Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bruttotulosi vs. nettotulosi - Saatko vastinetta maksamillesi veroille?

Vierailija
14.09.2016 |

Vai pänniikö?

Kommentit (138)

Vierailija
61/138 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen, joka saa elää vakaassa yhteiskunnassa, osaa lukea, saa lainata kirjoja ilmaiseksi kirjastosta, ei palele tai tunne janoa, ei altistu säännöllisesti hengenvaarallisille kulkutaudeille, saa nauttia edullisesta tai puoli-ilmaisesta kulttuuritoiminnasta (työväenopistot), joka pääsee valaistulle lenkkipolulle halutessaan ja saa pitää itsensä puhtaana, on ÄÄRIMMÄISEN RIKAS ja SAA VASTINETTA verorahoilleen.

Kuvailemasi kaltaisia olosuhteita on kyetty luomaan muualle maailmassa huomattavasti keveämmällä verotuksella. Myös byrokratia ja holhous on olematonta. Sellaistakin on ja se toimii erinomaisesti. 

Iloitkaa mitä teillä on, vielä kun teillä on. Nykymeno ei tule jatkumaan, vaikka kuinka tuntisitte itsenne "rikkaiksi" ja saavanne "vastinetta" rahoille. 

Suomi on konkurssikypsä.

Minne? Anna joku esimerkki.

Minäkin olen erittäin utelias kuulemaan tämän. Kerro toki!

Vierailija
62/138 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen, joka saa elää vakaassa yhteiskunnassa, osaa lukea, saa lainata kirjoja ilmaiseksi kirjastosta, ei palele tai tunne janoa, ei altistu säännöllisesti hengenvaarallisille kulkutaudeille, saa nauttia edullisesta tai puoli-ilmaisesta kulttuuritoiminnasta (työväenopistot), joka pääsee valaistulle lenkkipolulle halutessaan ja saa pitää itsensä puhtaana, on ÄÄRIMMÄISEN RIKAS ja SAA VASTINETTA verorahoilleen.

Se on vaan kumma, että esim. Saksa tulee toimeen huomattavasti pienemmällä julkisella sektorilla ja sitä kautta kevyemmällä verotuksella. Itse ainakin käyttäisin rahani paljon mieluummin suoraan enkä kierrättäisi niitä verotuksen ja byrokratian kautta.

http://yle.fi/uutiset/kuinka_suuri_suomen_julkinen_sektori_oikeastaan_o…

On tainnut sekin saksalainen unelma olla revitty turkkilaisten siirtolaisten selkänahasta, voi vaan kostautua lähiaikoina sekin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/138 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Brutto 4970€. Netto n. 2800€. Veroprosentti 36%. Maksan veroja vuodessa n 25.000€."

Ja tätä joku komppasi väittämällä että samat. =D 

4970 x 0,64 ==> käteen pitäisi jäädä 3180, 80 e/kk. Mutta jatka toki unelmointia. =) 

Huppista heijjaa unohdit että palkasta menee myös mm. TyEL ja ay-maksut ;)

Kuka maksaa ay-maksuja ja tukee verottomia kusiaispesiä? Luulisi, että 5000e ansaitseva olisi jo sen verran fiksu, ettei ay-liikettä tukisi.

No nuo tulot tosiaan tulevatkin varmaan ihan muusta kuin tavallisesta palkkatyöstä, mutta tavallinen työtä tekevä pulliainen on kyllä tyhmä jos ei kuulu liittoon.

Et ilmeisesti käsitä miksi, niin heitän tämän: ta:n ei tarvitse kuulua työnantajaliittoon EIKÄ noudattaa TESiä, mikäli alle puolet työntekijöistä kuuluu liittoon. Silloin noudatetaan vain lakia, jossa on merkittävästi huonommat ehdot kuin missään TESissä.

Vierailija
64/138 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvailemasi kaltaisia olosuhteita on kyetty luomaan muualle maailmassa huomattavasti keveämmällä verotuksella. Myös byrokratia ja holhous on olematonta. Sellaistakin on ja se toimii erinomaisesti. 

