillä linjoilla..
ANTEEKSI pessimistinen valitukseni..mutta niin PELOTTAA että kohtako tämäkin kuolee samoilla viikoilla..
Huoh...:..(
Ensinnäkin onnittelut UusiNupulle, jos en ole vielä niitä jossain esittänyt. Hienosti on jo sinullakin viikkoja kasassa. Ja voin kyllä kertoa, että itsekin edelleen vessaan mennessä ensimmäisenä tarkistan, että onko tullut verta. Pääsispä tuostakin tavasta pian eroon, sen takia, että se on ihan aiheetonta.
Meidän kuopuksella (3 v.) on niin suloiset jutut. Taas se alkoi puhua siitä vauvan syntymästä ja se on sen mielestä niin jännää. Kun voisinkin sanoa, että joo, meille todellakin syntyy vauva syksyllä, mutta kun on niiin epävarma olo itsellä. Ja miten selität 3-vuotiaalle, että kaikki on vielä niin epävarmaa. Sitten se alkoi puhua, että hänkin haluaa mennä takaisin minun mahaan. Mutta sitten sanoi, että eihän sinulla ole tarpeeksi terävät hampaat... No huh, neiti siis meinas, että minun pitäis _syödä_ hänet mahaani. Kammottava ajatus ;-). Ihanaa kuunnella noita tytön juttuja, kun se vielä niin tosissaan aina selittää.
On ollut tämä hiihtoloma kaiken kaikkiaan tosi kivaa aikaa (vaikka omat huolet vähän varjostaakin). Poika on nyt loman aikaan tykännyt touhuta tyttöjen kanssa ja kaikki ovat olleet niin ihanan sopuisia keskenään. Ja poika on muutenkin ollut nyt tosi rentoutunut ja hyväntuulinen. Varmasti tämä reilu viikon tauko koulusta tekee sille älyttömän hyvää.
Wbm, kyllä sulla on mahtavasti viikkoja kasassa. Ei voi kyllä muuta sanoa. Onnittelut pelkästään jo siitä sinulle! Ja nyt kun liikkeetkin tuntuu, niin voit ottaa jo melkoisen rennosti, vai mitä?
Huomasin muuten tuolla syyskeijujen esittelyissä, että yhdellä Hyvinkään sairaalan asiakkaalla oli siirretty LA:ta np-ultran perusteella neljällä päivällä taakse päin, joten ei se näköjään ole pelkästään vain KAKSin tapa, että alle viikkokin riittää ;-).
Mutta nyt piikkiä pistämään ja nukkumaan.
neronja rv14+3
Tämä on ihmeellistä, että olen ollut hereillä tähän aikaan koko viikon jo. Aikasemmin nukuin helposti tuonne ysiin asti, mutta nyt kun kello on pikkusen yli seiska niin eipäs enään nukutakkaan. Tosin illalla sitten taas kyllä väsyttää kovasti ennen ysiäkin jo. =)
Aapeli: Onnittelut ihanista 3D-ultrakuulumisista!!! On se varmasti ihana nähdä oma nyytti ihan oikean vauvan näköisenä masussa. =)
Tuosta närästyksestä.. Minä kun luulin, että tuota Samariiniä ei voi käyttää kun on raskaana, olen saanut väärän käsityksen sitten. Sen takia vain tuota Rennietä kuljetan mukanani.
Juu, mies on ihan hurahtanut tuohon meidän Asukkiin, varsinkin sen jälkeen kun käytiin siellä ultrassa. Eilen illalla se ei muuta tehnytkään kun katseli vaunuja netistä. =)
Neronja: Ihana lukea noita teidän 3v. pojan juttuja. =) Hän tuntuu aikas suloiselta...
Oma napa: Eilen kun kirjoittelin ja sanoin, että olen vain yökkäillyt kun on tehnyt huonoa. Eikös sen kirjoittamisen jälkeen tullut huono-olo ja vessaan kovalla kiireellä piti rientää. Ja, tällä kertaa tuli sitten ylös asti. Tästä tämä taitaa sitten alkaa.. =)
Sen olen huomannut, että syödä saa jotain pientä vähän väliä et ei tulisi sitä huonoa oloa.
