Bruttotulosi vs. nettotulosi - Saatko vastinetta maksamillesi veroille?
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
"Brutto 4970€. Netto n. 2800€. Veroprosentti 36%. Maksan veroja vuodessa n 25.000€."
Ja tätä joku komppasi väittämällä että samat. =D
4970 x 0,64 ==> käteen pitäisi jäädä 3180, 80 e/kk. Mutta jatka toki unelmointia. =)
Palkasta menee muitakin kuluja kuin verot.
Käteen jäävään summaan vaikuttavat myös pääomatulot, vähennykset yms. Eli pelkän veroprosentin perusteella ei voi päätellä henkilön päätoimen tuloja.
Vierailija kirjoitti:
"Brutto 4970€. Netto n. 2800€. Veroprosentti 36%. Maksan veroja vuodessa n 25.000€."
4970 x 0,64 ==> käteen pitäisi jäädä 3180, 80 e/kk. Mutta jatka toki unelmointia. =)
Huppista heijjaa unohdit että palkasta menee myös mm. TyEL ja ay-maksut ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkka osa-aikatyöstä 820€, veroihin ja sivukuluihin menee 80€. Soviteltu päiväraha 1010€/kk, siitä menee veroihin 25€. Yhteensä siis 1830 euron bruttotuloista menee veroihin ja sivukuluihin 105€/kk. Minusta tämä on ihan balanssissa, kun otetaan huomioon, että tuo soviteltu päiväraha verorahoista.
Ei voi mennä noin vähän päivärahasta veroja.
Verokortilla menee. Ennakonpidätysprosentti on 2,5%. Silloin kun olin työmarkkinatuella, ennakonpidätysprosentti oli 0%. Enkä saa koskaan mätkyjä.
Brutto 2150e, netto 1680e. Ei pänni, lapsen lääke maksaa yhteiskunnalle 1000e kuukaudessa. Ei olis varaa maksaa itse.
Veroprosentti on 38, niin olen siirtynyt nettomaksajaksi jonkin aikaa sitten. Yhteiskunnalta olen saanut tulonsiirtoina lapsilisän, opintotuen, äitiyspäivärahan. Joka päivä tietenkin käytän infraa yms. ja omen opiskellut jne.
Brutto 2500, netto reilu 1800. Ei pänni.
Olen lapseton, perusterve ihminen, joten varmaankin tällä hetkellä maksan enemmän kuin saan. Olen kuitenkin saanut ilmaisen koulutuksen, laadukasta tukea nuoruudessa mt-ongelmiin yms. Eli mielelläni maksan joka euron veroja, niillä tehdään hyviä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen, joka saa elää vakaassa yhteiskunnassa, osaa lukea, saa lainata kirjoja ilmaiseksi kirjastosta, ei palele tai tunne janoa, ei altistu säännöllisesti hengenvaarallisille kulkutaudeille, saa nauttia edullisesta tai puoli-ilmaisesta kulttuuritoiminnasta (työväenopistot), joka pääsee valaistulle lenkkipolulle halutessaan ja saa pitää itsensä puhtaana, on ÄÄRIMMÄISEN RIKAS ja SAA VASTINETTA verorahoilleen.
XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuli vuoden 2015 lopullinen verotuspäätös. Olen maksanut veroja 42.200, enkä todellakaan koe saavani vastinetta rahalle.
Kuulut rikkaimpaan kymmenykseen ihmisistä, mutta silti voi olla että et edes vieläkään maksa omaa osuuttasi. Et vain tiedä mitä kaikkea sulle on maksettu, ja maksetaan.
Osaan kyllä laskea, että olen jo kauan sitten maksanut takaisin sen, mitä tämä yhteiskunta on minulle tarjonnut. Sinä sen sijaan voisit kertoa, mitäköhän ovat ne asiat, mitä minulle tällä hetkellä maksetaan? En ole käyttänyt henkilökohtaisesti yhtään yhteiskunnan tarjoamaa palvelua verovuonna 2015, enkä myöskään tänävuonna.
Sen jälkeen voidaan laskea vielä välilliset verot; 24% kaikista ostoksista, autovero, polttoaineverot, kiinteistövero, yleisradiomaksu ja valmisteverot. Aika vahva on usko, että kuulun siihen joukkoon, joka maksaa muiden kulut.
Minkä ikäinen olet? Se, oletko nettomaksaja, riippuu pitkälti myös syntymävuodestasi, mutta toki myös siitä, kuinka suuret tulosi ovat. Suurilla tuloilla siirrytään hieman aiemmin nettomaksajaksi.
Ja kyllä olet käyttänyt verovaroin tuotettuja asioita, kuten vaikkapa tiestöä, katuvaloja jne. Ollellista on kuitenkin, kuinka paljon koulutuksesi on maksanut yhteiskunnalle, oletko tehnyt lapsia jne.
Se, oletko nettomaksaja, riippuu pitkälti myös siitä, miten "nettomaksaminen" määritellään. On totta, että monet esim. kunnallisella puolella työtä tekevät eivät ole "nettomaksajia", jos ihmisten välistä vaihtoa mitataan suoraan rahalla. Voisi myös ajatella niin, että kunnallisella puolella työtä tekevä opettaja tai lääkäri, joutuu tekemään työtä "alihintaan", siis hän tekee työtään osittain hyväntekeväisyytenä - ei saa todellista työtään vastaavaa korvausta, eikä siis maksa veroa.
On todella hölmöä vertailla kunnallisen puolen ja yksityisen sektorin työntekijöiden palkkoja keskenään, koska kunnallinen sektori ja "vapaa" sektori eivät pelaa samoilla pelimerkeillä. OLISITTE ILOISIA, että on virkamiehiä, opettajia ja lääkäreitä, jotka SUOSTUVAT tekemään vaativaa työtään hyvin surkealla palkalla.
t. lto (palkka 2300 € / kk)
Vierailija kirjoitti:
Jatka toki sen opettelemista, mitä tarkoitetaan brutolla ja netolla. Verojen lisäksi palkasta nipistetään muitakin pakollisia kuluja, kuten työeläkemaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huppista heijjaa unohdit että palkasta menee myös mm. TyEL ja ay-maksut ;)
Kuka maksaa ay-maksuja ja tukee verottomia kusiaispesiä? Luulisi, että 5000e ansaitseva olisi jo sen verran fiksu, ettei ay-liikettä tukisi.
Brutto 2100e, netto 1600e. Ei ole lapsia tai etuuksia, mutta lähivuosina on, joten siirryn saajan rooliin. Eli ei pänni. Ajattelen positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen, joka saa elää vakaassa yhteiskunnassa, osaa lukea, saa lainata kirjoja ilmaiseksi kirjastosta, ei palele tai tunne janoa, ei altistu säännöllisesti hengenvaarallisille kulkutaudeille, saa nauttia edullisesta tai puoli-ilmaisesta kulttuuritoiminnasta (työväenopistot), joka pääsee valaistulle lenkkipolulle halutessaan ja saa pitää itsensä puhtaana, on ÄÄRIMMÄISEN RIKAS ja SAA VASTINETTA verorahoilleen.
Se on vaan kumma, että esim. Saksa tulee toimeen huomattavasti pienemmällä julkisella sektorilla ja sitä kautta kevyemmällä verotuksella. Itse ainakin käyttäisin rahani paljon mieluummin suoraan enkä kierrättäisi niitä verotuksen ja byrokratian kautta.
http://yle.fi/uutiset/kuinka_suuri_suomen_julkinen_sektori_oikeastaan_o…
Minä olen aina ollut iloinen veronmaksaja, silloinkin, kun maksoin ansiotuloveroa yli 40% tuloistani. Hyvinvointivaltion idea on siinä, että se tasaa tuloeroja ja tarjoaa mahdollisuuksia, hoitoa ym. tasapuolisesti. Niinpä meiltä puuttuu köyhyyden aikaansaama rikollisuus ja väkivalta, joka ilman hyvinvointivaltiota olisi samanlaista kuin esim. Brasiliassa tai USA:ssa.
Tulojen tasaaminen auttaa myös kotimarkkinoilla toimivia yrittäjiä ja lisää heidän mahdollisuuksiaan työllistämiseen.
Siksi harmittaakin nämä 2000-luvulla tapahtuneet ja tapahtuvat hyvinvointivaltion rakenteiden purkamiset.
Vierailija kirjoitti:
Kuvailemasi kaltaisia olosuhteita on kyetty luomaan muualle maailmassa huomattavasti keveämmällä verotuksella. Myös byrokratia ja holhous on olematonta. Sellaistakin on ja se toimii erinomaisesti.
Iloitkaa mitä teillä on, vielä kun teillä on. Nykymeno ei tule jatkumaan, vaikka kuinka tuntisitte itsenne "rikkaiksi" ja saavanne "vastinetta" rahoille.
Suomi on konkurssikypsä.
Suomi on kuin Neuvostoliitto: kaikki ovat köyhiä paitsi eliitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvailemasi kaltaisia olosuhteita on kyetty luomaan muualle maailmassa huomattavasti keveämmällä verotuksella. Myös byrokratia ja holhous on olematonta. Sellaistakin on ja se toimii erinomaisesti.
Iloitkaa mitä teillä on, vielä kun teillä on. Nykymeno ei tule jatkumaan, vaikka kuinka tuntisitte itsenne "rikkaiksi" ja saavanne "vastinetta" rahoille.
Suomi on konkurssikypsä.
Minne? Anna joku esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Brutto 2100e, netto 1600e. Ei ole lapsia tai etuuksia, mutta lähivuosina on, joten siirryn saajan rooliin. Eli ei pänni. Ajattelen positiivisesti.
Miten sä perustelet sen että et maksa mitään yhteiskunnalle kun et saa etuuksia? Sinä saat palvelua sekä valtiolta että kunnalta joka päivä koko elämäsi ajan, ja noilla tuloilla et koskaan maksa yhteiskunnalle kaikkea takaisin. Etkä muuten taida maksaa valtiolle juuri mitään veroja, parikymmentä prosenttia menee kunnallisveroihin, alvit toki menee valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuli vuoden 2015 lopullinen verotuspäätös. Olen maksanut veroja 42.200, enkä todellakaan koe saavani vastinetta rahalle.
Kuulut rikkaimpaan kymmenykseen ihmisistä, mutta silti voi olla että et edes vieläkään maksa omaa osuuttasi. Et vain tiedä mitä kaikkea sulle on maksettu, ja maksetaan.
Osaan kyllä laskea, että olen jo kauan sitten maksanut takaisin sen, mitä tämä yhteiskunta on minulle tarjonnut. Sinä sen sijaan voisit kertoa, mitäköhän ovat ne asiat, mitä minulle tällä hetkellä maksetaan? En ole käyttänyt henkilökohtaisesti yhtään yhteiskunnan tarjoamaa palvelua verovuonna 2015, enkä myöskään tänävuonna.
Sen jälkeen voidaan laskea vielä välilliset verot; 24% kaikista ostoksista, autovero, polttoaineverot, kiinteistövero, yleisradiomaksu ja valmisteverot. Aika vahva on usko, että kuulun siihen joukkoon, joka maksaa muiden kulut.
Minkä ikäinen olet? Se, oletko nettomaksaja, riippuu pitkälti myös syntymävuodestasi, mutta toki myös siitä, kuinka suuret tulosi ovat. Suurilla tuloilla siirrytään hieman aiemmin nettomaksajaksi.
Ja kyllä olet käyttänyt verovaroin tuotettuja asioita, kuten vaikkapa tiestöä, katuvaloja jne. Ollellista on kuitenkin, kuinka paljon koulutuksesi on maksanut yhteiskunnalle, oletko tehnyt lapsia jne.
Kyllä olen nettomaksaja. Yhteiskunta on tarjonnut minulle syntymän, jonkin verran terveydenhoitoa, päivähoidon, perus- ja toisen ja korkea-asteen koulutuksen. On myös totta, että käytän teitä ja muuta infrastruktuuria, jonka yhteiskunta kustantaa. Silti olen siirtynyt nettomaksajaksi vuosia sitten. Tuon yleisradion laskurin mukaan, joka tänne linkitettiin ja sen perusteella, mitä tiedän maksaneensa veroja, olen maksanut jo nyt kaksi kertaa enemmän suoria tuloveroa verrattuna siihen, mitä olen tullut yhteiskunnalle maksamaan. Työuraa minulla pitäisi olla edessä vielä lähemmäs kolme vuosikymmentä, joten maksuvuosia on vielä edessä. Lisäksi voisi huomioida vielä ne välilliset verot.
Nettosaajaksi päädyn vain ja ainoastaan, mikäli sairastun tai vammaudut vakavasti.
Ja niille, jotka totesivat, että pitää olla todella tyhmä, jos ei tajua, että koko julkinen sektori työskentelee "meidän hyväksi" ja että se ei ole ilmaista. Kiitos vain. En ole niin tyhmä, että kuvittelisin sen olevan ilmaista. Sanon vaan, että en koe saavani maksamillani verolla vastinetta. Tässä ketjussa moni saa erilaisia palveluita maksamalla 1/10 siitä veromäärästä, mitä minä maksan tuloveroa vuodessa. Itse en palveluita tai tulonsiirtoja saa. Miksi minun pitäisi olla kiitollinen, että saan olla nettomaksaja? Miksi en saa sanoa, että en koe saavani vastinetta maksamilleni veroille, koska en koe saavani 42.000 arvosta vastinetta.