Iloitkaa mitä teillä on, vielä kun teillä on. Nykymeno ei tule jatkumaan, vaikka kuinka tuntisitte itsenne "rikkaiksi" ja saavanne "vastinetta" rahoille. 

Suomi on konkurssikypsä.

Vaikkapa se, että Suomi velkaantuu noin 10 miljardia (10 000 miljoonaa) vuodessa ja pelkästään valtionvelkaa on nyt lähes 110 miljardia. Jos valtionlainojen korot nousevat joskus esim. 4 %:iin (historiallisesti ihan tavallista), valtion verotuloista jo noin joka kymmenes euro menee pelkästään lainan korkoihin joka vuosi.

Vierailija
65/138 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuli vuoden 2015 lopullinen verotuspäätös. Olen maksanut veroja 42.200, enkä todellakaan koe saavani vastinetta rahalle.

Kuulut rikkaimpaan kymmenykseen ihmisistä, mutta silti voi olla että et edes vieläkään maksa omaa osuuttasi. Et vain tiedä mitä kaikkea sulle on maksettu, ja maksetaan.

Osaan kyllä laskea, että olen jo kauan sitten maksanut takaisin sen, mitä tämä yhteiskunta on minulle tarjonnut. Sinä sen sijaan voisit kertoa, mitäköhän ovat ne asiat, mitä minulle tällä hetkellä maksetaan? En ole käyttänyt henkilökohtaisesti yhtään yhteiskunnan tarjoamaa palvelua verovuonna 2015, enkä myöskään tänävuonna.

Sen jälkeen voidaan laskea vielä välilliset verot; 24% kaikista ostoksista, autovero, polttoaineverot, kiinteistövero, yleisradiomaksu ja valmisteverot. Aika vahva on usko, että kuulun siihen joukkoon, joka maksaa muiden kulut.

Minkä ikäinen olet? Se, oletko nettomaksaja, riippuu pitkälti myös syntymävuodestasi, mutta toki myös siitä, kuinka suuret tulosi ovat. Suurilla tuloilla siirrytään hieman aiemmin nettomaksajaksi.

Ja kyllä olet käyttänyt verovaroin tuotettuja asioita, kuten vaikkapa tiestöä, katuvaloja jne. Ollellista on kuitenkin, kuinka paljon koulutuksesi on maksanut yhteiskunnalle, oletko tehnyt lapsia jne.

Kyllä olen nettomaksaja. Yhteiskunta on tarjonnut minulle syntymän, jonkin verran terveydenhoitoa, päivähoidon, perus- ja toisen ja korkea-asteen koulutuksen. On myös totta, että käytän teitä ja muuta infrastruktuuria, jonka yhteiskunta kustantaa. Silti olen siirtynyt nettomaksajaksi vuosia sitten. Tuon yleisradion laskurin mukaan, joka tänne linkitettiin ja sen perusteella, mitä tiedän maksaneensa veroja, olen maksanut jo nyt kaksi kertaa enemmän suoria tuloveroa verrattuna siihen, mitä olen tullut yhteiskunnalle maksamaan. Työuraa minulla pitäisi olla edessä vielä lähemmäs kolme vuosikymmentä, joten maksuvuosia on vielä edessä. Lisäksi voisi huomioida vielä ne välilliset verot.

Nettosaajaksi päädyn vain ja ainoastaan, mikäli sairastun tai vammaudut vakavasti.

Ja niille, jotka totesivat, että pitää olla todella tyhmä, jos ei tajua, että koko julkinen sektori työskentelee "meidän hyväksi" ja että se ei ole ilmaista. Kiitos vain. En ole niin tyhmä, että kuvittelisin sen olevan ilmaista. Sanon vaan, että en koe saavani maksamillani verolla vastinetta. Tässä ketjussa moni saa erilaisia palveluita maksamalla 1/10 siitä veromäärästä, mitä minä maksan tuloveroa vuodessa. Itse en palveluita tai tulonsiirtoja saa. Miksi minun pitäisi olla kiitollinen, että saan olla nettomaksaja? Miksi en saa sanoa, että en koe saavani vastinetta maksamilleni veroille, koska en koe saavani 42.000 arvosta vastinetta.