Mieheni on ihan sekaisin, tuossa jo Aapelille kirjoittelinkin, että mieheni on tosiaankin hurahtanut täysillä tähän Asukkiimme. Eihän se mitään muuta tehnytkään eilen illalla kun katseli vaunuja netistä. =) Ja ennen kuin käytiin nukkumaan niin hän sanoi, että kyllä hän uskoo tähän raskauteen ihan toisella lailla kuin aikaisemmin. Hyvä vaan. Sillä eilen itselläni oli jotenkin sellainen pelkopäivä, koko ajan ravasin vessassa katsomassa että eihän vaan ole alkanut mitään vuotoa. Ainoastaan valkovuotoa on ollut. Nyt kun pystyis ihan rennosti ottamaan ja ajatella että kyllä tämä hyvin menee. Se on helposti sanottu kuin tehty. Sitä kun lähestyy tuo magiinen 8.vko+ jolloin se toinen raskaus meni kesken. Kunpa sen osais jotenkin vain " unohtaa" ja kaikki menisi todellakin hyvin. Taidan olla ihan hermoheikko...
Tästä päivästä tuli iselleni vapaa päivä, piti mennä töihin, mutta sitten kun siellä eilen järjesteltiin vähän vuoroja niin kuinkas sattuikaan et vapaa päivän mulle " laittoivat" . =) Kyllä tämä minulle sopii.
Taas olisi kohta yksi viikko kulunut ja viikonloppu ovelle kolkuttaa. =) Ihanaa, vai mitä? =) Itsellänikin on pitkästä aikaa vkloppuna vapaata, pitää vähän katsella niitä tavaroita mitä ottaa sinne lomalle mukaan.
Toivotan kaikille oikein ihanaa ja aurinkoista torstaita!!!
Kaksonen76 ja Asukki 7+1
Kirjoitin pitkät pätkät (oli kirjautunut) ja kun painoin ok, niin kaikki hävis! Enkä ollut enää kirjautuneena???
Toiv. muistan kaikki mitä piti kommentoida. Sartsu ym.Täällä on ollut lapsilla kolmas vatsatuti tämän vuoden puolella! Huomenna olen onneksi jo taas töissä.
KK ja Uba-aba: vielä täälläkin jossitellaan ultrista ym.huolimatta. Tässä oli pari hiljaista päivää, että en tuntenut vauvan liikkeitä. Ma oli ultra ja kaikki ok.Kätilö kahui vielä vilkkaaksi. Silti en osaa elää kuin viikko kerrallaan.
Femmamamma: Onnea hyvistä uutisista! Samalla pahoittelut mummisi pois menosta!
Pikkupojille tulee helposti (usein kun täyttävät 3) esinahan jäädessä kireäksi tulehdus. Lämpimällä vedellä súihkuttelu auttaa. Esinahkaa ei saa väkisin vetää ylös. *Jos turvotusta/ kipua, niin kehoittaisin viemään lääkäriin.
Neronja: multa meni ihan ohi, miksi jouduit kajaaniin ja se pissanäyte?
Prot. voi olla ++ verran, koska raskauden aikana valkovuoto lisääntyy, eikä näytettä saa täysin puhtaasti. Jos ei verenpaineen nousua, päänsärkyä tai turvotuksia, niin tura pelätä raskausmyrkytystä. Mulla usein tutkittu toi prot., mutta syy korkeaan pitoisuuteen on valkovuoto.
Mulla oli la aika ensin 25.8 ja lyhyen kierron perust.nla:ssa 22.8. Ultrassa 5 pv isompi sikiö, joten la 20.8.
Aapeli: onnea pojasta! Turussa 4d ultra, mutta en tiedä rakinko mennä. Omavastuu n.180 e kait.
UusiNuppu: tervetuloa ja onnea! Hienosti jo 10 rv
Hende: älä oleile liuotin höyryissä. Rv 13 asti kehittyvät hermosto ja muut tärkeät elimet, sekä istukka. juuri näiden kehityshäiriöiden takia tapahtuu osa km. (syytä ei aina tiedetä eikä äidin tekemisillä vaikutusta) Silti kehoittaisin olemaan varovainen.
