Bruttotulosi vs. nettotulosi - Saatko vastinetta maksamillesi veroille?
Kommentit (138)
Brutto ok, netto huonompi. Mitään ei saa hyötynä. Kyllä tällä elää muttei kroisoksena, jos eläisin tuilla vaihtaisin kaksiosta yksiöön.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuli vuoden 2015 lopullinen verotuspäätös. Olen maksanut veroja 42.200, enkä todellakaan koe saavani vastinetta rahalle.
Kuulut rikkaimpaan kymmenykseen ihmisistä, mutta silti voi olla että et edes vieläkään maksa omaa osuuttasi. Et vain tiedä mitä kaikkea sulle on maksettu, ja maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuli vuoden 2015 lopullinen verotuspäätös. Olen maksanut veroja 42.200, enkä todellakaan koe saavani vastinetta rahalle.
Eihän tuolla makseta edes Himasen paperia - Tee enemmän töitä, ota enemmän vastuuta! Tee tuottavuusloikka.
Bruttopalkka osa-aikatyöstä 820€, veroihin ja sivukuluihin menee 80€. Soviteltu päiväraha 1010€/kk, siitä menee veroihin 25€. Yhteensä siis 1830 euron bruttotuloista menee veroihin ja sivukuluihin 105€/kk. Minusta tämä on ihan balanssissa, kun otetaan huomioon, että tuo soviteltu päiväraha verorahoista.
Brutto 3500, netto noin 2390e. Palautuksia saan tällä noin 5-600e/vuosi, eli aika nappiin menee. 1-tyypin diabetes (kaikki korvataan melkein 100%) ja käytän joukkoliikennettä, joten varmaan aika paljon kustantuu sillä. Amk-koulutus ja opintotukia olen nostellut. Valtio korvaa myös ajallaan valmistunutta opintolainan suhteen.
Brutto 2800, netto 2300, ei vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Brutto 2000 e
Netto 1600 e
Pännii.
Hyvinhän tuo, minulla isompi palkka ja vain vähän enemmän käteen.
Palstailijoilla ei ilmeisesti ole minkäänlaista käsitystä, kuinka moninaisilla tavoilla valtio meitä subventoi verovarojen avulla. Suurimmalta osalta pääsisi itku, jos joutuisi kaikesta maksamaan todellisten kustannusten mukaan, koska rahat eivät riittäisi, vaikka ei maksaisi tuloistaan lainkaan veroa.
Keskituloinenkin saa kolmanneksen tuloistaan tulonsiirtoina. Tulonsiirrot jakautuvat seuraavasti; suurituloiset saavat niistä 17%, pienituloiset 25% (ylättävää, eikö vain) jaloput menevät sitten välimuodoille.
Moni luulee olevansa nettomaksaja, koska maksaa mielestään paljon veroja. Todellisen tilanteesi voi tarkistaa linkin takaa syntymävuotesi perusteella ,edellyttäen ,että tekee töitä:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/18/katso-mita-maksat-yhteiskunnalle
Vierailija kirjoitti:
Brutto 2400, netto 1700. Todellakin meidän perhe on saamapuolella: lapsilisät, vammaistuki ja lapsen lääkkeet sekä hoito kuukausittain ovat varmaan suurinpiirtein erotuksen verran. Lisäksi lapset saavat koulutuksen ja kouluruoan. Tulevaisuudessa tilanne tietty muuttuu, kun lapset kasvavat, mutta toivon vain että jatkossa verovarat käytetään viisaasti.
Pelkästään lapsen päivähoito maksaa kunnalle 1200-1500€/kk, joten koulu maksaa luultavasti vielä enemmän. Kauan saat veroja maksella pelkästään lasten saamia etuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulut rikkaimpaan kymmenykseen ihmisistä, mutta silti voi olla että et edes vieläkään maksa omaa osuuttasi. Et vain tiedä mitä kaikkea sulle on maksettu, ja maksetaan.
Osaan kyllä laskea, että olen jo kauan sitten maksanut takaisin sen, mitä tämä yhteiskunta on minulle tarjonnut. Sinä sen sijaan voisit kertoa, mitäköhän ovat ne asiat, mitä minulle tällä hetkellä maksetaan? En ole käyttänyt henkilökohtaisesti yhtään yhteiskunnan tarjoamaa palvelua verovuonna 2015, enkä myöskään tänävuonna.