Sinä olet Suomen rikkaimpia ihmisiä, joten saat nettona rahaa kaksi kertaa sen mitä normaali ihminen saa bruttona vuodessa, joten mitä mariset? En usko että teet kovemmin töitä kuin meistä tavallisista ihmisistä kukaan, ne jotka tekee raskaimmat työt on yleensä niitä joiden palkka on korkeintaan keskitasoa. Sinä olet sellainen kusipää jolle jo melkein toivoisi jotain pahaa jotta heräisit todellisuuteen kuinka hyvin meillä Suomessa asiat on, verojen ansiosta. Ei millään pahalla, mutta sä et vaan tajua, vaikka kuvitteletkin olevasi paljon älykkäämpi ja parempi ihminen kuin muut.

Vierailija
66/138 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vaan kumma, että esim. Saksa tulee toimeen huomattavasti pienemmällä julkisella sektorilla ja sitä kautta kevyemmällä verotuksella. Itse ainakin käyttäisin rahani paljon mieluummin suoraan enkä kierrättäisi niitä verotuksen ja byrokratian kautta.

On tainnut sekin saksalainen unelma olla revitty turkkilaisten siirtolaisten selkänahasta, voi vaan kostautua lähiaikoina sekin...

No niin, SAKSA tulee toimeen, mutta kyllä monet saksalaiset toivoisivat isompaa julkista sektoria. Esimerkiksi lasten päivähoidon järjestäminen on Saksassa ollut aina kuralla, mikä tarkoittaa sitä, että naiset eivät tee töitä tai ovat osapäivätyössä. Ongelmana on se, että Saksassa monet kunnat eivät kykene tarjoamaan varhaiskasvatuspalveluja, eikä yksityisiin palveluntarjoajiin ole luottamista/ne maksavat liikaa/ovat kielitaidottomia maahanmuuttajia, jne.

Toinen esimerkki on terveydenhuoltopalvelut Saksassa: Saat itse valita, minkä lääkärin haluat ja oma vakuutusyhtyösi (tai miehesi vakuutus, jos olet kotiäiti) maksaa lääkäriasemalla hoitosi. Mutta mistähän hyvää hoitoa sitten saisi? Siellähän  nämä "luontaishoidot" sun muut kukoistavat, kun jokaisella palveluja käyttävällä tulisi olla yhtä hyvät tiedot kuin palvelun tarjoajalla, että voisi mitenkään arvioida palvelun laatua ja sopivuutta omaan ongelmaan. Palvelun myyjä tietenkiin myy! Toimiva kunnallinen terveydenhoito on kansalaiselle iso etu, koska se pyrkii ihmisten kokonaisvaltaiseen hyvään ja kustannustehokkaaseen toimintaan.

Vierailija
67/138 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vuositulot on noin 10-12k vuodessa ja veroja en siitä maksa kuin muutaman satasen (veroprosentti 4.5%).

Tällä hetkellä olen ehdottomasti saaja. Saan opintorahaa ja -asumislisää, saan ilmaisen yliopistotutkinnon ymsyms. Minulle kustannettiin juuri ilmainen ehkäisykapseli (Hkissä ensimmäinem kierukka/kapseli ilmainen, eli tässä säästö lienee noin 200€?) ja silmäleikkauskin suoritettiin julkisella puolella (yksityisellä olisi maksanut noin 5k, mutta itselläni jäi kokonaiskustannukset varmaan kymmenesosaan tästä).

Vierailija
68/138 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen nettomaksaja. Yhteiskunta on tarjonnut minulle syntymän, jonkin verran terveydenhoitoa, päivähoidon, perus- ja toisen ja korkea-asteen koulutuksen. On myös totta, että käytän teitä ja muuta infrastruktuuria, jonka yhteiskunta kustantaa. Silti olen siirtynyt nettomaksajaksi vuosia sitten. Tuon yleisradion laskurin mukaan, joka tänne linkitettiin ja sen perusteella, mitä tiedän maksaneensa veroja, olen maksanut jo nyt kaksi kertaa enemmän suoria tuloveroa verrattuna siihen, mitä olen tullut yhteiskunnalle maksamaan. Työuraa minulla pitäisi olla edessä vielä lähemmäs kolme vuosikymmentä, joten maksuvuosia on vielä edessä. Lisäksi voisi huomioida vielä ne välilliset verot.

Nettosaajaksi päädyn vain ja ainoastaan, mikäli sairastun tai vammaudut vakavasti.

Ja niille, jotka totesivat, että pitää olla todella tyhmä, jos ei tajua, että koko julkinen sektori työskentelee "meidän hyväksi" ja että se ei ole ilmaista. Kiitos vain. En ole niin tyhmä, että kuvittelisin sen olevan ilmaista. Sanon vaan, että en koe saavani maksamillani verolla vastinetta. Tässä ketjussa moni saa erilaisia palveluita maksamalla 1/10 siitä veromäärästä, mitä minä maksan tuloveroa vuodessa. Itse en palveluita tai tulonsiirtoja saa. Miksi minun pitäisi olla kiitollinen, että saan olla nettomaksaja? Miksi en saa sanoa, että en koe saavani vastinetta maksamilleni veroille, koska en koe saavani 42.000 arvosta vastinetta.

Sinä maksat yhteiskuntarauhasta! Maksat, koska jotkut eivät ole yhtä kykeneviä kuin sinä, yhtä ahkeria kuin sinä, yhtä päättäväisiä tai yhtä älykkäitä. Maksat, koska et ole syntynyt vammaisena. Maksat siksi, että OLET HYVÄ IHMINEN! Kiitos siitä :)

Vierailija
69/138 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Brutto 4970€. Netto n. 2800€. Veroprosentti 36%. Maksan veroja vuodessa n 25.000€."

4970 x 0,64 ==> käteen pitäisi jäädä 3180, 80 e/kk. Mutta jatka toki unelmointia. =) 

Kuka maksaa ay-maksuja ja tukee verottomia kusiaispesiä? Luulisi, että 5000e ansaitseva olisi jo sen verran fiksu, ettei ay-liikettä tukisi.

No nuo tulot tosiaan tulevatkin varmaan ihan muusta kuin tavallisesta palkkatyöstä, mutta tavallinen työtä tekevä pulliainen on kyllä tyhmä jos ei kuulu liittoon.

Et ilmeisesti käsitä miksi, niin heitän tämän: ta:n ei tarvitse kuulua työnantajaliittoon EIKÄ noudattaa TESiä, mikäli alle puolet työntekijöistä kuuluu liittoon. Silloin noudatetaan vain lakia, jossa on merkittävästi huonommat ehdot kuin missään TESissä.

Korjaan; ei päde jos TES on yleissitova.

Vierailija
70/138 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako ottaa lisää vastuuta töissä ja puurtaa pörssiyhtiön omistajan eteen tuottavuusloikkaa, jos lisäpanoksestaan saa max. 200 e/kk nettona, samalla kun työmäärä kasvaa huomattavasti, eli työsi tuntihinta ei kasva samassa suhteessa?

Maksat asuntoasi pankille 25 vuotta, ja naapurisi vuokran maksaa sossu. Jotta saisit lapsillesi turvallisen asuinalueen ja turvallisen koulun pk-seudulla, sinulla tulisi olla varaa asua hienoistoalueella. Tähän tarvitsisit lisää palkkaa 1000...2000 e/kk bruttona, koska progressiivinen verotus syö palkankorotukset.

Kävit kaikki koulut kunnialla, ja nyt huomaat että koulun laiskimusten elintaso on käytännössä sama kuin itselläsi.

Vierailija
71/138 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikkapa se, että Suomi velkaantuu noin 10 miljardia (10 000 miljoonaa) vuodessa ja pelkästään valtionvelkaa on nyt lähes 110 miljardia. Jos valtionlainojen korot nousevat joskus esim. 4 %:iin (historiallisesti ihan tavallista), valtion verotuloista jo noin joka kymmenes euro menee pelkästään lainan korkoihin joka vuosi.