Melike ja Kati: tsemppiä loppuun. Eipä loppuaikana juuri enää hyviä yöunia ole :) T: saman kokenut
Niin ja nla:sta vielä. Kaverilla esikoista odottaessa 9 eri terkkaria! Itse en ole omaani vielä edes nähnyt. Kahdella eka kerralla oli sijainen ja opiskelija, koska oma koulutuksessa. Nyt hän on sairaana ja jouduin muuttamaan aikaa ja menemään eri nla:an, koska sijaisia ei saada. Jos s-loma jatkuu pitään, joudun pomppimaan kahdessa eri toimipisteessä, sen mukaan kenellä on vapaita aikoja tämän kolmannen terkan äitien hoitamiseksi. Onneksi ei ole ensiäinen raskaus ja mutenkin on tylsää selitellä asioita moneen kertaan uudestaan.
Lauris ja eloihme rv 16+4
Huh huh, tulin juuri kotiin tämän raskauden viimeisestä rutiineihin kuuluvasta lääkärintarkastuksesta. Käynti oli taas aika mielenkiintoinen.
Ensinnäkin minut otti vastaan terveydenhoitajan tuuraaja, sillä oma th:ni oli talvilomalla. Tämä terveydenhoitaja oli kyllä oikein mukava ja asiantuntevan oloinen, mutta koska hän ei ole minun tapaustani seurannut alusta asti eikä tiedä taustojani, tuntui, että en oikein jaksaisi hänelle kaikkea edes selittää. Joten tyydyin vain sanomaan, että kaikki on ihan ok. Ei ole viime päivinä kovin paljon supistellut ja olo on ihan " normaali" näihin raskausviikoihin nähden. Pääasia tietysti oli se, että kaikki mitattavat asiat olivat kunnossa (painoa oli tullut aika paljon, verenpaine oli tosi hyvä jne.)
Sitten pääsin lääkärin käsittelyyn: niin kuin olen täälläkin kertonut, minusta on jo vähän aikaa tuntunut siltä, että vauva alkaa olla lähtökuopissaan ja valmiina syntymään. Tuolla alakerrassa paikat on jo muutenkin hellinä, joten ei kyllä tuntunut yhtään mukavalta tuo lääkärin kopelointi. Pelkkä sf-mitan ottaminen oli tuskaa (oli muuten 34, kasvanut vain sentillä viime kerrasta). Sisätutkimuskin sattui ihan sairaasti! Lääkäri kertoi, että vauvan pää tuntuu jo ihan selvästi, mutta MUTTA... hän ei löytänyt kohdunkaulaa! Sanoi, että ei täällä kyllä mitään kohdunkaulaa enää tunnu tai sitten se on niin takana, ettei hänen sormensa ylety sinne asti! Että mitä?! Onko teistä kenelläkään tällaista tullut vastaan. Eikö juuri tässä vaiheessa olisi ollut hyvä tietää, mikä se kohdunkaulan tilanne oikeastaan on (onko auki, onko pehmentynyt ja minkä verran jne.)? Sepä jäi siis kokonaan selvittämättä tällä käynnillä...
Lopussa lääkäri vain sanoi, että pidäpä sairaalakassi valmiina, ja nähdään jälkitarkastuksessa sitten huhti-toukokuussa!
Vähän mulle kyllä jäi sellainen epätietoinen olo...
jos oot ensisynnyttäjä kuten muistelen,niin kohdunkaulan häviäminen tarkoittaa että supistukset on sen jo hävittäny,ja enää tarvii kohdun suun avautua...joten pidäppä tosiaan sairaalakassi käsillä,lähtö voipi olla milloin vaan :)
Ihanaa odotella uusia vauvauutisia,ja eläytyä muisteloissaan noihin viime hetkiin..nam.
Femmis päikkypökkyröissä(en saanut nukuttua koska jokaikinen hereillä oleva lapsi=4kpl+1 nukkuu,kävivät höpisemässä jotain sängyn vieressä,toivat kännykän kun se soi=GRRRRR,ja lisäksi nelivuotiaalle tuli leikkikaveri jonka kanssa pitävät leikkihuoneessa meteliä) ja tänä aamuna sokerirasituksessa käyneenä,12+3
Itse asiassa meille on tulossa JO toinen lapsi, mutta esikoinen tuli maailmaan vähän kuin varkain, enkä oikein muista, miten mulla tuo viimeinen lääkärikäynti silloin meni. Siitä olen kyllä ihan varma, että aina ennen lääkäri on sisätutkimuksessa kyllä ainakin LÖYTÄNYT sen kohdunkaulan. Sama neuvolalääkäri mm. viimeksi lähetti mut jatkotutkimuksiin, kun epäili jo keskiraskauden aikana, että paikat olisivat vähän auki ja pehmentyneet. Nyt ei sitten enää löytänyt koko tutkittavaa paikkaa... hmm! Voikohan laskeutunut vauvan pää jotenkin vain oikeasti painaa sitä kohdunkaulaa jonnekin näkymättömiin vai olisiko se todella jo kokonaan supistuksista hävinnyt?
Näitä jää miettimään...
Wilkuna (rv 37+1)
Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista! Ja erityiskiitos uba-aballe sekä oliko se UusiNuppu, kommentoimisesta liuotinhöyryihin. Näinhän sitä on tietenkin itsekin järkeillyt, että järkeä ei ole. Ongelma vaan on se, että olen jo joutunut ja joudun joka tapauksessa olemaan höyryissä (ei välttämättä nenän haistettavia) jonkin verran. Viime viikonloppuna osallistuin lattian maalaukseen pellavaöljymaali/-lakka seoksella, ja käytin aktiivihiilisuodattimella varustettua naamaria. Maalauksen jälkeen laitettiin kimpsut kasaan ja oltiin pois viikonloppu. Sunnuntai-iltana haju oli aika hyvin häipynyt ja tuuletimme vielä. Mutta riittääkö tämä? Eli uskooko omaa nenää, että ei enää haise kuin pikkipikkiriikkisen? Voi voi. Toinen asiaa raskauttava seikka on työpaikkani. Olen ns. taidealalla, jossa toisinaan öljymaalataan + kuivatetaan muutakin yhtäsun toista epämääräistä. akryylimaalausta suiellä sun täällä. Itse en tähän osallistu, mutta joudun tekemään toimistotyötä samassa talossa, jossa öljyväreillä maalataan ja tilat ovat pienet. Yleensä kuvio on niin, että jos keskiviikkoiltana on käytetty öljyvärejä (en ole itse paikalla), niin torstaina ja perjantaina olen samoissa tiloissa... Pitäisikö mun nyt sitten kuitenkin jo soittaa neuvolaan huomenna perjantaina ja kysyä? Toinen oli tämä uba-aban antama vinkki teratologisesta tiedotuskeskuksesta...voiko sinne soittaa vai löytyykö jotain nettisivuilta? Tämä epätietoisuus kyllä rassaa, vaikka päätin, että en nyt mene neuvolaan soittelemaan, ennenkuin tämä raskaus on tarpeeksi pitkällä. Verenvuotoa ei maanantain jälkeen ole onneksi tullut, mutta ei se sitä sano, etteikö vielä voisi. (Eli UusiNupun kanssa taidetaan olla aika piinailijoita tässä vaiheessa, mikä ei ole ihmekään) Ja kaiken lisäksi ensi viikonlopuksi olisi sama suunnitelma kuin viime viikonlopuna: lattian maalaus (mies tekee) ja pakoon, MUTTA onko tässä nyt sitten enää järkeä? Kertokaa mulle. Muuten lattian maalaus jää ensi heinäkuulle, mikä tarkoittaa koko keittiön purkamista ja kalusteiden poisottamista ... Ja ei ole oikein viikolle mitään yösijaakaan, kun asuinpaikkakunnallamme ei ole ketään sukulaisia eikä niin läheisiä ystäviä... Hoh hoijaa, meneepä monimutkaiseksi.
Tulipa tajunnan virtaa, mutta summasummarum, onpa kivaa tehdä remonttia ja olla raskaana, en siis suosittele. :)
En nyt oikein osaa kenellekään kommentoida, kun nikit ovat vielä hukassa. Positiivisen kateelliisena olen tässä kuitenkin lukenut ipdemällä olevien vauvatuntemuksia! Josko sinne asti tällä kertaa pääsisin???
Kaunista päivän jatkoa. Itse kökin sisällä, vaikka ulkona mielettömän kaunis sää (länsirannikko). Olen niin perusteellisessa räkätaudissa kun ihminen vain voi olla: silmät ja nenä vuotavat kuin seula. Onneksi ei tartu näin netin välityksellä... Töistä lähdinkin jo pois puoliltapäivin, kun ei ollut mitään tärkeää. Meneehän tämä tässä, miestä kotiin odotellessa.
Hende 6+3
Oho. Nolottaa. Haahupinoon tarkoitettu viesti meni kaikille odottajille...nooh...
Neronjalle
Vielä palaan, kun unohdin vastata Neronjan kysymykseen siitä, onko meille tehty tutkimuksia. Eli on. Viimeisin koe oli 4 viikkoa sitten eli kun soittelin naistentaudeilta tuloksia, niin olin edellisenä päivänä plussannut. Lääkäri onnitteli ja totesi, että kokeissa ei ole löytynyt mitään. Ei sitten muuta virkkonut ja itsekään en sen tarkemmin kysellyt, koska olin innoissani, että kävi heti uusi flaksi kun kokeisiinkin ryhdyttiin. Eipä siis ole syitä toistuville keskenmenoilleni, joten olenkin itse aloittanut salapoliisityön eli onko vika työpaikalla vaiko kotona, eli millaista ilmaa oikein hengittelen. Mutta tämä tästä. Nyt punkkaan parantelemaan flunssaa.
Hende, taas
Joo, tätä tämä liika tieto teettää. Miksi minä aloinkaan lukea jälleen internetistä asioita, plääh. Jos jotakin hyvää nettipimennossa oli, niin se oli se ettei liikaa stressannut asioita. Nyt olen taas alkanut vahtaamaan hullunlailla asioita, esim. nyt vauvan liikkeitä (hentoisiahan ne toki vielä ovat näillä viikoilla) mutta nyt olen paniikissa, kun en niitä ole tänään juuri havainnut.
Sitten kun lukee samoilla viikoilla menevien muiden odottajien juttuja alkaa pää kehitellä asioita.. voi kunpa jotakin edes hiirenhienoa liikehdintää havaitsisi, niin helpottaisi taas kummasti oloa! Nyt pää alkaa tosiaan kehittelemään kaikkea maan ja taivaan väliltä.
Mutta kait se on ihan normaalia tällainen huoli?
Wiikunalle tsempitystä, tosiaan sulla taitaa olla jo sairaalakassin kantaminen tosi lähellä. Ihan odotan sun uutisia ja kohta niitä sit saadaankin toivottavasti jo lukea!!
Neronja, on sulla ihana tytöntyllerö siellä arkeasi hauskuuttamassa :) kiva, että odottaa innolla leikkikaveria.
Eipä mulla ole oikein mitään kertomista, paitsi tuo huoli asia.. plääh.. pitäisiköhän paistaa lettuja. Meillä tosin ei taida olla kananmunia.. joten kauppareissua taitaa pukata.
Voikaa hyvin!
t. wbm 19+1
Teratologinen tietokeskus kuuluu Hyksin alaisuuteen ja on avoinna arkipäivisin 9-12. Itse olen numeron soittanut numeropalvelusta, kun ei sitä tahdo oikein mistään löytyä. Yritin sitä etsiä, mutta en nyt löytänyt. Olen arkistoinut sen niin hyvin:)
Omasta kokemuksesta voin sanoa sen, että neuvolatäti, lääkärit tai sairaalan henkilökunta eivät ole kauhean tietoisia näistä liuotin yms.asioista. Meillä neuvolassa ei kukaan ollut edes koskaan kuullut koko teratologisesta palvelusta, kun siitä puhuin eli itse ne tiedot täytyy hankkia.
Oletko kysynyt mahdollisuutta erityisäitiysvapaaseen??? Kaverini oli juuri koko raskauden ko.vapaalla, koska työpaikka ei pystynyt tarjoamaan " turvallista" työympäristöä.
Nyt nauttimaan hiljaisuudesta, kun lapset ovat pari päivää reissussa!!!
Uba-aba rv 28+3
Teratologisen tietopalvelun numero on (09) 471 76500 ja tosiaan avoinna klo 9-12, kuten uba-aba kirjoitti.
Tässä vielä linkki
http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437
Itse olen sinne soitellut useaankin kertaan esikoista odottaessa ja saanut todella hyvää ja asiantuntevaa palvelua.
Vapaapäivä, jee :) Oispa mieskin kotosalla, mutta ei, hänen työmatkansa vaan venyy venymistään. Nyt näyttäis siltä että tulee kotiin vasta huhtikuun puolessa välissä, ja minua hirvittää! La siis toukokuun alussa... Ehkä hermoilen turhasta, mutta varmaan taas vaikuttaa se että esikoista odotan ja kaikki on uutta ja ihmeellistä :) Kaipaisin kovasti omaa miestä rinnalleni, varmasti vielä enemmän muutaman viikon kuluttua kun alkaa synnytys lähestyä...
Hende, tosiaan suosittelen tuota teratologista tietopalvelua minäkin! Olen soittanut sinne muutaman kerran, ja joka kerta olen saanut tosi asiantuntevan ja ystävällisen vastauksen kysymykseeni. Toisinaan siellä vastaa kätilö, mutta viimeksi puhuin lääkärin kanssa astmalääkityksestäni (halusin vielä varmistuksen varmistuksen siitä että lääke on ok raskauden aikana).
Wbm, minullakin tuntui liikkeet aluksi epäsäännöllisesti, ei ollenkaan joka päivä. Se tietysti huolestutti ja niitä sitten vahti kovasti... Hassua kun alkuraskaudessa haikali niin siihen aikaan että alkaa liikkeet tuntua ja tietää ilman ultraakin että vauva on elossa. Mutta eipä se epävarmuus siitä poistunut, etenkään alle 20 viikoilla kun liikkeet oli vielä aika harvassa. Minäkin luin silloin huolestuneena muiden kokemuksia, muistan kuinka vaikutti siltä että muilla vauva liikkuu paljon enemmän ja aikaisemmin... Mutta niin ne liikkeet vain voimistuivat ja säännöllistyivät. Tunsin niitä etenkin illalla ruokailun jälkeen kun makoilin sohvalla... Koita vain jaksaa vielä odotella viikkojen karttumista, kyllä ne potkut sitten voimistuvat!
Voi että tuota Wilkunan neuvolalääkäriä, vai ei löytänyt kohdunkaulaa? Enpä ole asiantuntija mutta jotenkin kuvittelisin että vaikka kaula olisikin poissa, niin kyllä se kohdunsuu pitäisi tuntua. Sitähän siellä synnytyssairaalassakin seurataan... Hirvittää kun mullakin taitaa kohta olla käynti edessä... eikä mulla ole kovin hyvää kokemusta omasta neuvolalääkäristäni, sisätutkimus sattuu (kun mulla on kuulema sellainen anatomia että joutuu " kaivamaan" ; enpä ole muiden lääkäreiden koskaan kuullut sanovan niin, eikä ole kyllä tutkimus koskaan muutoin sattunut...). Viime kerrasta jäi erityisen ikävä maku kun kerroin jostakin huolenaiheestani, niin hän vaan naurahti. Lisäksi hän mittasi sf:n väärin ja sitäkin sitten murehdin monta viikkoa turhaan! Mietin silloin että hänen luo en enää mene. Mutta pakko kai se on, tai sitten täytyy varata aika yksityiselle viimeistä tarkistusta varten.
Omassa navassa on kaikki oikein hienosti edelleen. Vauveli siellä edelleen liikkuu kovasti, vaikka hänellä taitaa olla jo aika ahdasta tuolla yksiössään! Ja vielä tarttis monta viikkoa siellä viihtyä :)
joanna 32+1
Tällaista siis bongasin tuolta toisaalta, joten seuraavaa päivitystä ajatellen...
Pitkä ja raskas synnytys tuli palkittua !!!!
Saatiin pieni 9 pisteen tyttö illalla 7.3 , juuri ennen salkkareita, viikoilla 38+4 , painoa 3130gr ja pituutta 50cm .... Tänään kotiin ! :)
Olen niin onnellinen ! :) :) :)
n.1979
ONNEA N.1979 JA VAALEANPUNAISTA VAUVA-ARKEA!!
Mellu
Täytyy oikein kertoa, että tuo meidän neuvolalääkäri oli mulle tuttu sellaisesta tapauksesta, kun jouduin keskenmenon yhteydessä menemään sairaalan päivystykseen. Tämä kyseinen lääkäri otti minut siellä vastaan ja sanoi ensi töikseen, ettei sitten ole tämän alan asiantuntija, ja että hän on kirurgi. Päivystyksessä hän teki ultrauksen, mutta joutui kuitenkin pyytämään kokeneemman kätilön paikalle, sillä ei silloinkaan luottanut itse tekemäänsä tutkimukseen.
Seuraavan kerran törmään tähän lääkäriin omassa neuvolassani, ja käy ilmi, että hän tulee olemaan raskausajan omalääkärini... lääkäri, joka ei siis ole TÄMÄN ALAN ASIANTUNTIJA! Että mua otti jo silloin aivoon, vaikka ihmisenä hän on kyllä todella mukava. Sama lääkäri lähetti mut äitiyspolille, kun epäili rv:lla 26, että mun kohdunkaula on jo auki ja pehmentynyt huolestuttavasti. Polilla todettiin, että asiat on ihan niin kuin yleensäkin uudelleensynnyttäjällä. Siksipä tuo eilinen kommentti siitä, ettei hän LÖYDÄ kohdunkaulaa, ei hämmästyttänyt mua tavallaan enää yhtään. Pitihän se arvata, ettei kaikki mene niin kuin pitää tälläkään kerralla, huoh!
Että näin mulla, mutta toivottavasti sulla on lääkärisi kanssa parempi tuuri!
T: Wilkuna (rv 37+2)
Kyllä minua toisinaan ihmetyttää neuvolan henkilökunta... Oma neuvolatätini on suht ok, vaikkakin vähän höpsö, sellainen sössöttäjä, puhuu minulle kuin pienelle lapselle :) Osaa kyllä rutiinihommat varmaan ihan ok. Pohdin tässä synnytysvalmennusta. Meidän sairaalassa ei sellaista järjestetä, joten tämä neuvolantäti kerää ryhmän ja pitää valmennuksen. Ei mulla mitään hurjaa synnytyspelkoa ole, ei oikeastaan pelkoa ollenkaan (ainakaan vielä!), mutta pientä jännitystä kuitenkin. Hiukan epävarma olo on siitä että tämä neuvolatäti (joka ei ole kätilö) pitää valmennuksen... Tuntuisi paremmalta jos sen pitäisi kätilö joka oikeasti hoitaa SYNNYTYKSIÄ. Mites muilla, ehkä on ihan yleistä että valmennus pidetään neuvolassa?
Tuo lääkäri on kuitenkin ihan oma lukunsa. Neuvolatädin vastaanotolle menen aina ihan mielelläni, mutta lääkärin luo en edes haluaisi enää mennä! Ei siitä käsittelystä ole tähän asti ollut minulle yhtään mitään hyötyä, lähinnä pelkäsin silloin viimeksi rv 22-23 paikkeilla että synnytys käynnistyy ennenaikaisesti hänen käsittelyssään! Olin aikaisemmin käynyt yksityisellä, joka oli kovin varovainen tehdessään sisätutkimusta kun kerroin että oli supistellut. Ei edes käyttänyt mitään " välineitä" , vaan ihan käsikopelolla vain varovasti tunnusteli. Neuvolalääkäri olikin sitten kaikkea muuta kuin varovainen, käytti välineitä ja survoi voimalla kun mun " anatomia vaati" . Sattui todella! Hui... No, toivottavasti hän kaikesta huolimatta tiesi mitä teki...
N.1979:lle kovasti onnea tyttösestä!
joanna
Niinpä niin, kun lomalla on niin silloinhan se aika lentää.. No, kävin tänään neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä ja kauan kesti ennen kuin löytyi, kun kaveri karkas aina kun lukema näkyi doplerissa, mutta terkka on niin kiva, että etsi vaan ja sieltähän minäkin sen kuulin, just ennen kuin katos taas. Taitaa olla aikamoinen vauhtivekkuli masussa (taas, eikä vauhti ole kyllä yhtään hiljentynyt iän lisääntyessä;).. No, kunhan kaikki vaan on hyvin ja nyt tuntui tällä hetkellä olevan :)
Onnea n.1979!
Muuten olen taas aivan surkea kommeintoimaan kun ei meinaa millään muistaa mitä muille ja sit ei " jaksa" kahta selainta käyttää, no joo, mutta kaikille tasapuolisesti hyvää viikonloppua!!
peebee ja papunen rv 12!
Heippa haahusisaret!
Meille syntyi pieni punatukkainen prinsessa 5.3 rv 38+2 klo 5.51. Strategiset mitat neidillä 49cm, 3170g ja pipo 34cm.
Minä kävin lauantaina tiputtelun takia synnärillä. Lapsivesitesti näytti negaa ja kun supistuksiakaan ei ollut, niin pääsin kotiin. Yöllä sitten heräsin klo 2 kipeisiin supistuksiin, joita tulikin heti 3-5 min. välein. Niiden jatkuttua 45min herätin miehen ja siinä vielä katsottiin toiset 45min ja sitten sanoin, että soittaa äitinsä paikalle. Hänen tulonsa tuntui kestävän ikuisuuden, mutta matkaan päästiin joskus neljän jälkeen ja Jorvissa oltiin jo siinä puoli viiden jälkeen. Kätilö otti vastaan klo 4.45. Tällöin olin 6cm auki. Pyysin heti, että saisin epiduraalin. Kätilö valmisteli epiduuralia ja soitti anestesialääkärin paikalle. Kalvot puhkaistiin klo 5.30, jolloin olin edelleen sen 6cm auki, mutta sitten kun lääkäri koputti ovelle klo 5.45, minua alkoi rajusti ponnistuttaa ja olinkin jo ihan auki. Jakkaralle pääsin ponnistamaan ja ilokaasua otin reippaasti, kun muuta en ehtinyt saamaan. Pikkuinen prinsessa sitten syntyi klo 5.51 ja sai heti täydet kymmenen pistettä.
Osastolla olimme kolme päivää, kun piti sokereita seurata. Ne lähtivät onneksi hyvin nousuun tiheän pakkosyötön avulla. Maito minulla nousi heti seuraavana päivänä ja sitä pumppailinkin aika moisia määriä.
Nyt sitten esikoinen on korvatulehduksessa ja itsellä tuli rintatulehdus. Univelkaa, kun ei ole niiden takia saanut nukkua. Muuten vauva on itserauhallisuus, syö ja nukkuu.
Nyt vaavi kutsuu, palaillaan!
Tiitiäinen ja prinsessa 5vrk
eihän täältä meinaa malttaa pois pysyä, kun poikakin nukkuu niin pitkiä unia varsinkin päivisin, niin on tätä omaa aikaakin vauvasta huolimatta.
wbm ja .kati.; kiitokset onnitteluista ja muillekkin vielä kerran
Kaksoselle; Onnittelut iloisista ultrakuulumisista ja nyt sit täysillä nauttimaan raskaudesta
sartsulle; pahoittelut mummon poismenon johdosta
Maukulle; Hyvää ja rentouttavaa lomaa
Aapelille; Vai on teillekkin poika tulossa, varmaan ihmeellinen tuo 3d ultra, kun mun mielestä oli aina niin ihanaa ihastella pikkuista tavallisellakin ultralla, saatika sit jos ois päässyt näkemään pikkuisen noin hienolla laitteella
Mellu; pakko myöntää, että kyllä mullakin pieni haikeus on kun ei tuota isoa masua enää ole, vaikka kyllähän toi vauva on ihanempi näin masun ulkopuolella, mutta olihan se ihanaa tuntea ne potkut ja liikuskelut masussakin. Vielä kun ajattelee, että tuskin enää ikinä saan tuntea niitä pieniä potkuja...
Jännää nähdä kuka on seuraava maaliskuinen joka nyyttinsä saa kainaloon? Mites muuten tiitiäinen vieläkö olet kokonaisena vai joko olet lähtenyt hakemaan omaa tuhisijaasi?
Neronjalle vielä haleja täältäkin ja kaikille muillekkin onnellista odotusta
T:Nette ja TitteliTom 8 pv