Sen jälkeen voidaan laskea vielä välilliset verot; 24% kaikista ostoksista, autovero, polttoaineverot, kiinteistövero, yleisradiomaksu ja valmisteverot. Aika vahva on usko, että kuulun siihen joukkoon, joka maksaa muiden kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Brutto 4900, netto vähän alle 3200 euroa / kk. Koen saavani hyvin vastinetta. Pelkästään kaksi opiskelevaa lastani saa tukia yhteensä 1000 euroa kuukaudessa, eikä heidän tarvitse maksaa lukukausimaksuja. Monilla ulkomailla asuvilla tutuillani on rahat tiukilla, kun he maksavat lastensa opiskelija.
Älä huoli. Kyllä ne lukukausimaksut kohta suomalaisille opiskelijoillekkin tulevat. Ehkä jo 2020-luvulla tai viimeistään 2030-luvulla. Ulkomaalaisten opiskelijoiden lukukausimaksut ovat vääjäämättä askel kohti lukukausimaksuja myös suomalaisille. Ulkomaalaisten opiskelijoiden lukukausimaksut toimivat myös kokeiluna ja tutkimuksena päättäjille. Siitä sitten suunnittelevat, miten sen voi laajentaa myös suomalaisille opiskelijoille.
Niin tulee, jos Kokoomus saa tahtonsa läpi. Liberan kirjoituksissa on siitä ollut paljon juttua. Toivottavasti muut puolueet pistävät kampoihin, koska muuten opiskelusta tulee rikkaiden yksinoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Brutto 2800, netto 2300, ei vaivaa.
Sama brutto. Netto jotain aivan muuta... O__O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan kyllä laskea, että olen jo kauan sitten maksanut takaisin sen, mitä tämä yhteiskunta on minulle tarjonnut. Sinä sen sijaan voisit kertoa, mitäköhän ovat ne asiat, mitä minulle tällä hetkellä maksetaan? En ole käyttänyt henkilökohtaisesti yhtään yhteiskunnan tarjoamaa palvelua verovuonna 2015, enkä myöskään tänävuonna.
Sen jälkeen voidaan laskea vielä välilliset verot; 24% kaikista ostoksista, autovero, polttoaineverot, kiinteistövero, yleisradiomaksu ja valmisteverot. Aika vahva on usko, että kuulun siihen joukkoon, joka maksaa muiden kulut.
Minkä ikäinen olet? Se, oletko nettomaksaja, riippuu pitkälti myös syntymävuodestasi, mutta toki myös siitä, kuinka suuret tulosi ovat. Suurilla tuloilla siirrytään hieman aiemmin nettomaksajaksi.
Ja kyllä olet käyttänyt verovaroin tuotettuja asioita, kuten vaikkapa tiestöä, katuvaloja jne. Ollellista on kuitenkin, kuinka paljon koulutuksesi on maksanut yhteiskunnalle, oletko tehnyt lapsia jne.
"Brutto 4970€. Netto n. 2800€. Veroprosentti 36%. Maksan veroja vuodessa n 25.000€."
Ja tätä joku komppasi väittämällä että samat. =D
4970 x 0,64 ==> käteen pitäisi jäädä 3180, 80 e/kk. Mutta jatka toki unelmointia. =)
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkka osa-aikatyöstä 820€, veroihin ja sivukuluihin menee 80€. Soviteltu päiväraha 1010€/kk, siitä menee veroihin 25€. Yhteensä siis 1830 euron bruttotuloista menee veroihin ja sivukuluihin 105€/kk. Minusta tämä on ihan balanssissa, kun otetaan huomioon, että tuo soviteltu päiväraha verorahoista.
Ei voi mennä noin vähän päivärahasta veroja.
Ja päälle alv kaikesta ostamastasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asut siis ulkomailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Se, oletko nettomaksaja, riippuu pitkälti myös syntymävuodestasi, mutta toki myös siitä, kuinka suuret tulosi ovat. Suurilla tuloilla siirrytään hieman aiemmin nettomaksajaksi.
Ja kyllä olet käyttänyt verovaroin tuotettuja asioita, kuten vaikkapa tiestöä, katuvaloja jne. Ollellista on kuitenkin, kuinka paljon koulutuksesi on maksanut yhteiskunnalle, oletko tehnyt lapsia jne.
Niin koko yhteiskuntahan pyörii ilmaiseksi. Kuinka tyhmä ihmisen pitää olla ettei tajua että kaikki julkisen puolen työntekijät tekevät jatkuvasti töitä meidän kaikkien eteen, joka kuukausi tulee jokaisesta kansalaisesta kuluja yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Kummityttöni henki pelastettiin tehohoidossa joten ei harmita, syntyi Keskosena. Minulle pari leikkausta ja koulutus.
Nuoko on kaikki mitä sinä olet saanut? Aika erikoista. Missä erämaassa asut? Omavaraisena?
Miksi pännii? Et maksa omaa osuuttasi mitä kulutat kunnan rahoja, valtion rahoista puhumattakaan.