No et nyt vastannut kysymykseeni ja mielestäni se kertoo siitä, että sellaista esimerkkiä ei ole olemassa.

Se on aivan selvää, että Suomen velkaantuminen tulee saada pysähtymään. Kysymys kuuluukin, miten? Itse olen tullut siihen tulokseen, että meidän kaikkien elintaso tulee laskemaan ja silti edelleen tulonsiirtoja tulisi tehdä paljon, jotta yhteiskuntarauha säilyisi mahdollisimman hyvänä. Siis ihmisten välistä eri"arvoistumista" pitäisi laittaa kuriin, VAIKKA se johtuisi siitä, että toiset ovat laiskoja ja toiset ahkeria.

Vierailija
72/138 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brutto 2500, netto 1900 (loppuvuodeksi täytyy hieman nostaa veroprosenttia...)

Olen 27. Peruskoulun jälkeen en ole käynyt kouluja, vaan olen 15-vuotiaasta asti ollut töissä. Tukia en ole nostanut. En juuri käytä julkisia, sillä kävelen töihin. Lääkärikäynnit hoituneet työterveyden kautta. Ei säännöllistä lääkitystä. Ei lapsia, ei lemmikkejä eikä kumpiakaan varmaan tule.

En käytä kirjaston palveluja (luen kyllä paljon, mutta ostan kirjat e-kirjoina/divareista). Hmm mitähän vielä.

Tällä hetkellä maksamani verojen määrä menettelee, mutta kun palkka tulee nousemaan, alkaa vero% olemaan jo sitä luokkaa että palkkapäivisin saattaa hieman hajottaa.

Etenkin kun en ole lainkaan tyytyväinen siihen, mihin maksamani veroeurot menevät...

Vierailija
73/138 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksassa pitkään asunut sukulaiseni (melko hyvin toimeentuleva) ei kiittele Saksan järjestelmää. Eniten moitteita saa terveydenhuolto. Maasta katsottuna variksenkin lento näyttää kauniilta.

Mitäpä, jos sairastut vaikkapa syöpään, joka kolmas sen saa. Luuletko kykeneväsi maksamaan senkin hoidon itse?

Tampereen yliopisto teki Syöpäjärjestöjen toiveesta tutkimuksen syöpähoitojen kustannuksista.

Syövät aiheuttivat vuonna 2004 yhteensä yli 500 miljoonan euron kustannukset. Kustannukset kasvoivat vuosina 1996–2004 keskimäärin kuusi prosenttia vuodessa. Vuoteen 2015 mennessä kustannusten arvioidaan kaksinkertaistuvan lähes 1 100 miljoonaan euroon. Eniten kasvavat syövän lääkehoidon ja avohoidon kustannukset, vähiten vuodeosastohoidon kustannukset.

Arvelenpa, että tulosi ja säästösi eivät riittäisi hoitojesi kattamiseen. Ja jos riittäisivät, niin sinne menisisvät ssästösi...kaikki ei ole aivan noin yksinkertaista kuin ajattelet.

Vierailija
74/138 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brutto 3200 € ja netto 2100 €. Olen 43-vuotias lapseton sinkkunainen. Minulla ei ole koskaan ollut mitään lainaa, enkä ole koskaan nostanut opintolainaa. En käytä julkista terveydenhuoltoa, enkä julkista liikennettä. En lainaa kirjoja tai käy tuetuissa kulttuuririennoissa. Ylen sivuilla olevan laskurin mukaan olen juuri siirtynyt nettomaksajaksi. 

Tiedän kyllä, että esim. infra rahoitetaan pääasiallisesti verovaroin kuten myös lukematon määrä muita ns. näkymättömiä palveluita. Tästä huolimatta en täysin koe saavani verorahoilleni vastinetta. Kävisin mieluusti esim. julkisella puolella hammashoidossa sen sijaan, että maksan yksityiselle lääkärille pelkästä tarkastuksesta röntgenkuvineen lähemmäs pari sataa (kela-korvaus tästä oli noin 30 €). Käytännössä kunnalliseen hammashoitoon ei kuitenkaan pääse.

Vierailija
75/138 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brutto 2500, netto 1900 (loppuvuodeksi täytyy hieman nostaa veroprosenttia...)

Olen 27. Peruskoulun jälkeen en ole käynyt kouluja, vaan olen 15-vuotiaasta asti ollut töissä. Tukia en ole nostanut. En juuri käytä julkisia, sillä kävelen töihin. Lääkärikäynnit hoituneet työterveyden kautta. Ei säännöllistä lääkitystä. Ei lapsia, ei lemmikkejä eikä kumpiakaan varmaan tule.

En käytä kirjaston palveluja (luen kyllä paljon, mutta ostan kirjat e-kirjoina/divareista). Hmm mitähän vielä.

Tällä hetkellä maksamani verojen määrä menettelee, mutta kun palkka tulee nousemaan, alkaa vero% olemaan jo sitä luokkaa että palkkapäivisin saattaa hieman hajottaa.

Etenkin kun en ole lainkaan tyytyväinen siihen, mihin maksamani veroeurot menevät...

Valtio subventoi myös työterveyshuollon kustannuksia...ja niin paljon muuta, mitä et näköjään ymmärrä. Jos sinulta muuten puuttuu peruskoulun jälkeinen koulutus, niin kuinka luulet palkkasi nousevan, kun paraikaa keskustellaan siitä, että juuri kaltaistesi palkkoja tulisi alentaa?

Vierailija
76/138 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brutto 3800, netto 2600e. Olen tyytyväinen.

Vierailija
77/138 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako ottaa lisää vastuuta töissä ja puurtaa pörssiyhtiön omistajan eteen tuottavuusloikkaa, jos lisäpanoksestaan saa max. 200 e/kk nettona, samalla kun työmäärä kasvaa huomattavasti, eli työsi tuntihinta ei kasva samassa suhteessa?

Maksat asuntoasi pankille 25 vuotta, ja naapurisi vuokran maksaa sossu. Jotta saisit lapsillesi turvallisen asuinalueen ja turvallisen koulun pk-seudulla, sinulla tulisi olla varaa asua hienoistoalueella. Tähän tarvitsisit lisää palkkaa 1000...2000 e/kk bruttona, koska progressiivinen verotus syö palkankorotukset.

Kävit kaikki koulut kunnialla, ja nyt huomaat että koulun laiskimusten elintaso on käytännössä sama kuin itselläsi.

Ymmärrät kai, että kuvailemasi kaltaisia sossupummeja ei ole suurta määrää.  Itse en ainakaan halua, että joidenkin mätämunien takia systeemiä rukattaisi niin, että oikeasti ja tilapäisesti huonossa tilanteessa olevat eivät saisi yhteiskunnalta apua.

Vierailija
78/138 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ilmottaudun. Palkkani on bonusten kera n. 6300/kk ja kyllä, kuulun liittoon ja maksan jäsenmaksut. Työnantajani kuuluu myös omaan työnantajaliittoonsa, joten meillä molemmilla on omat edunvalvojamme. Näin se homma toimii.

Vierailija
79/138 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brutto 3700e/kk, netto 2600e/kk. Pännii kyllä. Koko perheellä vakuutukset, joten terveyspalveluita ei kukaan meistä käytä neuvolaa ja lasten hammastarkastuksia lukuun ottamatta.

Toisaalta toinen lapsi on kunnallisessa hoidossa ja toinen käy peruskoulua, joten kyllä sitä vastinettakin saadaan.

Vierailija
80/138 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bruttopalkka osa-aikatyöstä 820€, veroihin ja sivukuluihin menee 80€. Soviteltu päiväraha 1010€/kk, siitä menee veroihin 25€. Yhteensä siis 1830 euron bruttotuloista menee veroihin ja sivukuluihin 105€/kk. Minusta tämä on ihan balanssissa, kun otetaan huomioon, että tuo soviteltu päiväraha verorahoista.

Saan saman verran käteen, brutto 2650. En haluaisi asfaltoida pihani edustaa tai muurata omaa sairaalahuonettani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi