Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bruttotulosi vs. nettotulosi - Saatko vastinetta maksamillesi veroille?

Vierailija
14.09.2016 |

Vai pänniikö?

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan maksaa veroja, eläke ja muita maksuja n 2000e/kk. Kyllä välillä ketuttaa vaikka tietysti lapsen kautta saa jotain takaisin koulutuksen kautta. Tosin yliopistossa olen ikuisuusopiskelijana enkä meinaa vielä pariin vuoteen valmistua. AMK ja YAMK tutkinnot hankittu opistotutkinnon lisäksi. Saapa niitä kautta jotain verojen vastineeksi.

Vierailija
122/138 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettekos koskaan laskeneet, paljon täytyy saada palkkaa, jotta saa nettona 3000 e/kk?

N 5000e/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Brutto 2700

Netto 1900

En koe saavani mitään, käytän yksityisen palveluja lääkärillä yms.

Toki tottahan en maksanut koulusta mitään ja jokuhan nuo tietkin maksaa ja hätätilanteessa tulee auttamaan...

Mites lapsilisät, kotihoidon tuki, työttömyyskorvaus tai ansiosidonnainen koskaan? Entäpä eläke, sairauspäiväraha, opintolaina, kotitalousvähennys?

Niin, näähän on näitä et jos noita sais nii varmaa kokis saavansa vastinetta. Lapsia ei ole, en usko eläkettä olevan nykymuodossaan sitten kun se on ajankohtaista... Tokihan nuo on hyvä olla tarvittaessa, mutta jos saisin mahdollisuuden valita, etten olisi oikeutettu mihinkään edellä mainittuun enkä maksa veroja, niin ottaisin sen heti. (sijoittaisin tuon 800 e/kk mielummin itse tulevaisuutta turvaamaan...)

Vierailija
124/138 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan veroa noin 15 000 euroa vuodessa. Siinä on kirkollisvero mukana. Hedelmöityshoidoilla saamani lapsi on päivähoidossa. Olemme joutuneet korvatulehduksen takia käymään sekä päivä- että yöpäivystyksessä. Itsekin olen käynyt 1-3 kertaa vuodessa lääkärissä ja saanut lisäksi kaikki neuvolapalvelut raskausaikana ja sen jälkeen. Lisäksi minulla on pitkäaikaissairaus, johon saan valtion tukemia lääkkeitä lähes ilmaiseksi. Olen myös kirjaston tehokäyttäjä.

Tunnen todellakin olevani saamapuolella.

En tiennytkään, että korvatulehdus on päivystysasia.

Vierailija
125/138 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkankorotuksen kannattamattomuuden näkee marginaaliprosentista.  Sen löytää vaivatta kun googlettaa "veroprosentti taulukko".

Kyllä jokaisesta tienaamastaan eurosta pitäisi jäädä reippaasti yli puolet itselle. Nykymeiningillä tulee hirveän kalliiksi ostaa mitään saati työllistää. Jos vaikka kirvesmiehelle pitää maksaa kolmekymppiä tunti netto, on ihan karseeta, miten paljon siitä on veroineen ja sivukuluineen maksettava,  ja itse ansaittava ja työnantajan veroineen ja sivukuluineen maksettava, että kirvesmies sen kolmikymppisensä käpälään saa.

Joo, mutta palkankorotukset voivat olla huomattavia kun siirrytään hierarkiassa ylöspäin jossain organisaatiossa tai vaihdetaan kokonaan työpaikkaa, palkka voi nousta vaikka tonnin kuussa ja  kyllä silloin jo ihan euroina myös käteen jää paljon enemmän. Toki pienissä palkankorotuksissa korkea marginaaliveroprosentti ei tosiaan ole kannustava.

Vierailija
126/138 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brutto 9000-10000/kk, netto lienee jotain 5000. Onhan se paljon veroa mutta yhteiskuntarauhan nimissä sen maksaa. Mutta koulutuksesta ja terveydenhuollosta ei saa enää leikata yhtään. Rikkaat vanhukset saisivat minun puolestani maksaa laitos- ja kotihoidosta omistaan edes osan. Eläkkeille ehdottomasti katto esim 4000 (pieni juttu mutta silti). Ja työllisyys on saatava ehdottomasti nousuun. Ei Suomessa työtä tekemällä rikastu mutta pystyy kyllä mukavasti toimeen tulemaan.

Vierailija
127/138 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkankorotuksen kannattamattomuuden näkee marginaaliprosentista.  Sen löytää vaivatta kun googlettaa "veroprosentti taulukko".

Kyllä jokaisesta tienaamastaan eurosta pitäisi jäädä reippaasti yli puolet itselle. Nykymeiningillä tulee hirveän kalliiksi ostaa mitään saati työllistää. Jos vaikka kirvesmiehelle pitää maksaa kolmekymppiä tunti netto, on ihan karseeta, miten paljon siitä on veroineen ja sivukuluineen maksettava,  ja itse ansaittava ja työnantajan veroineen ja sivukuluineen maksettava, että kirvesmies sen kolmikymppisensä käpälään saa.

Joo, mutta palkankorotukset voivat olla huomattavia kun siirrytään hierarkiassa ylöspäin jossain organisaatiossa tai vaihdetaan kokonaan työpaikkaa, palkka voi nousta vaikka tonnin kuussa ja  kyllä silloin jo ihan euroina myös käteen jää paljon enemmän. Toki pienissä palkankorotuksissa korkea marginaaliveroprosentti ei tosiaan ole kannustava.

Yleensä tällaiset palkankorotukset ovat maksimissaan 500 e/kk. Paitsi tietysti ns. "mulle sulle" -bonus-pingviineillä, jäsenkirja-johtajilla ja muilla epärehellisyydestä elävillä.

Vierailija
128/138 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Brutto 4970€. Netto n. 2800€. Veroprosentti 36%. Maksan veroja vuodessa n 25.000€.

Välillä vituttaa enemmän, välillä vähemmän.

Sama. Vituttaa maksaa mamuille elatusta sisäistä.

Minua ensisijaisesti vituttaa elättää Sipilän hallitusta.

Lopetetaan molemmat. Ei me tehdä hallituksella mitään ja vielä vähemmän mamuille.

Vierailija
129/138 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

veroprosentin päälle voi aina laskea muita sotu-kuluja noin 5 % joten kyllä lähes 5000 euron tuloilla jää 2800-2900 euroa käteen - asuntolainojen vähennykset toki vaikuttaa.

Vierailija
130/138 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brutto 6250, nettona tulee sellaiset 3600 e.

Vierailija
131/138 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Brutto 4970€. Netto n. 2800€. Veroprosentti 36%. Maksan veroja vuodessa n 25.000€."

Ja tätä joku komppasi väittämällä että samat. =D 

4970 x 0,64 ==> käteen pitäisi jäädä 3180, 80 e/kk. Mutta jatka toki unelmointia. =) 

Jatka toki sen opettelemista, mitä tarkoitetaan brutolla ja netolla. Verojen lisäksi palkasta nipistetään muitakin pakollisia kuluja, kuten työeläkemaksuja.

veroprosentin päälle voi aina laskea muita sotu-kuluja noin 5 % joten kyllä lähes 5000 euron tuloilla jää 2800-2900 euroa käteen - asuntolainojen vähennykset toki vaikuttaa.

Vierailija
132/138 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brutto 2700, netto 1800. En saa mitään tukia tms, joten olen maksajapuolella. Vituttaa todella paljon verotusaste näillä tuloilla. Silloin kun minulla oli brutto 2000, oli netto suunnilleen 1400. Eli menetän palkankorotusosasta 43%.

Vierailija
133/138 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan veroni hyvillä mielin Itä-Euroopan maahan, joka pitää huolen oman maansa kansalaisista. Ei pänni.

Vierailija
134/138 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuli vuoden 2015 lopullinen verotuspäätös. Olen maksanut veroja 42.200, enkä todellakaan koe saavani vastinetta rahalle.

Kuulut rikkaimpaan kymmenykseen ihmisistä, mutta silti voi olla että et edes vieläkään maksa omaa osuuttasi. Et vain tiedä mitä kaikkea sulle on maksettu, ja maksetaan.

Osaan kyllä laskea, että olen jo kauan sitten maksanut takaisin sen, mitä tämä yhteiskunta on minulle tarjonnut. Sinä sen sijaan voisit kertoa, mitäköhän ovat ne asiat, mitä minulle tällä hetkellä maksetaan? En ole käyttänyt henkilökohtaisesti yhtään yhteiskunnan tarjoamaa palvelua verovuonna 2015, enkä myöskään tänävuonna.

Sen jälkeen voidaan laskea vielä välilliset verot; 24% kaikista ostoksista, autovero, polttoaineverot, kiinteistövero, yleisradiomaksu ja valmisteverot. Aika vahva on usko, että kuulun siihen joukkoon, joka maksaa muiden kulut.

Minkä ikäinen olet? Se, oletko nettomaksaja, riippuu pitkälti myös syntymävuodestasi, mutta toki myös siitä, kuinka suuret tulosi ovat. Suurilla tuloilla siirrytään hieman aiemmin nettomaksajaksi.

Ja kyllä olet käyttänyt verovaroin tuotettuja asioita, kuten vaikkapa tiestöä, katuvaloja jne. Ollellista on kuitenkin, kuinka paljon koulutuksesi on maksanut yhteiskunnalle, oletko tehnyt lapsia jne.

Niin koko yhteiskuntahan pyörii ilmaiseksi. Kuinka tyhmä ihmisen pitää olla ettei tajua että kaikki julkisen puolen työntekijät tekevät jatkuvasti töitä meidän kaikkien eteen, joka kuukausi tulee jokaisesta kansalaisesta kuluja yhteiskunnalle.

Tuolla logiikalla vain tuo ylipöhöttynyttä julkista sektoria yritetään puolustella. Julkinen talous on tehotonta resurssien tuhlausta ja ei todellakaan läheskään kaikki julkisen puolen tyhöntekijät tee töitä meidän kaikkien eteen.

Vierailija
135/138 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Brutto 4970€. Netto n. 2800€. Veroprosentti 36%. Maksan veroja vuodessa n 25.000€."

Ja tätä joku komppasi väittämällä että samat. =D 

4970 x 0,64 ==> käteen pitäisi jäädä 3180, 80 e/kk. Mutta jatka toki unelmointia. =) 

Jatka toki sen opettelemista, mitä tarkoitetaan brutolla ja netolla. Verojen lisäksi palkasta nipistetään muitakin pakollisia kuluja, kuten työeläkemaksuja.

Minulla jää 4900 euron bruttotuloilla muutamaa euroa vaille 3200 euroa käteen. Minulla ei ole mitään muita verovähennyksiä kuin ay-liikkeen jäsenmaksu (noin 400 euroa vuodessa). Toisaalta minulla ei ole myöskään mitään luontoisetuja. Esimerkiksi autoetu nostaa veroprosenttia jo huomattavasti.

Veroprosenttini on ihan oikein laskettu. Sanon tämän, koska melkein aina näissä keskusteluissa joku tulee väittämään, että veroprosenttini on liian pieni. Ei se ole. Tämä on ihan normaali käteen jäävä summa näillä tuloilla Espoossa.

Vierailija
136/138 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonnin korotuksesta menee 59% veroon. Eli käteen saa noin 400 lisää.

Vierailija
137/138 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin saan vastinetta. Bruttotulot 2600 ja päälle kulukorvausta noin 200 Euroa/kk. Maksan toki veroja, mutta saajahan minä ansiosidonnaisella olen...

Vierailija
138/138 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio maksaa palkkani. Olen saamapuolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä