Pohdintoja ikäsyrjinnästä työelämässä
Kun kovasti puhutaan siitä, että Suomessa ikäsyrjintä rekrytointitilanteessa ja työelämässä on tosi julmaa, niin mitä mitä mieltä olette seuraavista tilanteista:
Jos sinulla olisi lapsi menossa ekaluokalle, niin toivoisitko, että se luokanopettaja olisi joku 23-vuotias vastavalmistunut pimu, jolle se luokKa on uran ensimmäinen vai että opettaja olisi 6-kymppinen täti, jolla on yli 30 vuoden kokemus opettajän työstä?
Tai jos olet itse menossa silmäleikkaukseen,niin valitsi sitko, että se silmälääri olisi tehnyt niitä leikkauksia puoli vuotta vai 20 vuotta?
Tai jos olet menossa apteekkiin hakemaan lääkettä johonkin vaivaan, niin toivoisitko, että sinua palvelisi farmaseutti, joka on valmistunut kuukausi sitten vai jolla on työkokemusta 40 vuotta?
Mä ainaki itse valitsisin sen työntekijän, jolla on enemmän työkokemusta. Siksi en ymmärrä, miksi työnantajien mielestä nuoruus on etu työelämässä? Että se vastavalmistunut luokanope olisi pätevämpi valinta virkaan kuin 5-kymppinen, joka on puolet elämästään tehnyt niitä hommia?
Kommentit (12)
Työnantajat ajattelevat että se vanhempi ihminen on jäänyt ajastaan jälkeen eikä hallitse uutta, sen sijaan se nuori vastavalmistunut on heidän mielestään ajan hermolla. Kun paras kombo olisi palkata molemmat ja saada sekä kokemus että uusi tieto työpaikalle.
LouLou kirjoitti:
Minulla on edessä se, että pitää alkaa hakea uutta hoitajan työtä, kun nykyinen työ päättyy, niin jännä nähdä, millaisia valintoja ne työnantajat tekevät. ehkä heidän mielestään on huono juttu, kun minulla on työkokemusta 11 vuotta ja heidän mielestään vastavalmistunut sairaanhoitaja on pätevämpi.
LouLou kirjoitti:
Minulla on edessä se, että pitää alkaa hakea uutta hoitajan työtä, kun nykyinen työ päättyy, niin jännä nähdä, millaisia valintoja ne työnantajat tekevät. ehkä heidän mielestään on huono juttu, kun minulla on työkokemusta 11 vuotta ja heidän mielestään vastavalmistunut sairaanhoitaja on pätevämpi.
Tyhmä kysymys. Miksi tuo hoitajan työ on pätkä? Onko se työnantajan toive vai itsekö haluat pätkiä?
Tämä on sellainen Some-ajan ilmiö. Näyttää paremmalta firman virallisissa kuvissa kun siellä on nuorta porukkaa.
LouLou kirjoitti:
Itsellesikö vastailet?
Olisin toivonut itselle sitä vastavalmistunutta opettajaa. Sillä on uusin tietämys ja nykyaikainen ote opettamiseen, oppilaat ymmärtävät paremmin, eikä opettaja pelota.
Itsellä oli näitä 60-vuotiaita tätejä, kyllästyneitä työhönsä, suoranaista heikkojen oppilaiden kiusaamista, vanhanaikaiset "opettele ulkoa" metodit ja 15 vuotta vanhat diat ja piirtoheitinkalvot AI-aikakaudella, oppilaat pelkäsivät ja oppivat inhoamaan oppiainetta vain sen opettajan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat ajattelevat että se vanhempi ihminen on jäänyt ajastaan jälkeen eikä hallitse uutta, sen sijaan se nuori vastavalmistunut on heidän mielestään ajan hermolla. Kun paras kombo olisi palkata molemmat ja saada sekä kokemus että uusi tieto työpaikalle.
Tai sitten se vanhempi on oikeasti jäänyt jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni lopettaa uuden oppimisen siihen paikkaan kun alkaa vastavalmistuneena pysyvä työ. Joillain aloilla kuten IT sitä ei katsella ja tulee potkut jos tieto yli 5 vuotta vanhaa ja ei ole oppinut uusia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla aloilla on jatkuvasti koulutusta ja täydennyskursseja, koska jos nykyään ei hallitse työtään, se lakkaa olemasta.
Vierailija kirjoitti:
Olisin toivonut itselle sitä vastavalmistunutta opettajaa. Sillä on uusin tietämys ja nykyaikainen ote opettamiseen, oppilaat ymmärtävät paremmin, eikä opettaja pelota.
Itsellä oli näitä 60-vuotiaita tätejä, kyllästyneitä työhönsä, suoranaista heikkojen oppilaiden kiusaamista, vanhanaikaiset "opettele ulkoa" metodit ja 15 vuotta vanhat diat ja piirtoheitinkalvot AI-aikakaudella, oppilaat pelkäsivät ja oppivat inhoamaan oppiainetta vain sen opettajan vuoksi.
No minulla oli 1.-2. luokilla luokanopettajana reilu 3-kymppinen mies, joka oli aiemmin opettanut vain isoja oppilaita ja hän ei ihan ymmärtänyt sitä, että 6-8-vuptiaat lapset on oikeasti aika pieniä eikä heiltä voi vaatia samaa kuin varhaisteineiltä. Minullakin olisi ihan erilaiset muistot koulun alkutaipaleelta jos luokanopettajana olisi ollut joku 6-kymppinen täti tai setä
Omassa nuoruudessani meidän koulussa oli paljon vanhoja opettajia. Eka luokan opettajani jäi eläkkeelle, silloin vaihtuvuus johtui tästä eläköitymisestä, ja huomasi myös ettei motivaatio ollut opettajalla enää kummoinen kun lopullinen lepo oli lähellä.